Par valsts budžeta prioritātēm 2005.gadā
Vakar, 13.septembrī, Ekonomikas
ministrijā notika Tautsaimniecības padomes sēde, kurā piedalījās
finanšu ministrs Oskars Spurdziņš un ekonomikas ministrs Juris
Lujāns un kā galvenais jautājums tika skatītas prioritātes
2005.gada valsts budžeta likumprojektam.
Finanšu ministrs informēja Tautsaimniecības padomi par iespējamo
2005.gada valsts budžeta projektu, kuru Finanšu ministrija plāno
līdz 23.septembrim iesniegt izskatīšanai valdībā un līdz
1.oktobrim — Saeimā. 2005.gadam noteiktas šādas
prioritātes:
– tiks turpināta pedagogu darba samaksas reforma;
– NATO programmas izpilde;
– tiesnešu un prokuroru atalgojuma palielināšana;
– tiks palielināti bērnu kopšanas pabalsti – “māmiņu algu”
sistēmas ieviešana;
tiks uzsākta valsts probācijas programma u.c.
“Galvenais, ko gribu uzsvērt un kas īpaši svarīgi uzņēmējiem, –
nākamā gada budžeta projektā tiek paredzēti vairāk nekā 100
miljoni latu ES fondu apgūšanai,” atzīmēja O.Spurdziņš.
Ministrs uzsvēra, ka valdība arī turpmāk centīsies saglabāt
budžeta deficīta līmeni 2% apmērā un kopumā varētu sagaidīt
līdzīgu iekšzemes kopprodukta pieaugumu kā šogad, ja neparādīsies
kādi ārējie riski.
Ekonomikas ministrs Juris Lujāns: “Labā ziņa ir tā, ka nākamgad
budžets būs lielāks nekā šogad.”
Ministrs atzīmēja, ka tikai pirms mēneša valdība ir
apstiprinājusi “Tautsaimniecības vienoto stratēģiju”, kura
beidzot ir “tas lineāls, kā var mērīt valsts darbību”, un kuru
apstiprinot valdība pieņēma lēmumu, ka šis ir viens no
galvenajiem dokumentiem, kurš tiek ņemts vērā, izstrādājot nākamo
budžetu.
Ekonomikas ministrs uzsvēra, ka 2005.gada budžetā ietverto
uzņēmējdarbības veicinošo instrumentu ir 3 – 4 reizes vairāk nekā
2004.gadā un vismaz 10 reizes vairāk nekā iepriekšējos
gados.
“Prognozēju, ka nākamais būs veiksmīgākais uzņēmējdarbības gads,
kādu mēs jebkad esam piedzīvojuši, jo ļoti daudzas lietas, kuras
ir iesāktas pēdējos piecos gados, nākamgad rezumēsies konkrētos
projektos, tai skaitā ES struktūrfondi,” teica J.Lujāns.
Diskusijā apspriežot ministru sniegto informāciju,
Tautsaimniecības padomes locekļi norādīja, ka valdībai ir
jāizstrādā konkrētas prioritātes, kritēriji, kas palīdzētu
sasniegt ministriju izstrādātos “sabiedriski lietderīgos mērķus”,
un jāparedz konkrēti pasākumi, veidojot un attīstot mehānismu,
kas tiek dēvēts par valsts un privāto partnerību.
Apspriežot jautājumu par iespējamām izmaiņām valsts nodokļu
politikā 2005.gadā, finanšu ministrs O.Spurdziņš uzsvēra, ka
“nākamgad Latvijā nav plānots palielināt nodokļus”. Ministrs
informēja, ka Finanšu ministrijas darba grupa, kas izvērtē
nodokļu sistēmu Latvijā, apsver efektīvākos veidus, kā stimulēt
uzņēmējdarbības attīstību Latvijā, un ierosina palielināt
koeficientus uzņēmumu pamatlīdzekļu nolietojuma
norakstīšanai.
Saskaņā ar pašlaik aktuālo diskusiju par iespēju uzņēmuma
ienākuma nodokli (UIN) samazināt no 15% līdz 12,5%, šobrīd
eksperti pieļauj, ka, lai veiksmīgāk attīstītu Latvijas
uzņēmējdarbību, daudz būtiskāk par nodokļa samazināšanu būtu
noteikt nodokļa atvieglojumus.
Tautsaimniecības padomes dalīborganizācijas savā ikdienas darbā
ir identificējušas vairākas nodokļu normas, kuras bremzē
uzņēmējdarbības attīstību Latvijā, kā arī nodokļu ieņēmumu
palielināšanu. Tautsaimniecības padome, pamatojoties uz uzņēmējus
pārstāvošo organizāciju priekšlikumiem, ir sagatavojusi vairākus
priekšlikumus par izmaiņām nodokļu politikā, lai tā nekavētu
uzņēmējdarbības attīstību Latvijā.
Uzņēmēji uzskata, ka šobrīd ir neloģiski noteikt, ka mazo
individuālo komersantu ienākumi ir aplikti ar lielāku iedzīvotāju
ienākuma nodokli nekā lielajiem komersantiem. Proti, šobrīd
noteikts, ka tie individuālie komersanti, kuru gada apgrozījums
nesasniedz 45 tūkstošus latu, tiek aplikti ar iedzīvotāju
ienākuma nodokli 25% apjomā no apliekamā ienākuma, bet tiem,
kuriem apgrozījums pārsniedz 45 tūkstošus latu, savukārt jāmaksā
UIN 15% apjomā no apliekamā ienākuma. Uzņēmēji uzskata, ka būtu
jānosaka vienota likme visu komersantu ienākumiem.
“Visvienkāršākais veids, kā izlīdzināt nodokļu slogu visiem
komersantiem, būtu izdarīt grozījumus likumā “Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli”, nosakot, ka personu ienākums no saimnieciskās
darbības tiek aplikts ar 15% iedzīvotāju ienākuma nodokli,”
uzskata padome.
Tautsaimniecība padome, izdarot minētās izmaiņas, prognozēja ar
iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamā ienākuma bāzes
paplašināšanos un tādējādi arī nodokļu ieņēmumu palielināšanos.
Uzņēmēji uzskata, ka iespējamais ieņēmumu samazinājums, samazinot
nodokļa likmi, varētu būt īslaicīgs. Savukārt daļējs minētās
problēmas risinājums varētu būt atļaut individuālajiem
komersantiem, kuru apgrozījums ir zemāks par 45 tūkstošiem latu,
reģistrēties par UIN maksātājiem.
Šobrīd spēkā esošo kārtību var tulkot divējādi – proti,
individuālais komersants, kuru gada apgrozījums ir mazāks par 45
tūkstošiem, var izvēlēties, vai kārtot vienkāršoto grāmatvedību
un maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli pēc 25% likmes vai kārtot
grāmatvedību dubultā ierakstu sistēmā un maksāt UIN pēc 15%
likmes. Uzņēmēji gan uzsver, ka praksē Valsts ieņēmumu dienests
(VID) individuālos komersantus ar gada apgrozījumu līdz 45
tūkstošiem latu par uzņēmumu nodokļa maksātājiem nereģistrē,
aizbildinoties, ka tas būtu pretrunā ar likumu par uzņēmumu
ienākuma nodokli.
Tautsaimniecības padome arī ierosina vienkāršot uzņēmumu ienākuma
nodokļa avansa maksājumus. Pašreiz noteikts, ka uzņēmums var
pretendēt uz tam izdevīgāku nodokļu avansa maksājuma kārtību, ja
tā darbība ir sezonāla un tam nav vienādi ieņēmumi visu gadu, kā
arī šis uzņēmums ir iesniedzis VID pamatotu iesniegumu. Tādējādi
VID lemj, vai uzņēmumam ļaut maksāt nodokļa avansa maksājumus tam
izdevīgākā laikā vai ne.
Tautsaimniecības padome ierosina mainīt šo kartību un ļaut
nodokļu maksātājam noteikt nodokļa avansa maksājuma apjomus, par
to iepriekš informējot VID. Padome ir pārliecināta, ka uzņēmumi
nebūs ieinteresēti “aizņemties” naudu no valsts, kavējot
noteiktos maksājuma termiņus, jo likumā par nodokļiem un nodevām
noteikts, ka uzņēmumiem, kas laikus nepārskaita nodokļa
maksājumus valsts budžetā, tiek aprēķināta kavējuma nauda.
Lai mazinātu administratīvos šķēršļus uzņēmējdarbībai,
Tautsaimniecības padome ierosina atcelt prasību izmantot
numurētas preču pavadzīmes, jo pēc Latvijas iestāšanās Eiropas
Savienībā tās ir zaudējušas savu nozīmi kā nodokļu
administrēšanas un iekasēšanas uzskaite.
Tautsaimniecības padome nolēma uzņēmēju un ekspertu sagatavotos
priekšlikumus pēc to saskaņošanas ar Latvijas Pašvaldību
savienību iesniegt vērtēšanai Finanšu ministrijā.
Sēdes otrajā daļā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras
direktora vietnieks Andris Ozols informēja TSP par šogad plānoto
Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību atvēršanu Dānijā un
Norvēģijā, kā arī sniedza pamatojumu pārstāvniecību atvēršanai
minētajās valstīs.
Ekonomikas ministrijas Tautsaimniecības padomes sekretariāts