Dzejnieks glābs pasauli
“Citi cilvēki jau ir tie, kas nosauc mani par dzejnieku, es vienkārši dzejoju,” saka Dāvids Šterns Foto: Ilmārs Zvirgzds |
Mēs sēdējām uz soliņa pretī
Universitātei, rasināja lietus, un Dāvids Šterns stāstīja, ka
pats vēl nezina, kā un kādēļ nokļuvis šā gada Dzejas dienu
programmā, lai lasītu savus pantus kristīgo dzejnieku pasākumā.
Mulsināja arī tas, ka dzejai vispār iespējams piestiprināt kādu
apzīmējumu, kas beidzas ar izskaņu “īgs”, piemēram, “laikmetīgs”,
“kristīgs”, “cietsirdīgs”, “trāpīgs” utt. Tādēļ pajautāju
Dāvidam, kas tad īsti padara viņa dzeju par kristīgu, un atbilde
izrādījās visai iepriecinoša. “Citi cilvēki jau ir tie, kas
nosauc mani par dzejnieku, es vienkārši dzejoju,” sacīja Dāvids.
“Es nedomāju, ka manā dzejā vienmēr ir kāda īpaša kristīga vēsts
vai doma. Manu dzeju par kristīgu padara tas, ka es esmu kristīgs
cilvēks, kas raksta dzeju, tas arī viss,” Dāvids piebilda.
Viņa situācija sabalsojas ar sabiedrības fragmentāciju interešu
grupās, no kā izriet arī literatūras sašķeltība. Tādi Dzejas
dienu pasākumi kā lasījumi sieviešu un vīriešu cietumā vai
kristīgo dzejnieku pēcpusdiena Anglikāņu baznīcā ir ilustrācija
tam, ka dzeja ir nozaudējusi lasītāju un varbūt arī pati sevi,
tādēļ tagad no visa spēka mēģina atrast zudušo lasītāju un pati
sevi.
“Kas ir tavs iedvesmas avots?” es uzmanīgi vaicāju.
Dāvidam Šternam šķiet, ka iedvesmas avotu apkārt ir ārkārtīgi
maz. Viņš raksturo pasauli kā pelēku un vienmuļu ikdienu, ko
tikai retumis spēj pārraut kāds spilgts notikums. Taču izjūta, ka
viss apkārtējais tiek uzspiests, ka cilvēki tiek lietoti un
viņiem arvien mazāk atliek laika pašiem sev, nav raksturīga tikai
jaunajiem kristīgajiem dzejniekiem vien. Liekas, tā vieno visus
radošos indivīdus, kuri kaut mazliet pārkāpuši “pirkt/pārdot”
ritmu. Mēs sēžam uz sola, un mani ne mirkli neatstāj sajūta, ka
dzeja kaut kādā veidā ir saistīta ar bailēm.
Tās ir bailes par vārdu un nozīmju spēku. Es pats mācos un varbūt
pat esmu iemācījies nebaidīties no apzīmētāju salikumiem
“industriāla” vai “kristīga” dzeja, taču labi apzinos, ka ar tiem
tikt galā spēj tikai retais. Ja vienam epitets “kristīgs” ir
sinonīms piecstūrainai kvalitātes zīmei, ar kādu manā bērnībā
pašās nepiemērotākajās vietās apveltīja robustas plastmasas
rotaļlietas, tad cita acīs tas drīzāk līdzvērtīgs sarkanai
lupatai, ar ko lasītājs tiek aizbaidīts uz visiem laikiem. Dzejas
ierāmēšana noteiktās kategorijās ir saistīta ar rūpēm par
lasītāju. Taču cerība, ka apzīmētājs izrādīsies stiprāks par
atsevišķo vārdu un pantu spēku, ir utopiska un neiespējama.
Neatkarīgi no pašu vai citu atrastiem apzīmētājiem literatūrā
vienalga izdzīvos – tiks lasīti – tikai tie autori, kuri būs
izrādījušies pietiekami spēcīgi, lai mērotos cīņā ar vārdiem.
Tie, no kuru pirkstiem tecēs ne tikai burti, bet arī to nozīmes,
ne tikai teksts, bet arī konteksts.
Viena no šā gada Dzejas dienu skrejlapām – aicinājums uz kristīgās dzejas vakaru 16.septembrī Anglikāņu baznīcā |
“Trauksmains miers/ tam grūti apjaust malu/ es stāvu debesīs/ un iztēlojos debess ganu,” raksta Dāvids kādā no saviem dzejoļiem. “Vai dzeja glābs pasauli?” es nez kāpēc viltīgi jautāju, labi zinādams, ka atbilde uz šo jautājumu nav iespējama. Dāvids pasmaida un saka: “Dzeja noteikti neglābs pasauli. Bet varbūt to izdarīs kāds dzejnieks.”
Ilmārs Zvirgzds,
žurnālists