Vārdu krellēm rotāti stāsti
“(..)Lūk, šo iemeslu dēļ es būtu pateicīga, ja lasītājs nemeklētu kompozīciju, raksturus, līnijas, vijumus, zemtekstu spirāles un kaut kādu tur filosofiju, ko pieņemts uzskatīt par profesionālas prozas auzām. Šie vārdi, šis vārdu krājums ir tapis no cita materiāla,” – tā sava jaunā stāstu krājuma “Ludovika zemes” priekšvārdā teic Gundega Repše.
Gundega Repše “Ludovika zemes”, R., “Pētergailis”, 2004 |
Visu cieņu, attaisnojums ir
atrasts labu labais – cienījamam lasītājam un godājamam kritiķim
nav dota sevišķi liela vaļa piesieties, iebilst, apstrīdēt vai
ironizēt. Autore ir likusi manīt, ka ne uz ko tādu, ko varbūt
vēlētos atrast iespējamais lasītājs, viņa arī nemaz necenšas
pretendēt, tāpēc liecieties mierā ar visām savām gudrībām un
analīzēm. Bet neliksimies vis!
Nekādi nevar noliegt – Gundega Repše ir spoža rakstniece, turklāt
gadu gaitā virtuozas stāstnieces talants, kā saka, ir pieņēmies
spēkā un prātā.
Gundega Repše stāstu krājuma ievadā raksta, ka vārdi ir nākuši
paši – nekontrolēti un neierobežoti savā brīvībā. Tomēr nevar gan
teikt, ka nepārdomāti. Arī par kompozīcijas trūkumu nav īpaša
pamata žēloties – tēma, kas sasaista visus stāstus; neapšaubāmi
loģisks un pārdomāts stāstu izkārtojums, galu galā – stāstu
varoņi, kas varbūt arī ir nereāli, tomēr visādā ziņā dzīvelīgi.
Beigu beigās – neviens jau arī neapgalvo, ka rakstītam vārdam
jābūt kādā sakarā ar realitāti.
Modernās literatūras skaistums un posts ir tas, ka tā ļoti bieži
balstās uz citātiem, atsaucēm, nolasāmiem tēliem un atpazīstamiem
tēmu izvērsumiem. Lai atceramies kaut vai Vlada Spāres, Lienītes
Mednes (Spāres) un Jura Zvirgzdiņa savā ziņā hrestomātisko
odiseju “Odu laiks”, kas deva lasītājam iespēju pārbaudīt savu
erudīciju literatūrā un kultūras vēsturē kopumā, jo sastāvēja no
nepārtrauktām vairāk vai mazāk nomaskētām atsaucēm, un šo norāžu
atšifrēšanai dažs labs literatūrzinātnieks varētu veltīt ne vienu
vien pētījumu. Un tas nekādā ziņā nav vienīgais piemērs.
Process, kā smejies, turpinās – šķiet, šobrīd literatūras
lasīšana sāk līdzināties krustvārdu mīklas minēšanai, turklāt
šajās lietās iesvaidīts lasītājs ir kļuvis arī aizdomīgs un sāk
meklēt simbolus, norādes un citātus pat tur, kur darbojas vienīgi
rakstnieka fantāzija. Un te sākas modernās literatūras ironiskā
un paradoksālā puse – pieņemu, ka reizēm autoram tiek sagādāti
neskaitāmi jautri un tikpat daudzi skumji mirkļi, apjaušot, ka
neviens nav spējis izlobīt dziļi paslēpto būtību, vai arī
uzzinot, kas tad īsti, kā izrādās, ir atrodams viņa garabērnā.
(Lielisks, kaut varbūt izdomāts piemērs ir stāsts par Kurtu
Vonnegūtu, kas, gribēdams izpalīdzēt kādam studentam, uzrakstīja
pētījumu par saviem darbiem. Nelaimīgais students iedzīvojās
vienīgi kaunā, jo pasniedzēji visi kā viens atzina, ka jauneklim
nav ne mazākās saprašanas par K. Vonnegūta daiļradi.) Paturot
prātā šo pamācošo gadījumu, necentīšos atšifrēt varbūtējos
simbolus vai atsauces Gundegas Repšes tekstos, teikšu vienīgi, ka
autore, kā vienmēr izvēlēdamās dīvainus notikumus un neparastus
varoņus, pamet bumbiņu lasītājam – paburies nu pa grāmatām,
palauzi savu gudro galviņu un izdomā, ko “gribēja viņš ar to
sacīt”.
Ja pievēršamies jautājumam, par ko īsti ir šie pieci stāsti, tad
jāteic, ka kopumā tie ir visai sirreāli, apokaliptiski un –
varētu pat sacīt – eksistenciāli. Tie ir stāsti par cilvēkiem,
kas atrodas reālā vai izdomātā, iekšējā vai ārēju apstākļu
noteiktā nebrīvē. Sieviete, kas iesprostota dzīvoklī kopā ar
divām pusjukušām večām; vīrs, kurš cietuma kamerā prāto par nāves
vaigu un niknojas uz dūjām, kas dzīvojas pie aizrestotā loga,
pamazām piemēslojot ne tikai palodzi, bet visu telpu; sieviete,
kas stāv otrpus dzīvei un sarunājas ar Svēto Pēteri, cenšoties
viņu pierunāt, dusmojoties, koķetējot, zaimojot un lūdzoties;
vienkārši kāds, kas plūdu laikā (tas ir pasaules gala sākums,
iemīļota G. Repšes tēma) dreifē pa Rīgas ielām uz sava dēla
peldriņķa un pēcāk rod patvērumu savādnieku pārīša laivā,
utt.
Man patika šie stāsti, gan jāsaka – ne jau emociju dēļ, ko tie
raisīja. Valodas dēļ. Pašas Gundegas Repšes pieminētā vārdu
krājuma un raksta dēļ. Vārdi raisās, sienas, sametas mezglos,
izlīdzinās, kļūst vulgāri, piezemēti, maigi un dziļi, raisa
asociāciju ar folkloru un citām garamantām, sadusmo, kad kļūst
žultaini, sasmīdina, kad pārsteidz, reizēm grib palikt atmiņā,
reizēm uzdzen žāvas un vēlmi pāršķirt lapu. Vārdu sakot –
patiešām uzdarbojas, kā vien tiem ienāk prātā, un neceļ ne ausi,
kad galu galā samulsina lasītāju tiktāl, ka vairs nav skaidrs,
vai tas, ko viņš lasa, ir labs vai slikts, trakas iedvesmas
radīts vai varbūt vienkārši ļoti profesionāli nostrādāts.
Solvita Kāršeniece,
mag.philol.