Ministru kabineta rīkojums Nr.600
Rīgā 2004.gada 8.septembrī (prot. Nr.52 4.§)
Par Programmu dzimumu līdztiesības īstenošanai 2005.–2006.gadam
1. Atbalstīt Programmas dzimumu līdztiesības īstenošanai 2005.–2006.gadam (turpmāk — programma) kopsavilkumā ietverto risinājumu.
2. Noteikt Labklājības ministriju par atbildīgo institūciju, kas koordinē programmas īstenošanu.
3. Jautājumu par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu programmas īstenošanai izskatīt kopā ar nozaru ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem 2005. un 2006.gada valsts budžeta projekta sagatavošanas procesā.
4. Labklājības ministrijai sagatavot un labklājības ministram katru gadu līdz 1.aprīlim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvu ziņojumu par programmas īstenošanas gaitu.
Ministru prezidents I.Emsis
Labklājības ministre D.Staķe
(Ministru kabineta
2004.gada 8.septembra rīkojums Nr.600)
Programmas dzimumu līdztiesības īstenošanai 2005.–2006.gadam
kopsavilkums
1. Jautājuma būtība
Tautas attīstību, kā arī ekonomiskās un sociālās situācijas ilgtspējīgu attīstību ietekmē dažādi faktori. Viens no tautas un demokrātiskas sabiedrības attīstības svarīgākajiem priekšnosacījumiem ir dzimumu līdztiesība1. Nav iespējams garantēt cilvēktiesības (izprotot tās kā tiesību nozari, kura regulē attiecības starp indivīdu un valsti) bez dzimumu līdztiesības principa ievērošanas, jo nevienlīdzīga attieksme pret viena vai otra dzimuma pārstāvjiem rada neelastīgu sabiedrību, kurai ir grūti reaģēt uz dažādām sociālām un ekonomiskām pārmaiņām.
Latvija savu apņemšanos īstenot dzimumu līdztiesību ir apliecinājusi, pievienojoties vairākiem starptautiskajiem līgumiem, kas vēršas pret jebkuru diskrimināciju dzimuma dēļ.
Pirmie stratēģiskie soļi dzimumu līdztiesības politikas jomā bija Latvijas likumu2 un politikas virzienu analīze3 dzimumu līdztiesības aspektā, sekoja Ministru kabineta 2001.gada 16.oktobrī akceptētā Koncepcija dzimumu līdztiesības īstenošanai (turpmāk — koncepcija). Lai izstrādātu un īstenotu dzimumu līdztiesības politiku, tika izveidota starpministriju koordinācijas darba grupa dzimumu līdztiesības jautājumos, kā arī konsultatīva un koordinējoša valsts institūcija — Dzimumu līdztiesības padome.
Programmas dzimumu līdztiesības īstenošanai 2005.–2006.gadam (turpmāk — programma) izstrāde ir svarīgs priekšnoteikums koncepcijas īstenošanai. Programma ir izstrādāta diviem gadiem, saskaņojot tajā noteiktos rīcības virzienus un galvenos uzdevumus ar Vienotā programmdokumenta — Latvijas Attīstības plāna — īstenošanas periodu.
Noteiktu dzimumu līdztiesības iniciatīvu īstenošanai dažādās sabiedriskās dzīves jomās vispirms ir nepieciešams sabiedrības atbalsts un politikas veidošanā iesaistīto speciālistu izpratne. Tādēļ šīs programmas mērķis un tajā noteiktie pasākumi ir vērsti uz sabiedrības izglītošanu, informēšanu un attieksmes maiņu pret dzimumu līdztiesības jautājumiem izglītības, nodarbinātības, iekšlietu, tieslietu jomā, kā arī valsts pārvaldē. Pasākumi, kuri netika iekļauti šajā programmā, kā arī pasākumi, kas tieši vērsti uz koncepcijā apzināto problēmu mazināšanu, tiks iekļauti nākamajā — 2007.–2013.gadam izstrādātajā programmā.
Pamatojoties uz Eiropas Savienības nodarbinātības un sociālās iekļaušanas politikas mērķiem un priekšnosacījumiem Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļu apgūšanai, Latvija dzimumu līdztiesības principu ir iestrādājusi Latvijas Attīstības plānā.
2. Iespējamais risinājums
Izvērtējot situāciju un iepriekš veikto darbu koncepcijas sagatavošanā, ir noteiktas prioritārās jomas, kurās nepieciešams izstrādāt risinājumu situācijas uzlabošanai. Programmā ir noteikti neatliekamie uzdevumi, kuru īstenošana atbilst pašreizējām iespējām. Prioritārās jomas un uzdevumi ietverti šādos rīcības virzienos:
1) visu līmeņu izglītība un sabiedrības informētības paaugstināšana dzimumu līdztiesības jautājumos;
2) darba un ģimenes dzīves apvienošana;
3) valsts pārvaldes institūciju administratīvās spējas un izpratnes līmeņa paaugstināšana dzimumu līdztiesības jautājumos un ilgtspējīgas dzimumu līdztiesības politikas īstenošanas mehānisma veidošana;
4) vardarbības prevencija ģimenē.
3. Programmas īstenošanai nepieciešamais papildu finansējums un finansēšanas avots
Programmā izvirzīto mērķu sasniegšanai paredzēts izmantot valsts institūcijām tiešo funkciju veikšanai kārtējā gadā piešķirtos budžeta līdzekļus.
Papildu finanšu līdzekļus paredzēts piesaistīt, sagatavojot projektus un izmantojot Eiropas Savienības strukturālo fondu ietvaros paredzēto pasākumu īstenošanai ieplānotos līdzekļus.
Kopumā programmā iekļauto pasākumu īstenošanai papildus nepieciešami 600400 latu: 2005.gadā — 315200 latu, bet 2006.gadā — 285200 latu. 2004.gadā 39000 latu atsevišķu programmas pasākumu īstenošanai ir paredzēts saņemt gan no valsts budžeta, gan arī no ārvalstu finansiālās palīdzības.
Programmas 5.sadaļā “Uzdevumiem atbilstošs piešķirtā un papildus nepieciešamā finansējuma plānojums” ir atspoguļots indikatīvs papildus nepieciešamo līdzekļu aprēķins, kas ministrijām ir jāievēro, plānojot un pieprasot 2005. un 2006.gadā papildu finansējumu no valsts budžeta.
1 Dzimumu līdztiesība (angļu val. — gender equality) ir vienādas sociālās vērtības piešķiršana gan vīriešiem, gan sievietēm, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas, tiesības un pieeju resursiem.
2 D.Kavasa. Latvijas likumdošanas analīze dzimtes jautājumu perspektīvā, 1999. Pētījumā tika analizēta LR Satversme, Civillikums, Kriminālkodekss, Latvijas Krimināllikums, Latvijas Darba likumu kodekss, Darba likuma projekts, sociālās nodrošināšanas tiesību akti.
3 A.Neimane. Latvijas sabiedriskās politikas analīze no dzimumu perspektīvas, 1999. Pētījumā tika analizēta nodarbinātības, izglītības un kultūras, veselības, ģimenes un iedzīvotāju, kā arī nacionālās drošības un aizsardzības politika.
Labklājības ministre D.Staķe