Pēc iepirkumiem ar savu somu
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Vakar “Citymarket”, “Rimi”,
“Maxima” un “T Market” veikalos daudzviet Latvijā “Zaļais punkts”
rīkoja akciju “Diena bez plastmasas maisiņiem”.
Kā zināms, Latvijas “Zaļais punkts” ir bezpeļņas organizācija,
kas nodarbojas ar izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmas
ieviešanu un koordinēšanu Latvijā.
Rīkotās akcijas būtība ir rosināt pircējus plānot došanos uz
veikaliem un laikus padomāt par somu, kurā iepirkumus ievietot.
Tā ir arī iesaistīšanās apkārtējās vides kvalitātes uzlabošanā –
izvairīšanās no liekiem maisiņu krājumiem mājās un apziņa, ka bez
īpašas piepūles veikts videi draudzīgs darbs. Dabā izmesta
plastmasas maisiņa trūdēšana ilgst 20 līdz 100 gadus. Tādēļ
“Zaļais punkts” aicināja aizmirst par ierastajiem plastmasas
iepirkumu maisiņu kalniem veikalos. To vietā vislabāk izmantot
auduma vai citu dabisku materiālu somas un pītus grozus.
Kritiku par “Zaļā punkta” akciju izteikusi Latvijas Tirgotāju
kamera (LTK). Organizācijas priekšsēdētājs Henriks Danusēvičs
izplatījis paziņojumu, ka “Zaļais punkts” naudu tērē
bezatbildīgi. “Manuprāt, “Zaļā punkta” uzdevums ir palīdzēt
tirgotājiem aizstāt pašreiz apritē esošos iepakojuma maisiņus ar
videi draudzīgākiem vai sekmēt izlietoto maisiņu savākšanu un
pārstrādi. Tas netiek pat mēģināts darīt, bet darbi tiek aizstāti
ar skaistu saukli “Neņemiet iepakojuma maisiņus, nesiet līdzi no
mājām!””. Tirgotāju organizācijas uzņēmējiem ir bažas par
nelietderīgu naudas līdzekļu izlietošanu. Kā pamatojums tiek
minēta “Zaļā punkta” līdzekļu tērēšana pasākumiem, kas tieši nav
saistīti ar organizācijas mērķi, – augustā sponsorēta
“Fabrikantu” koncertturneja, kuras uzdevumos neietilpa izlietotā
iesaiņojuma savākšana.
LTK uzskata, ka Vides ministrijai būtu jāizvērtē “Zaļā punkta” kā
izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas, pārstrādes un atkritumu
dalītās vākšanas sistēmas veicināšanas organizācijas finanšu
izmantošanas atbilstība Iepakojuma likumam. Savukārt Ekonomikas
ministrijai būtu jāizvērtē, vai Latvijas “Zaļā punkta” papildu
maksājuma pieprasīšana tirgotājiem par citās ES valstīs
izgatavotas preces, kas marķēta ar atzīmi par ražotāja
iesaistīšanos brīvprātīgā iepakojuma apsaimniekošanā, pārdošana
Latvijā nav uzskatāma par barjeru brīvai tirdzniecībai starp ES
valstīm.
Zaida Kalniņa, “ LV”