Vai vēlamies vēlreiz iekāpt tajā pašā upē?
Pirmais septembris ir satraucošs visiem – gan tiem, kas mācās, gan tiem, kas māca. Tādēļ ar lielu interesi “Latvijas Vēstneša” 17.augusta numurā izlasīju Dr. paed. Vilmāra Vītiņa viedokli par izglītību Latvijā “Atjaunotā Latvijā – brīvās Latvijas izglītību”. Rakstā var just ieinteresētību izglītības kvalitātes uzlabošanā mūsu valstī. Daudzviet pilnībā jāpiekrīt autoram – ir svarīgi izveidot labu izglītības sistēmu, kas nodrošina pēctecīgu, starptautiski atzītu izglītību, liela nozīme ir gudru, iejūtīgu un strādātgribošu skolotāju sagatavošanai.
Gunta Šmaukstele Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Kādēļ lauzties atvērtās durvīs?
Augstu novērtējot autora zināšanas
par brīvās Latvijas laika izglītības sistēmu, gribētos iebilst
Vilmāra Vītiņa viedoklim, ka pašreizējā Latvijas izglītības
sistēma turpina padomju laiku kļūdas, nenotiek izglītības
sistēmas pilnveidošana atbilstoši jaunajai sociāli ekonomiskajai
situācijai un sabiedrības vajadzībām.
Salīdzinot pašreizējo izglītības sistēmu ar to, kas bija Latvijā
pirms Otrā pasaules kara, vērojamas daudzas līdzības – šobrīd
Latvijā jau ir Vilmāra Vītiņa minētā trīspakāpju izglītības
sistēma – pamatizglītība, vidējā izglītība un augstākā izglītība;
profesionālajā izglītībā ir daudzveidīgs spektrs – profesionālās
izglītības iestādes, kurās var apgūt dažādas sarežģītības un
dažādu nozaru profesijas. Gribu izteikt arī pārliecību, ka kopš
Latvijas neatkarības atgūšanas izglītības sistēmā veiktās
izmaiņas nav voluntāras, bet gan pakāpeniskas un
mērķtiecīgas.
Kā piemēru varētu minēt profesionālās izglītības iestādes. To
skaits padomju gados bija ļoti liels, piemērots centralizētajai
plānošanai (lielie uzņēmumi, kolhozi). Jau deviņdesmitajos gados
skolu skaitu samazināja gandrīz trīs reizes, novērsa šauro
specializāciju, izveidoja jaunas profesijas un mācīja skolotājus
strādāt ar jaunām darba metodēm un veidot jaunus mācību
līdzekļus. Pašreiz tiek pilnveidots skolu teritoriālais
pārklājums, lai nodrošinātu izglītības pieejamību Latvijas
iedzīvotājiem mūžizglītības kontekstā un paaugstinātu izglītības
izmaksu efektivitāti visās izglītības pakāpēs un veidos.
Kā kontrolēt izglītības kvalitāti?
Vispārzināma patiesība ir tā, ka
izglītības sistēmas kvalitāte balstās uz trim stūrakmeņiem:
ieguldījuma kvalitāti (izglītības finansējums, ēkas, personāls,
mācību grāmatas un mācību materiāli); procesa kvalitāti
(izglītības programmas, mācīšanas kvalitāte, klašu lielums, skolā
pavadītais laiks) un “iznākuma” kvalitāti jeb audzēkņu
sasniegumiem. Visi faktori ir nepieciešami izglītības kvalitātei,
bet pirmie divi jo īpaši, jo uz tiem balstās trešais –
izglītojamo mācīšanās.
Padomju laikā mācību process tika bieži un pamatīgi kontrolēts,
tādēļ mācību noslēgumam pievērsa mazāku uzmanību – tika pieņemts,
ka iznākums ir prognozējams un nav vajadzības to salīdzināt
starptautiski. Tagad, kad izglītības piedāvājums kļuvis
daudzpusīgāks, kontrole ir brīvāka, paplašinās darbaspēka brīvā
pārvietošanās, ir svarīgi izmantot uzticamus kvalitātes
pārraudzības paņēmienus. Īpaši svarīgi ir pārbaudīt iznākuma
kvalitāti, to novērtēt arī Eiropas kontekstā.
Līdz ar to nesenā prakse, kad skolotāji paši sastādīja noslēguma
eksāmenu jautājumus un vērtēja rezultātus, nav pieņemama.
Centralizētie eksāmeni vispārējās izglītības un profesionālās
izglītības iestādēs dod iespēju sasniegt daudz objektīvāku un
caurredzamāku vērtēšanu, analizēt rezultātus starptautiskā
kontekstā, kā arī aizstāv bērna vienlīdzīgas tiesības uz
vienlīdzīgu izglītības kvalitāti neatkarīgi no viņa
dzīvesvietas.
Protams, var debatēt par šo eksāmenu satura izstrādes kvalitāti
un mērķi, par darba devēju un izglītības iestāžu sadarbību
kvalifikācijas eksāmenu sagatavošanā.
Vai standartus ārzemēs noskata nekompetenti ierēdņi?
Es negribētu piekrist godājamā
Vilmāra Vītiņa izteikumam par to, ka “nenovērtējama ļaundarība
Latvijas izglītības sistēmai ir mācību un audzināšanas programmu
likvidēšana un nekompetentu Izglītības un zinātnes ministrijas
darbinieku izstrādātie kaut kādi ārzemēs noskatīti izglītības
standarti”.
Uz standartu izstrādi var palūkoties no cita viedokļa – kā uz
vienu no izglītības kvalitātes nodrošināšanas mehānismiem.
Pašlaik tiek izmantoti vairāki standartu veidi – izglītības
standarti, mācību priekšmetu standarti un profesiju standarti.
Mācību priekšmetu standarti un profesionālie standarti apraksta
sagaidāmos galīgos izglītošanās rezultātus un satur galvenās
prasības izglītošanās mērķiem. Izglītības standarti nosaka
izglītošanās procesa galvenās īpatnības, izglītošanās procesa
“rāmjus” (izglītības programmas dažādu daļu ilgumu un apjomu,
pārbaudījumu formas, galvenos nepieciešamos resursus utt.).
Tieši šajos standartos iezīmējas akcentu maiņa no zināšanu
apguves uz to lietošanu un izmantošanu, spēju risināt problēmas
un aktīvi rīkoties, izglītības programmu priekšmetu labāku
savstarpējo saikni un integrāciju, tātad ļauj izvairīties no
autora norādītā: “Enciklopēdiska izglītība ir īstas izglītības
ienaidniece, jo daudz labāk ir zināt pamatīgi kādu atsevišķu
zinātņu nozari nekā visas pavirši.” Tieši pēcpadomju laikā
atklājās, ka mūsu skolēnu faktu krājums ir ļoti bagāts, bet
prasme to izmantot – niecīga.
Ja pasekojam līdzi viena profesijas standarta izveidei, diezin
vai vairs varētu apgalvot, ka tas tapis kāda ierēdņa iegribas
dēļ!
Profesiju standartu apmēram gada laikā pēc starptautiski atzītas
metodikas izstrādā darba grupa, kuru veido darba devēji,
izglītības darbinieki un profesionālo apvienību eksperti.
Izstrādāšanas laikā tiek noskaidrotas galvenās prasmes, iemaņas
un zināšanas, kas nepieciešamas konkrētajā profesijā, aptaujāts
liels skaits nozares uzņēmumu. Izstrādātais standarts tiek
iesniegts vērtēšanai augstākajā valdības, darba devēju un
arodbiedrību pārstāvju sadarbības institūcijā, kas nodarbojas ar
profesionālās izglītības un nodarbinātības jautājumiem –
Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Profesionālās
izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomē.
Šajā apakšpadomē lemj par standarta nodošanu ekspertu vērtējumam,
pēc tam – apstiprināšanai. Tālāk profesijas standarts var tikt
izmantots izglītības programmu sastādīšanai, kvalifikācijas
eksāmenu sagatavošanai.
Arī skolai jāuzņemas atbildība par izglītības saturu
Savukārt skolas kompetence un arī
atbildība ir izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu
izstrāde. Līdz ar to iespējams elastīgāk ņemt vērā reģionālās
īpatnības un skolēnu intereses. Tādēļ Vilmāra Vītiņa priekšlikums
atgriezties pie centralizēti sastādītām mācību priekšmetu
programmām man drīzāk atgādina padomju laikus, kad liela
skolotāja rūpe bija punkts punktā izpildīt atsūtīto
programmu.
Protams, dažkārt tas, kas tiek plānots, un tas, kas notiek klasē,
radikāli atšķiras. To nosaka gan mācību grāmatu un mācību
materiālu kvalitāte, īpaši to atbilstība jaunajiem standartiem,
gan skolotāju kvalifikācija un motivācija apgūt jaunas,
laikmetīgas mācīšanas metodes, prasme pielietot standartos
noteiktos zināšanu un prasmju novērtēšanas veidus. It bieži tieši
audzēkņi atsaucīgāk par pedagogiem uzņem jaunos pārbaudījumu
veidus un prasību līmeni.
Un vēl es gribētu teikt – strādāju profesionālajā izglītībā kopš
1988. gada un man nav bijusi iespēja baudīt brīvās Latvijas
izglītības priekšrocības vai novērtēt tās trūkumus, taču man
nebūt negribētos atgriezties Vilmāra Vītiņa ideālajā pasaulē, jo
tās laiks ir pagājis. Pasaule mums apkārt ir mainījusies – ir
citas vajadzības, citas intereses un vērtības. Ir tik daudz
iespēju ar savu darbu dot ieguldījumu Latvijas izglītības
pilnveidošanā. Un beigu beigās – vai nav skaisti talantīgam
audzēknim ielikt desmitnieku, nevis pieci ar krustu?
Mag.paed. Gunta Šmaukstele