Valsts sekretāru 9.septembra sanāksmē
Ekonomikas ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par mērīšanas līdzekļu verificēšanu, verificēšanas
sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm”.
Noteikumu
projekts nosaka valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto
mērīšanas līdzekļu atkārtotās verificēšanas kārtību un prasības,
apstiprina verificēšanas sertifikāta veidlapas paraugu un
verificēšanas atzīmes veidus, kā arī to lietošanas kārtību.
Projekts paredz, ka valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto
mērīšanas līdzekļu verificēšanu veic SIA “Latvijas Nacionālais
metroloģijas centrs” vai institūcijas, kuras ir akreditētas
valsts aģentūrā “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs”
saskaņā ar standarta LVS EN 45004 “Galvenie kritēriji dažāda
veida institūcijām, kas veic inspekciju” prasībām un par kuru
akreditāciju Ekonomikas ministrija publicējusi paziņojumu
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar attiecīgo standartu tehnisko
komiteju iesaka valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību
“Latvijas standarts” adaptējamo standartu sarakstu.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas standarts”
iesniedz publicēšanai laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” to Latvijas
nacionālo standartu sarakstu, kurus piemēro šajos noteikumos
noteikto prasību izpildei.
Verificētajiem mērīšanas līdzekļiem jāatbilst apstiprinātajam
tipam, (izņemot gadījumus, kad normatīvie akti par mērīšanas
līdzekļu atbilstības novērtēšanu un ievietošanu tirgū to
neparedz), jābūt marķētiem normatīvajos aktos par metroloģisko
kontroli noteiktajā kārtībā, jābūt pilnā komplektā lietošanai
derīgā tehniskā stāvoklī, bez bojājumiem, jāatbilst noteikumos
noteiktajai precizitātei (precizitātes klasei).
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Vides,
Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības
nodokli””.
Eiropas Padome 2003.gada 7.oktobrī pieņēma
grozījumus 1977.gada 17.maija Sestajā direktīvā 77/388/EEK par
dalībvalstu likumu saskaņošanu attiecībā uz apgrozījuma nodokļiem
– pievienotās vērtības nodokļa (PVN) kopējo sistēmu: vienotu
aprēķinu bāze attiecībā uz noteikumiem par gāzes un
elektroenerģijas piegādes vietu.
Minētās direktīvas grozījumi ir pamatoti ar pieaugošo
liberalizāciju gāzes un elektroenerģijas nozarē, kuras mērķis ir
dabasgāzes un elektroenerģijas iekšējā tirgus pilnveidošana, kā
rezultātā tika konstatēta nepieciešamība pārskatīt pašreizējos
PVN noteikumus par to preču piegādes vietu, kas norādīta Sestajā
direktīvā 77/388/EEK, lai modernizētu un vienkāršotu PVN sistēmas
darbību iekšējā tirgū. Elektroenerģiju un gāzi PVN mērķiem
uzskata par precēm, un atbilstīgi to piegādes vieta attiecībā uz
pārrobežu darījumiem bija jānosaka saskaņā ar direktīvu. Tomēr,
kopš grūti fiziski izsekot elektroenerģijas un gāzes kustībai, ir
īpaši grūti noteikt piegādes vietu saskaņā ar pašreizējiem
noteikumiem. Lai sakārtotu gāzes un elektroenerģijas iekšējo
tirgu bez PVN šķēršļiem, pirms preces nonāk pēdējā patēriņa
posmā, ir jānosaka gāzes piegādes vieta dabasgāzes piegādes
sistēmā un elektroenerģijas piegādes vieta, kurā pircējs reģistrē
savu uzņēmējdarbību.
Gāzes un elektroenerģijas piegāde pēdējā posmā – no tirgotājiem
un piegādātājiem galapatērētājam – ir jāapliek ar nodokli tajā
vietā, kur pircējam ir preču patēriņš jeb lietošana, lai
nodrošinātu nodokļu iekasēšanu valstī, kur notiek faktisks
patēriņš. Parasti tā ir vieta, kur novietots pircēja skaitītājs.
Elektroenerģiju un gāzi piegādā caur sadales tīklu, kuram tīkla
operatori nodrošina pieejamību. Lai izvairītos no dubultnodokļiem
vai nodokļa neuzlikšanas, ir nepieciešams saskaņot noteikumus,
kas regulē pārvadāšanas un nosūtīšanas pakalpojumu sniegšanas
vietu. Pieejamība sadales sistēmām un to lietošana, kā arī citu
pakalpojumu sniegšana, kas ir tieši saistīti ar šiem
pakalpojumiem, ir jāpievieno to īpašu instanču sarakstam, kas
norādīts direktīvā. Elektroenerģijas un gāzes ievešana ar
dabasgāzes sadales sistēmas starpniecību ir jāatbrīvo no
nodokļiem, lai izvairītos no dubultnodokļiem. Izmaiņas
noteikumos, kas regulē gāzes piegādes vietu ar dabasgāzes sadales
sistēmas starpniecību vai elektroenerģijas piegādes vietu, ir
jākombinē ar obligāto apgriezto maksu, ja pircējs ir persona,
kurš noteikts kā PVN maksātājs. Tāpēc attiecīgi jāgroza Sestā
direktīva.
Likumā jāprecizē atsevišķas Sestās direktīvas normas par
darījumiem Eiropas Savienības teritorijā, lai izvairītos no
atšķirīgas normu interpretācijas.
Valsts ieņēmumu dienests (VID), veicot nodokļa administrēšanu un
kontroli, saskaras ar dažādām problēmām, kuras traucē efektīvi
realizēt VID noteiktās funkcijas un uzliktos pienākumus. Dažas no
šīm problēmām var risināt, pilnveidojot darbā izmantojamās
metodes un uzlabojot sadarbību starp VID un citām institūcijām,
tomēr ir problēmas, kuru risināšanai ir nepieciešama attiecīgā
likumdošanas bāze, kas savukārt prasa attiecīgo grozījumu un
papildinājumu veikšanu normatīvajos aktos. Viena no problēmām, ar
ko nākas saskarties VID darbā, ir tā, ka uzņēmumi sistemātiski un
ilglaicīgi realizē preces vai pakalpojumus zem to pašizmaksas
neatkarīgi no šo preču vai pakalpojumu tirgus konjunktūras
svārstībām, kā rezultātā izveidojas PVN pārmaksa, kura tiek
pieprasīta atmaksai no budžeta.
Jāņem vērā arī tas, ka dažas Eiropas Savienības dalībvalstis, lai
atvieglotu pierādījumu smagumu sarežģītās PVN krāpniecības
shēmās, ir pilnveidojušas pret krāpniecību vērstos normatīvos
aktus, paredzot fiskālu solidāru darījuma partneru atbildību.
Šāda atbildība nozīmē, ka gadījumā, ja nodokļu maksātājs zina vai
viņam būtu jāzina par sava darījuma partnera krāpnieciskām
darbībām, viņš ir atbildīgs par sava darījuma partnera PVN
nomaksu.
Attiecībā uz fonogrammu producentu atlīdzības aplikšanu ar
pievienotās vērtības nodokli būtu piemērojams tāds pats
pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas režīms, kāds tiek
piemērots autoratlīdzībai par autoru (tai skaitā komponistu,
mākslinieku, literātu) radītajiem darbiem, kā arī izpildītāju
saņemtajai atlīdzībai saskaņā ar likumu “Par pievienotās vērtības
nodokli”, jo pēc ekonomiskās būtības šīs atlīdzības ir
identiskas, tādējādi ir precizēta atbilstošā likuma norma.
Ar likumprojektu tiek ieviesta Eiropas Padomes 2003.gada
7.oktobra direktīva, kas groza Sesto direktīvu attiecībā uz
dabasgāzes un elektroenerģijas piegādes vietas noteikšanu.
Likumprojektā tiek precizētas likuma normas, tai skaitā: termins
“preču iegāde Eiropas Savienības teritorijā”; termins “preču
piegāde Eiropas Savienības teritorijā”; nodokļa rēķinā norādāmais
preču piegādes datums; priekšnodokļa atskaitīšanas brīdis;
brīdis, kad jāmaksā nodoklis budžetā; pievienotās vērtības
nodokļa piemērošanas kārtība, kas saistīta ar preču
transportēšanu; brīdis, kad jāmaksā budžetā nodoklis par jaunu
transportlīdzekļu iegādi, ko veic neapliekamās personas;
precizētas normas, kas nosaka personu reģistrāciju VID ar
pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā.
Precizēta likuma norma, kas nosaka to personu loku, kuru saņemtā
autoratlīdzība būtu atbrīvojama no PVN.
Ieviestas likuma normas, kas VID palīdzēs cīņā ar krāpnieciskiem
nodokļu maksātājiem.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Kultūras, Labklājības, Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu, Satiksmes, Vides, Veselības, Zemkopības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz
17.septembrim.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā”.
Lai uzlabotu normatīvo regulējumu, kas nosaka
atbildību par sabiedriskās kārtības prasību, it īpaši kas
saistītas ar trokšņu normatīvu neievērošanu komercsabiedrību
darbībā, tika izveidota darba grupa. Tās izveides nepieciešamību
noteica apstāklis, ka Nejēdzību novēršanas birojs, Rīgas pilsētas
dome un citas institūcijas saņēma sūdzības no iedzīvotājiem par
atkārtotiem pārkāpumiem, ko rada skaļa mūzikas atskaņošana
dažādās sabiedriskās vietās – restorānos, kafejnīcās, bāros
u.c.
Darba grupa kā vienu problēmas risinājuma variantu piedāvāja
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai sagatavot
grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
167.1 pantā, paredzot, ka par atkārtotu akustiskā
trokšņa līmeņa pārsniegšanu tiek noteikts naudas sods no piecsimt
līdz tūkstoš latiem vai arī atņemtas tiesības uz zināma veida
uzņēmējdarbību. Minēto sodu piemērošanu paredzēt uzticēt tiesai,
nevis pašvaldības izveidotai administratīvai komisijai.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ārlietu, Veselības, Vides
ministrijā, Īpašu uzdevuma ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi likumā “Par aviāciju””.
Likums “Par aviāciju”
regulē kārtību, kādā Latvijas Republikas gaisa telpu izmanto
civilā aviācija, Latvijas Republikas Nacionālo bruņoto spēku
aviācija, kā arī Latvijas Republikas muitas un policijas dienestu
aviācija.
Šobrīd nevienā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādē, izņemot
Valsts robežsardzi, aviācijas dienests nav izveidots. Valsts
robežsardzē Aviācijas dienesta veidošana tika uzsākta jau
1997.gada nogalē. Viens no galvenajiem Valsts robežsardzes
aviācijas izmantošanas virzieniem ir atbalsta sniegšana citām
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēm to uzdevumu veikšanā, jo
ne Valsts policijā, ne Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā
aviācijas izveide nav plānota. Lai noteiktu kārtību, kādā Valsts
robežsardzes aviācija izmanto Latvijas Republikas gaisa telpu,
nepieciešams izdarīt grozījumus likumā “Par aviāciju”.
Likumprojekts paredz Valsts robežsardzes aviācijas izveides
atzīšanu de iure, līdz ar to likuma “Par aviāciju”
tiesiskais regulējums, Valsts robežsardzes gaisa kuģiem
izmantojot Latvijas Republikas gaisa telpu, pilnībā būs
attiecināms uz Valsts robežsardzes aviāciju.
Likumprojekts paredz deleģējumu Ministru kabinetam izdot
noteikumus, kuros tiks noteikta kārtība, kādā Valsts robežsardzes
aviācija kārtos maksājumus par civilās aviācijas lidlaukos
sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī par aeronavigācijas un citu
radiotehnisko iekārtu izmantošanu.
Vienlaikus likumprojektā ir precizēta likumā lietotā
terminoloģija iestāžu nosaukumos.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Satiksmes ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Valsts
kancelejā.
Labklājības ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā sociālo pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts
sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no
tā”.
Šobrīd sociālo pakalpojumu pircējiem trūkst
visaptverošas informācijas par iespējamajiem sociālo pakalpojumu
sniedzējiem un piedāvāto sociālo pakalpojumu spektru, tai skaitā
par to, kurš pakalpojumu sniedzējs un cik lielā mērā atbilst
Ministru kabineta noteiktajām prasībām sociālo pakalpojumu
sniedzējiem. Ņemot vērā minēto, gan valstij un pašvaldībai, gan
privātajam pakalpojumu pircējam nav pietiekamas izvēles un bieži
vien tiek pirkti pakalpojumi, kas tikai daļēji atbilst
pakalpojumu pircēja interesēm un izvirzītajām sociālo pakalpojumu
kvalitātes prasībām.
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā ir noteikts, ka
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā pakalpojumu sniedzējs tiek
reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no
tā, kā arī izslēgšanas pamatojumu.
Ir apzināti 413 potenciāli reģistrējami pakalpojumu sniedzēji, un
to reģistrācija tiek plānota divu gadu laikā. Pēdējos divos gados
pakalpojumu sniedzēju skaits ir pieaudzis vidēji par 20 gadā.
Prognozējot sociālo pakalpojumu attīstību, gadā vidēji varētu
reģistrēt apmēram 40–50 jaunus pakalpojumu sniedzējus. Tiek
plānots, ka Sociālo pakalpojumu pārvalde izsniegs vidēji 50
reģistrācijas apliecības gadā.
Juridiskas un fiziskas personas, pamatojoties uz rakstisku
pieprasījumu, par maksu būs tiesīgas saņemt no reģistra
informāciju par pakalpojumu sniedzēju, valsts un pašvaldību
institūcijām ziņu saņemšana no reģistra būs bez maksas.
Noteikumu projekts paredz, ka reģistrā tiks reģistrēti
pakalpojumu sniedzēji – personas, kuras sniedz sociālās aprūpes
vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un atbilst Ministru
kabineta noteiktajām prasībām pakalpojumu sniedzējiem. Sociālo
pakalpojumu sniedzēju reģistru izveidos un uzturēs Sociālo
pakalpojumu pārvalde.
Reģistrācijas rezultātā pakalpojumu pircējiem un pakalpojumu
saņēmējiem būs pieejama informācija par iespējamajiem pakalpojumu
sniedzējiem. Pārvalde interneta mājaslapā publicēs reģistrēto
pakalpojumu sniedzēju sarakstu, kā arī to pakalpojumu sniedzēju
sarakstu, kuri ir izslēgti no reģistra. Šie dati palīdzēs
pakalpojumu pircējam noteikt, kurš no pakalpojumu sniedzējiem
nodrošina pakalpojumu saņēmējam visatbilstošākos un
kvalitatīvākos pakalpojumus, un pirkt tikai tādus pakalpojumus,
kas atbilst pakalpojuma saņēmēja un pircēja interesēm.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas, Kultūras, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Dzīvojamās mājas uzturēšanas un apsaimniekošanas maksas
noteikšanas kārtība”.
Noteikumu projekts sagatavots
saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju
privatizāciju”. Projekts nosaka kārtību, kādā dzīvojamās mājas
pārvaldnieks nosaka dzīvokļa, mākslinieka darbnīcas un
neapdzīvojamās telpas īpašniekam maksu par dzīvojamās mājas
uzturēšanu un apsaimniekošanu līdz brīdim, kad dzīvokļu īpašnieku
pilnvarotā persona ar nodošanas – pieņemšanas aktu pārņem
dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesības.
Šajos noteikumos paredzētajā kārtībā dzīvojamās mājas uzturēšanas
un apsaimniekošanas maksu dzīvokļu īpašnieku pilnvarotā persona
var noteikt arī gadījumos, kad dzīvokļu īpašnieki privatizēto
dzīvojamo māju ir pārņēmuši, bet kopsapulcē nav izlēmuši
jautājumu par dzīvojamās mājas uzturēšanas un apsaimniekošanas
maksas apmēriem.
Dzīvojamās mājas uzturēšanas un apsaimniekošanas maksu katram
dzīvokļa īpašniekam aprēķina proporcionāli dzīvokļa īpašumā
ietilpstošajai kopīpašuma domājamai daļai saskaņā ar pārvaldnieka
sastādīto izdevumu tāmi kalendāra gadam.
Ja dzīvokļa īpašnieks izmanto dzīvokļa īpašumu komercdarbībai un
šāda darbība rada papildu slodzi dzīvojamās mājas dzīves vides
kvalitātei, ko apstiprina sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja
atzinums, dzīvokļa īpašniekam jāsedz izdevumi, kas šādas darbības
rezultātā papildus rodas dzīvojamās mājas uzturēšanai un
apsaimniekošanai.
Dzīvojamās mājas uzturēšanas un apsaimniekošanas maksa tiek
aprēķināta latos mēnesī par dzīvokļu īpašumu kopējās platības
vienu kvadrātmetru, un tā sastāv no dzīvojamās mājas
apsaimniekošanas izdevumiem un normatīvajos aktos vai līgumos
noteiktiem obligātajiem maksājumiem. Dzīvojamās mājas uzturēšanas
un apsaimniekošanas maksu aprēķina pēc noteikumu projektā
paredzētas formulas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un ģimenes
lietu ministrijā, Ekonomikas ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments