Uzsverot kvalitatīvas izglītības un intelekta attīstības nozīmi
Vakar, 8.septembrī, Ministru
prezidents Indulis Emsis tikās Latvijas Izglītības un zinātnes
arodbiedrības (LIZDA) pārstāvjiem. Valdības vadītājs uzskata, ka
izglītībai un zinātnei jākļūst par vienu no Latvijas valsts
attīstības prioritātēm, jo tikai kvalitatīvu izglītību ieguvuši
cilvēki ir konkurētspējīgi Latvijas un ārvalstu darba tirgū.
Tādējādi vislielākā ieguvēja būs Latvijas valsts.
I.Emsis bija gandarīts par iespēju tikties ar LIZDA pārstāvjiem.
Tās priekšsēdētāja Astrīda Harbaceviča augstu novērtēja Ministru
prezidenta atvērtību sociālajam dialogam.
Valdības vadītājs uzsvēra, ka izglītības un zinātnes stiprināšana
pašlaik ir nozīmīgs ieguldījums nākotnei. “Eiropas Savienība
kļuvusi par mūsu kopējām mājām, līdz ar to īpaši jauniem
cilvēkiem pavērušās plašas iespējas redzēt un iesaistīties Eiropā
notiekošajos procesos”, atzina Ministru prezidents. Viņš
piebilda, ka, veicot šī gada valsts budžeta grozījumus, tika
sperts plats solis izglītības un zinātnes stiprināšanā.
LIZDA pārstāvji teica, ka pedagogu darba samaksa varētu būt
piesaistīta kādam konkrētam rādītājam, piemēram, vidējai darba
samaksai valstī, vai arī nosakot šim mērķim konkrētu iekšzemes
kopprodukta (IKP) daļu. A.Harbacēviča uzsvēra, ka pedagogu algu
jautājumā svarīgs ir sistemātiskums – pedagogu algām svarīgi ir
ne tikai piešķirt līdzekļus, bet sakārtot atalgojuma
sistēmu.
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Izglītības politikas
departamenta direktora vietnieks Mareks Gruškevics informēja par
IZM paveikto pedagogu atalgojuma sistēmas sakārtošanā un
uzlabošanā. Viņš uzsvēra, ka šajā jomā svarīgas ir trīs lietas:
1) jauni pedagogu samaksas noteikumi, 2) atalgojuma
pilnveidošanas grafiks un 3) izmaksu efektivitātes palielināšanas
plāns. M.Gruškevics uzsvēra, ka pēdējo četru gadu laikā sniegts
būtisks ieguldījums pedagogu atalgojuma stiprināšanā un kopumā
ieguldīti 108,7 miljoni latu. Tā alga, kuru pedagogi saņēma
1999.gadā, un tā, kuru saņems no šī gada 1.septembra, atšķiras
aptuveni divas reizes.
Piemēram, 2000./2001.mācību gadā pedagogu darba algai tika
atvēlēti 8,82 miljoni latu, bet 2004./2005. mācību gadā – 48,4
miljoni latu. Pedagogs ar augstāko izglītību par likmi 1999.gadā
saņēma 82 latus, bet 2004.gadā – 165 latus.
M.Gruškevics piebilda, ka līdzīgas tendences, kādas vērojamas
pedagogu darba samaksas jomā, ir arī izglītības iestāžu vadītāju
un to vietnieku atalgojuma politikā. Vadītājam attiecīgi – 166
lati 2000.gadā, bet 285 lati 2004.gadā.
LIZDA pārstāvji norādīja, ka pēdējā laikā vērojamas pozitīvas
tendences augstskolu pasniedzēju atalgojuma jomā, bet vienlaikus
tika uzsvērts, ka svarīgi būtu piesaistīt profesora algu kādam
noteiktam lielumam, lai, vadoties no tās, varētu aprēķināt cita
akadēmiskā personāla atalgojumu. IZM pārstāvis norādīja, ka
pašlaik vērojamas dinamiskas izmaiņas augstākās izglītības
darbinieku atalgojumā. Piemēram, laikā no 2000.gada līdz
2003.gadam augstskolu rektoru alga bija līdz 300 latiem, šogad tā
pārsniegusi 600 latus.
Tikšanās dalībnieki pārrunāja jautājumus par Latvijas Akadēmiskās
bibliotēkas darbinieku atalgojumu, par pedagogu tālākizglītības
iespējām, par finansējumu zinātnei, izglītības iestāžu attīstību,
par darba apstākļiem izglītības iestādēs un citām
aktualitātēm.
Tikšanās dalībnieki atzinīgi novērtēja valdības paveikto saistībā
ar izglītības reformu, kā īpaši pozitīvu minot iespēju vidusskolu
10.klases dalīt divās daļās, lai skolēni varētu papildus apgūt
latviešu valodu.
A.Harbaceviča atzina, ka LIZDA pozitīvi vērtē I.Emša valdības
paveikto izglītības un zinātnes stiprināšanā. Viņa piebilda, ka
LIZDA ir gatava turpmākai sadarbībai ar valdību un IZM, jo
izglītības un zinātnes jomā nepieciešams sistemātisks
darbs.
Sarunas nobeigumā I.Emsis uzsvēra, ka pedagogu algu jautājums ir
valdības goda un cieņas lieta, jo kvalitatīva izglītība un
intelekts ir vienas no tām lietām, kas nodrošina sekmīgu valsts
attīstību.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments