Eiropas lietas jau kļuvušas par rutīnu
ES jautājumu “risināšanā”, problēmu aktualizēšanā sava loma ir Saeimas Eiropas lietu komisijai (SELK). Par to, kāda tā un kā komisijas darbs varētu mainīties nākotnē, “Latvijas Vēstnesim” stāsta nesen ievēlētais SELK priekšsēdētājs Oskars Kastēns.
Oskars Kastēns Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Kāda ir SELK nozīme Eiropas jautājumu risināšanā?
– ES bieži tiek runāts par
demokrātijas deficītu. Viena no iespējām, kā mazināt demokrātijas
deficītu ES, ir aktīvāka nacionālo parlamentu iesaistīšanās
lemšanā par ES jautājumiem. Vai, jūsuprāt, Saeima ir pietiekami
iesaistīta ES procesos?
– Jau šobrīd Saeimai ir diezgan
liela loma ES jautājumu risināšanā. Galvenā ietekme, lemjot par
ES jautājumiem, ir Eiropas lietu komisijai. Tā veidota,
galvenokārt balstoties uz Dānijas pieredzi. Līdzīgi kā Dānijas
arī mūsu SELK pirms ministru došanās uz ES Ministru padomes sēdēm
pozīcijas tiek saskaņotas. Jāatzīmē, ka Eiropā ir atsevišķas
valstis, īpaši Dienvideiropā, kur parlaments tikai pēc ministru
atgriešanās no Ministru padomes sēdēm uzzina, kāda ir bijusi
pozīcija un kā gājis ar tās aizstāvēšanu. Atšķirībā no šīm
valstīm pie mums kontroles mehānisms jau iestrādāts. Piedevām vēl
paredzēts, ka vismaz reizi pusgadā premjers vai kāds cits
ministrs Saeimai ziņo par paveikto un vēl veicamo ES jautājumos.
Diemžēl iepriekšējā premjera laikā šī tradīcija pārtrūka.
8.Saeimas laikā tādas debates nav notikušas. Ceru, ka
pašreizējais Ministru prezidents pievērsīs lielāku uzmanību ES
jautājumiem un debates Saeimā par šiem jautājumiem tiks
atjaunotas.
Darba virzieni – ārpolitika un iekšpolitika
– Nesen jūs komisijas
priekšsēža krēslā nomainījāt Guntaru Krastu. Kādu redzat SELK
darbu nākotnē? Vai gaidāmas kādas pārmaiņas?
– Runājot
plašākā nozīmē, redzu divus virzienus, kur būtu “jāiet dziļāk”.
Pirmkārt, tā ir ārējā sadarbība. Nepieciešams nodibināt ciešākus
kontaktus ar Lietuvas un Igaunijas ES lietu komisijām. Pēdējo
reizi šī gada pirmajā pusē tāda tikšanās notika Lietuvā. Tagad
būtu Igaunijas kārta. Cerams, ka igauņi šo tikšanos sarīkos līdz
gada beigām; ja ne, tad iniciatīva būs jāuzņemas Saeimai.
Domājot par ārējo sadarbību, mums Latvijas pieredze “ir
jāeksportē”. Daudzām Eiropas valstīm Latvija ir kā success
story (veiksmes stāsts – angļu val. – red.). Tāpēc mēs
savu pieredzi varam piedāvāt citiem. Piemēram, Gruzijas
parlamentā ir nodibināta Eiropas integrācijas komisija. Tuvākajā
laikā man plānota tikšanās ar šīs komisijas vadītāju, lai runātu
par tālākiem konkrētiem sadarbības soļiem. Šādu sadarbību mēs
varētu attīstīt arī ar citām valstīm, piemēram, Horvātiju. Tātad
tie ir ārpolitiski jautājumi, pie kuriem jāstrādā.
Otrkārt, mūsu komisijai jāstrādā arī pie iekšpolitisku jautājumu
risināšanas. Tā kā lielākā daļa likumdošanas Latvijā pārņemta,
vēl cenšamies apzināt, kas ir nepaveikts. Tomēr galvenā
prioritāte, manuprāt, šobrīd ir ES finansējums un ar to saistītie
jautājumi. Pirms struktūrfondu naudas ienākšanas Latvijā sekojām,
kā notiek sagatavošanās darbi, tagad sekosim, kā iecerētais tiek
īstenots. Jāseko līdzi, lai nebūtu nekādu aizķeršanos, lai nebūtu
juridisku šķēršļu. Ja paskatāmies pēdējo nedēļu presi, redzams,
ka neiet tik gludi kā gribētos. Tāpat arī jādomā, vai priecāties,
vai bēdāties, ka dažām aktivitātēm triju gadu finansējums
izsmelts jau pāris mēnešu laikā. Protams, no vienas puses, varam
priecāties, ka tik sekmīgi esam rakstījuši projektus. Bet, no
otras puses, varbūt tas liecina, ka sadalījums nav bijis
adekvāts.
Kā SELK apstiprina nacionālās pozīcijas?
– Ministru kabineta noteikumos
“Pagaidu kārtība, kādā tiek koordinēta Latvijas nacionālo
pozīciju ES jautājumos izstrāde, apstiprināšana un pārstāvēšana”
teikts, ka pirms nacionālo pozīciju izskatīšanas Eiropadomē vai
Ministru padomē tās saskaņojamas ar SELK. Kā jūs interpretētu
vārdu “saskaņo”? Vai jūsu skatījumā tas nozīmē komisijas tiesības
iebilst, ja konkrētā pozīcija ir slikti izstrādāta?
–
SELK ir tiesības arī neapstiprināt izstrādāto pozīciju, kaut arī
tā jau apstiprināta Ministru kabinetā. Ja mēs pozīciju
neapstiprinām, Latvija uz Ministru padomi ierodas bez sava
viedokļa, kā klausītājs.
Mani apbēdina, ka dažkārt, lai gan pozīcija tiek saskaņota
valdībā un Saeimā un tajā ir paredzēti dažādi scenāriji, no
Briseles tiek saņemta informācija, ka ministru padomēs Latvijai
šajā jautājumā nav bijis sava viedokļa. Tas ir skumji. Protams,
negribas saukt nevienu vārdā, bet, ja tādi gadījumi atkārtosies,
būs jādomā, ko darīt, kā problēmu risināt. Protams, valdības
sēdēs nereti tiek izskatīti pārdesmit jautājumi un ministriem
līdz ar to dažkārt nav laika iedziļināties niansēs. Savukārt
komisijai ir iespēja izpētīt un izjautāt par visu sīki un smalki.
Tāpēc jau mums ir konsultanti – speciālisti, kuri specializējas
katrs savā nozarē.
Kurā dienā noturēt sēdes?
– Pavasara sesijā vairākkārt
izvērtās diskusijas par dienu, kurā noturamas SELK sēdes. Kā jūs
kā priekšsēdētājs organizēsiet darbu? Kurās dienās galvenokārt
gaidāmas sēdes?
– Komisijai pieder galavārds pozīciju
apstiprināšanā. Vispirms attiecīgā pozīcija tiek izstrādāta
ministrijās, ja nepieciešams – sadarbībā ar nevalstisko partneru
līdzdalību. Tad pozīcija tiek apstiprināta valdībā. Mums – SELK –
tā ir jāakceptē pēdējiem. Šobrīd ir zināms, ka valdībā pozīcijas
tiks apstiprinātas ceturtdienās. Savukārt uz Ministru padomes
sēdēm ministri parasti dodas pirmdienās vai otrdienās. Tātad
pirmdienās sēdi sasaukt par vēlu, jo ministrs jau ir Briselē. Tas
nozīmē, ka praktiski nav citas izvēles kā sēdes noturēt
piektdienā.
– Tomēr piektdiena ir diena, kad deputāti tiekas ar vēlētājiem. Esmu novērojusi, ka pavasara sesijā SELK sēdes, kas notika piektdienā, bija slikti apmeklētas.
– Jā, no vienas puses, piektdienas ir vienīgās dienas, kad varam sasaukt sēdes, bet, no otras puses, tā ir vienīgā diena, kad deputāti var tikties ar vēlētājiem. Acīmredzot tuvākajā laikā nāksies skatīt, kā kurš deputāts apmeklē sēdes. Ja deputāts sēdes būs apmeklējis reti, nāksies runāt ar konkrētās frakcijas vadītāju, lai frakcija lemj, vai SELK nenozīmēt kādu citu deputātu.
– Gadījumā, ja SELK nav kvoruma, vai tā ir tiesīga apstiprināt pozīcijas?
– Ja uz sēdi atnāk divi, trīs deputāti, tad formāli šī pozīcija netiek apstiprināta. Tiesa, Saeimas kārtības rullī teikts, ka SELK izskata Latvijas
Republikas oficiālās nostādnes un lemj par tām pirms to paziņošanas ES institūcijām. Šeit gan jāatzīmē, ka neapstiprināšanas gadījumu SELK praksē nav.
– Prakse gan runā pretī jūsu teiktajam. Šā gada 22. jūnijā notikušo SELK sēdi apmeklējuši četri deputāti. SELK sēdes protokols Nr.32 liecina, ka pozīcijas nav apstiprinātas, bet izskatītas. Līdzīga situācija ir arī 14. jūlija sēdē (protokols Nr.35). Tātad šīs pozīcijas nav uzskatāmas par apstiprinātām?
– Tādā gadījumā pozīcija ir tikai daļēji apstiprināta. Tā ir apstiprināta valdībā, bet Saeimā tikai uzklausīta. Šeit jānošķir divas situācijas – kvoruma trūkums un slikti izstrādāta pozīcija. Jāskatās nedaudz globālāk. Ja pozīcija ir labi izstrādāta un nav noraidīta (kvoruma trūkuma dēļ SELK nav apstiprināta, bet ir izskatīta – red.), neuzskatu, ka Latvija savu viedokli Ministru padomes sēdē nevarētu paust.
– Tātad komisijas sēdēs dažkārt ir problēmas ar kvorumu. Daudzi izskatāmie jautājumi ir svarīgi, piemēram, nacionālo pozīciju apstiprināšana ES Ministru padomē. Kādu redzat problēmas risinājumu? Kā ieinteresēt deputātus komisijas darbā?
– Protams, jādomā par sēžu darba kārtību pilnveidošanu. Bet, manuprāt, intereses samazināšanās par ES jautājumiem ir vienkārši izskaidrojama. Līdz iestāšanās brīdim ES vairāk bija jūtams sacensības gars. Tad svarīgi bija noķert pārējās valstis – iestāšanās sarunu sadaļu slēgšana, likumdošanas aktu pārņemšana utt. Tagad ir iestājies zināms atslābums. Tas vairāk ir rutīnas darbs, tie ir vairāk tehniski jautājumi, līdz ar to arī interese ir mazāka. Tomēr es nedomāju, ka ES jautājumi ir zaudējuši savu aktualitāti.
Ilze Sedliņa, “LV”