Kultūras ministres Helēnas Demakovas runa
Latvijas ekspozīcijas “Kultūrvēsturiskās metamorfozes Baltijas jūras piekrastē, Latvijā” atklāšanā 9.starptautiskajā arhitektūras biennālē “Metamorfozes” Venēcijā
Dāmas un kungi! Esmu priecīga būt
klāt jau otrajā Venēcijas arhitektūras biennālē, kurā piedalās
Latvija. Tagad jau kā Eiropas Savienības dalībvalsts.
Pirms diviem gadiem mēs Venēcijā izrādījām pasaulē labi pazīstamā
latviešu izcelsmes ASV arhitekta Gunāra Birkerta projektēto
Latvijas Nacionālās bibliotēkas jauno ēku. Toreiz ekspozīciju
pamatā bija Gunāra Birkerta idejas – viņa skices, ēkas plāni un
arhitektūras tapšanas vēsture.
Iepriekšējā ekspozīcija tika dažādi vērtēta – vieniem tā šķita
pārāk minimālistiska, citiem – nedaudz vecmodīga. Tomēr es
gribētu aicināt šodien nekritizēt ekspozīcijas pārraudzītāju
Birkerta kungu – manuprāt, mūsu Nacionālā bibliotēka ir izcils
projekts, turklāt, projekts, kurš tiek īstenots.
Tagad mūsu Nacionālā bibliotēka jau ir celtniecības procesā – lai
gan patlaban vēl juridiskā un ar īpašumu lietām saistītā –, tomēr
projekta īstenošana norit saskaņā ar stingru grafiku. Gaismas
pils, protams, ir mūsu vīzija, kas iederējās iepriekšējās
biennāles ekspozīcijā, kuras devīze bija – “Next” tātad
“nākamais”, tie projekti, kas ir iecerēti.
Šogad biennāle ir vairāk orientēta uz procesu. Tās nosau-kums –
“Metamorfozes” – iezīmē pārvērtības. Pārvērtību jēdziens Eiropas
kultūrā ir pazīstams jau sen un ir diezgan populārs –
atcerēsimies, piemēram, Ovīdija vai Riharda Štrausa
“Metamorfozes”.
Pārvērtības tiek uzskatītas par kultūras būtību, bez izmaiņām
nevarētu pastāvēt noteikta laikmeta identitāte. Tādēļ grūti
iedomāties vēl piemērotāku tematu, lai atspoguļotu tos procesus
Latvijas arhitektūrā, kuri ir notikuši pēdējos divpadsmit gados
kopš neatkarības atjaunošanas. Ne velti mēs tos saucam par
“pārmaiņu laikiem”. Mēs spējām atgūt brīvību no padomju varas un
tagad esam Eiropas Savienības un NATO dalībvalsts. Šis formālais
secinājums nozīmē dziļas pārmaiņas mūsu ekonomikā un politikā,
mūsu domāšanā un dzīves stilā un līdz ar to arī
arhitektūrā.
Trauksmains dzīves ritms ir pazīstams visiem, kuri strādā
Latvijā. Mēs visi kaut kur skrienam, mainās politiķu paaudzes,
panākumus gūst aizvien jauni uzņēmēji. Izņēmums nav arī
būvniecības joma, kura neapšaubāmi ir viens no tautsaimniecības
attīstības rādītājiem. Tieši celtniecības jomā Latvijā ir sācies
īsts bums, kuram galu neprognozē tik drīz. Tādēļ domāju, ka
iespēja parādīt tās, vēlams, pozitīvās, pārmaiņas, kas pēdējos
gados ir notikušas divās nozīmīgās Latvijas pilsētās – Rīgā un
Ventspilī, ir noteikti izmantojama.
Pārvērtībās īpaši kontrastaini izceļas Venēcijā – pilsētā, kura
pati ir jebkādu pārmaiņu pretstats.
Man ir prieks, ka Latvijas ekspozīcijas veidotājiem attēlot
pārvērtības ir izdevies tik asprātīgi un profesionāli. Savukārt
mums, skatītājiem, vajadzētu atcerēties, ka arhitektūras izstādēs
vienmēr ir redzama sagrozīta realitāte. Te mēs nevaram ieraudzīt
ēkas tām paredzētajos brīvdabas apstākļos. Mūsu acīm paveras to
reprezentācija, mēs varam novērtēt ēku attēlus, videomateriālus,
skaņas ierakstus un lasāmus tekstus.
Tomēr tas nenozīmē, ka arhitektūras izstāde būtu bezjēdzīga.
Gluži pretēji – tā pati par sevi ir jaunradīta arhitektūras
vērtība. Tās iekārtojums ir arhitektūras mākslas darbs, un
kuratora talanti šajā jomā ir materializēti ekspozīcijā. Lai
uztvertu to, ko slēpj šī reprezentatīvā izstāde, skatītājam ir
nepieciešama iztēle. Un tieši iztēles spēju es arī gribētu
novēlēt mūsu arhitektiem!
Paldies kuratoram Jurim Pogam un visiem iesaistītajiem par
ekspozīcijas sagatavošanu!
Paldies Rīgas un Ventspils pilsētām un Latvijas uzņēmējiem par
finansiālo atbalstu ekspozīcijas tapšanai!