Kas vieno un šķeļ Latvijas sabiedrību
Īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās Nils Muižnieks intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
– Kā jūs raksturotu Latvijas
sabiedrību? Cik tā ir saliedēta un vienota vai – gluži otrādi
sašķelta?
– Situācija ir pretrunīga. Atsevišķās jomās ir progress, citās –
regress, vēl citās stāvam uz vietas. Ja runājam par
naturalizācijas tempiem un nepilsoņu bērnu reģistrēšanu par
pilsoņiem, tad, salīdzinot ar laiku, kad stājos amatā, ir panākts
liels progress. Ļoti būtiski, ka audzis pilsonības prestižs
nepilsoņu vidū. Lai gan savi trūkumi ir arī šajā ziņā, jo, kā
informē Naturalizācijas pārvalde, Daugavpilī naturalizēšanās
tempi samazinājušies. Satraucoši ir tas, ka, neraugoties uz
sekretariāta un Bērnu un ģimenes lietu ministrijas izvērsto tiešā
pasta kampaņu, Latvijā joprojām dzimst bērni nepilsoņi, un pastāv
draudi, ka varētu izaugt jauna nepilsoņu paaudze. Valsts valodas
apguvē ir lēns progress, atšķiras attieksme pret pašu mācīšanās
faktu. Nepatīkami pārsteidz tas, ka protesta akcijās pret
mazākumtautību izglītības reformu ir piedalījušies līdz pat 50%
cittautiešu skolēnu.
Pilsoniskā sabiedrība palēnām nostiprinās, pieaug nevalstisko
organizāciju (NVO) skaits, tajā pašā laikā 53% cilvēku gandrīz
neko par tām nezina. Arī pēdējā laika diskusija par NVO darbību
un lomu demokrātiskā sabiedrībā parādīja, cik atšķirīgi to izprot
ne tikai sabiedrība, bet arī amatpersonas.
– Vai jūs atbalstāt NVO iesaistīšanos politiskajos procesos kā
vērotājām, vērtētājām un pārraudzītājām?
– Jā, līdz
zināmai robežai.
– Kādai?
– Priekšvēlēšanu laikā ir uzmanīgi jāraugās, lai nesaplūstu
politiskās partijas un NVO. Negatīvi vērtējams būtu tas, ja ar
sabiedriskas organizācijas muti patiesībā runātu politiska
partija. It īpaši tādēļ, ka partiju finansiālie ierobežojumi
neattiecas uz NVO.
– Kādas šajos 14 neatkarības gados ir bijušas lielākās kļūdas
integrācijas jomā, kuras nav ļāvušas izveidoties politiskai
nācijai?
– Manuprāt, pārāk vēlu tika atcelti “naturalizācijas logi”.
Daudzi nepilsoņi pierada pie sava statusa. Ja salīdzinām 1994. un
1998. gadu, var redzēt, ka nepilsoņu interese par pilsonības
ieguvi ir mazinājusies. Ļoti problemātiski, kā jau teicu, ir tas,
ka turpina dzimt jauni nepilsoņi. Nepilsonībai arī ir savas
sekas, pirmkārt, jau šo cilvēku atsvešinātība no varas. Otrkārt,
ja viņi nevar legālā veidā aizstāvēt savas intereses, agri vai
vēlu tiks meklētas kādas radikālas un ekstrēmas formas savu
interešu aizstāvībai.
– Kādas ir lielākās problēmas, kas traucē sabiedrības
integrāciju, ar kurām jūs kā ministrs sastopaties?
– Mans darbs šobrīd ir mazliet sarežģīts. No vienas puses, ir
“Sabiedrības integrācijas programma”, kurā aplūkoti ļoti daudzi
jautājumi, bet, no otras puses, Saeima nav pateikusi, kas tai
šķiet prioritārs. Es valdībā varu aizstāvēt savas iniciatīvas un
redzējumu, bet Saeimas pasūtījums ir bijis visai pretrunīgs.
Tādēļ ir ļoti labi, ka ir izveidota Sabiedrības integrācijas
apakškomisija. Ja runājam par sabiedriskajiem procesiem, jāteic,
ka stipri traucējošs ir pagātnes mantojums. Daļa nelatviešu gluži
kā padomju laikos nevar atbrīvoties no sindroma “man pienākas” –
gan pilsonība automātiski, gan izglītība dzimtajā valodā utt.
Savukārt latviešos ir iesakņojusies neticība tam, ka mēs visi –
latvieši, krievi, poļi, čigāni, ebreji, varēsim sadzīvot un pat
izveidot vienotu un saliedētu sabiedrību. Bieža ir vēlme
atbrīvoties no “citādajiem”, kas ir neargumentēta un iracionāla.
Skaidrs ir viens – atbrīvošanās no vēsturiskā mantojuma būs
ilgstošs process.
– Baltijas Sociālo zinātņu institūta pētījums liecina: vēl
2002. gadā 30% mazākumtautību skolēnu atbalstīja reformu, bet
šogad to ir tikai mazliet vairāk par 10%. Kas šajos divos gados
ir noticis nepareizi? Kam jāuzņemas atbildība par šo attieksmes
maiņu?
– Visskumjākais ir tas, ka politiskā opozīcija par reformu
izplatīja dezinformāciju, tādējādi musinot gan skolēnus, gan viņu
vecākus. Zināma atbildība par negatīvismu jāuzņemas Krievu skolu
aizstāvības štābam. Taču arī valdības ir pieļāvušas kļūdas.
Vislielākā no tām – Izglītības likuma otrais lasījums, kurā bija
nelaimīgais vārdiņš “tikai”. To gan vēlāk svītroja, taču tas bija
liels trumpis opozīcijai. Ļoti nepareizi bija tas, ka nenotika
sarunas ar mēreno opozīciju. Tikai pavisam nesen Izglītības un
zinātnes ministrijā izveidoja darba grupu, kurā piedalās arī
LAŠOR pārstāvji. Vajadzēja mēreni noskaņotos nošķelt no
radikāļiem. Gudra politika ir šķelt opozīciju. Mēs, gan
sekretariāts, gan valdība kopumā, par maz runājām ar skolēniem un
viņu vecākiem. Taču mēs cenšamies to labot. Esam saņēmuši papildu
finansējumu un sagatavojuši informatīvus bukletus, būs rakstu
konkurss žurnālistiem par identitātes saglabāšanu, kā arī īpaši
raidījumi televīzijā. Jau no reformas pirmsākumiem tai pieslēdzās
Sabiedrības integrācijas fonds. Izglītības un zinātnes ministrijā
darba grupa izstrādā mazākumtautību izglītības likumprojektu. Es
ceru, ka tas mazinās spriedzi sabiedrībā. Ļoti svarīgs
sabiedrības integrācijai ir valsts atbalsts mazākumtautību
kultūru saglabāšanai un identitātes nostiprināšanai. Jo, jūtot
šādu atbalstu, nelatviešiem zudīs apdraudētības sajūta un bailes
no asimilācijas.
– Jūsu sarunas ar bada streika pieteicējiem bija
nerezultatīvas. Kā, jūsuprāt, situācija atrisināsies?
–
Šie cilvēki cerēja, ka es nākšu pie viņiem, uz paplātes nesot
reformas moratoriju. Kad tas nenotika, viņi kļuva ļoti agresīvi,
sarunas bija nekonstruktīvas, nonākot pat līdz personīgiem
apvainojumiem. Taču es domāju, ka veselais saprāts uzvarēs. Šiem
cilvēkiem taču ir ģimenes un darbs.
– Cittautiešu jauniešu attieksmes maiņa, protesta akcijas...
Vai šie procenti 60:40 Latvijas valstij ir tik būtiski, lai par
tiem maksātu tādu cenu?
– To rādīs laiks. Es esmu piesardzīgs optimists.
– Tas, ka lēmumi netiek skaidroti, apgrūtina pilsoniskas
sabiedrības izveidi. Taču tā ir hroniska visu mūsu valdību kaite.
Kā jūs to skaidrotu?
– Lielā mērā tas ir tāpēc, ka mūsu politika netiek veidota,
balstoties uz zinātniskiem atzinumiem, lēmumu pieņemšanā
pieaicinot arī zinātniekus. Politiķi paši grib būt eksperti, kas
ne vienmēr ir rezultatīvi. Ne vienmēr politiķu lēmumi ir
racionāli, tos bieži vien pieņem, domājot par koalīcijas
stabilitāti vai nākamajām vēlēšanām. Un, protams, šādus lēmumus
grūti sabiedrībai izskaidrot.
– Vai jums nerodas bažas, ka vēl joprojām vēlētāji, tātad
pilsoņi, vēlēšanās balso pēc etniskā principa?
–
Situācija palēnām mainās. Mēs redzam apjukumu, kas valda kreisajā
flangā. Ir vairākas labējas partijas, kas cenšas uzrunāt arī
nelatviešus, un ar katru jaunu pilsoni šī motivācija kļūst
lielāka. Lai gan šajā ziņā ir daudz neizmantotu iespēju.
– Vai, akcentējot citādā vērtību, nevajadzētu domāt par
kopīgo, sabiedrību vienojošo? Vai jūs varētu minēt kādas
vērtības, kas būtu kopīgas visai sabiedrībai?
– Kopīgs
ir mērķis izveidot pilsonisku sabiedrību ar kopīgām demokrātiskām
vērtībām.
Rūta Kesnere, “LV”