Vai viegli būt modernam?
Daces Lambergas monogrāfijā apkopoti pētījumi par vienu no visinteresantākajiem posmiem latviešu tēlotājā mākslā – Pirmā pasaules kara gadiem un neatkarīgās Latvijas pirmo desmitgadi, kad jaunie latviešu mākslinieki ar fanātisku darbu un apņēmību izdarīja milzīgu izrāvienu pasaules aktuālo mākslas tendenču apguvē, radot, angļu mākslas zinātnieka Stīvena A. Mansbaha vārdiem runājot, “vienu no visnovatoriskākajām, produktīvākajām un izkoptākajām avangarda kustībām tālaika Eiropā”.
Dace Lamberga. “Klasiskais modernisms. Latvijas glezniecība 20. gadsimta sākumā”, R., “Neputns”, 2004 |
Klasiskā modernisma periods
20.gadsimta kultūrā attiecināms uz laika posmu no gadsimta sākuma
līdz 50.gadiem, kad Rietumeiropā un Krievijā radās un ilgāku vai
īsāku laiku pastāvēja vairāki atšķirīgi mākslas, literatūras,
mūzikas strāvojumi. D.Lamberga tiecas izskaidrot sarežģītās
modernisma novirzienu kopsakarības, atšķetināt, kādi paraugi
kalpojuši latviešu māksliniekiem par iedvesmas avotiem, analizēt
nozīmīgāko novirzienu (kubisma, konstruktīvisma, jaunās
lietišķības) galvenās īpatnības, nelielās apakšnodaļās
raksturojot atsevišķu mākslinieku darbus.
Grāmata rakstīta ar dziļu pietāti pret latviešu modernisma
celmlaužiem, rāda to centienus izdarīt izmaiņas ne tikai savā,
bet arī publikas priekšstatā par mākslu (dedzīgi polemizējot
tālaika avīzēs), kā arī mēģinājumus sevi pieteikt arī Eiropas
mērogā (kontakti ar franču, vācu un krievu māksliniekiem,
atsevišķas publikācijas respektablos žurnālos, latviešu mākslai
veltītu izdevumu un izstāžu organizēšana).
Kopš 90.gadiem vairākās Eiropas valstīs notikušas latviešu
modernisma mākslas izstādes, tās saņēmušas arī labvēlīgas ārzemju
kritiķu atsauksmes. 1998.gadā Kembridžā izdota Stīvena A.
Mansbaha monogrāfija “Modernā māksla Austrumeiropā no Baltijas
līdz Balkāniem, 1890–1939”, kur analizēta arī latviešu tālaika
māksla. Tāpēc tagad, šķiet, pienācis īstais laiks, lai varētu
analizēt šā perioda mākslinieku darbus apkopojošā izdevumā.
Detalizēta mākslas strāvojumu īpatnību analīze interesēs
galvenokārt mākslas vēsturniekus, tomēr bagātīgi ilustrētā
grāmata sniegs jaunas atziņas katram interesentam – teksts
izraisa vēlmi turpināt autores domu un veidot pašam savu
attieksmi pret jautājumiem, kurus iztirzā autore.
Latviešu klasiskā modernisma māksla dzimst traģiskos zaudējumos.
1914.gadā pāragri mirst Voldemārs Matvejs, 1920.gadā Jāzeps
Grosvalds un Jēkabs Kazaks – trīs talantīgi, oriģināli domājoši
mākslinieki (V.Matvejs – arī ievērojams teorētiķis). Kā atklājas
grāmatā, J.Grosvalda gaume un kontakti ar Parīzes mākslas vidi
bija ļoti būtiski citiem jaunajiem māksliniekiem, kurus viņš
brīdināja izvairīties no aklas atdarināšanas un skaļu nosaukumu
pielaikošanas.
Atlikušie, ne mazāk enerģiskie mākslinieki, kas 20.gadu sākumā
darbojās Rīgas mākslinieku grupā, kļuva par klasiskā modernisma
ideju tālāknesējiem – Ģederts Eliass, Ludolfs Liberts, Romans
Suta, Aleksandra Beļcova, brāļi Oto un Uga Skulmes, Niklāvs
Strunke, Konrāds Ubāns, Erasts Šveics un citi. Pie grāmatas
aizraujošākajām lappusēm pieder viņu centieni skaidrot jaunās
mākslas būtību, kam bija jā-kļūst par latviešu jaunradāmās
nacionālās mākslas pamatu, un viņu vērtētāju attieksmes
iezīmējums – gan prieks, ka franču mākslas ietekme beidzot
izspiedīs no latviešu glezniecības vecās, riebīgās krievu un vācu
skolas, gan noliedzoša neizpratne par nesaprotamajiem darbiem un
valsti, kas šķiežot naudu un atbalstot šos ārzemju gleznotāju
pakaļskrējējus. Daži no daiļrunīgajiem citātiem ir šokējoši
mūsdienīgi – domāju, arī mūsdienās lieli un mazi ierēdņi
parakstītos zem Rīgas Pilsētas skolu valdes priekšnieka 1919.gadā
teiktā, ka māksla ir “luksuslieta, kuras piekopšana un attīstība
savas mazvērtības dēļ neesot steidzama”.
Jāzeps Grosvalds. “Triju mākslinieku portrets”, 1915. No kreisās: Valdemārs Tone, Konrāds Ubāns, Aleksandrs Drēviņš | Oto Skulme. Kompozīcija ar divām figūrām (“Svētvakars”), 1920 |
Lasot grāmatu, jādomā par kādu
jautājumu, kas pētījumā izskan pieklusināti, – jauno mākslinieku
kaismīgā vēlme apgūt Eiropas mākslas novitātes nelīdzsvarojās ar
tradīciju pamatu, tāpēc daļu no Rīgas mākslinieku grupas veikuma
gribētos uzskatīt par moderno mākslas koncepciju vienkāršotiem,
dekoratīviem atdarinājumiem, kas virspusēji kopēja atsevišķus
formālus elementus bez dziļākas izpratnes par formu stilizācijas
un realitātes deformācijas iemesliem un mērķiem. Tāpēc gandrīz
vai likumsakarīgi, ka nosacītā, stilizētā forma savu pielietojumu
atrada latviešu dekoratīvajā mākslā. Iespējams, šī problēma
izceltos reljefāk, ja grāmatā līdzās oriģināldarbiem varētu
reproducēt latviešu jauno gleznotāju svētceļojumu mērķa – Ščukina
un Morozova galeriju Maskavā – kolekciju darbus, kas kalpoja par
atdarināmiem modernisma etaloniem.
Vēsture rāda, ka starptautisku slavu ieguvuši tie latviešu
mākslinieki, kas pēc Pirmā pasaules kara palika Krievijā, –
Aleksandrs Drēviņš (1889–1938) un sevišķi Gustavs Klucis
(1895–1938), kura darbi sastopami prestižu muzeju kolekcijās visā
pasaulē. Viņi spēja iekļauties krievu avangarda mākslas virzienu
(supremātisms, konstruktīvisms) attīstībā kā līdztiesīgi
dalībnieki – atšķirībā no māksliniekiem, kuri no Pirmā pasaules
kara bēgļu gaitām atgriezās Latvijā, lai ietu pie Pablo Pikaso,
Žorža Braka un citiem modernisma priesteriem kā uzcītīgi
skolnieki.
Taču pēdējie, kaut arī viņu vārdus neatrast pasaules mākslas
vēsturē, izvēlējās dzīvot un strādāt Latvijā, izveidot latvisku
glezniecību, ko impulsēja gan ārzemju modernisma paraugi, gan
latviešu etnogrāfiskie ornamenti, gan – galu galā – arī latviskā
mēra sajūta un apdomība, kas neļāva pārāk dziļi ieslīgt
eksperimentos. Šī grāmata rāda, ka viņiem toreiz ir bijis ko
teikt un ka arī mūsdienās šā laika māksla nav zaudējusi savu
pievilcību.
Kārlis Vērdiņš, dzejnieks