Piecas VAS kļūs par VKS
Valdības akceptētais rīkojums
paredz, ka valsts akciju sabiedrība (VAS) “Latvijas gaisa
satiksme” (LGS) un četri valsts ceļu uzturēšanas uzņēmumi – VAS
“Kurzemes ceļi”, VAS “Latgales ceļi”, VAS “Vidzemes ceļi” un VAS
“Centrālā reģiona ceļi”– tiks pieteikti ierakstīšanai
komercreģistrā kā valsts kapitālsabiedrības (VKS).
LGS sniedz pakalpojumus gan Latvijas, gan ārvalstu fiziskām un
juridiskām personām – aviokompānijām un individuāliem Latvijas
gaisa telpas izmantotājiem. Satiksmes ministrija (SM) norāda, ka
sniegtie pakalpojumi atbilst Starptautiskās civilās aviācijas
organizācijas un Eiropas Savienības (ES) gaisa kustības kontroles
organizācijas “Eurocontrol” noteiktajiem kvalitātes un
drošības standartiem. Pēc pārreģistrācijas jaunās
kapitālsabiedrības mērķis nemainīsies, tas joprojām būs –
nodrošināt kvalitatīvus un drošus aeronavigācijas pakalpojumus
Latvijas un ārvalstu juridiskām personām, kā arī individuālajiem
gaisa telpas izmantotājiem.
Spriežot par izvēli starp valsts aģentūras vai valsts
kapitālsabiedrības statusu, pēc Satiksmes ministrijas vērtējuma,
valsts kapitālsabiedrības ļauj nodrošināt lielāku elastīgumu un
operativitāti, veicot nepārtrauktu tehnisko modernizāciju un
personāla apmācību, lai nodrošinātu atbilstību ES drošības
standartiem.
LGS pamatkapitāls ir 6 miljoni latu. Kapitālsabiedrības kapitāla
daļu turētāja būs SM, tā būs arī LGS tiesību, saistību, funkciju,
mantas un finanšu pārņēmēja. LGS šā gada astoņos mēnešos
reģistrējusi 92 451 lidojumu, no kuriem lielākā daļa, kā ierasts,
bijuši tranzīta lidojumi – 74 883. Savukārt virzienā uz Rīgas
lidostu un no tās reģistrēti 17 568 lidojumi.
Izvērtējot līdzšinējo četru ceļu uzturēšanas valsts akciju
sabiedrību darbību un apsverot tirgus iespējas un riskus
nodrošināt valsts autoceļu ikdienas uzturēšanu, SM nonākusi pie
secinājuma, ka pašreizējais uzņēmumu juridiskais statuss ir
pilnībā attaisnojis akciju sabiedrības darbību un
nostiprināšanos. Pēc ministrijas speciālistu domām, uzņēmuma
pieredze, darbības caurskatāmība, intelektuālais un tehniskais
potenciāls spēj nodrošināt turpmāko valsts autoceļu ikdienas
uzturēšanas kvalitatīvu un kvantitatīvu attīstību.
Ministrija uzskata, ka uzņēmumiem būtu jāsaglabā valsts akciju
sabiedrību statuss, piesakot ierakstīšanai komercreģistrā saskaņā
ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma prasībām.
Akciju sabiedrību darbība kapitālsabiedrību statusā ļaus arī
turpmāk ceļu ikdienas uzturēšanas tirgū nodrošināt reālu
konkurenci un neizslēgs iespēju privātā sektora iesaistīšanai
tajā. Minēto četru VAS privatizācijas ierosinājumu izteikusi
sabiedriskā organizācija – Latvijas Ceļinieku asociācija. SM
nostāja šajā jautājumā, visticamāk, būs negatīva, tomēr galīgo
vērtējumu amatpersonas sola sniegt oktobrī.
SM speciālisti apgalvo, ka lēmums nav saistīts ar ierosinājumu
ceļu uzturēšanas uzņēmumus nodot privatizācijai, bet tikai ar
nepieciešamību tos ierakstīt komercreģistrā.
Visu četru kapitālsabiedrību kapitāla daļu turētāja būs SM, šie
uzņēmumi būs valsts akciju sabiedrību tiesību, saistību,
funkciju, mantas un finanšu līdzekļu pārņēmēji. VAS “Vidzemes
ceļi” pamatkapitāls ir 3 200 000 latu, VAS “Kurzemes ceļi” – 3
757 213 latu, VAS “Centrālā reģiona ceļi” – 4 633 382 lati, bet
VAS “Latgales ceļi” pamatkapitāls ir 2 670 902 lati. Visi
uzņēmumi darbojas brīvas konkurences apstākļos un sniedz
pakalpojumus gan juridiskām, gan fiziskām personām.
“LV” informācija