Vācijas okupācijas režīms un tā plāni Latvijā
No grāmatas “Latvijas vēsture. XX gadsimts”
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
Turpinājums. Sākums “LV”, 09.06. – 01.09.2004.
11.
Saimnieciskā politika
Reprivatizācijas rakstu pasniegšana Jelgavas, Bauskas un Tukuma apriņķu zemniekiem Jelgavas pils pagalmā. 1943.gada 21.marts. Fotoreprodukcija no grāmatas “Saglabāt sudrabā. Latvija Otrā pasaules kara laikā”. VKFFDA, Jumava, 1999 |
Reprivatizācija
Kaut arī nacistiskā Vācija vēl
pirms iebrukuma Padomju Savienībā solīja atdot bijušajiem
īpašniekiem nacionalizētos uzņēmumus, tūlītēja praktiska rīcība
1941.gada otrajā pusē nesekoja. Okupācijas režīma plānos
neietilpa vispārēja reprivatizācija. Bet šis jautājumus ļoti
satrauca Latvijas iedzīvotāju prātus un kopā ar valsts
neatkarības atjaunošanu kļuva par centrālo problēmu. Vācu iestāžu
atturība to risināšanā radīja vispārēju sabiedrības vilšanos un
neapmierinātību. Ostlandes reihskomisārs H.Loze bija pret
reprivatizāciju. Tomēr reālā situācija spieda vāciešus
pakāpeniski pārskatīt savu politiku. Laika gaitā kļuva redzams,
ka nacionalizētie uzņēmumi strādā ļoti neefektīvi, bez peļņas un
ir papildu slogs okupācijas iestādēm. Tādējādi, lai veicinātu
saimniecisko rosību un uzlabotu iedzīvotāju attieksmi pret
okupācijas varu, vācieši sāka pakāpeniski atdot īpašumus.
1941.gada 17.oktobrī H. Loze izdeva “Rīkojumu par amatniecības,
sīkrūpniecības un mazumtirdzniecības jaunizveidošanu”. Tas
pieļāva sīko uzņēmumu nodošanu privātās rokās. Reprivatizēt
drīkstēja tikai uzņēmumus, pēc kuriem bija nepieciešamība. Par
sīkrūpnieciskiem tika uzskatīti uzņēmumi, kuros strādājošo skaits
nepārsniedza 20. Pieļaujot sīkuzņēmumu privatizāciju, vācieši
neatdeva īpašniekiem viņu nekustamo mantu (zemesgabalus, namus),
tie bija jānomā no vācu iestādēm. Līdz 1942.gada beigām tika
privatizēti 153 sīkrūpniecības un 636 amatniecības uzņēmumi.
1941.gada 16.decembrī stājās spēkā Ostlandes reihskomisāra
rīkojums par sīktirdzniecības noteikumiem. Tas noteica, ka
sīktirdzniecībai pieskaitāmi preču pārdošanas punkti, restorāni,
ēdnīcas, kafejnīcas u.c. Rīkojums paredzēja, ka lūgums par
uzņēmuma atjaunošanu bijušajam īpašniekam jāiesniedz līdz
1942.gada 31.martam. Bija noteikts, ka, reprivatizējot uzņēmumu,
īpašniekam jāsamaksā par tajā esošajām precēm un iekārtām.
Faktiski nacionalizēto uzņēmumu varēja atgūt, to atpērkot. Līdz
1942.gada beigām tika reprivatizēti 238 sīktirdzniecības
uzņēmumi. Par spīti daudzajiem ierobežojumiem, iedzīvotāji
vēlējās atgūt savus īpašumus. Tā kā reprivatizācijas pieteikumu
bija daudz, tika iecelti atsevišķi pilnvarotie, atbildīgie par
sīkrūpniecības, amatniecības un mazumtirdzniecības uzņēmumiem.
Sāka veidot arī vērtēšanas komisijas, kas noteica katra konkrētā
uzņēmuma vērtību, bet ne tā tiesisko statusu. Šajā jautājumā
galavārds piederēja vācu iestādēm, bet vietējiem ierēdņiem bija
tikai padomdevēja loma. Vērtēšanas komisijas lēmumu varēja
apstrīdēt ģenerālkomisāra galvenajā saimniecības daļā. Uzņēmuma
privatizācija netika atļauta, ja pieprasītājs bija
maksātnespējīgs. Svarīgs nosacījums bija arī personas uzticība,
ko apliecināja policijas izsniegta izziņa. Vācu iestādes arī
pieprasīja, lai nākamajam uzņēmuma īpašniekam būtu arodnieciskā
piemērotība, t.i., lai viņš būtu spējīgs vadīt uzņēmumu.
Privatizācija bija liegta tām personām, kuras nebija ievērojušas
okupācijas varas izdotos rīkojumus.
1943.gada 18.februārī okupēto austrumu apgabalu ministrs
A.Rozenbergs izdeva noteikumus, kas paredzēja vispārēju
privātīpašuma atjaunošanu Latvijas, Lietuvas un Igaunijas
ģenerālapgabalos. Šādam lēmumam bija politisks pamats, jo pēc
sakāves pie Staļingradas Vācijai sāka trūkt karavīru austrumu
frontei. Iedzīvotāju plašāku atbalstu vācu režīma politikai
nolēma panākt ar īpašumu atdošanu. Agrākajiem īpašniekiem bija
atdodami arī padomju laikā nacionalizētie apbūvētie un
neapbūvētie gruntsgabali. Tika uzsvērts, ka īpašums vispirms
jāatdod režīmam lojālām personām. Īpašumus, kas bija nepieciešami
vācu kara saimniecībai, joprojām nedrīkstēja reprivatizēt.
Ostlandes reihskomisārs H.Loze 1943.gada 2.martā norādīja, ka,
atdodot lauksaimniecības īpašumus, priekšroka būs personām, kuras
pašas vai to piederīgie brīvprātīgi cīnījušies pret boļševikiem.
Tika uzsvērts, ka pretimnākšana būs arī tiem cilvēkiem, kuri ar
savu pozitīvo nostāju stiprinājuši režīmu, laikus nokārtojuši
produktu nodevas, veiksmīgi pārkārtojuši ražošanu kara
saimniecības vajadzībām. Privātīpašuma dokumentu izsniegšanu vācu
iestādes centās Latvijā parādīt kā lielu notikumu, bet sabiedrībā
valdīja neapmierinātība ar to, ka process ir ļoti birokrātisks,
sarežģīts un lēni virzās uz priekšu. 1944.gadā reprivatizācijas
rezultātā pilsētās tika atgūts ap 90% namīpašumu, lauksaimniecībā
– ap 24% zemnieku īpašumu. Privatizācija bija aptvērusi 1306
amatniecības uzņēmumus un 542 veikalus.
Kādas latviešu leģionāru vienības skate Rīgā pēc atgriešanās no apmācībām 1944.gada septembrī. Fotoreprodukcija no grāmatas “Saglabāt sudrabā. Latvija Otrā pasaules kara laikā”. VKFFDA, Jumava, 1999 |
Nodokļi
Pārņemot kontroli Latvijā, vācu
okupācijas iestādes paziņoja, ka visiem uzņēmumiem, organizācijām
un privātpersonām jāturpina maksāt visus padomju laika nodokļus:
peļņas, apgrozījuma, zemes u.c. 1941.gada 18.oktobrī tika izdots
pirmais Ostlandes reihskomisāra rīkojums par nodokļiem, ko laika
gaitā vairākkārt papildināja un mainīja. Lielus ienākumus vācu
režīmam nodrošināja rīkojums par monopolu ieviešanu. 1942.gada
16.janvārī stājās spēkā sāls un saldumvielu monopols. Vēlāk
parādījās arī spirta un tabakas monopols. Tieši šie divi monopoli
deva vācu civilpārvaldei vislielākos ieņēmumus. Monopolu darbības
kontrolei Ostlandē tika izveidota speciāla pārvalde ar nodaļām
katrā ģenerālapgabalā. Lai palielinātu ienākumus no nodokļiem,
vācu civilpārvalde 1943.gada 30.martā izdeva rīkojumu par
ārkārtējas peļņas savākšanu. Šis rīkojums uzdeva ģenerālkomisāram
pārbaudīt visu uzņēmumu bilanci, lai noteiktu, kāda daļa no
peļņas jāatdod valstij. Ar šādu papildu nodokli aplika visus
uzņēmumus, kas atradās Ostlandes teritorijā, arī vācu
uzņēmumus.
Visiem vietējiem iedzīvotājiem bija jāmaksā ienākuma nodoklis, no
kura bija atbrīvoti tikai laukstrādnieki un tie strādājošie, kuru
izpeļņa bija mazāka par 50 reihsmarkām (RM) mēnesī. Nodoklis bija
progresīvs: ar izpeļņu 50 RM mēnesī bija jāmaksā 2,9%, ar 100 RM
– 5,5%, 300 RM – 10,1%, 500 RM – 16,8%. Neprecētiem un šķirteņiem
bez bērniem nodoklis bija paaugstināts par 50%.
1943.gada 30.aprīļa reihskomisāra rīkojums paredzēja, ka bez
algas apliekami arī citi ienākumi: no kapitāla, patstāvīga darba,
uzņēmumiem. Ar nodokļiem netika aplikti ienākumi no
lauksaimniecības un mežsaimniecības, kā arī pensijas un pabalsti.
Privātām sabiedrībām bija jāsamaksā par labu valstij 50% no
peļņas, bet kooperatīviem – 30%. Pastāvēja arī nodoklis pilsētu
nekustamajam īpašumam. To neiekasēja vienīgi no kara laikā
pilnīgi nopostītām ēkām. Ja bruto ienākums no nekustamā īpašuma
pilsētā bija no 101 RM līdz 500 RM, tad bija jāmaksā 10%
nodoklis. 1942.gada 26.jūnijā Latvijā papildus tika ieviests
tirdzniecības un rūpniecības nodoklis.
Laukos dzīvojošie maksāja personas nodokli (galvasnaudu), bet uz
viņiem neattiecās ienākuma nodoklis. No nodokļu maksāšanas bija
atbrīvoti cilvēki, kas jaunāki par 18 gadiem, vīrieši, vecāki par
60, un sievietes, vecākas par 50 gadiem, kā arī precētas sievas.
Personas nodoklis bija 8–15 RM, un tas nonāca vietējās
pašpārvaldes budžetā.
Daudzo un dažādo nodokļu labākai iekasēšanai ģenerālkomisārs
O.Drekslers Latvijā izveidoja Galveno finanšu kasi ar 27 vietējām
nodaļām. Sabiedrībā valdīja pārliecība: ja vācu okupācijas laikā
kaut kā tiešām bija par daudz, tad tie bija nodokļi. Iedzīvotāji
tādējādi atdeva ievērojamu daļu savu ienākumu. Kara apstākļos
iedzīvotāji pildīja arī dažādas klaušas un šķūtis. Ar tām
apgrūtināja lauku iedzīvotājus. Klaušas bija jāpilda gan
fiziskām, gan juridiskām personām.
Turpinājums sekos