Tūristi meklē ceļu uz Latviju
Uldis Vītoliņš Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Šovasar Latvijā viesojās vēl
nepieredzēts tūristu skaits. Lielo interesi par valstiņu Baltijas
jūras krastā noteikti veicināja Latvijas iestāšanās Eiropas
Savienībā (ES). Taču jaunais Tūrisma attīstības valsts aģentūras
(TAVA) direktors Uldis Vītoliņš uzskata, ka nedrīkst nenovērtēt
arī investīciju pieauguma nozīmi.
Pēc U.Vītoliņa stāstītā, pārdrošākie aprēķini liecina par tūristu
skaita pieaugumu pat par 30 procentiem. “Jūnijā, jūlijā un
augustā viesnīcu noslogojums bija virs 90 procentiem. Vairākām
tūrisma firmām pat nācās atteikt saviem klientiem, kas šovasar
plānojuši doties uz Latviju.” Izskaidrojums šādai interesei
noteikti rodams faktā, ka esam kļuvuši par ES dalībvalsti un līdz
ar to ir atvērtas visas robežas, kas ceļotājiem aiztaupa raizes
un problēmas. U. Vītoliņš arī uzsver, ka paši latvieši kļuvuši
aktīvāki un vairāk sākuši domāt par tāda valsts tēla radīšanu,
kas parādītu Latviju kā tūristiem interesantu valsti. Taču tagad
nedrīkst apstāties un, galvenais, jāpārliecina tie, kas uz
Latviju atbraukuši, ka šeit ir vērts atgriezties.
Aicināsim uz laukiem
To, ka Latvijā ir daudz skaistu un
tūristiem pievilcīgu vietu, labi zina latvieši paši. Diemžēl
realitāte ir tāda, ka mēs par šīm vietām nemākam pastāstīt
viesiem un pārliecināt viņus turp doties. Tāpēc arī šāda
statistika – 85 procenti cilvēku, kas atbrauc uz Latviju, laiku
pavada Rīgā un Jūrmalā. “Protams, šāda interese ir saprotama – ja
jūs dosities uz Franciju, tad pirmām kārtām apskatīsiet Parīzi.
Tāpēc arī tie, kas pirmo reizi atbraukuši uz Latviju, vispirms
grib apskatīt galvaspilsētu. Visbiežāk ārpus galvaspilsētas
tūristi pavada tikai vienu nakti,” situāciju skaidro U. Vītoliņš.
Tas liecina, ka mēs, vismaz pagaidām, nevaram piedāvāt tūristiem
tik interesantus maršrutus, lai viņi gribētu doties ārpus
pilsētas un varbūt pat palikt Latvijā ilgāk, nekā plānots.
Iemesls, visticamāk, meklējams iesīkstējušā tradīcijā, kuru U.
Vītoliņš kā TAVA direktors gribētu lauzt: “Līdz šim mēs Latvijā
jebkuru vietu centāmies pārdot kā tūrisma galamērķi, taču
jāsaprot, ka tā pārdot nevar. Tūrists nebrauks uz vietu, kas
atrodas 300 kilometru attālumā, lai aplūkotu vienu vai divus
interesantus pieminekļus un pēc tam dotos atpakaļ. Ir jāatrod
blakus citas interesantas vietas un jāizveido maršruts.”
Situācija maršrutu piedāvājumā šobrīd ir sadrumstalota. Rīgas
viesnīcās ir diezgan skopa informācija par maršrutiem, kurus
vērts apmeklēt. “Es par to jautāju Rīgas viesnīcu īpašniekiem,”
stāsta U. Vītoliņš. “Viņi atbildēja, ka nav atbilstošas
kvalitātes produkta.” Tātad, pat ja ir pieprasījums, piedāvājuma
nav.
Risinājumu šai problēmai U. Vītoliņš cer rast jau tuvākajā laikā:
“TAVA ir reģionu pārstāvji, kuriem vispirms jāizrunājas savā
starpā un jāapzina iespējas. Tālāk mēs radīsim zināmā mērā
provokāciju labā nozīmē – mēģināsim stimulēt tādu maršrutu
veidošanu, kuros būtu aptvertas vairākas interesantas vietas. Pēc
mēneša galvaspilsētā tiks atvērts Tūrisma informācijas centrs,
kur būs atvēlēti stendi šiem produktiem. Dosim iespēju
interesantas vietas reklamēt ne tikai ārvalstu tūristiem, bet arī
Latvijas iedzīvotājiem. Tāpat mums ir vienošanās ar lielākajām
tūrisma firmām un viesnīcām. Reizi divos mēnešos centīsimies tās
iepazīstināt ar piedāvājumu un jaunām iespējām, kuras tālāk
varētu piedāvāt tūristiem.”
Nākamais solis – īpaša pieeja
Kad Latvijā izdosies izveidot atbilstošu piedāvājumu, tad būs rūpīgi jādomā par to, kā iekarot citu valstu tūrisma tirgus. U. Vītoliņš pats bijis Latvijas vēstnieks Polijā un pārliecinājies, kāda būtu pareiza pieeja ārzemnieku ieinteresēšanai. Universālas receptes nav – katrai valstij nepieciešama atsevišķa pieeja. Solis šajā virzienā jau sperts, jo šogad informatīvs materiāls par Latviju izdots 14 valodās. “Es uzskatu, ka materiāla izdošana arī poļu valodā bija lūzuma punkts, kas deva iespēju Polijas iedzīvotājus iepazīstināt ar Latvijas piedāvāto produktu,” saka U. Vītoliņš. Viņš uzskata, ka paralēli šim darbam jāstrādā arī pie valsts tēla radīšanas un jāmēģina mainīt priekšstatus par konkrēto valsti. Lai ilustrētu šo pieņēmumu, U.Vītoliņš atkal min piemēru no Polijā redzētā: “Tur viens no galvenajiem priekšstatiem par Latviju ir šāds – tā ir nedroša valsts. Interesanti, ka tā Latvijas iedzīvotāji ļoti bieži domā arī par Poliju. Šādu priekšstatu neizdosies mainīt ar skaļām reklāmas kampaņām. Vienīgais variants, kā pārliecināt cilvēkus par pretējo, ir darbs ar žurnālistiem. Tāpēc viņi jāaicina un jāved uz Latviju. Tikai tā iespējams iedzīvotājus pārliecināt, ka Latvija ir droša valsts.”
Latvija kā daļa no Baltijas
U. Vītoliņš ir pārliecināts, ka
Latvija tūrisma tirgus nākotnē visveiksmīgāk iekaros,
sadarbojoties ar pārējām Baltijas valstīm. Pētījumi par tūristu
iecerēm, dodoties uz Baltiju liecina, ka viņi lielākoties brauc
apskatīt visas trīs valstis – Latviju, Lietuvu un Igauniju. Tas
saistīts ar Baltijas valstu kā vienota veseluma lielāku
atpazīstamību pasaulē. Līdz ar to jāsecina, ka nešaubīgi
efektīvāka tūrisma politika būtu apvienot visu triju valstu
spēkus, lai izveidotu vienu produktu, ko piedāvāt
ceļotgribētājiem. Šajā jomā jau ir vairākas iestrādes: “Šogad
bija ļoti veiksmīgs eksperiments Itālijā, kur trīs Baltijas
valstis prezentēja sevi kopējā stendā. Tas guva panākumus, un par
to liecina fakts, ka Latvijā šogad viesojās daudz tūristu no
Itālijas,” stāsta U. Vītoliņš.
Paralēli valsts reklamēšanai turpmāk jārisina arī dažādas
praktiskas problēmas vietējā mērogā. U. Vītoliņš uzskata, ka
pienācīgi jāsagatavojas nākamajai tūrisma sezonai: “Aptaujāsim
visas lielākās tūrisma kompānijas, lai apkopotu sūdzības un
ieteikumus. Papildus veiksim arī preses monitoringu, lai
uzzinātu, ko par mums raksta. Svarīgi ir apzināties savas sliktās
puses un būt informētiem par to, ko domā par mums. Pēc tā tad arī
jārisina tie vai citi jautājumi. Ne vienmēr, piemēram, ceļazīmes
ir paši kliedzošākie momenti. Iespējams, ka cilvēkam daudz vairāk
sāp tas, ka viņš Latvijā ticis apkrāpts.”
U. Vītoliņš tūrisma nozares nākotni nosauc par ļoti perspektīvu
un uzskata, ka tāpēc tūrisma ietekmei valsts ekonomikā būtu
jāpieaug: “Ja Latvijā viesojas piemēram, 100 tūristu, tad katrs
šeit dienā iztērē aptuveni 29 latus. Tā ir summa, ko iegūstam,
izcērtot aptuveni divus hektārus meža. Kas Latvijai ir izdevīgāk
– izcirst mežu vai par to pašu naudu dabūt šeit simt tūristus?
Protams, otrais variants.”
Ieva Treija