Literatūra ir kods
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Literatūras būtība aprakstīta
daudzos un dažādos veidos, no kuriem lielākā daļa ir vai nu
izteikti poētiski un dvēseliski, vai arī pārāk tehniski. Par
dzeju izsakās vai nu tā, ka apraksts pats tuvojas dzejas formai,
vai arī izteikti sausi, nosakot pantmēru, atskaņas un citus
mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus, – un šī analītiskā metode
ir aktuāla tikai ļoti šauram pētnieku lokam.
Iespējams, daudz efektīvāks un modernāks literatūras būtības
skaidrojums būtu virsrakstā lasāmais: literatūra ir kods.
Literāra darba teksts, lai arī atgādina ikdienā lietoto valodu,
kalpo pavisam citiem mērķiem, nekā ierasts, un literatūras
“saprotamība” allaž ir mānīga. Vārdi, tēli, skaņas – tie nenozīmē
to, ko nozīmētu ikdienā. Tās ir funkcijas un argumenti, objekti
un metodes. Darba sižets – vienalga, vai runa ir par darbības vai
emociju pārejām – nav notikuma atstāsts, tas ir algoritms.
Pēdējā laikā ir populāri apgalvot, ka literatūra ir “stāstu
stāstīšana” (“storytelling”) un literāts ir “stāstnieks”.
Izklausās vilinoši, bet patiesībā tā ir lasītāja apmānīšana – un
bieži vien arī autora apmānīšana, ļaujot viņam iztēloties, ka
patiesībā jau nekas tik svarīgs nenotiek, viņš tikai dalās savā
pieredzē, pastāsta par savu uztveri, tas arī viss. Tikpat labi
var iedomāties, ka pasaku stāstīšana ir nevainīga, bērnišķīga
nodarbošanās – lai arī tā nebūt tāda nav, pasakas veido bērna
pasaules uzskatu gluži tāpat kā literatūra veido pieaugušā
pasaules uzskatu. Literatūra vienmēr ir apzināts vai neapzināts
mēģinājums ietekmēt lasītāju, radīt nobīdes viņa uztverē, palikt
dinamītu zem viņa pasaules pamatiem.
Tas izklausās bīstami un arī ir bīstami: ne vienu reizi vien
cilvēks, izlasījis grāmatu, apjauš, ka viņš vairs nav tas pats,
kas bija. Un šī attieksmes maiņa var būt gan niecīga, gan
grandioza, tās sekas var būt visdažādākās. Šis ir iemesls, kāpēc
allaž ir pastāvējusi tendence radīt “aizliegto” vai vismaz
“nevēlamo” grāmatu sarakstu. Un nevajag sevi mierināt ar domu, ka
pie mums nekas tik barbarisks nenotiek: manuprāt, obligātā
literatūras programma ir vēl nežēlīgāka. Nevis tāpēc, ka tajā
iekļautie darbi būtu slikti, bet tāpēc, ka skolēni tiek pakļauti
masveida programmēšanai – no kuras viņi gan lielākoties izvairās,
instinktīvi nepieņemot domu, ka viņus ieprogrammēs, piemēram, ar
“Lāčplēsi” vai “Zelta zirgu”. Un nav brīnums, ka pēc tam viņi
vairs nevēlas pakļauties nekādām literārām programmām, labāk
ļaujot, lai viņus programmē draugi, datorspēles un kino.
Bet interesantākais fakts, aplūkojot literatūru kā kodu, ir tas,
ka šī programma nekad nedarbojas vienādi un nav iespējams
paredzēt tās darbības rezultātus. Gan Hitlers, gan Rainis, gan
Zenta Mauriņa lasīja Nīči, katrs nonākdams pie citiem
secinājumiem, cita pasaules uzskata, un tas pats attiecas uz
ikvienu, kas lasa Nīči. Programmas iedarbība ir tik individuāla,
ka reizēm liekas – runāt par literatūru un vērtēt to gandrīz nav
iespējams, labākajā gadījumā ir iespējams atrast saskares punktus
dažādos uztveres veidos – šajā gadījumā kritiķa un lasītāja
uztverē. Programma, ar kuru viens nespēj tikt galā un izmisumā
paziņo, ka kods ir kļūdains, citam liekas vienkārša un viegli
saprotama.
Iespējams, šis ir iemesls, kāpēc literatūra ir mazāk bīstama nekā
jebkurš cits cilvēka programmēšanas veids: tā liek cilvēkam domāt
un izjust, bet nespēj noteikt, ko tieši domāt un izjust. Tas
nozīmē: lai arī autors spēj lasītāju ietekmēt, viņš nespēj
noteikt, kādā veidā teksts lasītāju ietekmēs, un nav iespējama
masveida programmēšana ar literatūras palīdzību – izņemot
gadījumus, kad teksts tiek padarīts par propagandas materiālu.
Bet tad programmēšana notiek jau citā līmenī – pareizi pasniedzot
attiecīgo tekstu.
Varētu likties – lai izvairītos no iespējas, ka tiksi
“ieprogrammēts”, labāk nelasīt vispār. Bet šis uzskats ir maldīgs
– vismaz tik ilgi, kamēr mēs dzīvojam sabiedrībā, kur tiekam
programmēti nemitīgi un neatkarīgi no mūsu gribas. Drīzāk ir
vērts pievērst uzmanību tam, ko kurš teksts ar mums izdara –
gluži tāpat kā cilvēks mēdz vērtēt pārtiku: vai šī kūka mani
padara resnu?; vai alkohols neietekmē manu pašsajūtu nākamajā
rītā?; vai šokolāde mani padara priecīgu?
Lasot grāmatu, var veikt gluži līdzīgu procedūru. Pajautāt sev:
ko ar mani izdara Edvīna Raupa dzeja; Ievas Rozes, Ingas Ābeles,
Klāva Elsberga dzeja?; kādā veidā tā maina manu pasaules uztveri,
manas emocijas, manu skatījumu uz pasauli? Un, vērojot sevi un
savas izmaiņas, var atklāt daudz jauna arī tekstā, kas tiek
lasīts – iespējams, atklājot, ka šis process ir aizraujošs. Un ar
katru brīdi kļūst arvien interesantāks – jo lasīšana, gluži tāpat
kā darbs ar datoru vai jebkura cita nodarbe, tikai iegūst no tā,
ka šajā darbā ir pieredze. Un varbūt arī skolēns daudz labprātāk
lasīs Raini, ja uztvers viņu kā, iespējams, nemodernu, bet
ārkārtīgi prasmīgu programmētāju.
Ieva Melgalve,
literāte