Pasažieru un pārvadātāju ērtībām
Aizvadītajā gadā sabiedriskā transporta pakalpojumus Latvijā izmantoja 368,6 miljoni pasažieru. No tiem 132 miljoni brauca pilsētas autobusos, 166,9 miljoni – pilsētas elektrotransportā, 28,1 miljons – rajona maršruta autobusos, 18,8 miljoni – tālsatiksmes maršruta autobusos. 22,6 miljoni pasažieru izvēlējās iekšzemes pasažieru vilcienus. 2004.gada valsts budžetā kopējā dotācija visiem transporta veidiem sabiedriskā transporta pakalpojumu zaudējumu segšanai ir 21,35 miljoni latu.
Valdības komiteja akceptē SM piedāvājumu
Valdības komitejas sēdē
apstiprinātas Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātās sabiedriskā
transporta attīstības pamatnostādnes. Tās noteiks valsts politiku
iekšzemes sabiedriskā transporta attīstībai turpmākajiem desmit
gadiem.
SM piedāvā valstī veikt sabiedriskā transporta nozares reformu,
kam par optimālāko brīdi uzskata 2007.gadu. Jo ar šo laiku
Latvijā būs jāsāk piemērot Eiropas Savienības kopējās procedūras
sabiedriskā transporta finansēšanas jomā.
Tiek piedāvāts ieviest jaunu sabiedriskā transporta finansēšanas
modeli – sabiedriskajam transportam piešķirt valsts atbalstu
tiešo maksājumu un nodokļu atvieglojumu veidā, ņemot vērā
ekonomisko situāciju valstī. Iedzīvotājiem pieejamu, kvalitatīvu
un stabilu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu SM
ierosina veikt, izveidojot jaunu sabiedriskā transporta pārvaldes
sistēmu, normatīvajos aktos definējot minimālo pakalpojuma
standartu, kā arī izveidojot jaunu sabiedriskā transporta
pārvaldes administratīvo modeli.
Viena reforma saistīta ar citu
Minētā reforma ir cieši saistīta
ar reģionālo pašvaldību izveidošanu. Līdz 2006.gada 1.janvārim šo
funkciju veikšanai varētu izveidot Valsts maršrutu tīkla
aģentūru, bet reģionālā līmeņa pašvaldības attiecīgas pašvaldību
institūcijas izveidotu līdz 2006.gada 30.jūnijam.
Ja līdz 2006.gada 1.jūlijam netiks izveidotas attiecīgās
reģionālā līmeņa pašvaldības un to institūcijas, pēc 2007.gada
1.maija iekšzemes sabiedriskā transporta maršrutu tīkla (izņemot
pilsētas nozīmes maršrutu tīklu) administrēšanas un pārvadājumu
organizēšanas funkcijas realizēs Valsts maršrutu tīkla aģentūra,
saglabājot pašvaldībām plānošanas iniciatīvas tiesības.
Maršrutu tīklu paredzēts apstiprināt, noskaidrojot un saskaņojot
viedokļus ar pašvaldībām. Pārvadātāji būs pasūtījuma izpildītāji
ar plānošanas iniciatīvas tiesībām. SM uzskata, ka dažādiem
transporta un pārvadājumu veidiem normatīvajos aktos ir jāpiemēro
analoģiska pārvadājumu klasifikācija. Tas nozīmē izvairīšanos no
piesaistes administratīvajai teritorijai. Pārvadājumi jāklasificē
pēc to funkcionālās nozīmes, precīzi definējot kritērijus un
parametrus.
Problēmas, kas nomāc nozari
Būtiskākās problēmas SM saskata
apstāklī, ka nav vienota sabiedriskā transporta pakalpojumu
standarta visiem transporta un pārvadājumu veidiem. Nav arī
kopējas izpratnes pakalpojumu organizēšanas principu piemērošanā,
vienotas procedūras dažādiem transporta veidiem. Patlaban
pārvadātājiem netiek pilnībā segti zaudējumi par sniegtajiem
sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Ekonomēts tiek uz uzņēmumu
attīstības rēķina, un nav iespējams uzkrāt pietiekamus līdzekļus
jaunu vai jaunāku transportlīdzekļu iegādei.
Ja tagadējie sabiedriskā transporta sistēmas principi mainīti
netiks, Latvijā 2007.gadā būs nepieciešami ievērojami papildu
līdzekļi no valsts un pašvaldību budžetiem sabiedriskā transporta
pakalpojumu nodrošināšanai. SM lēš, ka, saglabājot pašreizējo
sabiedriskā transporta sistēmu, ik gadu strauji pieaugs
nepieciešamā finansējuma apjoms, taču proporcionāli tam nepieaugs
pakalpojumu kvalitāte.
“LV” informācija