Valsts sekretāru 2004.gada 2.septembra sanāksmē
Ekonomikas ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par Statistiskās informācijas valsts programmu
2005.gadam”.
Noteikumu projekta pielikumā “Statistiskās
informācijas valsts programma 2005.gadam” Centrālā statistikas
pārvalde apkopoja ministriju un citu ieinteresēto iestāžu
viedokļus par programmas apjomu un saturu. Kopīgi ar ministrijām
katra programmas nodaļa tika sadalīta trijās sadaļās, nosakot
informācijas prioritātes līmeņus. Augstākās prioritātes – A
sadaļā tika iekļauti ieraksti par to informāciju, kuras
gatavošana tiek prasīta Eiropas Savienības normatīvajos aktos. B
sadaļā tika iekļauti tie ieraksti, kas raksturo citu
starptautisko institūciju regulāro informācijas pieprasījumu
saturu, sastāvu un periodiskumu. C sadaļa aptver saskaņā ar
iekšzemes datu lietotāju regulāriem pieprasījumiem gatavojamu
informāciju. Ieraksti zināmā mērā var atkārtoties dažādās
sadaļās, ja datu izstrāde tiek veikta atšķirīgā periodiskumā vai
detalizācijas pakāpē, salīdzinot ar iepriekšējās sadaļās
nosaukto.
Statistiskās informācijas valsts programmas projekts 2005.gadam
satur atsevišķus ar jaunu Eiropas Savienības regulu pieņemšanu
vai esošo regulu izpildes pilnveidošanu saistītus Centrālās
statistikas pārvaldes attīstības projektos paredzētus darbus. To
veikšana būs atkarīga no Centrālajai statistikas pārvaldei
piešķirtā valsts budžeta finansējuma apjoma 2005.gadā.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts kontrolē,
Latvijas Bankā, Finanšu un kapitāla tirgus komisijā, Valsts
kancelejā.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu
projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 28.maija
noteikumos Nr.219 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un
darbinieku braucieniem saistītie izdevumi””.
Finanšu
ministrija sadarbībā ar Ārlietu ministriju un citām nozaru
ministrijām sagatavojusi noteikumu projektu, lai novērstu
pretrunu ar Administratīvā procesa likuma normu attiecībā uz
ministriju tiesībām izdot ārējos normatīvos aktus, kā arī lai
novērstu neskaidrības atsevišķu normu pielietošanā.
Palielināta dienas naudas norma komandējuma laikā Latvijas
Republikā, nosakot to četru latu apmērā. Ja darbinieks
komandējuma laikā katru dienu var atgriezties pastāvīgajā
dzīvesvietā un tas ir ekonomiski pamatoti, institūcijas vadītājs
var pieņemt lēmumu par dienas naudas atlīdzināšanu 50% apmērā no
minētās summas. Ja darbinieks tiek komandēts tikai uz vienu
dienu, dienas nauda netiek maksāta.
Grozījums noteikumos paredz palielināt viesnīcas (naktsmītnes)
maksas normu Rīgā, to nosakot 30 latu par diennakti.
Grozījums noteikumos paredz noteikt, ka darbiniekam par
komandējuma laiku atlīdzina izdevumus par viesnīcu (nakstsmītni),
ieskaitot viesnīcā organizēto brokastu izdevumus.
Projekts papildināts, nosakot, ka Latvijas Republikā darbinieka
braukšanas izdevumus pilsētas kopējās lietošanas transportā
atlīdzina par summu, kas nepārsniedz 30% no dienas naudas normas,
ja ir iesniegti šādus izdevumus apliecinoši dokumenti.
Grozījums nosaka, ja darbinieks dodas mācību komandējumā uz
laiku, kas ir ilgāks par 30 dienām, tad par laiku, kas pārsniedz
30 dienas, dienas naudu neizmaksā. Valsts sekretārs atsevišķos
gadījumos ir tiesīgs no ministrijai iedalītajiem valsts budžeta
līdzekļiem noteikt dienas naudu vai tās daļu par mācību
komandējuma laiku, kas ir ilgāks par 30 dienām, rakstiski
informējot par to Finanšu ministriju un Valsts kontroli. Uzņēmuma
vadītājs ir tiesīgs noteikt darbiniekam dienas naudu vai tās daļu
par mācību komandējuma laiku, kas ir ilgāks par 30 dienām.
Grozījumi nosaka, ja viesnīcas (naktsmītnes) rēķinā ir ieskaitīti
izdevumi par apģērbu un apavu tīrīšanu vai to remontu,
gludināšanu, kā arī citi personiskie izdevumi, ar bāra, minibāra
lietošanu saistītie izdevumi, tos samaksā darbinieks no viņam
paredzētās dienas naudas (kompensācijas par papildu izdevumiem)
summas.
Grozījums paredz noteikt, ka papildu piemaksu pie dienas naudas
var noteikt šādiem darbiniekiem, kas dodas komandējumā uz
ārvalstīm: Ministru kabineta locekļiem, Satversmes tiesas
priekšsēdētājam, Augstākās tiesas priekšsēdētājam,
ģenerālprokuroram, valsts kontrolierim, Nacionālo bruņoto spēku
komandierim, Latvijas Republikas ārkārtējiem un pilnvarotajiem
vēstniekiem, speciālo uzdevumu vēstniekiem, ministriju valsts
sekretāriem un Aizsardzības ministrijas un militārajiem
pārstāvjiem starptautiskajās organizācijās – 20% apmērā no dienas
naudas normas.
Grozījums paredz noteikt, ja saskaņā ar ielūgumu vizītē ārvalstīs
jāierodas kopā ar laulāto, valsts amatpersonām, Latvijas
Republikas ārkārtējiem un pilnvarotajiem vēstniekiem, ministriju
valsts sekretāriem un Aizsardzības ministrijas un militārajiem
pārstāvjiem starptautiskajās organizācijās par laulāto atlīdzina
izdevumus saskaņā ar šiem noteikumiem.
Attiecībā uz izdevumu diennakts normām komandējumiem ārvalstīs
pārskatīti komandējumu izdevumu normu apmēri, sagrupējot valstis
pēc aptuveni vienādu diennakts izdevumu normu piemērošanas
principa. Turklāt dienas naudas norma tiek noteikta latos un
viesnīcu izdevumu norma ārvalstu valūtās pārsvarā eiro un ASV
dolāros.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Aizsardzības, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Izglītības un
zinātnes, Labklājības, Satiksmes, Vides, Veselības, Zemkopības
ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kontrolē, Valsts kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par papildu prasībām ārvalstīs iegūtās profesionālās
kvalifikācijas atzīšanai un kārtību, kādā piemēro prasību par
kvalifikācijas atbilstības pārbaudi un adaptācijas periodu
Latvijas Republikā reglamentētajās profesijās”.
Personu brīva kustība Eiropas
Savienībā ir viena no pamatbrīvībām. Lai šo brīvību īstenotu
praksē, nepieciešams, lai profesionālās kvalifikācijas, kas
iegūtas vienā Eiropas Savienības dalībvalstī, būtu iespējams
atzīt arī citās dalībvalstīs. Lai to nodrošinātu, Eiropas
Savienībā ir pieņemtas vairāk nekā 50 direktīvas par profesionālo
kvalifikāciju atzīšanu profesijās, kuras tiek reglamentētas no
valsts puses. Šo direktīvu mērķis ir savstarpēji saskaņot Eiropas
Savienības dalībvalstu normatīvajos aktos noteiktās prasības
atsevišķām profesijām, kuras tiek sauktas par reglamentētajām
profesijām. Katrā Eiropas Savienības dalībvalstī ir pieņemti
normatīvie akti un izveidota institucionālā struktūra citās
valstīs iegūto kvalifikāciju atzīšanai.
Saskaņā ar direktīvām Eiropas Savienības dalībvalstīm savstarpēji
ir jāatzīst šādu personu izglītība un kvalifikācija, ja tā
atbilst direktīvās noteiktajām prasībām. Sakarā ar to, ka
atsevišķām profesijām šīs prasības ir formulētas pašās
direktīvās, savukārt citām profesijām ir noteikti savstarpējās
salīdzināšanas un atzīšanas principi, Eiropas Savienībā ir
noteiktas trīs profesionālo kvalifikāciju atzīšanas
sistēmas:
1) speciālā atzīšanas sistēma, kura tiek lietota attiecībā uz
profesijām, kurām izglītībai un kvalifikācijai nepieciešamās
prasības ir noteiktas vienotas visā Eiropas Savienībā;
2) vispārējā atzīšanas sistēma, kura tiek lietota attiecībā uz
profesijām, kuras kā reglamentētās profesijas ir noteiktas vienā
Eiropas Savienības dalībvalstī, bet var nebūt reglamentētas
profesijas citā Eiropas Savienības dalībvalstī;
3) profesionālās kvalifikācijas atzīšana, pamatojoties uz
pretendenta profesionālo pieredzi, kas nosaka, ka persona var
iegūt kvalifikāciju savas profesionālās darbības laikā atsevišķās
ekonomiskās darbības jomās, ja šī darbība tiek veikta, vadot
uzņēmumu vai tā struktūrvienību vai darbojoties kā
pašnodarbinātai personai.
Pamatā Eiropas Savienības tiesību akti profesionālo kvalifikāciju
savstarpējās atzīšanas jomā tika pārņemti Latvijas normatīvajos
aktos ar likuma “Par reglamentētajām profesijām un profesionālās
kvalifikācijas atzīšanu” pieņemšanu 2001.gada 20.jūnijā. Sakarā
ar pārņemamo Eiropas Savienības tiesību normu lielo apjomu likumā
tika iestrādātas tās direktīvu normas, kuras atbilstoši Latvijā
pieņemtajai juridiskajai tehnikai tiek regulētas likuma līmenī,
savukārt citu normu pārņemšanai tika noteikts deleģējums Ministru
kabinetam izdot vairākus normatīvos aktus.
Kā apliecinājums ārvalstīs iegūtas profesionālās kvalifikācijas
atzīšanai tiks izsniegta profesionālās kvalifikācijas atzīšanas
apliecība, kas tās īpašniekam dos tiesības konkurēt darba tirgū
uz vienlīdzīgiem noteikumiem ar tās valsts, kurā viņš ir
ieradies, pilsoņiem, kuriem ir tāda pati kvalifikācija un
tiesības darboties noteiktās profesijās. Tomēr šī apliecība
neaizstāj darba atļaujas un citus dokumentus, kuri ir
nepieciešami, lai strādātu Latvijā. Arī Latvijā kvalifikācijas
atzīšanas apliecība būs tikai viens no nepieciešamajiem
dokumentiem personām, kas vēlēsies strādāt Latvijā
reglamentētajās profesijās, kurās saskaņā ar Latvijas Republikas
normatīvajiem aktiem izvirzītas noteiktas prasības
profesionālajām kvalifikācijām.
Reglamentētajās profesijās, kurās ārvalstīs iegūtu kvalifikāciju
atzīst, piemērojot vispārējo profesionālās kvalifikācijas
atzīšanas sistēmu, atzīšanas procedūra tiek īstenota, salīdzinot
vienā valstī izsniegtās kvalifikācijas apliecinājumos norādīto
izglītību un kvalifikācijas līmeni ar citā valstī nepieciešamo
patstāvīgas profesionālās darbības veikšanai atbilstošā
profesijā. Šīs sistēmas ietvaros tiek pieļautas zināmas
atšķirības iegūtajā izglītībā un profesionālās kvalifikācijas
līmenī, kuras var kompensēt ar atbilstoša ilguma profesionālo
pieredzi šajā profesijā pretendenta mītnes valstī. Tikai būtisku
atšķirību gadījumā pretendentam var piemērot prasību par
kvalifikācijas atbilstības pārbaudi vai adaptācijas periodu
uzņemošajā valstī.
Šāda kārtība pastāv arī profesijās, kurās pretendenta ārvalstīs
iegūtu profesionālo kvalifikāciju atzīst, pamatojoties uz viņa
mītnes valstī iegūtu profesionālo pieredzi, gadījumos, kad
pretendentam ir nepieciešami arī atbilstošu profesionālo
izglītību un kvalifikāciju apliecinoši dokumenti.
Noteikumu projekts nosaka papildu prasības, kuras drīkst izvirzīt
atzīšanas institūcijas, un kārtību, kādā tās var piemērot prasību
par adaptācijas periodu un kvalifikācijas atbilstības pārbaudi,
personām, kuras vēlas Latvijā darboties reglamentētā profesijā un
kuru iegūtā izglītība un profesionālā kvalifikācija atšķiras no
Latvijas Republikā noteiktajām prasībām attiecīgajai profesijai.
Pieņemot šos noteikumus, vienā normatīvajā aktā tiks noteiktas
tās prasības, kuras drīkst izvirzīt attiecībā uz profesionālās
kvalifikācijas atzīšanu reglamentētājās profesijās personām, kas
savu kvalifikāciju ir ieguvušas ārvalstīs, padarot šo procesu
saprotamu sabiedrībai un nodrošinot indivīda tiesību aizstāvēšanu
gadījumos, kad šādas kvalifikācijas atzīšana tiek atteikta bez
pamatojuma.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu,
Tieslietu, Aizsardzības, Ārlietu, Ekonomikas, Iekšlietu,
Izglītības un zinātnes, Kultūras, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Vides, Veselības,
Zemkopības ministrijā, Ministru prezidenta biedra birojā, Īpašu
uzdevuma ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments