ES komisāra amata kandidātes Ingrīdas Ūdres rakstiskās atbildes uz EP deputātu jautājumiem
Vispārīgi jautājumi
I. Jautājumi par personisko un profesionālo pieredzi
Ingrīda Ūdre Foto: A.F.I |
1. Kuri jūsu personīgās kvalifikācijas un darba pieredzes aspekti, jūsuprāt, bija īpaši būtiski saistībā ar izvirzīšanu komisāra amatam un jūsu iespējamo darbību šajā amatā?
– Manā profesionālajā dzīvē ir
bijuši trīs posmi, kuri īpaši saistīti ar iespējamo darbību
komisāres amatā.
Pēdējos divos gados man bija tas gods strādāt par Latvijas
Republikas parlamenta priekšsēdētāju. Esmu arī Eiropas lietu un
Budžeta un finanšu komisijas locekle.
Šie ir nozīmīgi gadi saistībā ar Latvijas iestāšanos Eiropas
Savienībā. Parlaments ne vien ratificēja Pievienošanās līgumu,
bet arī pieņēma visus tiesību aktus, kas nepieciešami, lai
Latvija sekmīgi iekļautos Eiropas Savienībā. Šajā laikposmā
reizēm bija jāpanāk sarežģīti politiskie kompromisi, lai
veicinātu reformu gaitu. Pievienošanās procesa laikā būtiski
palielinājās parlamentārā sadarbība starp Eiropas Parlamentu un
atsevišķu valstu parlamentiem. Es piedalījos darba grupā, kuru
izveidoja Eiropas valstu parlamentu priekšsēdētāju konference,
lai rastu jaunas sadarbības iespējas starp Eiropas Savienības
valstu parlamentiem. Šī “Atēnu grupa” izstrādāja vadlīnijas
Eiropas Savienības dalībvalstu parlamentu savstarpējai
sadarbībai. Es uzskatu, ka dalībvalstu parlamentu savstarpējai
sadarbībai, kā arī sadarbībai ar Eiropas Parlamentu ir būtiska
nozīme Eiropas Savienības attīstībā. Es piedalījos šo sakaru
veidošanā un ieguvu nozīmīgu pieredzi kā Latvijas Republikas
grupas vadītāja un Starpparlamentu savienības iekšējā
auditore.
Kā Budžeta un finanšu (nodokļu) un Ārlietu komisijas locekle
Latvijas Republikas parlamentā no 1998. līdz 2002.gadam es
apzinos, ka acquis communautaire iestrāde valsts tiesību
aktos ir sarežģīts uzdevums. Maģistra grāds ekonomikā man
noderēja ekonomikas ministres amatā, kad es ieguvu vadības
pieredzi dažādās, bieži vien sarežģītās situācijās.
Pirms iesaistīšanās aktīvā politiskā darbībā četrus gadus es
strādāju kā zvērināta revidente SIA “Coopers & Lybrand
Latvija” (vēlāk “Pricewaterhouse Coopers”). Darbs starptautiskā
profesionālā un ļoti dinamiskā vidē deva man būtisku pieredzi,
kas noderēs turpmākajā darbībā, strādājot par nodokļu politikas
un muitas komisāru.
Esmu spēlējusi basketbolu starptautiskā līmenī. Tas man ir
iemācījis ne vien komandas darba nozīmi, bet arī attīstījis spēju
vajadzīgajā brīdī uzņemties iniciatīvu komandas interesēs.
II. Neatkarība
2. Ko, jūsuprāt, nozīmē pildīt pienākumus neatkarīgi, un kā jūs praktiski īstenosiet šo principu?
– Es pilnībā apzinos, ka saskaņā
ar līgumu manu pienākumu izpildē stingri jāievēro neatkarība. Es
neprasīšu un nepieņemšu norādes no valdības vai citām iestādēm.
Kopienas interesēs es ievērošu līguma 213.panta 2.punkta burtu un
garu.
To apstiprinās mana deklarācija par ārējo darbību, finanšu
interesēm un īpašumiem, uzsākot darbu komisāra amatā, un es
izvairīšos no iespējamiem interešu konfliktiem arī turpmāk.
Apstiprināšanas gadījumā es došu svinīgo solījumu Eiropas Kopienu
Tiesai, apliecinot apņemšanos ievērot pilnīgu neatkarību, pildot
savus pienākumus. Neatkarību pienākumu izpildē palīdzēs
nodrošināt arī ieklausīšanās Parlamenta, Padomes, Ekonomikas un
sociālo lietu komitejas, Reģionu komitejas, kā arī ekspertu un
interešu grupu sniegtajos atzinumos.
3. Vai jūs varētu sniegt Eiropas Parlamentam sīkāku informāciju par pašlaik vai nesenā pagātnē veiktu uzņēmējdarbību, jūsu finansiālām un politiskām interesēm un nostājām vai jebkādām citām saistībām, kas nav savienojamas ar jūsu paredzamajiem pienākumiem?
– Es neveicu uzņēmējdarbību, man nav finansiālu interešu un citu saistību, kas nav savienojamas ar paredzamajiem komisāres pienākumiem. Es atteikšos no visiem amatiem, kurus pašreiz ieņemu, pāris dienu laikā pēc pienākumu pārņemšanas. Neviens no maniem ģimenes locekļiem neveic profesionālu darbību, kas varētu būt nesavietojama ar maniem paredzamajiem pienākumiem.
III. Eiropas Savienības nākotne
4. Ir skaidrs, ka līdz Konstitūcijas līguma pilnīgai ratifikācijai Komisijai un tās locekļiem saistoši ir esošie līgumi. Tomēr, tā kā Konstitūcijas līgums ir pieņemts, ko, jūsuprāt, Komisija jau tagad varētu veikt, negaidot līdz tā oficiālajai ratifikācijai?
– Kaut arī veiksmīgs šā procesa noslēgums ir Konstitūciju parakstījušo dalībvalstu valdību kompetencē, arī Komisijai ir būtiska nozīme, sniedzot skaidru un objektīvu informāciju par Konstitūciju. Esmu pārliecināta, ka Komisijai savā darbībā un priekšlikumos jāņem vērā jaunajā Konstitūcijā izklāstītie principi. Komisija jau tagad var uzsākt darbu, kas nepieciešams, lai sagatavotu Konstitūcijā paredzētos ieviešanas pasākumus.
5. Lisabonas stratēģija ir stratēģija desmit gadiem, un tās mērķis ir panākt, ka līdz 2010.gadam Eiropas Savienība kļūtu par dinamiskāko, konkurētspējīgāko un ilgtspējīgāko ekonomiku pasaulē. Lisabonas stratēģija ietver sevī trīs ilgtspējīgas attīstības balstus: ekonomiku, sociālos jautājumus un vidi. Noteiktais laiks – līdz 2010.gadam – atbilst jūsu pilnvaru termiņam. Ko jūs kā komisāre darītu, lai paātrinātu Lisabonas mērķu sasniegšanu, un kādām, pēc jūsu domām, jābūt galvenajām prioritātēm?
– Termiņa vidusposma pārskats, kas
taps 2005.gadā, jāizmanto, lai nopietni izvērtētu Lisabonas
stratēģijas nozīmi un sekmētu tās izpildi. Vima Koka vadītās
Augsta līmeņa grupas ziņojums būs labs ieguldījums šajā pārskatā.
Esmu pārliecināta, ka Eiropas Savienības paplašināšanās nodrošina
jaunas iespējas ekonomikas izaugsmei Eiropā.
Es pievērsīšu īpašu uzmanību esošo noteikumu izpildei. Acquis
communautaire pilnīga piemērošana ir patiešām svarīga, un tā
būs viena no manām prioritātēm. Vajadzības gadījumā es sekmēšu
jaunu tiesību aktu priekšlikumu sagatavošanu. Nodokļu jomā es
rūpēšos, lai dalībvalstu netiešo nodokļu politikas nekaitētu
iekšējā tirgus pareizai darbībai, to attiecinot gan uz PVN, gan
citiem netiešajiem nodokļiem. Īpašu uzmanību es pievērsīšu
administratīvās sadarbības jautājumam, lai cīnītos pret krāpšanu
šajā jomā. Tiešo nodokļu jomā Komisija savās pašreizējās
iniciatīvās nevar būt pārāk elastīga, jo to ierobežo
vienprātīguma noteikums lēmumu pieņemšanā. Tomēr ir iespējams
panākt tālāku attīstību uzņēmumu nodokļu jomā, jo īpaši ņemot
vērā Lisabonas stratēģijas mērķus.
Tālāk jāattīsta darbs arī
traucējošās nodokļu konkurences jomā.
Komisija ir iesākusi nozīmīgus pasākumus, kas skar muitas
savienības darbību, un es strādāšu pie to pilnīgas īstenošanas.
Īpašu uzmanību es pievērsīšu cīņai pret viltošanu un Eiropas
Savienības jauno ārējo robežu drošībai.
Būtiski, es uzskatu, ir panākt iedzīvotāju un sociālo partneru
atbalstu šajā procesā. Tādēļ jāuzlabo komunikācija un jāatrod
jauni veidi, kā nodrošināt ieinteresēto personu pilnvērtīgu
iesaistīšanu.
6. Kā jūs esat paredzējusi uzlabot Komisijas tēlu sabiedrībā?
– Komisijai un citām Eiropas
Savienības institūcijām un to politikai jākļūst iedzīvotājiem
pieejamākām un saprotamākām. Jāpievērš lielāka uzmanība
komunikācijai un tam, kā politikas lēmumi tiek izskaidroti
sabiedrībai.
Savā ikdienas darbā es centīšos paplašināt saikni ar sabiedrību
un nodrošināt, lai pirms lēmumu pieņemšanas tie iepriekš rūpīgi
tiktu apspriesti. Esmu pārliecināta, ka atbildība par mūsu
darbības sekām uzlabos Komisijas sabiedrisko tēlu.
Savas nākamās pilnvaras es izmantošu, lai sabiedrību informētu
par Eiropas Savienības politiku kopumā. Es centīšos skaidrot
iedzīvotājiem Eiropas institūciju uzdevumus un izmantošu
interneta sniegtās iespējas. Es mēģināšu panākt, lai dienesti
manā atbildībā operatīvi sniedz atbildes uz visiem komentāriem un
informācijas pieprasījumiem. Tāpat izmantošu pieredzi, kuru
ieguvu referenduma kampaņā par Latvijas pievienošanos Eiropas
Savienībai.
IV. Demokrātiska atbildība pret Eiropas Parlamentu
7. Kāda, pēc jūsu domām, ir jūsu atbildība Eiropas Parlamenta priekšā?
– Kā bijusī parlamenta deputāte es
pilnībā atbalstu Komisijas demokrātisko atbildību Parlamenta
priekšā un Eiropas pilsoņu pārstāvju iesaistīšanos politikas
veidošanā.
Attiecības ar Eiropas Parlamentu es uzskatu par ļoti svarīgām.
Tās ir būtiskas, lai varētu veiksmīgi darboties komisāra
amatā.
Es pilnībā ievērošu saistības, kuras Komisija uzņēmusies,
noslēdzot Pamatnolīgumu par Eiropas Parlamenta un Komisijas
attiecībām, jo īpaši pārredzamības un informācijas sniegšanas
jautājumos.
a. Raugoties vienīgi no politiskā viedokļa, vai jūs uzskatāt, ka komisāram, kurš pēc uzklausīšanas ir saņēmis negatīvu vērtējumu, būtu jāatsauc sava kandidatūra?
– Komisija kopīgi ir atbildīga Eiropas Parlamenta priekšā. Esmu apsolījusi Komisijas priekšsēdētāja amata kandidātam atkāpties, ja viņš to pieprasīs. Iztaujāšana ir ļoti svarīga, veidojot Parlamenta un Komisijas savstarpējo uzticēšanos, un es tam attiecīgi gatavojos.
b. Kādā mērā, jūsuprāt, jūs esat atbildīga par atbildēm, ko jūsu dienesti sniedz Parlamentam, pamatojoties uz pieprasījumiem no Parlamenta Lūgumrakstu komitejas vai citām atbildīgajām komitejām? Ja jūs aicinātu pamatot vai izskaidrot Komisijas iepriekšējo darbību vai bezdarbību, ciktāl, jūsuprāt, sniedzas jūsu atbildība pret Parlamentu?
– Kā jau norādīju iepriekš, labas
attiecības ar Eiropas Parlamentu es uzskatu par ļoti svarīgām.
Stājoties amatā, struktūrvienības mani informēs par manas
atbildības jomas robežām, dažādajiem pienākumiem un visām
problēmām un riskiem. Problēmu gadījumā es novērtēšu situāciju un
vajadzības gadījumā iesniegšu kolēģijai priekšlikumus, lai šo
situāciju uzlabotu un par to informētu Parlamentu.
Es nodrošināšu, lai Parlaments vienmēr ir lietas kursā par
Komisijas darbu. Papildus regulārām sanāksmēm attiecīgajās
komitejās es centīšos arī neformāli sazināties ar Parlamenta
locekļiem par dažādiem jautājumiem. Mans kabinets pārraudzīs
kvalitāti dienestu sniegtajām atbildēm uz Parlamenta
jautājumiem.
Manuprāt, sniegt Eiropas Parlamentam visu informāciju, kas tam
nepieciešama, pildot Līgumā noteiktos uzdevumus, ir mans
pienākums.
c. Kā jūs izprotat jēdzienu “politiskā atbildība” pret Parlamentu attiecībā uz jūsu ģenerāldirektorāta(-u) darbību? Ko jūs esat iecerējusi darīt, lai nodrošinātu jūsu ģenerāldirektorāta(-u) labu pārvaldību?
– Tā kā visas amatpersonas ir
atbildīgas savu iestāžu priekšā, Komisijas amatpersonas atbild
Komisijai. Komisija par īstenoto politiku un vadību ir politiski
atbildīga Eiropas Parlamenta priekšā.
Kolēģijā komisāriem jāuzņemas pilna politiskā atbildība par
politiku īstenošanu un pārvaldi savā kompetences jomā.
Ģenerāldirektori atskaitās komisāriem par politikas vadlīniju
piemērošanu un efektīvu finanšu un personāla vadību savos
ģenerāldirektorātos. Manas atbildības jomas ģenerāldirektoram būs
mani sīki jāinformē gan par ieviešanas, gan pārvaldes
jautājumiem. Vajadzības gadījumā es apspriedīšu politikas vai
pārvaldes jautājumus kolēģijā. Lai to panāktu, es plānoju
sagatavot misijas formulējumu un skaidrus darba noteikumus, kā
arī informācijas avotus, tiklīdz būšu stājusies amatā. Es
atbalstīšu pasākumus, kurus ģenerāldirektors ieviesīs, lai
uzlabotu pārvaldes efektivitāti un produktivitāti.
8. Cik svarīgi, jūsuprāt, ir īstenot iestāžu (Komisijas un Parlamenta) sadarbību, it īpaši ar attiecīgajām Parlamenta komitejām jūsu kompetences jomā? Ņemot vērā jaunos apstākļus, kādi ir jūsu uzskati par pārredzamību starpiestāžu likumdošanas procedūrā starp Eiropas Parlamentu, Komisiju un Padomi, kā arī iestāžu attiecībās kopumā?
– Jāpievērš uzmanība esošo
noteikumu piemērošanai, kas noteikti Pamatnolīgumā par Eiropas
Parlamenta un Komisijas attiecībām un Iestāžu nolīgumā par
tiesību aktu labāku izstrādi. Eiropas iestāžu sistēmas darbības
un ES lēmumu pieņemšanas procesa efektivitātes un tiesiskuma
pamatā ir iestāžu sadarbības efektīva īstenošana, un tam jānozīmē
pārredzamība un pastāvīgs dialogs. Mans uzdevums būs sniegt
attiecīgajām Parlamenta komitejām visu informāciju, kas tām
nepieciešama pienākumu izpildei. Es, protams, piedalīšos arī
komiteju sanāksmēs pēc komiteju uzaicinājuma vai pēc savas
iniciatīvas, lai apspriestu un personīgi izskaidrotu Komisijas
nostāju par politikas jautājumiem. Turklāt es centīšos neformāli
sazināties ar Parlamenta locekļiem.
Esmu pilnīgi pārliecināta, ka pārredzamība ļauj iedzīvotājiem
ciešāk iesaistīties lēmumu pieņemšanas procesā. Pārredzamība ir
arī efektīvas iestāžu sadarbības pamatā un ļauj uzlabot tiesību
aktu pieņemšanas kvalitāti, kā arī ieviest demokrātiska
tiesiskuma, subsidiaritātes un proporcionalitātes principus.
V. Dzimumu līdztiesība
9. Kādi pasākumi, jūsuprāt, jāveic, lai nodrošinātu vienādas iespējas abiem dzimumiem jūsu pārziņā esošās politikas jomā? Vai jūs esat apsvērusi politikas stratēģiju, un kādi finansiālie resursi un cilvēkresursi ir nepieciešami, lai īstenotu dzimumlīdztiesību jūsu darbības jomā?
– Es uzskatu, ka ir ļoti būtiski
ņemt vērā dzimumlīdztiesības principu katrā Eiropas Savienības
politikā. Tādēļ nepieciešams izstrādāt līdztiesības mērķus visās
politikas jomās un konkrētus pasākumus tieši sievietēm, lai
novērstu ieilgušo nevienlīdzību. Komisāru grupa dzimumu
līdztiesības jautājumos gatavos visus tam nepieciešamos
priekšlikumus. Esmu apņēmusies sniegt grupai nepieciešamo
atbalstu un piedalīties tās darbā. Esmu par dzimumu
līdztiesību.
Kā nodokļu politikas un muitas savienības komisāre es
nodrošināšu, lai dienesti manā atbildībā ņemtu vērā dzimumu
līdztiesības faktoru, izstrādājot tiesību aktu priekšlikumus. Jo
īpaši es raudzīšos, lai dzimumu līdztiesība tiktu ievērota
darbību izvērtēšanā programmās “Fiscalis 2003–2007” un “Customs
2007”.
Es atbalstīšu visus ģenerāldirektorāta pasākumus, kas veicina dzimumu vienlīdzības principu ievērošanu personālvadībā un sekmē vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas vīriešiem un sievietēm..