Medicīniskās un sociālās aprūpes ūdensšķirtnē
Silvija Pablaka |
Sandra Baltiņa |
Cilvēka spēja strādāt, nopelnīt iztiku un dzīvot kvalitatīvu dzīvi ir cieši saistīta ar to, cik vesels viņš ir, kā spēj pārvarēt kādus funkcionālus traucējumus. Līdz ar to veselība ir cieši saistīta ar sociālo jomu, taču tās nav saplūdušas vienā veselā, jo tomēr katrai ir savi uzdevumi, kas tiek finansēti no atsevišķiem budžetiem. Vēl aizvien daudzi cilvēki nesaprot, kādēļ vecu, nespējīgu radinieku nevar ievietot slimnīcā, lai viņš tajā pavadītu atlikušās mūža dienas.
Slimnīcai nav jābūt viesnīcai
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta
Veselības ministrijas Sabiedrības veselības departamenta
Veselības aprūpes organizācijas nodaļas vadītāja Silvija Pablaka,
ir jāpārvar padomju laika tradīcijas, kad slimnīcas vienlaikus
bija sociālās aprūpes pansionāti. Patlaban ārstniecības iestādēs
jāuzturas tikai tiem cilvēkiem, kam nepieciešama medicīniska
ārstēšana stacionārā, kuru nevar veikt ambulatori. Uz jautājumu,
vai ir stingri noteikts, cik dienu slimnīcā jāpavada pacientam ar
kādu konkrētu diagnozi, S. Pablaka atbild noliedzoši. Ir gan
vidējā statistika, ka, piemēram, ar plaušu karsoni vidējais
stacionārā pavadītais laiks ir tik un tik dienu, tomēr katru
konkrēto gadījumu izvērtē ārstējošais ārsts. Turklāt nav pamata
domāt, ka slimnīcas gribētu ātrāk tikt vaļā no pacientiem, jo, kā
zināms, slimokases nauda seko pacientam.
Daudzi sūdzas, ka nereti no slimnīcas tiek izrakstīts guļošs
cilvēks. Kā skaidro S. Pablaka, ja pacientam ir kādi funkcionāli
traucējumi, kurus nevar izārstēt slimnīcā, jo tie ir
neatgriezeniski (piemēram, paralīze), viņš jāizraksta no
ārstniecības iestādes. Jo slimnīcas ārstu uzdevums ir ārstēt
pacientu, nevis, S. Pablakas vārdiem runājot, sniegt viesnīcas
pakalpojumus. Šādos gadījumos cilvēks no veselības aprūpes jomas
pāriet sociālās aprūpes un rehabilitācijas sistēmas
aizgādnībā.
Kā “Latvijas Vēstnesim” skaidro Labklājības ministrijas Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības departamenta direktore Sandra
Baltiņa, slimnīcās vajadzētu būt sociālajiem darbiniekiem, kas
gadījumos, kad no slimnīcas izrakstās cilvēks, kuram nav ģimenes
un būs nepieciešama aprūpe mājās vai sociālās aprūpes
institūcijās, sazinās ar konkrētās pašvaldības sociālo dienestu,
par to informējot. Turklāt Profesiju klasifikatorā ir minēta tāda
specialitāte kā sociālais darbinieks darbam ar klientu
ārstniecības iestādē. Taču praksē šādi speciālisti ir tikai
lielajās slimnīcās. Likums neuzliek par pienākumu ārstniecības
iestādei algot sociālo darbinieku.
Par sociālo aprūpi jāgādā apgādniekiem un pašvaldībai
Civillikumā ir noteikts, ka
vecāku, bērnu un vecvecāku (likumiskie apgādnieki) pienākums ir
samērā ar savu mantisko stāvokli rūpēties citam par citu –
vecākiem par bērniem un otrādi. Gadījumos, kad tas nav iespējams,
rūpes par cilvēku, kam nepieciešama sociālā aprūpe, jāuzņemas
pašvaldībai.
Kā skaidro S. Baltiņa, cilvēkam, kurš izrakstīts no slimnīcas ar
kādiem funkcionāliem traucējumiem, vispirms nepieciešama
medicīniskā rehabilitācija (masāžas, fizioterapija utt.), kas var
notikt arī dzīvesvietā. S. Pablaka stāsta, ka nosūtīt uz
medicīnisko rehabilitāciju var gan ārstniecības iestāde, gan
ģimenes ārsts. Ja ir nepieciešams, piemēram, īslaicīgs injekciju
kurss, to sadarbībā ar ģimenes ārstu var nodrošināt arī
dzīvesvietā.
Kad medicīniskajā rehabilitācijā ir izdarīts viss iespējamais
cilvēka atveseļošanai un darba-spēju atgūšanai, tālāk jau ir
darbs sociālajiem darbiniekiem. Viņu uzdevums ir iemācīt cilvēku
sadzīvot ar savu traucējumu un, ja tas iespējams, atrast savu
vietu darba tirgū. Gadījumos, kad no slimnīcas izrakstīts vecs,
vientuļš cilvēks, kuram nepieciešama pastāvīga aprūpe,
pašvaldības sociālajam dienestam tā jānodrošina vai nu
dzīvesvietā, vai sociālās aprūpes institūcijā.
Diezgan bieži ir tā, ka cilvēkam ir likumiskie apgādnieki, taču
tie par viņu nerūpējas. Tādos gadījumos aprūpe jāuzņemas
pašvaldībai, izdevumus piedzenot no tā vai tiem. Gadījumos, kad
tas nav iespējams, (piemēram, vienīgais dēls sēž cietumā),
izdevumi jāsedz pašvaldībai atbilstoši Ministru kabineta 2003.
gada 27. maija noteikumiem Nr. 275 “Sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā
pakalpojumu izmaksas tiek segtas no pašvaldību budžeta”
(publicēti “LV” 30.05. 2003.). Tajos teikts, ka, piedzenot
izdevumus no likumiskajiem apgādniekiem, pašvaldībai rūpīgi
jāizvērtē to materiālais stāvoklis. Pēc nodokļu atvilkumiem
cilvēkam jāpaliek minimālajai algai. Ja tiešie radinieki saprot,
ka paši nevar nodrošināt sava ģimenes locekļa pastāvīgu aprūpi,
viņu var iekārtot pansionātā, sedzot uzturēšanās izdevumus. S.
Pablaka atkārtoti uzsver, ka šādos gadījumos runa ir tikai par
sociālās aprūpes pansionātu, nevis par ārstniecības
iestādi.
Lūgtas izvērtēt sociālās un veselības aprūpes jomas sadarbību,
gan S. Baltiņa, gan S. Pablaka kā vājos punktus min nepilnīgu
savstarpējās informācijas apmaiņu, kā arī krasi nevienlīdzīgās
pašvaldību finansiālās iespējas.
Rūta Kesnere, “LV”