Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada 2.
septembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
J.Lagzdiņš
(Tautas partijas frakcija):
Esmu ļoti gandarīts, ka šīsdienas
plenārsēdē Saeima ar lielu balsu vairākumu atbalstīja Tautas
partijas izstrādātos mājokļu likumprojektus, kopskaitā trīs, kas
vairāk vai mazāk paredz risināt denacionalizēto māju īrnieku
problēmu.
Ko paredz mūsu iesniegtie grozījumi? Pirmkārt, divus jaunus
pabalstus, kas būtu izmaksājami denacionalizēto māju īrniekiem.
Tie būtu – pabalsts dzīvokļa remontam un tā saucamais
pārcelšanās pabalsts. Šo pabalstu apmēru saskaņā ar mūsu
ierosinājumu noteiktu katra konkrētā pašvaldība. Lai šie pabalsti
būtu pēc iespējas lielāki, likumprojekts paredz, ka to
finansēšanā ar saviem budžeta līdzekļiem varētu piedalīties
valsts.
Tāpat es gribētu informēt, ka jau šobrīd spēkā esošais likums
“Par pašvaldību palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā” paredz,
ka pašvaldībām ir tiesības maksāt tā saucamos īres un komunālo
maksājumu pabalstus tiem īrniekiem, kas nespēj samaksāt augstāku
īres maksu.
Vēl jaunums mūsu priekšlikumos ir tas, ka visi valsts dzīvokļi,
kas līdz šim tika privatizēti izsolēs, turpmāk tiks piešķirti tām
personām, kuras pašvaldībās stāv dzīvokļu rindās.
Tāpat ar mūsu grozījumiem tiek noliegts neizīrēt valsts un
pašvaldību dzīvokļus, privatizēt atklātā izsolē, pirms šie
dzīvokļi nav piedāvāti personām, kurām nepieciešams valsts vai
pašvaldības īres dzīvoklis. Tas nozīmē, ka simtprocentīgi visi
dzīvokļi tiks piedāvāti rindā stāvētājiem, tajā skaitā lielā mērā
arī denacionalizēto māju īrniekiem.
Vēl pozitīvs jauninājums denacionalizēto māju īrniekiem ir tas,
ka turpmāk viņi varēs privatizēt tos dzīvokļus, kurus ir saņēmuši
no pašvaldībām vai valsts līdz šim, tātad trīs gadus. Līdz šim
šīs personas nevarēja privatizēt valsts un pašvaldību piešķirtos
dzīvokļus, tos varēja tikai īrēt.
Ar iesniegtajiem grozījumiem mēs aizliedzām pārveidot arī
mākslinieku darbnīcas, jo sevišķi mūsu galvaspilsētā diezgan
daudzos gadījumos īres dzīvokļi tika pārveidoti par mākslinieku
darbnīcām, bet netika izīrēti personām, kuras ir reģistrētas
pašvaldības dzīvokļu palīdzības saņemšanai.
Un beidzot – ļoti būtisks ir paplašinājums īres valdēm,
dodot tām tiesības kontrolēt, kā īrnieki un denacionalizēto māju
īpašnieki ievēro likumu “Par dzīvojamo telpu īri”.
Es ceru, ka šie grozījumi atvieglos lielā mērā īrnieku stāvokli,
īpaši galvaspilsētā Rīgā.
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Mēs tiekamies pēc vasaras
brīvdienām, bet šajā laikā valdība un Saeimas deputāti aktīvi
strādāja, tāpēc gribas pieskarties dažām fundamentālām lietām,
kas vairāk vai mazāk izskanējušas presē un skar lielu daļu no
mūsu iedzīvotājiem.
Pirmkārt, nupat pieņemtie budžeta grozījumi paredzēti, lai
pildītu solījumu skolotājiem, pensionāriem, lai pildītu solījumu
par zālēm. Ļoti ievērojamas summas ir novadītas pašvaldībām un
dažāda veida investīcijām. Gribas teikt, ka no šīm investīcijām
lauvas tiesa ir aizgājusi uz Latgales reģionu, jo viens no mūsu
valdības stūrakmeņiem ir attīstīt depresīvos rajonus. Gribas
apliecināt, ka vēl šogad kopā ar valdību domājam pārskatīt
nozīmīgas summas un rast iespēju tās novadīt uz šīm pašvaldībām.
Objekti, kas skar medicīnisko palīdzību, izglītības iestādes,
sporta halles un siltuma tehnikas sakārtošanu vienā, otrā pagastā
un mazpilsētā, ir ļoti aktuāli jautājumi, pie kuriem strādājam.
Apsolu, ka tas tā turpināsies arī turpmāk.
Pretēji presē izskanējušajām bažām vakar, 1.septembrī, valdība
pierādīja savas spējas un organizētību kontrolēt situāciju,
saņemtu mantojumā no iepriekšējās valdības izglītības reformas
jomā. Šie streiki, pasākums, kas notika Doma laukumā,
apliecināja, ka esam uz pareizā ceļa dialogā ar sabiedrību. Šī
problēma jāatrisina, ievērojot nacionālo nostāju un to, ka
latviešu valoda ir būtiska visiem mūsu valsts iedzīvotājiem.
Jaunajai krievvalodīgo paaudzei mācību stundām jābūt valsts
valodā, un valdība no sava soļa neatkāpsies, pat ja to spiedīs
mūsu kreisie politiskie spēki.
Runājot par īres griestiem, protams, arī Zaļo un Zemnieku
savienība ir par to, ka jāpalīdz mazturīgajiem. Mēs ļoti rūpīgi
sekosim, kā attīstīsies grozījumu likumā “Par dzīvojamo telpu
īri” izstrādāšanas gaita, iesniegsim savus priekšlikumus. Ja
redzēsim, ka tomēr nav konkrēta risinājuma, būsim par īres
griestu saglabāšanu. Bet tas ir dialogs un sarunas.
J.Stalidzāne
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Neskatoties uz to, ka bija
starplaiks starp sesijām, Latvijas Pirmā partija ļoti nopietni
strādāja pie priekšlikumu sagatavošanas grozījumiem 2004.gada
valsts budžetam. 2004.gada valsts budžetu veidoja, vēl esot
iepriekšējās valdības koalīcijai. Latvijas Pirmā partija jau
toreiz teica, ka budžeta prognoze ir par daudz pesimistiska un ka
tā noteikti ir jālabo. Savus aprēķinus izteica arī ekonomikas
ministrs. Diemžēl mums neizdevās panākt, lai šī prognoze kļūtu
vismaz pesimistiski reālistiska.
Arī šobrīd grozījumos jāsadala pietiekami daudz līdzekļu.
Protams, tas nav labākais variants, jo pēdējo četru mēnešu laikā
izmantot līdzekļus ļoti racionāli nav tas pats, ja līdzekļus
piešķir kādam ļoti nopietnam objektam gada sākumā un tie normāli
un plānveidīgi tiek izmantoti. Izskanēja lieli pārmetumi par to,
ka netika atbalstīti frakcijas “Jaunais laiks” priekšlikumi,
kopumā – 400 priekšlikumi. Bet diemžēl ir jāsaka – ļoti
daudzi no šiem priekšlikumiem bija nepārdomāti, proti, Saldus
sociālās mājas izveidei un būvniecībai tika prasīts 100 000 latu,
bet Saldus sociālā māja nodota ekspluatācijā jau labu laiku.
Saldus sociālais dienests vienkārši bija lūdzis papildu palīdzību
inventāra iegādei, jo šajā mājā tiek izmitināti ļoti nabadzīgi
cilvēki. Bet nevarēja būt runa par simts tūkstoš latiem, tur
augstākais vajadzēja 7000 latu. Līdzīgi priekšlikumi bija Preiļu
novadā, kur kapu izveidei tika prasīts apmēram 238 000 latu,
bet kapi jau sen atvērti un darbojas.
Budžeta grozījumos iesniegto priekšlikumu skaits nav atkarīgs no
tā, cik lielā skaitā viņi ir iesniegti, bet tā ir valsts
nauda – mūsu nodokļu maksātāju nauda. Katram priekšlikumam
jābūt ļoti nopietni pārdomātam, ja šos priekšlikumus iesniedzam.
Vēlreiz gribu atkārtot – visprātīgākais tomēr ir jau gada
sākumā veidot pietiekami reālistisku budžetu, lai budžeta
grozījumi nebūtu tik lielā apjomā, un nauda gada griezumā tiks
izmantota daudz lietderīgāk.
Latvijas Pirmā partija šodien neatbalstīja lēmuma projektu par
Ingrīdas Ūdres atsaukšanu no Saeimas priekšsēdētājas amata, jo
uzskatām, ka Ūdres vainas nekādas nebija. Strādājot pozīcijā vai
opozīcijā, tiek praktizēts, ka lielāko daļu priekšlikumu, par
kuriem noteikti grib runāt un aizstāvēt, iesniedz rakstiski. Ar
pogu piesakās debatēt tajos brīžos, kad ideja vai doma radusies
citu debatētāju iespaidā.
Tāpat mēs neatbalstījām jautājumu par iespējami pretlikumīgu
rīcību, apdraudot augstākās izglītības kvalitāti, kas Izglītības
un zinātnes ministrijai būtu nodarījusi ļoti lielu ļaunumu, kā
arī nelikumības attiecībā uz augstskolām. Izglītības un zinātnes
ministrs Juris Radzeviča kungs un bijušais ministrs Kārlis
Šadurska kungs uzstājās katrs ar saviem argumentiem, tomēr šis
jautājums nebija tik nopietni debatējams, lai par to balsotu
“par”.
O.Deņisovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Vispirms visus gribu apsveikt ar
1.septembri, kas bija vakar, un novēlēt veiksmīgu mācību gadu, kā
arī apsveikt savus kolēģus ar rudens sesijas atklāšanu.
Šodien Saeimā tika apspriesti daudzi jautājumi, bet Latvijas
Sociālistiskās partijas frakcijas vārdā vēlētos pievērst uzmanību
dažiem no tiem, īpaši grozījumiem Civilprocesa likumā. Pieņemtie
grozījumi paredz valsts nodevas palielināšanu divkāršā apmērā.
Tas nozīmē, ka daudzi no mūsu iedzīvotājiem būs spiesti
atteikties no iespējas savas tiesības aizstāvēt tiesā. Mēs
uzskatām, ka šie grozījumi diskriminē to iedzīvotāju daļu, kuru
ienākumi ļautu samaksāt iepriekšējo nodevas apmēru, bet dubulto
nodevu samaksāt viņi jau nevarēs. Pieņemot valsts nodevas
grozījumus, valdošā koalīcija cenšas atslogot tiesas. Mūsu valstī
dzīves līmes ir tāds, ka vairākums iedzīvotāju, lai izdzīvotu,
spiesti taupīt katru santīmu. Tādējādi nedrīkst atslogot tiesas
tādā veidā, jāizdomā kaut kas cits, lai cilvēkiem nodrošinātu
iespējas griezties tiesā, izmantojot savas Satversmē paredzētās
tiesības.
Vēl man gribētos pievērst uzmanību likumprojektam, kuru iesniedza
Tautas saskaņas partija, – “Grozījumi likumā “Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli””. Tajā paredzēts neaplikt ar
nodokli vecuma, izdienas, invaliditātes un speciālās valsts
pensijas neatkarīgi no pensiju apmēriem. Likuma pieņemšana ļautu
palielināt pensionāriem viņu pensijas, bet diemžēl šos grozījumus
neatbalstīja.
Par likumprojektu, kuru iesniedza Tautas partijas
frakcija, – “Grozījumi likumā “Par valsts un pašvaldību
dzīvojamo māju privatizāciju””. Likumprojekts paredz iespēju
izīrēt valsts un pašvaldību brīvos dzīvokļus un turpmāk tos
privatizēt personām, kuras ir reģistrētas pašvaldībās, lai
saņemtu palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā. Līdz šim
privatizēt tādus dzīvokļus minētajām personām nebija iespējams,
tagad tāda iespēja tiek sniegta.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Jau pirmajā rudens sesijas dienā
Tautas saskaņas partija paziņoja par jaunu Ministru kabineta
atbalstu, cerot uz atbalstu divu Latvijas sabiedrības problēmu
risinājumos. Pirmkārt, uz budžeta līdzekļu novirzīšanu
iedzīvotāju sociālo vajadzību apmierināšanai. Otrkārt, uz
nacionālās spriedzes mazināšanu, ko izprovocējusi bēdīgi slavenā
valsts valodas proporcija 60 pret 40 mazākumtautību skolās.
Vairākkārtējās pārrunās ar Ministru prezidentu Induli Emsi Tautas
saskaņas partija vienmēr uzsvēra, ka, neizpildot kaut vienu no
šiem solījumiem, tiks pārskatīts partijas atbalsts šai valdībai.
Tam sekos valdības krīze, jo parlamentā Ministru kabinetam nebūtu
bijis vairākuma atbalsts bez Tautas saskaņas partijas deputātu
balsīm. Īpaši tika akcentēta steidzīga valdības rīcība izglītības
jautājumā vasaras periodā, proti, līdz jaunā mācību gada sākumam.
Atzīmējot veiksmīgo sadarbību ar valdību sociālajā sfērā,
Ministru kabinets pieņēma gandrīz visus Tautas saskaņas partijas
priekšlikumus budžeta grozījumos, kas atvieglos iedzīvotāju
sociālās vajadzības.
Tajā pašā laikā Tautas saskaņas partijai nākas konstatēt, ka
valdošā koalīcija, risinot ar izglītības reformu saistīto
problēmu, izsaukusi bīstamu starpnacionālo spriedzi. Līdz ar to
Tautas saskaņas partija uzskata, ka valdībai ir bijis pietiekami
daudz laika, lai atrisinātu galveno šīsdienas Latvijas
sabiedrības problēmu.
Otrkārt, dialoga vietā valdība izvēlējās struktūrmobilizāciju
spiediena izdarīšanu uz krievu skolu vadītājiem, pedagoģisko
kolektīvu šķelšanu un iebiedēšanu.
Treškārt, valsts valodas apguves kampaņa par labu attiecībai 60
pret 40, kas ir kā daudzvalodu modelis 30 pret 30, svešvalodas
ieskaitot, ir nederīgs ierēdņu mēģinājums glābt realitāti,
neatbilstošs likuma pants.
Ceturtkārt, valdības ziņojumi par vairākuma nelatviešu skolu
gatavību reformai neatbilst realitātei.
Piektkārt, mēģinājumi novirzīt uzmanību no septembra protestiem
ar izklaidējošiem šoviem ir caurskatāmi un ciniski.
Un sestais. Mājieni par jauna kompromisa varianta pieņemšanu
saistībā ar Izglītības likumu kalpo tam pašam – demoralizēt
pretestību. Nekādus projekta un likuma pieņemšanas termiņus
sabiedrība nav redzējusi. Valdības bezdarbības rezultāts –
jauni mītiņi, badošanās akcijas, tukšas skolas, tiesu procesi un
bīstama starpnacionālā spriedze ielās un laukumos.
Šajā situācijā mēs uzskatām par nepieciešamu izvirzīt jautājumu
par atbalsta pārtraukšanu Induļa Emša valdībai.
J.Sokolovskis
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Šodien Saeima nodeva komisijām
divus likumprojektus – “Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā”
un “Grozījumi Pilsētu domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanu likumā”. Šo likumu grozījumi ir ļoti savādi, jo tagad
mūsu labējās partijas piedāvā ārzemniekiem dot tiesības
piedalīties vēlēšanās, tiem, kuri nodzīvojuši vismaz pusgadu
Latvijā. Tātad izveidojas ļoti savāda situācija. Latvijā dzīvo
gandrīz pusmiljons nepilsoņu. Tie ir cilvēki, kuri dzīvo Latvijā
ļoti ilgi, maksā nodokļus, bet nevar piedalīties pašvaldību
vēlēšanās un izlemt, kāda būs viņu vietējā vara. Bet ārzemnieki,
kuri atbrauks, saņems pastāvīgās uzturēšanās atļauju, nodzīvos
sešus mēnešus. Viņi nemaksā nevienu santīmu valsts budžetā,
protams, nezina latviešu valodu, Latvijas vēsturi, bet varēs
piedalīties šajās vēlēšanās. Manuprāt, tas ir absurds!
Otrais moments. Šodien PCTVL frakcija iesniedza priekšlikumu
grozījumiem Izglītības likumā. Šis priekšlikums ir ļoti
vienkāršs. Lai mazinātu spriedzi sabiedrībā, mēs piedāvājām
uzlikt moratoriju, tā saucamo “Reformu 2004”, bet valdošās
koalīcijas lielākais labējais vairākums mūs neatbalstīja. Diemžēl
mums ir slikta prakse, ka mēs pieņemam kādu likumu, pat
nepakonsultējoties ar tiem cilvēkiem, uz kuriem šie grozījumi un
reforma ir vērsti. Kādā veidā viņi to realizēs, vai viņi to grib
un kādā veidā to viņi uztver? Tāda ir situācija. Un tagad valdība
mēģina ar visādām metodēm pārliecināt cilvēkus, ka viņi ir
laimīgi, ka reforma ir laba, bet reālu darbību mēs
neredzam.
Trešais aspekts, pie kura es gribu pakavēties, ir šodien
komisijai nodotais likumprojekts “Grozījumi likumā “Par dzīvojamo
telpu īri””, ko iesniedza Tautas partija. Protams, ka viņu
priekšlikumi ir diezgan labi. Proti, palielināt īres valdes
tiesības un dažādi citi, bet diemžēl viņi nerisina galveno
problēmu, par kuru jau piecus gadus runāja PCTVL frakcijas
deputāti – par to cilvēku stāvokli, kuri dzīvo
denacionalizētajos namos, un to, ka īres griesti tiks atcelti no
2005.gada 1.janvāra. Diemžēl neviena no valdošās koalīcijas
partijām nepiedāvā konkrētu variantu. Manuprāt, šeit ir vajadzīgi
divi ceļi. Pirmais ceļš – mums jāpagarina īres griestu
darbības termiņš vismaz uz diviem, trim gadiem. Pa šo laiku
jāizdala nauda, lai atrisinātu šo problēmu un dotu cilvēkiem
dzīvokļus, kurus viņi varētu privatizēt.
K.Šadurskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Vispirms frakcijas vārdā apsveicu
visus, uzsākot jauno mācību gadu, jo katrā ģimenē ir kāds
skolēns, students vai pedagogs. Tātad mums visiem sācies jauns
darba cēliens. Arī deputātiem šodien atsākās rudens sesija. Gribu
runāt par šodien svarīgākajiem trim jautājumiem.
Tautas partija iesniedza likumprojektus, kas tiešām ir svarīgi
denacionalizēto namu īrniekiem, kas risina dažādus jautājumus.
Taču tur pietrūkst tiešām reāla kompensācijas mehānisma. Un
galvenais – tam ir nepieciešami līdzekļi. Ja 2005.gada
budžetā līdzekļi būs, tad visu var atrisināt. Līdz ar to mēs
atbalstījām šo likumprojektu nodošanu komisijām.
Mūsu frakcijas uzskats – valstij no budžeta ir jākompensē tā
starpība, kas radīsies īrniekiem, ceļoties īres maksai. Tam ir
jārada noteikumi un jāparedz līdzekļi budžetā.
Šodien Saeima neatbalstīja “Jaunā laika” frakcijas deputātu
pieprasījumu Indulim Emsim par izglītības un zinātnes ministra
Radzeviča iespējami prettiesisku darbību, izsniedzot licenci
Sociālo tehnoloģiju augstskolai. Pieprasījums bija iesniegts
pavasara sesijā, tātad it kā tiešām nokavēts, bet ministra
darbība vismaz divos jautājumos – gan atņemot finansējumu
Cesvaines skolai, kura ir avārijas stāvoklī un kur līdz ar to
šobrīd nav skaidrs, vai būs līdzekļi jaunas skolas celtniecībai,
kā arī savdabīgas darbības saistībā ar Aglonas internāta
vidusskolu – liecina par to, ka ir problēmas šajā
jomā.
Šodien ar Saeimas balsojumu arī Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda
Ūdres kundze saglabāja savu krēslu. Man ir žēl, ka valdošā
koalīcija sava paštaisnuma un varas ekspluatācijas dēļ liek ciest
valsts kopējam prestižam. Mēs esam jauna valsts Eiropas
Savienībā, un ir ļoti svarīgi, kā mēs tur ieejam un kāda izskatās
mūsu valsts citu valstu vidū.
Šodien debatēs runāja par budžeta pieņemšanu, par “Jaunā laika”
priekšlikumiem, kuru tiešām bija tik daudz, ka varbūt kāds arī
nebija tik ļoti pārdomāts, bet galvenā problēma jau ir tā, ka tos
noraidīja tāpēc, ka tie ir “Jaunā laika” priekšlikumi. Noraidīja
arī miljonu latu piešķiršanu dzīvokļu īres kompensācijas
mehānisma izstrādei un 3 tūkstošus latu represētajiem, tātad
noraidīja visu. Valdošā koalīcija mūsu valstī ne sevišķi vēlas
dot vārdu opozīcijai. Protams, vieglāk ir strādāt, kad ir vara un
kad neviens nekritizē, bet tā bija tikai padomju laikos.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Atsākoties rudens sesijai, šīs
nedēļas sākumā mūsu frakcijas deputāti tikās pēc mūsu iniciatīvas
ar Drošības policijas priekšnieku Jāni Reinika kungu un pārrunāja
vairākus jautājumus. Pirmkārt, plašu uzmanību pievērsusī naudas
viltotāju lieta, kas tika atklāta ar Drošības policijas
darbinieku pūlēm Kalnciema ielā. Otrkārt, fakts, ka šie naudas
viltotāji zināmā mērā ir saistīti ar PCTVL partiju, kuras
pārstāve Briselē ļoti kaismīgi uzstājās kā cilvēktiesību
aizstāve. Un, treškārt, par Latvijas drošības iestāžu gatavību
pirms 1.septembra, kad dažādu ekstrēmistu un šovinistu
organizāciju pārstāvji solīja asumus, bet tomēr tos nespēja
panākt, liecinot, ka tā vairāk bija politikāņu vēlme nekā reāla
spriedze, kādu viņi saskatīja.
Jāpiezīmē, ka šajā ziņā jauniešiem sliktu piemēru rāda arī
Saeimas deputāti, proti, demokrātiju un tiesību izteikt savu
viedokli nevajag pārvērst par patvaļīgu telšu uzstādīšanu dažādās
vietās pretī valdības ēkām, par kuru viens no kreisajiem
deputātiem kārtējo reizi dabūja ciest un Saeima viņu draudzīgi
sodīja, uzliekot administratīvo sodu.
Reformas turpināšana izglītības laukā ir tas, kas iepriecina mūsu
apvienības un frakcijas deputātus. Būtībā tiek turpināts tas, kam
pamati tika likti jau pirms astoņiem gadiem, un mēs varam teikt
vēlreiz visiem reformas pretiniekiem, kuri ir daudzmaz saprātīgi,
un tādi viņu vidū ir, ka laiks gatavoties reformai bija –
valsts, valdības savlaicīgi deva signālu, ka šāda pāreja
notiks.
Diemžēl arī Saeimā tiek izteikti dažādi priekšlikumi, kurus var
iztulkot kā nepamatotu cerību došanu, ka reforma atkal tiks
mīkstināta vai atlikta. Tāds bija viens no kreiso frakciju
priekšlikumiem par jauna likuma izstrādāšanu mazākumtautību
izglītības laukā, un atliek tikai uzdot jautājumu – ja šis
likums atkārtos to pašu, kas ir jau likumā par vispārējo vidējo
izglītību, tad šāds likums nav vajadzīgs. Savukārt, ja tas ir
pretējs tam, tad ir skaidrs, ka Saeima šādu likumu nekad
nepieņems. Tad ir jautājums, kādēļ tādu iesniedz? Saeima arī to
pārliecinoši noraidīja.
Mēs varam tikai novēlēt visiem Latvijas skolēniem, vienalga, vai
tie ir latvieši, vai citu tautību bērni un jaunieši –
mācīties, mācīties mīlēt savu zemi, savu vēsturi, mācīties mīlēt
un cienīt valsts valodu. Es domāju, ka tad sabiedrībā šīs
problēmas, kas ir mākslīgi uzkurinātas, pamazām aizies otrā plānā
un priekšplānā būs jautājumi, kas saistīti ar sabiedrības
attīstību, labklājību un zināšanu apguvi.
Vēl viens no tematiem, par kuru mēs redzam, ka nāksies rudenī
nopietni padiskutēt, būs grozījumi pašvaldību vēlēšanu likumā.
Jo, kā mēs jau manījām, arī daži kreiso frakciju deputāti izsaka
izbrīnu par to, ka nepilsoņiem nav dotas vēlēšanu tiesības, jo
laikam viņi tiešām nav pamanījuši, ka Latvija nav iestājusies
Neatkarīgo valstu savienībā vai kādā citā asociācijā. Latvija ir
iestājusies Eiropas Savienībā, un loģiski, ka Eiropas Savienības
valstu pilsoņiem būs šīs tiesības Latvijā arī vēlēt, tātad dažiem
simtiem vai dažiem tūkstošiem cilvēku. Turklāt, teiksim uzreiz,
ka šo cilvēku attieksme pret Latviju ir pavisam cita, viņi
saprot, ka Latvija ir neatkarīga un patstāvīga valsts, un vairums
no šiem cilvēkiem, vai tie ir somi, vai vācieši, vai kādi citi,
ir paraugs arī tam, ka latviešu valodu var apgūt un var cienīt
šīs zemes paražas un tiesības.
Saeimas preses
dienests