Kā Krievijā cīnās ar lobēšanu
Valstīs, kurās lobiju darbība tiek reglamentēta ar īpašiem normatīvajiem aktiem, lobisms izpaužas ne tikai atklāti. Arī tur ir tā sauktais ēnu lobisms. Krievijas pieredze var būt interesanta ar to, ka tajā nav arī normatīvo aktu lobisma darbības regulēšanai, taču izteikti dominē ēnu lobisma tips, t.i., zināms kļūst tikai lēmums un dažreiz tas, kurš to pieņem.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Likumiskās bāzes trūkums, nepastāvīga, dažreiz pretrunīga likumdošana radījusi labvēlīgu augsni nelegālu lobēšanas līdzekļu izmantošanai. Neraugoties uz 20.gadsimta deviņdesmito gadu sākumā izsludināto ekonomikas debirokratizāciju, Krievijā joprojām saglabājusies sistēma, ka ierēdņu rokās koncentrējusies vara, kas ļauj valsts pārvaldes pārstāvjiem būt aktīviem tirgus dalībniekiem ar iespēju brīvi rīkoties ar dažādiem resursiem (sīkāk par lobēšanu Krievijā skat. laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” 11.08.2004 Nr. 126 (3074) – red.). Protams, mūsdienās nav valsts, kurā nenotiktu lobēšana. Tomēr Krievijas piemērs ir savdabīgs ar to, kā valdība cīnās pret interešu pārstāvēšanu.
Interešu grupu ietekme – vispāratzīts fakts
Pamazām Krievijā dažādu grupu
interešu ietekme uz ekonomiskās politikas formēšanos kļuva par
vispāratzītu faktu, bet termins “valsts privatizācija”, kas
raksturo situāciju, ieguva plašu izplatību. Šāda stāvokļa
izveidošanās izraisīja virkni faktoru, bet pirmām kārtām tā bija
cīņa valdības aprindās par ekonomisko reformu virzieniem. Lai arī
valdības virsotnes nomainījās, pārvaldes satvaru tomēr veidoja
pārstāvji vēl no padomju elites, aiz kuriem stāvēja uzņēmumu
direktori. Viņiem pretī stājās reformātu spārns, aiz kuriem
stājās jaunā privātā sektora elite. Gan vieni, gan otri bija
ieinteresēti visas tautsaimniecības reformā – un galvenokārt
uzņēmēji, kuru efektīvajai darbībai vajadzēja atveseļot visu
ekonomiku. Šajā cīņā “atbalsts” pārvērtās ietekmīgā spēkā ar
ievērojamiem resursiem, un tam palīgā nāca dažādi pārvaldes
līmeņi. Šajā situācijā valdības locekļiem ar zināmām pilnvarām
vajadzēja manevrēt starp lielām uzņēmējdarbības ietekmes grupām,
kuras vairs nedarbojās kā viens vesels, bet bija sadalījušās
konkurējošās struktūrās.
Nereti notika atklāti valdības (un tās pārstāvju) un lobiju
konflikti. Viens no spilgtiem piemēriem ir valdības un banku
pārstāvju cīņa par valsts budžeta maksājumiem. Pilnvaroto banku
institūts apkalpoja līdz pat 90% budžeta. Banku sarakstu
apstiprināja valdības Kredītresursu politikas komisija. Banka
ieguva tiesības pildīt šos pienākumus, iesniedzot informāciju par
jau iepriekš norunātiem rādītājiem, galvenais no tiem bija bankas
pamatkapitāls. Valdības pārstāvji vairākkārt paziņoja par nolūku
izsludināt konkursus par budžeta apkalpošanu ne tikai starp
pilnvarotajām bankām, bet arī starp visām tām, kas varētu
piedalīties valsts programmā. Publiski Banku savienības vadošie
pārstāvji teica, ka ir gatavi cīnīties konkursā par valsts
pasūtījumiem, jo bija pārliecināti par uzvaru. Bet konkursu
ieviešana regulāri tika atlikta. Viens no oficiālajiem iemesliem
pilnvaroto banku sistēmas pastāvēšanai bija tas, ka valsts kase
nebija gatava visu budžeta kontu pārcelšanai, daļēji tāpēc, ka ne
visos Federācijas apgabalos bija valsts kases nodaļas.
Pārcelšanas atbalstītāji pieļāva, ka šīs sistēmas lobēšanā
piedalījās ne tikai paši baņķieri, bet arī reģionu pārvaldes, kas
neiniciēja vietējo valsts kases nodaļu atvēršanu.
Reģionālajai elitei šajā cīņā bija savas intereses. Lai apkalpotu
nodokļu ieņēmumus, banku obligāti izraudzīja vietējais nodokļu
iekasētājs, bet faktiski – vietējā administrācija. Tādā veidā
reģionālā pārvalde varēja nodrošināt iespaidīgu finanšu
“barotavu” draudzīgajām bankām. Nereti par pilnvarotajām bankām
kļuva Maskavas banku filiāles. Lai to panāktu, bankas centās
iegūt kontroli pār reģiona nozīmīgākā uzņēmuma naudas plūsmu.
Tādējādi bankas guva iespēju arī iegūt uzņēmumu galveno klientu
un piegādātāju kontus. Līdz ar to Maskavas bankas filiāle ieguva
pilnvarotā statusu, kas deva pieeju budžeta naudai vietējā
līmenī.
Dažreiz pretējās nometnes cīņā var izmantot valsts iestādes.
Piemēram, regulāri valdības paziņojumi par “krusta gājienu”
sākšanu pret ļaunajiem nodokļu nemaksātājiem bieži pārvērtās par
cīņu, lai pārdalītu īpašumus. Tajā uzvarēja tas, kura ietekme
pārvaldes institūcijās izrādījās spēcīgāka. 1996.gada 15.oktobrī
Federālās pārvaldes maksātnespējīgo uzņēmēju lietu
ģenerāldirektors P.Mostovojs nosauca sešas uzņēmējsabiedrības,
kurām bija nodokļu parāds, un tajās nemaksāšanas gadījumā
tuvākajā laikā vajadzēja sākties bankrota procedūrai. Šajā
sarakstā iekļuva arī uzņēmējsabiedrības, kuru parādi nebija paši
lielākie. P.Mostovojs paskaidroja, ka galvenais kritērijs ir
vadības labas gribas trūkums nemaksāšanas problēmas atrisināšanā.
Uzņēmējsabiedrības parādam vajadzēja būt 80 mljrd. rubļu. Šajā
sarakstā bija arī AS “KamAZ” ar 86 mljrd. rbļ. parādu (vēlāk
sakarā ar parāda noilgumu palika 50,9 mljrd. rbļ.). Vēl 1996.gada
sākumā “KamAZ” ģenerāldirektoram N.Beham, pateicoties sakariem
valdībā, izdevās vienoties par nodokļu atmaksas termiņa
pagarināšanu. Pēc tam, kad “KamAZ” tika iekļauts parādnieku
sarakstā, N.Beha ietekme izrādījās nepietiekama, un “vienoties”
ar Valsts ārkārtas komisiju izdevās Tatārijas prezidentam
M.Šaimijevam: saskaņā ar vienošanos Tatārijai vajadzēja apmaksāt
“KamAZ” parādus no republikas budžeta un tādā veidā iegūt 43%
“KamAZ” akcijas. Pēc tā republikas prezidents kā kandidātu
direktoru padomes priekšsēdētāja amatam piedāvāja Tatārijas
vicepremjerministru, kurš arī tika apstiprināts, bet N.Beham
nācās aiziet.
Likumprojekts par lobijiem nav pieņemts joprojām
Uzvarēt kuluāru lobismu ir
neiespējami. Tas sastopams pat valstīs, kur precīzi izstrādāta
likumdošana tieši vai pastarpināti reglamentē lobiju darbību.
Laiku pa laikam pat valstīs ar ilgstošām demokrātijas tradīcijām
uzplaiksnī skandāli, saistīti ar augsti stāvošu amatpersonu un
privātā sektora pārstāvju aizkulišu darbību.
Tomēr jāatzīmē, ka ir metodes, kas Krievijā novērojamo “ēnu
ietekmi” samazinātu līdz minimumam.
Pirmkārt, jāizskauž normatīvu dublēšanās. Tāds paralēlisms dod
iespēju konkurējošām grupām piemērot vajadzīgo normu.
Otrkārt, vajadzētu panākt, ka visas likumdošanas normas būtu
uzrakstītas precīzi, neatstājot brīvas iespējas
interpretācijām.
Treškārt, jālikvidē tās birokrātiskās barjeras, kas traucē tirgus
attīstībai un pieļauj korupciju un cita veida nelikumīgu
lobēšanu.
Ceturtkārt, cīņu ar “ēnu” lobismu atvieglos atklātā lobisma
ieviešana, kas dod iespēju darboties legāli, t.i., jāreglamentē
lobiju darbība. Šādi dokumenti jāpieņem likumdošanas
institūcijai, bet tieši šajā līmenī sākas apburtais loks, tā kā
pastāv zināma interešu grupu ietekme šajās institūcijās.
Bez tam darba gaitā pie Krievijas likumdošanas bāzes lobisma
reglamentēšanai parādījās virkne nopietnu, detalizēti apspriežamu
jautājumu. Vispirms tā ir lobistiskās darbības regulēšanas modeļa
izvēle – amerikāņu, kur ir stingras uzskaites sistēma.
Sagatavotais likumprojekts “Par lobiju darbības regulēšanu valsts
pārvaldes federālajās institūcijās” tika iesniegts Valsts domē
apspriešanai pirmajā lasījumā 1995.gadā. Kvoruma trūkuma dēļ
likums netika pieņemts (un nav pieņemts vēl joprojām). Kaut gan
deputātu attieksme pret šādu likumu visumā ir pozitīva. Arī paši
izstrādātāji atzīst, ka šāda likuma pieņemšana samazinās “ēnu”
lobēšanas iespējas, bet neizskaudīs to, tā kā neformālie
kontakti, kurus nav iespējams kontrolēt, paliks
visefektīvākie.
Savienības – svarīgs pārvaldes informācijas avots
Krievijas valdībai vajadzētu
mācīties pieņemt lēmumus, nevis balstoties uz atsevišķu uzņēmēju
subjektīvo pozīciju, bet uz uzņēmējsabiedrību vadītāju vairuma
viedokļa analīzi. Praktiski to var izdarīt tikai ar nekomerciālu
apvienību palīdzību. Bez šādām organizācijām Krievijā nav
iespējams izveidot tā saukto pilsonisko sabiedrību, par kuras
svarīgu un neatņemamu sastāvdaļu ir kļuvušas nozares savienības.
Krievijā nekomerciālais sektors bieži tiek uztverts kā
labdarības, ekoloģisko organizāciju un dažādu fondu kopums, kas
apgūst ārvalstu fondu naudu.
Šobrīd Krievijas ministrijās un citās iestādēs nepietiek
kvalificētu speciālistu, kas varētu sagatavot un analizēt
informāciju. Bez labas analīzes grūti nodrošināt kvalitatīvu
lēmumu pieņemšanu. Tas ir svarīgs darbības lauks nozaru
savienībām. Situācijas analīze atsevišķos tirgus sektoros,
rekomendāciju sagatavošana valsts pārvaldei un lēmumu projektu
ekspertīze atbilstošā nozarē – tas ir tautsaimniecības nozaru
savienību uzdevums visās attīstītajās pasaules valstīs.
Pat pirmsrevolūcijas Krievijā pastāvēja prakse, ka pārvaldes
iestādes nodeva attiecīgajai savienībai izvērtēšanai normatīvo
aktu projektus. Pēc atzinuma saņemšanas attiecīgā iestāde
izlaboja dokumentu un sasauca apspriedi ar ierēdņu un savienības
pārstāvju līdzdalību, kurā tika apspriesti visi priekšlikumi.
Uzņēmējsabiedrību apvienībām pirmsrevolūcijas Krievijā bija liela
ietekme uz likumdošanu, valsts finansēm, muitas likumdošana un
daudzi citi jautājumi tika risināti tikai ar savienību un
asociāciju līdzdalību.
Visās attīstītajās valstīs ar uzņēmēju savienības viedokli saprot
nekomerciālo struktūru viedokli – atbilstošās savienības un
asociācijas. Tikai savienība kā demokrātiska struktūra atspoguļo
konsolidētu skatījumu uz uzņēmējsabiedrību vairākuma problēmu
attiecīgā sektora ekonomikā. Tāpēc, apspriežot valsts budžetu,
visā pasaulē ņem vērā nozaru nekomerciālo apvienību
pozīciju.
Pirmā izpildvaras institūcija, kas apzinājās nozaru savienību
lomu, ir Ražošanas, zinātnes un tehnoloģiju ministrija. Saskaņā
ar vienošanos šī ministrija strādā ar lielu šādu savienību grupu.
Ar šo savienību līdzdalību ministrija ir izstrādājusi autobūves,
enerģētikas mašīnbūves u.c. attīstības stratēģiju. Katrā šādā
dokumentā tiek paredzētas svarīgas normas vietējo ražotāju
atbalstam. Pateicoties ministrijas darbam, Krievijā beidzot ir
apjaušamas ražošanas politikas kontūras. Nozares savienībām
vajadzētu būt neatņemamam elementam valsts ražošanas politikas
izveidē arī turpmāk.
Aija Babre,
sociālo zinātņu maģistre sabiedrības vadībā