Pasniedzot Ata Kronvalda fonda 15. balvu skolotājiem Rīgas pils Ģerboņu zālē 2004.gada 31.augustā
Augsti godātais fonda
priekšsēdētāja kungs! Augsti godātais ministr! Saeimas deputātu
pārstāvji! Godājamie laureāti!
Es ļoti priecājos par izdevību piedalīties skolotāju apbalvošanā,
it īpaši šogad, kad viņu īpašie nopelni ir saistīti ar apdāvināto
bērnu atbalstu un tālākvirzīšanu. Bet visskaistākais – šīs balvas
ir nosauktas Kronvalda Ata vārdā, kurš varbūt vairāk nekā citi ir
licis pašus pamatus latviešu tautas izglītībai tās modernā
izpratnē. Protams, viņam ir bijuši vērā ņemami priekšgājēji
baltvācu inteliģences, mācītāju vidū, kas dzīvoja Latvijā. Jau
abi mācītāji Stenderi ir uzsvēruši, cik svarīgas ir zinības
tautai, lai tā varētu attīstīties. Kronvalda Atis ar savu darbību
19.gadsimtā iedvesmoja visu tautu uz panākumiem un uz centieniem,
ne tikvien individuāliem un cilvēciskiem, bet arī jau tādiem, kas
vedina uz nacionālas valsts veidošanas mērķi.
Es kā prezidente priecājos būt starp tiem, kam ir tas gods
pasniegt balvas šiem izcilajiem skolotājiem, jo man šķiet, ka nav
skaistāka darba kā pedagogiem, vienīgi ja nu vēl dārznieki varētu
ar viņiem sacensties, jo tā ir izdevība sēt sēklu auglīgā zemē,
tad vērot, kā tā aug, gūt gandarījumu, ka ir pielikta roka šajā
procesā, ka ir palīdzēts izveidoties kaut kam ļoti vērtīgam un
skaistam. Man šķiet, ka dārzniekam, tāpat kā mātei vai tēvam,
visdziļākais un lielākais gandarījums nāk no padarītā darba, no
tā, kas ir panākts, kas dod spēku, kas uzmundrina grūtos brīžos,
kas dod jēgu un nozīmi savai dzīvei. Vēlētos uzsvērt, ka pedagoga
profesijai līdz ar to piemīt šis īpašais cēlums. Pedagoga sūtība
ir pielikt roku sabiedrības un tautas garīgai izaugsmei, bez šī
pamata mēs materiāli nekad un nekur nevarētu nokļūt.
Man prieks, ka šogad uzmanība pievērsta tiem skolotājiem, kas
palīdzējuši apdāvinātākajiem skolēniem, lai viņus izglītotu.
Modernā pasaulē ir atzīts, ka katru bērnu nepieciešams virzīt tik
tālu, cik ir iespējams viņa dotībās, un bieži ir iznācis, ka
modernā izglītība ir pievērsusi lielu uzmanību bērniem ar
traucējumiem, lai varētu viņus virzīt uz priekšu, lai viņi tiktu
līdzi citiem bērniem. Tas ir svētīgs darbs, kas jāturpina, taču
dažreiz ir varbūt tā, ka īpaši apdāvinātie tiek mazliet tā kā
aizmirsti, taču arī viņi ir pelnījuši to pašu, ko visi citi,
pelnījuši, lai viņi tiktu uzmundrināti līdz tam augstākajam
līmenim, uz ko viņi ir spējīgi. Šis augstākais līmenis dažkārt
varbūt ir augstāks par to, ko pats pedagogs ir spējis sasniegt,
bet tam nav nekāda sakara, jo galvenais ir, lai pedagogs
atraisītu savā audzināmajā pārliecību un apziņu, ka viņam ir
Dieva dotas dāvanas, ka viņš viņam sniedz ne tikai intelektuālu,
bet arī emocionālu atbalstu, un tas ir īpaši svarīgs tiem
jauniešiem, kuriem varbūt ģimenes apstākļi neļauj šo atbalstu tur
saņemt. Mēs visi pazīstam slavenus gadījumus ar ģēnijiem, kas par
tādiem ir kļuvuši, ne tikai pateicoties iedzimtām dāvanām, bet
arī vecāku izcilām pūlēm no pašas bērnības (intelektuālā plāksnē
to varētu teikt par Džonu Stjuartu Millu vai mūzikā – Mocartu).
Tos mēs tāpēc arī pazīstam, ka tie ir izņēmumi.
Caurmēra vecāki ir caurmēra vecāki, un zināms skaits no viņiem ir
zem caurmēra, bet izcili talantīgi bērni var piedzimt jebkurā
ģimenē. Mums ir ļoti svarīgi viņus atpazīt, atrast, palīdzēt
viņiem virzīties uz priekšu. Tieši caur viņiem mēs visi kopumā kā
valsts spēsim sasniegt arī savas augstākās virsotnes, jo viņi būs
tie, kas mums palīdzēs un uz tām vadīs. Šodien visiem sirsnīgs
paldies! Jaunajam mācību gadam sākoties, caur jums es gribētu
nodot sirsnīgu paldies visiem skolotājiem. Mēs visi ceram uz
saviem bērniem un uz labāku nākotni. Mēs katrs pūlamies panākt
savā mūžā tik daudz, cik mēs varam, lai plaukst šī cerība
nākamajai paaudzei! Paldies jums visiem, lai jums sokas!
Ata Kronvalda prēmija ik gadu tiek piešķirta zinātniekiem,
speciālistiem, pedagogiem, studentiem par ievērojamu ieguldījumu
talantīgo skolēnu apzināšanā un izglītošanā, kā arī skolēnu
zinātniskās pētniecības darba vadīšanā un organizēšanā. Ata
Kronvalda prēmijas piešķir kopš 1988.gada. Jau vairākus gadus
balvu pasniedz Valsts prezidents.
Par Ata Kronvalda balvas laureātiem:
1) Dace Andžāne, Rīgas
Valsts 1.ģimnāzijas matemātikas skolotāja; prēmijai izvirza LU
A.Liepas neklātienes matemātikas skola par izcilu darbu ar
talantīgajiem skolēniem;
2) Biruta Kampiņa, Izglītības un zinātnes ministrijas
Profesionālās izglītības centra vecākā eksperte; prēmijai izvirza
Izglītības un zinātnes ministrijas Profesionālās izglītības
centrs par ievērojamu ieguldījumu darbā ar talantīgajiem
audzēkņiem;
3) Ludmila Reimate, Tukuma Raiņa ģimnāzijas ķīmijas
skolotāja un direktora vietniece; prēmijai izvirza Tukuma
pilsētas dome un Tukuma Raiņa ģimnāzija par izcilu ieguldījumu
talantīgo skolēnu apzināšanā un tālākizglītošanā;
4) Daiga Martinsone, A.Upīša Skrīveru vidusskolas
bioloģijas un veselības mācības skolotāja; prēmijai izvirza
A.Upīša Skrīveru vidusskola par izcilu darbu ar talantīgajiem
skolēniem;
5) Aija Jurjāne, J.Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolas
speciālo priekšmetu skolotāja; prēmijai izvirza J.Rozentāla Rīgas
mākslas vidusskola par ilggadēju nozīmīgu darbu talantīgo
audzēkņu izglītošanā;
6) Ilga Verovkina, Valmieras Viestura vidusskolas
bioloģijas skolotāja un direktora vietniece mācību darbā;
prēmijai izvirza Valmieras Viestura vidusskola par izcilu
ilggadēju darbu ar talantīgajiem skolēniem;
7) Tatjana Bartele, Puškina liceja vēstures pasniedzēja;
prēmijai izvirza Puškina licejs par nozīmīgu darbu skolēnu
zinātniskās darbības veicināšanā un par darbu ar talantīgajiem
skolēniem.