“Skaņu mežs” – vērts dzirdēt un redzēt
Divas dienas – 3. un 4. septembrī
– Rīgā, E. Smiļģa Teātra un mūzikas muzejā, noritēs avangarda
mūzikas un multimediju mākslas festivāls “Skaņu mežs”.
Festivālā, kas notiek otro gadu pēc kārtas, skanēs pasaulē
pazīstamu mākslinieku elektroniskā mūzika, digitālās un
akustiskās mūzikas sintēzes, kā arī improvizācijas. Jauns
maršruts šogad vedīs pie mūzikas video un eksperimentālā
kino.
Pieredzējušākais no viesmāksliniekiem ir Kīts Rovs, leģendārā
britu brīvās improvizācijas trio “AMM” dibinātājs. K. Rovs
sākotnēji aizrāvās ar džezu, taču 60. gadu sākumā, izjūtot formas
ierobežotību, to pārtrauca. Līdzīgi kā Džons Keidžs radīja tā
saukto sagatavoto klavieru tehniku, K.Rovs attīstīja sagatavotās
ģitāras tehniku. Viņa mūzikas skanējums ir plašs, tumšs,
piesātināts ar izkropļojumiem, abstrakts. K.Rovs ir iedvesmojis
ekscentrisko “Pink Floyd” ģitāristu Sidu Baretu.
Savukārt Kafe Metjūza ir britu digitālā improvizatore, kādreizējā
vijolniece. Viņas pašreizējie instrumenti ir dators un 20.gs.
sākumā radītais elektroniskās mūzikas instruments teremins. Bet
Karls Mihaels fon Hausvolfs ir radikāls zviedru skaņu mākslinieks
ar politiski eksistenciālu ievirzi. Viņš ir ievērojamā “Hafler
Trio” kādreizējais dalībnieks un ir saistīts ar 70 gadus veco
zviedru eksperimentālās mūzikas asociāciju “Fylkingen”. Fon
Hausvolfs ir digitāli interpretējis Konstantīna Raudives “mirušo
balsis”. Savā skaņu mākslā viņš nereti ekspluatē elektriskos
laukus.
“Spunk” ir, iespējams, interesantākais norvēģu brīvās
improvizācijas kvartets. Četras klasiski skolotās
eksperimentētājas bezbailīgi maisa akadēmiskas kompozīcijas
iemaņas ar īpatnēju džezu un roku, reizē tumšu un bērnišķīgu.
“Fe–mail” ir visai ekstrēms norvēģu digitāli vokālā noise
duets. Bez šiem viesmāksliniekiem uzstāsies vēl austriešu grupa
“Radian” (kas pazīstama ar savu postroka, elektronikas un
improvizācijas sajaukumu), virtuozais saksofonists–elektroniķis
Tomass Ankersmits, pazīstamākais lietuviešu avangarda
elektronikas komponists Antans Jasenka un eksperimentālais
ģitārists Raimunds Eimonts.
Latviju pārstāvēs aptuveni desmit mākslinieki — tostarp
industriālā un noise virziena pārstāvji “Anti–reality” un
“Rudens lapas” (grupas “Claustrum” projekts), mecosoprāns Ieva
Parša. Tiks atskaņots jaunās komponistes Santas Ratnieces darbs
elektronikai un arfai, svaigu priekšnesumu prezentēs “Latvijas
gāze”, būs skatāmi mūzikas un performances projekti “Apziņas
parazīti” un “Geneva, Gonzo & Macrome”, spēlēs Voldemārs
Johansons un Latvijas eksperimentālās mūzikas izdevniecības
“Audiot” pārstāvji. Vizuālajā daļā būs Hardija Lediņa īsfilmas,
eksperimentālā kino ievērojami paraugi, kā “Decasia” (Bils
Morisons), “Decoder” (Meks, Musča, Šēfers, Trimps) un “The
Subversion Agency” (Marks Bosvels), Tīnas Frankas videodarbu
izlase “Fuzzy Motion — Pictures Without Legs 1995—2002 (Mego)” un
ievērojamās britu elektroniskās mūzikas izdevniecības “Warp”
mūzikas video izlase ar citu starpā Krisa Kaningema darbiem, kā
arī jaunās igauņu videomākslas izlase.
“LV” informācija