1990.gada 8.maija sēdes stenogramma
Vakara sēdē
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Turpinām sesijas darbu. Vispirms gribu
sniegt jums kopēju paziņojumu jeb informāciju, kas drīzāk varbūt
iederētos Sekretariāta ziņojumā, bet, tā kā tas man ir nolikts un
vēl pasvītrots ar sarkanu un zaļu zīmuli, tad es jums to
nolasīšu. Lūdzu deputātus nosaukt savu uzvārdu un vēlēšanu
apgabalu, jo ieraksts tiek raidīts ēterā, bet runas ierakstītas
magnetofona lentē. Pretējā gadījumā uzstāšanās iznāk
bezpersoniska— kā balss no zāles.
Pie manis ir griezušies vairāki mūsu kolēģi deputāti ar lūgumu
rast iespēju, lai viņi pulksten 16 varētu piedalīties partijas
Rīgas pilsētas komitejas un attiecīgā garnizona Uzvaras svētkiem
veltītajā svinīgajā sēdē jeb sarīkojumā. Man šajā sakarībā ir
šāds priekšlikums: es domāju, ka mēs darbu turpināsim līdz
pulksten 16.30, kā tas mums šodien ir ieplānots. Jau vakar tika
paziņots, ka gadījumā, ja kādiem kolēģiem tomēr nav iespējams
palikt sesijā šo pusstundu un viņiem jāpiedalās minētajā
sarīkojumā, tad mēs varētu pieņemt zināšanai arī tādu abpusēju
lēmumu, ka kolēģi var piedalīties svinīgajā pasākumā, tas ir,
atstāt mūsu sēžu zāli, un mēs šīs pusstundas laikā nepieņemsim
lēmumus, bet turpināsim apspriest jautājumu, kuru būsim sākuši
debatēt. Es ceru, ka tad mums nekādu abpusēju pretenziju nebūs.
Vai pretenziju nav? Nav. Tātad esam vienojušies.
Mēs esam saņēmuši sešus pieprasījumus. Ja būtu mazliet vairāk
laika, mums varbūt vajadzētu precīzi izdiskutēt, kas ir
pieprasījums un kas ir vienkārši jautājums, taču pagaidām visi ir
nosaukti par pieprasījumiem, tāpēc, ka to tā esat vēlējušies jūs,
tie, kuri uzrakstījāt šos jautājumus. Tāpēc es neprecizēju, vai
tie ir jautājumi vai pieprasījumi. Atceraties— deputāts Gavrilovs
lūdza paskaidrot, kuri Latvijas PSR Konstitūcijas panti ir
pretrunā ar Satversmes 1., 2., 3. un 6.pantu. Šajā sakarībā īsu
paskaidrojumu sniegs mūsu kolēģis Krastiņš. Deputāts Jundzis mūsu
Ārlietu ministrijai ir iesniedzis pieprasījumu, kā es sapratu,
par mūsu tautieša Rietumvācijas politologa Levita aizturēšanu.
Deputāts Gavars grib zināt par laikraksta “Sovetskaja Latvija”
nostāju, deputāts Zaļetajevs ir iesniedzis pieprasījumu par
Preses centra darbību, jums tas ir pavairots. Atbildi uz šo
jautājumu grib dzirdēt ne tikai deputāts Zaļetajevs, tur ir
vairāk nekā 20 deputātu paraksti. Deputāti Geidāns, Plotnieks,
Bojārs un Preinbergs iesnieguši pieprasījumu par laikraksta
“Sovetskaja Latvija” publikācijām, tas ir saņemts rakstveidā ar
visiem parakstiem. Kamēr nav ieradies deputāts Jundzis, tikmēr
sāksim atbildēt uz pirmo pieprasījumu. Vārds Augstākās padomes
priekšsēdētāja vietniekam deputātam Krastiņam, kas sniegs
paskaidrojumu uz deputāta Gavrilova iesniegumu.
A.Krastiņš: Godājamie kolēģi! Esam saņēmuši Rīgas
58.vēlēšanu apgabala deputāta Gavrilova rakstisku pieprasījumu
par to, kādi Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas
Konstitūcijas panti ir spēkā un nav pretrunā ar Latvijas
Republikas Satversmes 1., 2., 3., 6. un 77.pantu. Šajā sakarībā
sniedzu šādu informāciju, tiek gatavots Latvijas PSR
Konstitūcijas normu kopojums, jo, kā jūs atceraties, mūsu
Deklarācijā ir teikts, ka pārejas periodā darbojas tās Latvijas
PSR Konstitūcijas normas, kuras nav pretrunā ar Latvijas
Republikas valstisko statusu. Protams, uz šo jautājumu nevar
atbildēt, vienkārši nolasot tos pantus, kuri būtu vai nebūtu
spēkā. Te vajadzīga mazliet citāda pieeja, un tāpēc esmu
pilnvarots jūs informēt, ka jau ir sagatavots dokumenta projekts—
tas ir, 1978.gada Latvijas PSR Konstitūcija, bet tādā redakcijā,
lai šīs Konstitūcijas normas atbilstu mūsu republikas jaunajam
statusam. Juristu grupa ir izstrādājusi šādu dokumentu, un, ja
mēs nebūtu mazliet nokavējušies ar pastāvīgo komisiju veidošanu,
tad jau šodien varētu to nodot Likumdošanas komisijas rīcībā, kas
to izpētītu, ieteiktu savus labojumus, dotu atzinumus un nodotu
to mūsu Augstākās padomes sesijai izvērtēšanai un pieņemšanai. Un
tās tad arī būs šīs normas, kuras ir spēkā un darbojas un kuras
nav arī pretrunā ar Satversmi. Tādējādi šāds darbs tiek darīts un
vistuvākajā laikā pēc komisiju izveidošanas, tad, kad tās varēs
sākt savu reālo darbību, jūs šos materiālus saņemsit. Šis
likumprojekts ir jau pietiekamā gatavības pakāpē, lai to pēc
redakcionālajiem labojumiem varētu nodot jūsu vērtējumam. Līdz ar
to atkritīs jautājums par pretrunām. Ja deputātam Gavrilovam vai
kādam citam deputātam vēl būs kādi jautājumi, lūdzam griezties
pie mums no jauna vai arī pašam tieši iesaistīties komisijas
darbā, jo jebkurš deputāts drīkst iesaistīties komisijas
darbā.
Priekšsēdētājs: Manuprāt, pašlaik diskusijas neatklāsim,
jo gadījumā, ja kāds nav apmierināts ar kolēģa atbildi, tad
vajadzētu iebildumus formulēt. Paldies. Tālāk atbildēsim uz
deputāta Jundža iesniegumu. Tātad mēs esam oficiāli pieprasījuši
mūsu Ārlietu minis-
trijai paskaidrojumu, tāpēc jums rakstveidā un publiski tiks dota
atbilde. Tagad par “Sovetskaja Latvija” publikācijām. Manuprāt,
šeit varbūt vajadzētu apspriest pašus darba kolektīvu paziņojumus
un tajos izteiktos draudus, jo man liekas, ka šajā gadījumā ir
mazāk jārunā par redakciju, bet galvenokārt par to organizāciju,
kas attiecīgo dokumentu ir pieņēmusi. Un tāpēc šajā sakarībā mums
vajadzētu varbūt pirmām kārtām lūgt mūsu prokuratūru izskatīt
publikāciju pēc būtības un tikai tad dot vērtējumus par
redakcijas publicētajiem materiāliem— ko tā publicē un kādā veidā
to dara. Vai iebildumu nav? Un tālāk. Deputāts Vidavskis
uzstājoties lūdza Ministru padomi vai atbildīgās personas
informēt, kāda ir oficiālo personu nostāja jautājumā par to, ka
republikā notiek intensīva dažādu pirmās nepieciešamības preču
izpirkšana, kas ir atbildīgs par tirdzniecības noteikumu
ievērošanu un tā tālāk. Es jums, deputāt Vidavski, varu paziņot,
ka pēc pulksten 16 Ministru padomes priekšsēdētājs Godmanis šajā
sakarībā sniegs mums informāciju.
Par Preses centra darbu. Kad jūs reģistrējāties, jūs saņēmāt
pavairotu materiālu. Ko es varu teikt? Es kā sesijas vadītājs
esmu atvainojies, to darījuši arī Preses centra darbinieki, un,
kā mūs uzstājoties informēja deputāts Aleksejevs, katram
atsevišķi iesnieguši atvainošanos rakstveidā. Man liekas, ka
Preses centrs pašlaik darbojas pēc pagaidu nolikuma, jo, turpinot
strādāt, mūsu sesija acīmredzot lems arī par visiem tiem
jautājumiem, kuri saistīti ar mūsu aparāta struktūru un citām
lietām. Manuprāt, ir izdarīts pietiekami, lai novērstu šāda veida
pārpratumus. Taču vienlaikus mēs varētu izteikt brīdinājumu ne
tikai mūsu Preses centram, bet arī pārējiem preses darbiniekiem,
ka mēs vienlīdz objektīvi vērsīsimies pret visiem, kuri mūsu
runas vai informāciju traktēs neprecīzi vai kļūdaini. Un tādu
brīdinājumu mēs varam izteikt visiem. Vai deputāts Endziņš ir
ieradies? Nav.
Deputāts Gavars lūdz laikraksta “Sovetskaja Latvija” redaktoru
paskaidrot, kāpēc laikraksts “Sovetskaja Latvija” līdz šim brīdim
nav publicējis oficiālos Augstākās padomes pieņemtos materiālus.
Vai deputāts Stefanovičs var atbildēt uz šo jautājumu? Viņa nav.
Vai deputāts Endziņš ir ieradies? Ar ko jūs esat neapmierināts,
deputāt Aleksejev?
A.Aleksejevs: Man ir viens pavisam īss jautājums, varbūt
es to varētu uzdot mutiski?
Priekšsēdētājs:
Lūdzu!
A.Aleksejevs: */Anatolij Valerjanovič! Pie ieejas mūsu ēkā
staigā cilvēki ar apsējiem ap piedurknēm. Cik es saprotu, viņi
raugās, lai būtu kārtība, un tas ir labi. Bet, no otras puses,
ejot viņiem garām, var dzirdēt izsmejošus, aizskarošus
izteicienus, replikas,— un tas jau ir slikti. Tāpēc es gribētu
precizēt: kas ir šie cilvēki, kas atbild par viņu darbību un kas
viņus finansē?/
Priekšsēdētājs: Atbildi sagatavos un jums sniegs Lietu
pārvalde, lai tā būtu precīza, nevis vispārēja. Komisijas vēl nav
līdz šim brīdim. Tātad tā tikai trijos pēcpusdienā sākusi
strādāt? Turpināsim atbildēt uz jautājumiem.
No zāles: Cienījamo priekšsēdētāj! Varbūt mēs varētu darīt
tā: jau ir sagatavots projekts par pastāvīgajām komisijām, un tās
varētu sākt apstiprināt; tas, ka nebūs pieņemts nolikums, neko
nemaina, jo mēs esam pieņēmuši reglamentu un varam sākt šo
komisiju apstiprināšanu.
Priekšsēdētājs: Vai jūs neiebilstat? Iebilstat. Tātad mēs
tomēr turpināsim jautājumu un atbilžu vakaru. Vārds deputātam
Geidānam.
I.Geidāns: Es atvainojos, cienījamo priekšsēdētāj! Tajā
mūsu deputātu pieprasījumā, ko mēs kopā ar Plotnieka, Bojāra un
Preinberga kungu parakstījām, jautājums bija uzdots citādāk. Mēs
lūdzām izskatīt jautājumu par deputātu komisijas radīšanu, nevis
par laikrakstu “Sovetskaja Latvija”. Tā ir avīze, kas publicējusi
aicinājumu, bet runājam par komisiju, kura izskatītu šo darba
kolektīvu uzsaukumu, jo droši vien ar to jau nebeigsies, ka tas
ir nopublicēts. Tātad mums jāreaģē uz šo aicinājumu. Varbūt tam
ir simtprocentīga taisnība, bet varbūt ne, varbūt mums kopā ar
viņiem kaut kas ir jāizlemj, tāpēc vajadzētu radīt deputātu
komisiju, tādu, kas ātri reaģē, lai nerastos konflikti. Varbūt
jūs uzskatāt, ka pietiek ar to, ka jautājumu nodod prokuroram—
un, jūsu pieredze ir lielāka, es tam piekrītu— taču es, būdams
vēl nepietiekami informēts, domāju, ka vajadzētu tomēr izveidot
deputātu komisiju.
Priekšsēdētājs: Mums nekādā gadījumā nav aizliegta šādas
komisijas radīšana. Es tikai gribēju teikt, ka mums vajag, lai
tos apzīmējumus, kuri lietoti aicinājumā, vispirms izskatītu
prokuratūra. Mēs pēc tam varam radīt jebkuru komisiju, un nekas
netraucē mums to darīt.
No zāles: */Anatolij Valerjanovič! Man ir priekšlikums.
Mums būs nepieciešams tikt skaidrībā par mūsu sesijas rādīšanu pa
televīziju. Varbūt izveidot deputātu darba grupu, kas, ņemot vērā
PSRS Augstākās padomes pieredzi, noteiks, ko rādīt, bet ko
nerādīt. Tāpēc ka tomēr rodas virkne pārpratumu. Tā, piemēram,
daži vēlētāji mums zvana un ziņo, ka, rādot pa televīziju jūsu
ievēlēšanas brīdi, televīzija kadrus bija samontējusi tā, it kā
mūsu frakcija būtu sēdējusi tajā brīdī, kad visi jūs apsveica ar
ievēlēšanu, kaut gan šie kadri attiecās uz Landsberģa kunga
uzstāšanos. Mēs uzskatām, ka patvaļīga montāža— tā ir nekorekta
rīcība. Lai tādu kadru nebūtu, mums tomēr ir nepieciešama kāda
deputātu grupa vai komisija, kas nodarbotos ar masu informācijas
līdzekļiem./
Priekšsēdētājs: */Tad esiet tik laipns un, ņemot vērā
visus mūsu nolikumus, lūdzu, pats iesakiet šādas komisijas
sastāvu. Es domāju, ka tā mums reizumis būs vajadzīga tad, kad
nāksies izlemt šādus jautājumus. Lūdzu, kolēģi, ķersimies pie
darba!/
No zāles: */Anatolij
Valerjanovič! Es atvainojos. Jūs vēl aizmirsāt atbildēt uz vienu
veselas frakcijas— frakcijas “Līdztiesība”— deputātu
pieprasījumu. Tā jau 4.maijā, tas ir, pirms trim dienām,
iesniedza deputātu pieprasījumu sakarā ar 5., 107. un 108.panta,
kā arī 15.februāra lēmuma pārkāpšanu. Šis deputātu pieprasījums
tika pavairots un nodots Sekretariātā, bet atbildes joprojām
nav./
Priekšsēdētājs: */Tikko sniedza atbildi pa pantiem. Vai
jūs bijāt šeit uz vietas, kad atbildēja? Par kādu pantu?/
No zāles: */4.maijā vēl pirms visa tā pieņemšanas tika
iesniegts mūsu frakcijas priekšsēdētāja parakstīts deputātu
pieprasījums par to, ka tika pārkāpts 5.pants, jo ļoti svarīgs
dokuments tika iekļauts sesijā bez referenduma rīkošanas, par to,
ka šis svarīgais dokuments tūlīt tika izskatīts, lai gan nebija
sagatavots un apspriests komisijā, un par to, kā daudzi deputāti
atzina, ka pieņemts tāds dokuments, kas būtiski ietekmēs Latvijas
suverenitāti, kā arī par to, ka Augstākās padomes Prezidija
15.februāra lēmumā bija skaidri norādīts, ka šāds dokuments ir
jāvirza apspriešanai referendumā, bet tas tika iekļauts un
apspriests sesijā. Lūk, tāds bija visas frakcijas deputātu
pieprasījums./
Priekšsēdētājs: */Apspriešanas gaitā mēs desmitiem reižu
apspriedām šos priekšlikumus un desmitiem reižu tika izteikti
argumenti. Atļaujiet turpināt darbu. Lūdzu, ieņemiet savu
vietu./
Priekšsēdētājs: Un tā deputāts Škapars ierosināja sākt
apspriest pašas komisijas, jo acīmredzot tas nebūs pretrunā ar
to, ka mums nolikuma pagaidām nav. Es domāju, ka, laiku
ekonomējot, mēs varam sākt diskusiju par pašām komisijām. Tāpēc
vispirms par to, kādas komisijas būtu vajadzīgas. Paņemiet,
lūdzu, lēmumu, kurā šīs komisijas ir uzskaitītas. Atradāt?
*/Lūdzu, atrodiet tur, kur ir lēmuma projekts par pastāvīgo
komisiju izveidošanu. Tur ir noteiktas piecpadsmit
komisijas./
Kādas ir jūsu iebildes? Lūdzu, deputāt Ziedoni, pēc tam jūs un
pēc tam deputāts Alksnis.
J.Krūmiņš: Mans priekšlikums ir jau šodien izskatīt
jautājumu par 14.komisiju, jo šīs komisijas darbības uzsākšana,
manuprāt, ir visbūtiskākā. Labi būtu, ja mēs varētu šo komisiju
izskatīt pirmo, pēc tam visas pārējās pēc kārtas. Mums taču kaut
kas jādara ar tiem Latvijas Republikas jauniešiem, kas pašreiz
īsti nesaprot, ko darīt.
Priekšsēdētājs: Paldies.
K.Šļakota: Man ir lūgums. Mēs esam pazaudējuši
mežsaimniecību. Es domāju, ka tas ir ārkārtīgi būtisks jautājums.
Lai mēs nepītos, kurā vietā mežsaimniecība un kurā— meža nozare,
ar mežsaimniecību vajadzētu nodarboties Lauksaimniecības
mežsaimniecības komisijai. Un tad būtu daudz skaidrāk, kā tos
jautājumus risināt, kurā vietā skatīt un kurā kārtot.
Priekšsēdētājs: */Atvainojiet, deputāts Alksnis./
V.Alksnis: */Godātie kolēģi! Man šķiet, ka jūs esat
aizmirsuši par vēl vienu komisiju. Mums taču republikā ir unikāla
situācija ar ticīgajiem. Mums republikā apmēram septiņsimt
tūkstoši iedzīvotāju ir ticīgie. Ir desmit konfesijas. Un šajā
situācijā, kad acīmredzot republikas Ministru padomē tiks
likvidēts amats— pilnvarotais reliģijas jautājumos, mums tomēr
nepieciešams orgāns, kas varētu nodarboties ar šiem jautājumiem,
to skaitā izstrādāt likumu par apziņas brīvību, un risināt šīs
problēmas. Man šķiet, ka tas tomēr ir nepieciešams./
Priekšsēdētājs: */Kā jūs
nosauksit šo komisiju?/
V.Alksnis: */Komisija ticīgo lietās./
Priekšsēdētājs: */Paldies./ Lūdzu.
S.Dīmanis: 6.komisiju, kur kopā ir celtniecība,
enerģētika, transports un informātika, vajadzētu sadalīt divās
daļās. Tā ir pārslogota ar cilvēkiem, bet ļoti daudzi speciālisti
paliek ārpus komisijas.
Priekšsēdētājs: Jūsu
priekšlikums.
S.Dīmanis: Vajadzētu sadalīt tā: Celtniecība un atsevišķi
enerģētika, transports un informātika kā infrastruktūras
nozares.
Priekšsēdētājs: Paldies.
No zāles: Es atvainojos, es par...
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Panteļejevam.
A.Panteļejevs: Es par Viktora Alkšņa ieteikumu.
*/Komisija ticīgo lietās./ Man tas mazliet savādi skan. Mēs
nevienā komisijā atsevišķi neesam izdalījuši vienu vai otru
cilvēku grupu. Te mēs it kā izdalām vienu cilvēku grupu un par
viņu lietām veidojam komisiju. Man liekas, ka reliģijas lietas ir
saistītas ar sirdsapziņas brīvības jautājumiem, tas ir viens no
cilvēktiesību pamatjautājumiem, tāpēc pilnīgi loģiski, ka šo
jautājumu var risināt Cilvēktiesību komisijas ietvaros.
V.Zatuliviters: */Man ir
priekšlikums attiecībā uz četrpa-dsmitās komisijas nosaukumu.
Aizsardzības un iekšlietu komisiju labāk būtu saukt par Kara
lietu un iekšlietu komisiju. Tas ir pirmais.
Otrais. Es atbalstu deputāta Alkšņa priekšlikumu par viņa
ierosinātās komisijas izveidošanu, un vēl man šķiet, ka mūsu
darbs jāsāk nevis ar četrpadsmito, bet tomēr ar pirmo, otro un
trešo komisiju./
Priekšsēdētājs: */Paldies./
A.Aleksejevs: */Es atbalstu priekšlikumu par Reliģijas
lietu komisiju./
Priekšsēdētājs: */Es nolasīju to, kas pasvītrots ar
sarkanu un zilu. Nosauciet sevi un apgabalu./
A.Aleksejevs: */Man šķiet, ka ar ticīgo jautājumiem mūsu
parlamentā jānodarbojas ticīgiem cilvēkiem, jo būtu ļoti
neloģiski, ka šos jautājumus lemtu ateisti. Es uzskatu, ka šī
komisija ir ļoti vajadzīga, vēl jo vairāk tāpēc, ka acīmredzot tā
uzskatīja arī iepriekšējā Augstākā padome, jo mūsu himna sākas ar
izteikti reliģisku aicinājumu./
M.Budovskis: Cienījamie kolēģi, cienījamo priekšsēdētāj!
Kad sākām šos jautājumus risināt, mēs strādājām saskaņošanas
komisijā. Man bija tas gods šo komisiju vadīt. Tajā bija
iesaistīti pārstāvji no abām frakcijām un visi jautājumi tika
izdiskutēti, arī par komisijas nosaukumu. Es īsti nesaprotu,
kāpēc šie jautājumi vēlreiz izvirzījās, jo mums bija pilnīga
vienprātība. Arī par to, ka Reliģijas lietu komisija mums nebūtu
nepieciešama, mēs vienojāmies. Šis jautājums bija saskaņots arī
ar deputātu Zotovu, viņš savukārt bija vienojies ar savas
konfesijas vadību.
L.Alksnis: Es piekrītu Dīmaņa priekšlikumam par
6.komisijas sadalīšanu, un komisiju varētu saukt par arhitektūras
un celtniecības komisiju.
Priekšsēdētājs: Deputāts Zotovs.
A.Zotovs: */Vai es varu sniegt kādus paskaidrojumus
attiecībā uz problēmām, kas saistītas ar komisijas izveidošanu
ticīgo lietās, vai arī man tiks dots vārds atsevišķi?/
Priekšsēdētājs: */Lūdzu, mikrofons ir jūsu rīcībā./
A.Zotovs: */Ja drīkst, es no šejienes pateikšu, citādi ir
neērti./
Priekšsēdētājs: */Lūdzu./
A.Zotovs: */Godātie deputāti, man tā ir vienkāršāk: es redzu,
un man nevajag pieliekties. Manas deputāta darbības galvenais
uzdevums, protams, ir panākt, lai Augstākajai padomei, Saeimai
vai parlamentam, lai kā mēs to sauktu, nerastos nepieciešamība
izveidot komisiju ticīgo lietās. Tas izskaidrojams ar to, ka
tiesiskā valstī, demokrātiskā valstī, kur brīvības netiek mīdītas
kājām, tāda problēma nevar būt. Bet tagad mēs esam tādā
situācijā, kad ilgu laiku ne Padomju Savienībā, ne Latvijas
Republikā netika pieņemts likums par apziņas brīvību, kad jebkurā
brīdī no atvilktnes var izvilkt 1929. gada likumu, kas reglamentē
reliģisko kopienu darbību un ir uzskatāms par antihumānu un
necilvēcisku.
Jūs taču lieliski saprotat, ka baznīcas atdalīšana no valsts ir
noteiktas politikas sekas, kuru piekopa cilvēki, kas nāca pie
varas 1917. gadā. Un, lūk, vadoties no tā, es vērsos pie Tautas
frontes frakcijas, saprotot, ka tā ir politiskais vairākums, ar
iniciatīvu, ar priekšlikumu izveidot komisiju ticīgo lietās, lai
mēs varētu nodrošināt cilvēkus ar garantētu likumu par apziņas
brīvību. Šis likums ir jāsagatavo, jo tas projekts, kas iesniegts
Augstākajai padomei izskatīšanai, ir neapmierinošs. Turklāt tika
pieņemts likums par alternatīvo dienestu, un mūsu jauniešiem
rodas problēma. Jūs taču saprotat: kurš var noteikt reliģijas
tiesības aizliegt pilsonim vai ticīgam cilvēkam ņemt rokās
ieroci, lai aizsargātu savu Dzimteni? Šī tomēr ir visai svarīga
problēma, un pret to ir jābūt ļoti uzmanīgai attieksmei. Kā
noteikt, kuras reliģiskās konfesijas dod šīs tiesības, bet kuras
ne? Jūs taču saprotat: tiklīdz likums par apziņas brīvību būs
pieņemts, karavīri varēs vērsties savās daļās ar prasību dot
viņiem tiesības īstenot savu reliģisko pārliecību un šajā nolūkā
saņemt papildu atvaļinājumu vai vēl kaut ko. Īsi sakot, šos
priekšlikumus es iesniedzu frakcijai apspriešanai. Frakcija
vienbalsīgi pieņēma lēmumu par to, ka šāda komisija tiks
izveidota. Vēlāk man tika paziņots, ka frakcija ir atteikusies no
sava lēmuma. Pēc tam, kad es tiku iekļauts darba komisijā,
komisija pieņēma lēmumu par to, ka šādai komisijai jābūt. Vēlāk
arī šis lēmums tika atcelts. Un tagad es, protams, esmu
izbrīnīts, ka cilvēki, kuri pauž man pilnīgi nepieņemamu pasaules
uzskatu, pēkšņi nāk klajā ar tādu iniciatīvu, kas atbilst tautas
cerībām. Es runāju ar visu desmit mūsu baznīcu, konfesiju
hierarhiem, runāju ar viņiem par tādas komisijas nepieciešamību.
Mani atbalstīja visi baznīcas pārstāvji. Lieta tā, ka
pareizticīgo baznīcas garīdznieks ir vienīgais garīdzniecības
pārstāvis šeit. Tas tomēr izraisa pārdomas par mūsu reliģisko
ievirzi. Pareizticīgo baznīca Latvijā ir tā baznīca, kas apvieno
sevī nacionālās draudzes. Šī komisija ticīgo lietās man šķiet
nepieciešama arī tāpēc, ka tādējādi mēs pirmo reizi izdarīsim
bezprecedenta demokrātisku aktu, ar kuru visai pasaulei un mūsu
valstij apliecināsim, ka reāli paveram iespēju aizsargāt
cilvēkus, kurus viņu pārliecības dēļ valsts neatbalsta. Baznīca
taču ir atdalīta no valsts, un mums vispār nav pie kā vērsties
pēc aizsardzības, pēc tiesiskas aizsardzības, izņemot izpildu
orgānus. Mēs varētu izveidot likumdošanas jautājumu komisiju arī
ticīgajiem. Šajā diemžēl nestabilajā politiskajā laikā mēs varētu
viņiem garantēt konstitucionālu aizsardzību. Tas viss deva man
pamatu un tiesības lūgt, lai tiek izveidota šāda komisija. Pēc
tam mums bija saruna ar komisijas priekšsēdētāju un noskaidrojās,
ka ar reliģijas jautājumiem nodarbosies Cilvēktiesību un tautību
komisijas apakškomisija. Bet izrādījās, ka pēc šajā komisijā
iekļauto vai uz komisijas priekšsēdētāja amatu pretendējošo
deputātu iesnieguma tajā nebūs deputātu vietas, lai izveidotu
apakškomisiju. Tāpēc es ierosinu šo jautājumu likt Augstākajā
padomē uz balsošanu. Šajā situācijā es lūdzu frakciju atteikties
no iepriekšējiem lēmumiem un rūpīgi padomāt. 700 tūkstoši ticīgo—
tās ir šo cilvēku problēmas. Domāju, ka būtu neloģiski šādu
komisiju iekļaut kādā citā komisijā kā apakškomisiju, vēl jo
vairāk tāpēc, ka saskaņā ar mūsu nolikumu mēs tagad varam
izveidot šo komisiju, bet vēlāk, kad tā savas funkcijas būs
veikusi, to varēs likvidēt. Tās ir mūsu tiesības. Bet es lūdzu un
aicinu jūs izturēties nopietni un likt šo jautājumu uz balsošanu.
Ticīgajiem cilvēkiem taču 72 gadus nav bijis nekādu brīvību un
nekādu garantiju, mēs aizvien esam bijuši pakļauti izpildu
orgāniem. Līdz ar šā jautājuma izlemšanu mums radīsies iespēja,
lūk, tāpat kā man šodien šeit, tribīnē, aizstāvēt desmitiem
konfesiju— jūdaistu, kristiešu— viedokli. Tagad pie mums veidojas
arī musulmaņu kopiena, budistu kopiena. Saprotiet— man ir to
deputātu saraksts, kuri izteikuši vēlēšanos strādāt šajā
komisijā, tajā ir iekļauts pat jau ievēlētais Augstākās padomes
Prezidija priekšsēdētāja vietnieks. Ja jūsu vidū ir ticīgi
cilvēki, cilvēki, kuri atceras sava tēva, savas mātes, vectēva
vai vecvectēva reliģiju, tad mēs ar prieku, atklāti balsojot,
varētu piedalīties šīs komisijas darbā. Lūdzu jūs nenoraidīt šo
priekšlikumu. Pārdomājiet to, patiešām raugoties no savu senču
reliģijas viedokļa. Tad mēs lūgsim Dievu un ar tīru pārliecību
teiksim: “Dievs, svētī Latviju!”, izjūtot to, ka valsts vara ir
mūsu pusē./
Priekšsēdētājs: Deputāts
Škapars, deputāts Salītis un deputāts Seleckis. Es fiksēju
apmēram tādā kārtībā, kādā katrs paceļ roku.
J.Škapars: Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamie deputāti!
Jautājums par komisijas sastāvu ļoti rūpīgi tika apspriests gan
frakcijās, gan saskaņošanas komisijā. Es domāju, ka jautājums
tika izsvērts vispusīgi un dziļi. Pieeja pamatā bija tāda, ka
nedibināt komisijas pa atsevišķām nozarēm, jo tad komisiju skaits
būtu liels un praktiski neaptverams. Tāpēc tika izveidots
optimāls komisiju skaits un noteikts arī tas problēmu loks, ar ko
izveidotās komisijas nodarbosies. Tas principā saskan ar to
komisiju struktūru, kāda tika izveidota Lietuvā un Igaunijā.
Acīmredzot tādi ir apstākļi, kas izraisa šo komisiju
nepieciešamību. Tāpēc ir priekšlikums detalizētāk komisijas
nedalīt. Ja mēs izdalīsim atsevišķi celtniecību, tad ļoti daudzām
citām nozarēm ir tiesības pretendēt uz savu komisiju izveidošanu.
Un komisiju skaits sniegtos vairākos desmitos. Tāpēc ierosinu
palikt pie šā skaita un pie šīs struktūras.
Otrs jautājums ir par Reliģijas lietu komisiju. Arī šis jautājums
tika apspriests vairākkārt un no vairākiem aspektiem. Galu galā
mēs nācām pie slēdziena, kas tika saskaņots ar Zotova kungu,—
atsevišķi neizveidot komisiju, bet gan apakškomisiju
Cilvēktiesību un nacionālo jautājumu komisijā. Bet varbūt varētu
būt kāds kompromisa priekšlikums? Ja jau sesijā vēlreiz izvirzās
jautājums, tad varbūt vajag šo jautājumu atlikt un pamatīgi
izstudēt, jo es domāju, ka steigā tas nebūtu izšķirams. Varētu
būt arī tāds risinājums, ka izveidojam pagaidu komisiju, kas
izskatītu šo jautājumu, izstrādātu attiecīgos likumus un
iesniegtu sesijai pieņemšanai. Taču kādai apakškomisijai
jādarbojas arī šajā laikā. Tātad es ierosinu šo jautājumu
pagaidām atstāt atklātu, bet pārējās komisijas nekavējoties
apstiprināt. Domāju, ka šajā jautājumā varu runāt frakcijas
vārdā, jo frakcijā tika pieņemts šāds lēmums.
Priekšsēdētājs: Vēl runās deputāts Salītis un deputāts
Seleckis. Pēc tam mēs varētu izbeigt apspriešanu. Vai
piekrītat?
B.Salītis: Runājot par Reliģijas lietu komisiju, man šķiet
dīvaini, ka šo jautājumu izvirzīja tieši Komunistiskās partijas
biedrs, jo partija visus šos gadus to neatzina un uzskatīja, ka
šajā jomā problēmas nepastāv. Varbūt tas ir labi, bet attiecībā
uz komisiju kā tādu jautājums tika ļoti nopietni apspriests.
Pašreiz mums deputāts ir tikai vienas ticības pārstāvis, bet
republikā mums pastāv dažādas konfesijas. Vai būtu pareizi
izveidot komisiju, kurā visus jautājumus lems viens cilvēks, kas
orientējas vienā no ticībām. Arī komisijā apspriežot šo
jautājumu, izskanēja viedoklis reliģijas jautājumus pakārtot
Cilvēktiesību komisijai. Mans priekšlikums ir— jautājumu likt uz
balsošanu. Es uzskatu, ka pašu komisiju izveidot nevajag.
Priekšsēdētājs: Deputāts Seleckis— lūdzu.
V.Seleckis: Cienījamie deputāti! Principā es šajos
jautājumos piekrītu Škapara kunga teiktajam, bet gribētu piebilst
sekojošo. Mēs šodien esam ilgi strādājuši, bet paveikuši ļoti
maz. Un man rodas tāda sajūta, ka mēs te esam ieradušies, lai
skaidrotu dažādus sīkus jautājumus, nevis lai paveiktu daudz ko
ļoti būtisku. Mums apkārt, aiz mūsu nama sienām reālajā dzīvē,
risinās satraucoši notikumi. Mums ļoti ātri jārīkojas, lai būtu
valdība, lai mēs varētu paturēt iniciatīvu savās rokās, taču
šodien mēs visu laiku strīdamies par, es teiktu, ne pārāk
svarīgiem jautājumiem. Un turpinām to darīt joprojām. Es domāju,
ka tā nevajadzētu rīkoties vismaz tiem deputātiem, kuri domā par
lietas būtību, nevis par sīkiem, ne pārāk svarīgiem jautājumiem.
Es domāju, ka mums daudz kas būtu jāmaina savā darba
kārtībā.
Priekšsēdētājs: */Filip Feoktistovič, mēs tikko norunājām,
ka beigsim./
Tātad priekšlikumi ir skaidri, es tikai atgādināšu. Mūsu kolēģis
deputāts, diemžēl es acumirklī uzvārdu nevaru atcerēties, iesaka
izveidot Lauksaimniecības un mežsaimniecības komisiju, vārdu
“mežsaimniecības” pieliekot klāt. Jo, kā es sapratu, tas jēdziens
jau tur ir ietverts, precizējums vajadzīgs skaidrības labad.
Tālāk “Arhitektūras un celtniecības”, ne tikai “Celtniecības”.
Kā, lūdzu? Es minu vispirms nosaukumus, kurus mēs precizējam.
Tālāk kaut ko precizēja par aizsardzību. Es nezinu, kā krieviski,
bet latviski, man liekas, pareizāk skan— “kara lietu”.
*/Saprotiet, mēģināsim kaut kā tikt skaidrībā. Latviski ne pēc kā
neskan “kara lietās”. Izvirzās jautājums: vai mēs karot
grasāmies?/
No zāles: */Krievu variantā lai ir “kara lietās”, bet
latviski lai paliek. Tad jēga saglabājas./
Priekšsēdētājs: Deputāt Jundzi, vai jūs šai
sakarībā?
T.Jundzis: Jā, tieši šai sakarībā. Cienījamie
deputāti!
Priekšsēdētājs: Uzklausiet, lūdzu.
T.Jundzis: Es domāju, tas ir ļoti principiāls un būtisks
jautājums. Jo tieši komisijas nosaukumā mēs izteiksim savu
attieksmi pret šo jautājumu, pret šīm kara lietām. Mēs
netaisāmies ne ar vienu karot, mēs esam un būsim gatavi tikai
aizsardzībai. Tāpēc ļoti svarīgi to ir akcentēt komisijas
nosaukumā.
Priekšsēdētājs: Paldies. Un pēdējais priekšlikums bija par
to, lai jautājumu par Reliģijas lietu komisiju atstātu
atklātu.
No zāles: */Atstāt jautājumu atklātu. Vispār nelemt./
Priekšsēdētājs: */Šobrīd./
Tātad priekšlikumi ir skaidri. Vai es varu pielikt to
mežsaimniecību klāt? Varu? Arhitektūru var? Kas kaut mazliet ir
saistīts ar celtniecību, tas zina, ka celtniecība sākas no
arhitektūras. Par garu? Vienmēr taču saka— arhitektūras un
celtniecības. Nu, ko var darīt, ka tik gari ir. Es sapratu, ka
uzstāj par “aizsardzības”. Šo nosaukumu atstāsim tādu pašu, ja
lingvistiski kaut kas rodas, tad to lai lingvisti arī noskaidro,
un pēc tam varēsim skatīties. Un jautājumu par Reliģijas lietu
komisiju atstāt atklātu. Bet visu pārējo, ieskaitot tos
labojumus, kurus es nolasīju, mēs varam balsot. Kas iestājas par
tādu priekšlikumu? Izsakiet savu attieksmi, paceļot balsošanas
kartītes.
No zāles: */Tika izteikts priekšlikums izveidot Reliģijas
lietu komisiju. Bet otrs priekšlikums bija— atstāt jautājumu
atklātu./
Priekšsēdētājs: */Es
balsoju to, kas ir šeit, projektā./
Lūdzu, saskaitiet. Ja ir par, pasakiet, varbūt neuzstās, ka
jābalso pret. Lūdzu.
I.Ozols: Jums bija taisnība. Par— 125.
Priekšsēdētājs: Par— 125. Tātad lēmums pieņemts. Vai jūs
uzstājat, ka vajag skaitīt, cik ir pret un cik atturas? Vai
uzstājat? Jā, deputāts Viktors Alksnis uzstāj. Kas pret? Lūdzu
saskaitiet.
I.Ozols: Pret— 47.
Priekšsēdētājs: Paldies. Kas atturas? Paldies. Tātad
lēmums ir pieņemts. Par procedūru? Lūdzu.
V.Alksnis: */Tā kā mēs esam
nobalsojuši, ka par pamatu ņemsim komisiju sarakstu, tad tik un
tā vajadzēs likt uz balsošanu priekšlikumu par Reliģijas lietu
komisijas izveidošanu. Un es frakcijas vārdā lūdzu priekšlikumu
par Reliģijas lietu komisijas izveidošanu balsot pēc
saraksta./
Priekšsēdētājs: */Lūdzu./
I.Movels: */Sakarā ar to, ka par Reliģijas lietu komisiju
notiek tādas debates, es tomēr gribētu precizēt, kā šis jautājums
tiek skatīts. Citādi šeit tas tiek pasniegts tā, it kā kāda daļa
deputātu apdraud ticīgo cilvēku tiesības. Jautājums tiešām tika
samērā ilgi skatīts, un deputātu Zotovu pat aicināja nosaukt
kandidatūru darbam šajā komisijā. Es nevarēju ieteikt nevienu
kandidatūru, tāpēc ka gluži vienkārši deputātu sastāvā to
neredzēju. Un pēc tam viņam ne reizi vien tika prasīts padoms,
tātad viņš piekrita, ka labāk— “tiesību komisija”./
Priekšsēdētājs: */Godātie kolēģi!/ Es atvainojos. Tātad
mēs nobalsojām un nobalsojām pēc mūsu reglamenta. Deputāts
Alksnis neizvirzīja jautājumu par balsošanas kārtību. Mēs
nobalsojām par to, ka jautājumu par šīs komisijas izveidošanu
atliekam. Un, lai mēs atgrieztos pie šīs komisijas, mums jāmaina
mūsu lēmums. Kāpēc ne?
V.Alksnis: */Godātais priekšsēdētāj! Mēs nobalsojām par to,
ka tiek pieņemts darba grupas ierosinātais komisiju saraksts.
Tagad tika izteikts priekšlikums par to, lai šajā sarakstā
papildus iekļautu Reliģijas lietu komisiju./
Priekšsēdētājs: */Atvainojiet. Deputāts Škapars
ierosināja, kad es biju nolasījis visus projekta grozījumus. Es
teicu, ka jautājums par Reliģijas lietu komisiju tiek ierakstīts
kā atsevišķs punkts. Tas tiek atlikts. Tātad lēmums tika pieņemts
kopumā, tajā skaitā arī par Reliģijas lietu komisiju./
V.Alksnis: */Tad jūs pārkāpjat procedūru, balsojot par visiem
momentiem. Vispirms tiek balsots darba grupas vai Prezidija
piedāvātais dokuments, un tikai pēc tam balso par šā dokumenta
grozījumiem. Tāpēc šajā gadījumā jāliek uz balsošanu šā dokumenta
grozījums./
Priekšsēdētājs: */Nē. Es
jums nepiekrītu. Lūdzu, izveidojiet komisiju, izšķiriet mūsu
strīdu. Pirms balsošanas, pamatojoties uz apspriešanu un
pieņemtajiem papildinājumiem, es visu noformulēju un nolasīju.
Pirms balsošanas neviens neiebilda. Tiklīdz nobalsojām, jūs sākat
iebilst. Ja es nebūtu nolasījis, tad jums būtu taisnība./
Par šo pašu jautājumu?
No zāles: Īss paskaidrojums par situāciju ar Zotovu.
Priekšsēdētājs: Nevajag, godātie kolēģi, mēs esam atlikuši
jautājumu par Reliģijas lietu komisiju.
A.Aleksejevs: */Anatolij Valerjanovič! Es lūdzu atvainot,
bet, kad teicu, ka vajag balsot, tad pirmais priekšlikums bija
par komisijas izveidošanu. Jūs teicāt, ka pirmais priekšlikums ir
šis orgkomitejas priekšlikums. Es pat atzinu, ka man nav
taisnība. Tāpēc ceru, ka jūs tagad atcerējāties to momentu, un,
ja jūs neatvainosities, tad vismaz lieciet uz balsošanu to
priekšlikumu, kas bija otrais. Otrais bija nevis Škapara kunga
priekšlikums, bet gan priekšlikums par šīs komisijas
izveidošanu./
Priekšsēdētājs: */Esmu gatavs desmit reizes atvainoties,
lai tikai jums rastos vēlēšanās strādāt. Tāpēc ka es nezinu, ko
vēl vajag: jautājumu atlikām, mums neizdodas, mēs atlikām. Jūs
gribat nedēļu,— būs nedēļa, uz nedēļu atliksim. Bet strādāsim ar
tiem jautājumiem, kuros mums ir konsenss, un virzīsimies uz
priekšu./
A.Aleksejevs: */Piekrītu. Vienosimies par nedēļu, uzdosim
šo jautājumu sagatavot./
Priekšsēdētājs: */Mums ir saskaņošanas komisija, tā
turpinās nedēļu strādāt un mums ziņos. Paldies./
Vai komisija ir atnākusi?
Lūdzu.
A.Endziņš: Cienījamais priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Ir
priekšlikums informēt pa pantiem, kādas izmaiņas mēs esam
paredzējuši. Ja nav iebildumu, 1.panta otrajā rindkopā vārdu
“nosaka Latvijas PSR Konstitūcija” vietā rakstīt “Latvijas PSR
Konstitūcijas normas”. Tālāk kā tekstā.
Priekšsēdētājs: Nav iebildumu? Labi.
A.Endziņš: 2.panta priekšpēdējo daļu izteikt šādā redakcijā:
“veicināt Latvijas Republikas likumu un citu Latvijas Republikas
Augstākās padomes un tās Prezidija lēmumu realizēšanu”.
Priekšsēdētājs: Nav iebildumu? Tas atbilst mūsu diskusiju
raksturam par šo jautājumu.
A.Endziņš: 2.panta pēdējās rindkopas pēdējā daļā izteikt
sekojošā redakcijā: “kontrolēt savas darbības sfērā Latvijas
Republikas Satversmes 1., 2., 3., 6.panta un tiem atbilstošo
Latvijas PSR Konstitūcijas normu un citu likumu realizāciju visas
republikas teritorijā.
Priekšsēdētājs: Vai par 2.pantu vēl ir iebildumi? Paldies.
3.pants.
A.Endziņš: 3.pantu ierosinām izteikt šādā redakcijā:
“Pastāvīgo komisiju sarakstu... (ielikt iekšā skaitlisko sastāvu)
kompetencē ietilpstošo...” tālāk kā tekstā.
Priekšsēdētājs: Vai ir iebildumi?
A. Providenko: */Attiecībā uz 3. pantu es uzskatu, ka nav
nepieciešams Augstākajai padomei apstiprināt skaitlisko
sastāvu./
Priekšsēdētājs: */Latviešu tekstā, manuprāt, nav
skaitliskā sastāva./
A.Providenko: */Mēs tagad ierosinājām skaitlisko sastāvu,
pēc tam attiecīgi būs priekšlikums par 4.pantu, kur teikts, ka
Augstākā padome nosaka pastāvīgo komisiju skaitlisko
sastāvu.
Mans priekšlikums ir tāds, ka nav nepieciešams skaitlisko sastāvu
apstiprināt Augstākajai padomei./
Priekšsēdētājs: */Paldies. Kādi vēl ir priekšlikumi?/
Lūdzu, balsosim! Vispirms par projektu. Nākamais būs redakcijas
komisijas priekšlikums par skaitlisko sastāvu. Tātad, kuri ir par
to, kā šeit ierakstīts un sakrīt ar deputātu tikko izteikto domu?
Vai ir iebildumi? Tātad šī redakcija netiek pieņemta. Tagad par
redakcijas komisijas iesniegto priekšlikumu. Lūdzu, balsojiet!
Par— 121. Paldies, lēmums ir pieņemts.
I.Ozols: 4.pantā pirmajā
teikumā ir redakcionāla rakstura labojums. Tiek izsvītrots
trešais teikums, ka komisijas skaitlisko sastāvu nosaka
Republikas Augstākā padome, jo to mēs ietvērām 3.pantā.
Priekšsēdētājs: Nav iebildumu. Praktiski ir pārbīdīts no
viena panta uz otru un nobalsots.
A.Endziņš: Par 5.pantu. 5.panta pēdējo daļu izteikt šādā
redakcijā: “...Augstākā padome izskata jautājumu par deputāta
atbrīvošanu no pienākumiem komisijā pēc viņa lūguma, frakcijas
priekšlikuma”. Ir iebildumi?
6.panta otrajā teikumā vārda “koordinēt” vietā rakstīt
“nodrošina”. Tātad “Pastāvīgo komisiju darbību nodrošina Latvijas
Republikas Augstākās padomes Prezidijs”.
Priekšsēdētājs: Lai notiek. Nodrošināsim tos, kurus
ievēlēs. Nav iebildumu? 7.pants.
A.Endziņš: Ir priekšlikums 7.pantu izslēgt vispār, jo tās
esot elementāras lietas, kas pašas par sevi saprotamas.
Priekšsēdētājs: Nav iebildumu pret izslēgšanu, jo būtiskas
satura slodzes nav. Visi tā uzskata? 8.pants.
A.Endziņš: Redakcijas komisijai priekšlikumu nav.
Priekšsēdētājs: Jums, kolēģi deputāti? 9.pants.
A.Endziņš: Komisijai priekšlikuma nav.
Priekšsēdētājs: 10.pants.
A.Endziņš: Priekšlikumu nav.
Priekšsēdētājs:
11.pants.
A.Endziņš: Priekšlikumu nav.
Priekšsēdētājs: 12.pants.
A.Endziņš: Arī nav.
Priekšsēdētājs: 13.pants.
A.Endziņš: Arī nav.
Priekšsēdētājs: 14.pants.
A.Endziņš: 14.pantam ir sekojošs papildinājums:
“Amatpersonām, kas nepilda pastāvīgo komisiju prasības,
piemērojami likumā paredzētie disciplinārie un kriminālie sodi”.
Es atvainojos, tas ir nevis papildinājums pie 14.panta, bet jauns
pants.
Priekšsēdētājs: Vēlreiz nolasiet, jo tur bija kaut kas
bargs.
A.Endziņš: “Amatpersonām, kas nepilda pastāvīgo komisiju
prasības, piemērojami likumā paredzētie disciplinārie sodi un
kriminālsodi”. Varu paskaidrot, ka runa ir par valsts varas
orgānu prestiža celšanu. Acīmredzot perspektīvā šādas izmaiņas
likumdošanā būs jāizdara. Lai celtu disciplīnu.
Priekšsēdētājs: Varbūt piekritīsim, jo tur būs gan
prokurors, gan tiesnesis, advokāts un tā tālāk. 15.pants.
A.Endziņš: 15.pantu izteikt sekojošā redakcijā.
Priekšsēdētājs: */Jautājums
par 14.pantu? Lūdzu./
No zāles: */Es ar redakcijas komisijas starpniecību nodevu
Sekretariātam lūgumu šīs normas pēdējā rindkopā iekļaut vārdus
“amatpersonām jāpilda pastāvīgo komisiju pārstāvju prasības”,
tāpēc ka citādi te nav saprotama pati norma attiecībā uz to, kā
tiek noteiktas pastāvīgo komisiju prasības./
A.Endziņš: */Es varu paskaidrot, ka mēs jūsu priekšlikumu
neesam saņēmuši, tas ir šeit. Mēs domājam, ka tas ir šeit— šajā
pantā. Kā tad citādi? 14.panta otrā daļa tā arī skan:/ Jāizpilda
sekojošas prasības un jāsniedz tam nepieciešamie materiāli un
dokumenti.
No zāles: */Bet krievu tekstā ir— “personām jāpilda
pastāvīgo komisiju prasības”. Te ir nepieciešams precizēt, te
jābūt: “amatpersonām jāpilda pastāvīgo komisiju pārstāvju
prasības”, citādi pati norma par amatpersonām izvirzītajām
prasībām ir izplūdusi. Bet tā ir skaidri un saprotami./
Priekšsēdētājs: */Labi, te atkal ir lingvistisks moments.
Lūdzu, deputāt Kurdjumov!/
L.Kurdjumovs: */Es, būdams jauns deputāts, šobrīd zinu
tikai termiņu, kādā jāsniedz atbilde uz deputāta pieprasījumu.
Bet, ja lieta attiecas uz dokumentu sagatavošanu un atbildi
uzņēmumu vārdā, es uzskatu, ka būtu korekti, ja šeit būtu
norādīts kāds direktīvs termiņš, kura laikā dokumentus var
sagatavot. Pretējā gadījumā uzņēmumam pēc trim dienām būs jādod
atbilde par neiesniegtajiem materiāliem. Nepieciešams direktīvā
kārtā noteikt, kāda maksimāla termiņa laikā šie dokumenti pēc
komisijas pieprasījuma ir sagatavojami un iesniedzami./
Priekšsēdētājs: Lūdzu, atbildiet. Deputāts ierosina, ka
būtu jānosaka termiņš.
A.Endziņš: Šeit ir noteikts tas, ka to nosaka komisija
noteiktos termiņos. Precizējumos noteiksim nedēļu, mēnesi, varbūt
tie ir tādi dokumenti, kurus var iesniegt nekavējoties piecu
minūšu laikā, bet mums būs paredzēts mēnesis vai kaut kas
tamlīdzīgs.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu.
V.Alksnis: */Man šķiet, ka
šis punkts nav līdz galam pārdomāts. Lieta tā, ka mums, protams,
ir skaidrs: Republikas Augstākā padome ir augstākais valsts
likumdošanas orgāns, bet ņemsim tādu struktūru kā Baltijas kara
apgabals. Baltijas kara apgabala karaspēka komandieris ir
pakļauts vienīgi PSRS aizsardzības ministram un prezidentam. Un
jebkurā situācijā, ja nav līguma, teiksim, par kārtību, kādā
republikas teritorijā atrodas Padomju armija, šis punkts nekādi
nedarbosies. Tāpēc acīmredzot vispirms vajag ar Maskavu atrisināt
savstarpējo attiecību problēmu, piemēram, jautājumā par
Bruņotajiem spēkiem, bet pēc tam ierakstīt šo punktu. Tāpēc ka
līdz ar to mēs izveidojam nesaprotamu komisiju. Mēs ierakstījām
prasības, kuras, jau iepriekš zinām, netiks izpildītas./
A.Endziņš: */Tas ir fiksēts arī republikas Konstitūcijā,
ka visus attiecīgos republikas teritorijā esošos orgānus kontrolē
augstākie varas orgāni, jo citādi iznāk, un jūs to visu laiku
gribat panākt, lai armija, valsts drošības orgāni un tā tālāk
atrodas ārpus valsts orgānu kontroles./
V.Alksnis: */Es gribētu iebilst tādā aspektā, ka, sacīsim, ka
attiecībā uz Amerikas karaspēku, kas atrodas NATO pirmajā blokā
un ir izvietots Rietumeiropas teritorijā, Grieķijas valdībai
nekādā ziņā nav varas pilnības./
Priekšsēdētājs: */Tā jau ir tā lieta, ka Amerikas
karaspēks tur atrodas saskaņā ar līgumu un tam ir īpašs
statuss./
V.Alksnis: */Nu, ja mums nav tāda līguma, nav īpaša statusa,
tad varbūt pagaidām nav jēgas ierakstīt to mūsu nolikumā?/
Priekšsēdētājs: */Lūdzu./
No zāles: */Mans jautājums saistīts ar to jautājumu, kuru
Redakcijas komisijai uzdeva Viktors Alksnis. Ir jautājumi, kas
attiecas uz organizācijām un resoriem, kuri atrodas PSR
Savienības pakļautībā. Tātad komisijas iesniegto jautājumu un
pieprasījumu saturs var būt PSR Savienības valsts noslēpuma
priekšmets. Un vai šajā gadījumā mūsu parlaments ir tiesīgs
pieprasīt tos materiālus, kas saistīti ar PSR Savienības valsts
drošību, ja republikai šobrīd nav attiecīgu līgumu ar PSR
Savienību? Man šķiet, ka šo jautājumu nepieciešams izstrādāt,
pagaidām tas vēl ir negatavs./
Priekšsēdētājs: */Biedri, man tomēr šķiet, ka mums vajag
pārtraukt šīs problēmas apspriešanu. Katram skaidrs, ka ir
noteikta kompetence, ir, tā sakot, noteiktas jomas un tā tālāk.
Ja mēs tagad šāda sīka ieraksta dēļ gribam komisijā noklausīties
kara komisāru vai, teiksim, Baltijas kara apgabala prokuroru, tad
mēs ne pie kā nenonāksim./
A.Endziņš: */Pastāvīgo komisiju darbības apkalpošanas
kārtību regulē īpašs nolikums, kuru apstiprinājusi Latvijas
Republikas Augstākā padome./
A.Aleksejevs: */Es šeit vispār esmu tāpēc, ka jūs teicāt—
tagad runās premjerministrs./
Priekšsēdētājs: */Jā. Jā.
Jā./
Ja rodas tik lielas domstarpības, mēs varam balsot. Kaut gan es
personiski šeit domstarpības neredzu. Deputāts Bresis.
V.Bresis: Es domāju, ka nevajag pat diskutēt, jo 3.pantā ir
rakstīts: “...kompetencē ietilpstošo jautājumu loku...”. Tad, kad
Augstākā padome slēgs līgumus, tā nodos šo līgumu realizāciju tai
vai citai komisijai. Man liekas, ka te vispār nav par ko
diskutēt.
Priekšsēdētājs: 15.pants.
A.Endziņš: 15.pants ir jauns, to mēs ielikām iekšā.
Priekšsēdētājs: Kā, lūdzu?
A.Endziņš: Tas ir pēc vecā varianta, jūs domājat?
Priekšsēdētājs: Pēc vecā. Ir lēmums.
A.Endziņš: 15.pantu ierosinām izteikt šādā redakcijā:
“Pastāvīgo komisiju izstrādātos ieteikumus nosūta attiecīgiem
orgāniem.” Sākot ar 4.rindu no šīs rindkopas beigām, tekstu
svītrot. Tādējādi paliek: “Pastāvīgo komisiju izstrādātos
ieteikumus nosūta attiecīgajiem orgāniem, organizācijām,
uzņēmumiem, iestādēm un paziņo Latvijas Republikas Augstākās
padomes Prezidijam.” Tālāk kā tekstā.
Priekšsēdētājs: Es to uzskatītu par redakcionālu izmaiņu,
teiksim, precizējumu. 16.pants.
A.Endziņš: Attiecībā uz 16.pantu arī būtībā ir redakcionāla
rakstura labojums. Otrajā rindkopā— “...jebkuru republikas
teritorijā...”
Priekšsēdētājs: Vai ir iebildes 16.pantā?
A.Endziņš: Svītrot 7.lappusē tekstu: “... jautājumos, kas ir
Latvijas PSR kompetencē (līdz to pārņemšanai Latvijas Republikas
jurisdikcijā vai likvidēšanai).”
Priekšsēdētājs: Pilnīgi pareizi. Nevajag dažādus
paskaidrojumus tur, kur viss ir skaidrs. 17.pants.
A.Endziņš: Priekšlikumu
nav.
Priekšsēdētājs: Deputāts Dīmanis.
S.Dīmanis: Ir praktiskas dabas jautājums. Sakiet, uz kāda
pamata mēs piesaistīsim šos speciālistus? Mēs maksāsim viņiem? Un
ko nozīmē— piesaistīt speciālistus? Speciālisti mēdz būt ļoti
dažādi domājoši. Kā mazākuma intereses šeit būs
aizstāvētas?
A.Endziņš: Es varu paskaidrot. Šis jautājums jau tika
izvirzīts redakcijas komisijā. Deputāts Gavrilovs par to runāja.
Mēs skaidrojam to tādējādi, ka speciālistu iesaistīšanai
vajadzētu notikt atalgotā veidā ar apmaksu, ko garantē Augstākās
padomes Prezidijs. Tā mums skaidroja arī Augstākās padomes
Prezidija sekretārs biedrs Daudišs. Bet pašreiz ierakstīt, vai
apmaksāt vai bezmaksas...
S.Dīmanis: To es neprasu.
Priekšsēdētājs: 18.pants.
A.Endziņš: Priekšlikumu nav.
Priekšsēdētājs: Vai mēs
varam paspēt trešo daļu? Mums pēc tam ir ļoti īsa Ministru
padomes priekšsēdētāja Godmaņa informācija sakarā ar deputāta
Vidavska pieprasījumu. Tā, 19.pants.
A.Endziņš: Priekšlikumu nav.
Priekšsēdētājs: 20.pants.
A.Endziņš: Arī nav.
Priekšsēdētājs: 21.pants.
A.Endziņš: Komisijai nav.
Priekšsēdētājs: 22.pants.
A.Endziņš: Komisijai nav.
Priekšsēdētājs:
23.pants.
A.Endziņš: 23.pantā izsvītrot “ar padomdevēja balsstiesībām”.
Pats par sevi saprotams, ka pastāvīgo komisiju sēdēs var
pieaicināt valsts iestāžu pārstāvjus. Viņiem balsstiesību
nav.
Priekšsēdētājs: 24.pants.
A.Endziņš: 24.panta 1. un 2. rindkopā, kur ir runa par
komisijas izveidošanu, rakstīt: “var izveidot apakškomisijas vai
darba grupas”. Arī pēdējā rindkopā tāpat— “nepieciešamības
gadījumā šādas apakškomisijas vai darba grupas”.
Priekšsēdētājs: Par 26. pantu nav. 27.pants.
A.Endziņš: Nav.
Priekšsēdētājs: 28.pants.
A.Endziņš: Par 28.pantu komisijai priekšlikumu nav. Bija gan
deputāta Gavrilova priekšlikums.
To viņš iesniedza jau pēc tam, kad savu darbu bijām beiguši.
Acīmredzot šādam formulējumam varētu piekrist un izmainīt
pašreizējo redakciju, nosakot, ka nodrošina Augstākās padomes
Prezidija aparāts uz šāda speciāla nolikuma pamata, ko ir
apstiprinājusi Augstākā padome.
Priekšsēdētājs: Kāds ir rezumējums? Atceraties, ko mēs
esam nolēmuši. Tātad mēs pabeidzam apspriest. Vai mēs par
nolikumu varam balsot? Laikam daži biedri ir aizgājuši, un mums
jāatliek līdz ceturtdienas rītam. Lūdzu— deputāts Birkavs.
V.Birkavs: 4.pantā— “ievēlē komisijas priekšsēdētāja
vietnieku un sekretāru”. Vai nevajadzēja “vietniekus”, jo bija
runa par diviem vietniekiem?
Priekšsēdētājs: Katrai komisijai būs citādāk.
Jūs, deputāt Aleksejev, ierosinājāt, un es apsolīju, ka mēs
nebalsosim.
Lēmumu mēs nemainīsim, bet nobalsosim ceturtdienas rītā.
Apspriešanu mēs beidzam. Tikai jānobalso. Kolēģi deputāti, kāpēc
tāda nepacietība? Jums ceturtdien tā būs viena minūte, bet man
tas ir principa jautājums. Es ar jums par to vienojos. Kā es
tagad mainīšu savu lēmumu šis vienas minūtes dēļ? Man galvenais
ir tas, ka mēs esam pabeiguši apspriešanu. Savu attieksmi visi
izteiks ceturtdien pulksten 10.00 balsojot.
Vārds Ministru padomes priekšsēdētājam Ivaram Godmanim.
I.Godmanis: Ļoti cienījamie deputāti! Gribu runāt tā, lai
mani dzird un saprot arī radioklausītāji. Esmu lūdzis ierasties
arī tirdzniecības ministra vietnieku Gavaru, kas, ja būs
vēlēšanās viņu dzirdēt, sniegs speciālu informāciju.
Pirmām kārtām— informācija par Rīgu. Šodien te izpirktas deviņas
tonnas miltu, 22,6 tonnas putraimu, 11,8 tonnas makaronu un 12
tonnas sāls. Es gribu uzreiz pateikt, ka tas nav nekas šausmīgs,
jo pagaidām mēs turamies piešķirto fondu robežās. Tajā pašā laikā
zināma ažiotāža ir, es gan negribētu to saukt par iepirkšanās
ažiotāžu.
Vakar vakarā es griezos pie tirdzniecības ministra to pasākumu
sakarā, kurus varētu īstenot, lai zināmā mērā normalizētu
iedzīvotāju nodrošināšanu ar atsevišķiem produktiem. Konkrēti—
7.maijā ministrija griezās ar atklātu vēstuli pie tirdzniecības
organizācijām. Šajā vēstulē ir noteikts maija mēnesī pārdot
vienam pircējam vienreizējā pirkumā divus kilogramus miltu, vienu
kilogramu putraimu, vienu kilogramu makaronu, tas ir, divas
pakas, vienu kilogramu sāls, vienu paciņu sērkociņu, tas ir, 10
kārbiņas. Otrkārt, tirdzniecības organizācijai jānosaka veikalam
vienas dienas realizācijas norma, tādējādi nodrošinot fondu
racionālu izmantošanu līdz mēneša beigām. Treškārt, noteikt
stingrāku kontroli, preces pārdot, ja uzrāda vizītkarti.
Ceturtkārt, sakarā ar manis minēto kārtību Tirdzniecības
ministrija 8.maijā ir sagatavojusi rekomendāciju izpildkomitejām
par produktu normēšanas noteikšanu. Arī vietējām deputātu padomēm
ir tiesības atbilstoši situācijai vietējo padomju teritorijā
darboties zināmā mērā patstāvīgi. Jūnija mēnesī un otrajā pusgadā
Rīgā paredzēts ieviest minēto preču pārdošanu pret taloniem tādos
pašos daudzumos, kā es norādīju. Arī alkoholiskos dzērienus Rīgā
pārdos pret taloniem. Rīga laikam ir vienīgā pilsēta, kur tas vēl
nav realizēts, salīdzinājumā ar lauku rajoniem. Ja nepērk
alkoholiskos dzērienus, var iegādāties kafiju. Tiks turpināta
dažu preču ierobežota pārdošana vienam pircējam vienreizējā
pirkumā. Te ir runa par gaļu, gaļas izstrādājumiem, sviestu,
sieru, lopkopības produktiem, augu eļļu, kā arī virkni nepārtikas
preču. Šīs preces drīkst pārdot tikai tad, ja pircējs uzrāda
vizītkarti. Turpinās pārdot pret taloniem cukuru, mazgājamos
līdzekļus.
Ja būs specifiskāki dati, es lūgšu atbildēt tirdzniecības
ministra vietnieku.
No savas puses gribu pateikt tikai vienu, un šeit es griežos pie
mūsu klausītājiem un arī pie deputātiem— saglabāt mieru. Tā kā
šeit jautājumi tiek risināti demokrātiski un tas saistās ar jauno
valsts varas struktūras izveidi, tādā pašā veidā ļoti mierīgi,
noteikti, bez īpašas ažiotāžas atbalstīsim tos procesus, kuri
notiek šeit un visā Latvijā.
Neapšaubāmi, kā jau es teicu savā uzrunā, kandidējot uz Ministru
padomes priekšsēdētāja posteni, dotajā situācijā, ņemot vērā
stāvokli visā Savienībā kopumā, racionēšana ir absolūti normāla
lieta. Tā panāks tikai to, ka katrs iedzīvotājs tiks nodrošināts
ar attiecīgo preču minimumu. Es domāju, ka piemērs ar cukura un
mazgājamo līdzekļu taloniem šo situāciju pašreizējos apstākļos
risina ļoti normāli.
Ja ir konkrēti jautājumi, es varu lūgt atbildēt tirdzniecības
ministra vietnieku.
Priekšsēdētājs: Es gribētu tikai, lai mēs norunātu
neizvērst diskusiju par visiem pieprasījumiem, bet pieņemtu
zināšanai.
I.Godmanis: Deputāts
Aleksejevs ir speciālists tirdzniecībā. Lūdzu.
A.Aleksejevs: Premjerministra kungs! Es nevaru smaidīt,
uzklausot jūs, un es nepavisam nesaprotu, kāpēc jūs pats smaidāt,
jo nekā smieklīga nav.
Priekšsēdētājs: Lūdzu pie lietas.
A.Aleksejevs: Man ir principiāls jautājums. */Jūs teicāt,
ka produktus un preces pārdos, ja tiks uzrādīta vizītkarte. Taču
presē bija skaidrots, ka vizītkartes vietā var uzrādīt pasi.
Ņemot vērā šo izskaidrojumu, man joprojām nav vizītkartes. Tāpēc
es gribētu, lai šis moments izskan arī tagad, lai cilvēkiem
nenāktos ciest tāpēc, ka savulaik Minis-tru padome atļāva pārdot
produktus arī tad, ja tiek uzrādīta pase./
I.Godmanis: Es domāju, ka šajā jautājumā izteicos diezgan
precīzi. Es ceru, visi saprata, ka runa ir par vizītkartēm, par
vizītkartēm, cienījamo deputāt, nevis par pasēm.
A.Aleksejevs: Bet ļoti daudziem nav vizītkaršu. Nevar taču
tā rīkoties, ka iepriekšējās Ministru padomes darbības laikā bija
viens lēmums un jūs šodien šo lēmumu */noraidīt./
Es domāju, ka vismaz kādam pārejas periodam vajadzētu būt.
I.Godmanis: Es jūtu, ka te ir absolūta nekompetence. Šeit
nav runa par Ministru padomes lēmumu, cienījamo deputāt
Aleksejev, bet gan par Tirdzniecības ministrijas atklāto vēstuli.
Nevajag tomēr tik analfabētiski interpretēt Ministru padomes
darbību.
Priekšsēdētājs: Beidzot ļoti īsu informāciju sniegs mūsu
Sekretariāta vadītājs Dobelis, un mūsu lietu pārvaldnieks
Brenčevs uz Aleksejeva jautājumu atbildēs viņam personiski.
J.Dobelis: Godāto Prezidij, godājamie deputāti! Par
sesijas apmeklēšanu pirmajās divās dienās. Kā bija teikts, tikai
viens deputāts— Āboltiņš no Rīgas 36. vēlēšanu apgabala— slimības
dēļ nebija. Vakar, 7.maijā, neieradās 3 deputāti— Āboltiņš,
Einiņš no Liepājas 88. vēlēšanu apgabala slimoja, deputātam
Berdikovam no Rīgas 19. vēlēšanu apgabala esot saslimusi māte.
Šodien deputātu, kuri nav ieradušies uz sesiju, ir ievērojami
vairāk. Daži nokavēja vienu stundu un ilgāk, piemēram, deputāti:
Garajevs no Rīgas 9.vēlēšanu apgabala, Ļaļins no Rīgas 13.
vēlēšanu apgabala, Beluha no Rīgas 64. vēlēšanu apgabala un
Safonovs no Rīgas 47. vēlēšanu apgabala un vēl vairāki citi.
Šodien nemaz nav reģistrējušies septiņi deputāti: Berdikovs,
Rubiks, Gerasimovs, Āboltiņš, Prokofjevs, Einiņš un Andrējevs.
Arī nemitīgā projāmiešana pēc pusdienām acīmredzot būs jākontrolē
ar otrreizēju reģistrēšanos. Paldies.
Priekšsēdētājs: Man kā vadītājam ir maza piezīme
Sekretariātam. Ja dod informāciju, nekad neteikt: un citi.
Nosaukt visus vai nevienu. Kā mēs nolēmām, 16.30 mūs lejā gaida
autobusi. Pie izejas būs viss nepieciešamais ceremonijai. Aicinām
visus kopīgi doties uz Brāļu kapiem.
Ceturtdien sēdi sākam 10.00.
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; / – atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos –
Maritas Freijas tulkojums.