1990.gada 3.maijs – 1993.gada 5.jūlijs
1990.gada 10.maija sēdes stenogramma
Rīta sēdē
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; / – atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos – Lilitas Kainaizes tulkojums.
Sēdi vada Latvijas Republikas
Augstākās padomes priekšsēdētājs Anatolijs
Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Turpinām mūsu sesijas darbu. Rīta sēdi
paziņoju par atklātu. Lūdzu reģistrēties, izmantojot pulti.
Rezultāts– 170. Vismaz trīs deputāti nepaspēja reģistrēties.
Netērēsim laiku. Pirms balsošanas precizēsim mūsu skaitu.
Es īsi gribēju informēt par situāciju republikā. Pēc Valsts
drošības komitejas un Iekšlietu ministrijas ziņojuma situācija
republikā šajā diennaktī bijusi normāla, pēc Iekšlietu
ministrijas ziņojuma– pat ļoti normāla. Kā jūs zināt, vakar ir
noticis mītiņš pie pieminekļa atbrīvotājiem. Šajā mītiņā pieņemta
rezolūcija. Es domāju, ka skaidrot šīs rezolūcijas būtību nav
vajadzības. Līdzko šo rezolūciju saņemsim, mēs to pavairosim un
katram deputātam izsniegsim.
Vispirms par darba gaitu. Tātad 10.00 sākam, strādājam līdz
11.30, no 11.30 līdz 12.00– pārtraukums, tālāk darbs no 12.00
līdz 13.30, no 13.30 līdz 15.00– pusdienas pārtraukums, tālāk no
15.00 līdz 16.30 strādājam, no 16.30 līdz 17.00 pārtraukums, un
tad strādājam no 17.00 līdz 18.30. Praksē tomēr ir tā, ka 19.00
gan jābeidz, bet, ja ir steidzīgi Sekretariāta paziņojumi, tad
beidzam 19.30. Tātad beigsim 18.30 ar domu, ka mēs varam
aizkavēties līdz 19.00.
Par darba kārtību. Šeit nekādu jautājumu nav. Jāturpina tas, ko
esam apstiprinājuši. Es tikai varētu atgādināt, ka tūlīt no rīta
mēs balsosim par pastāvīgo komisiju nolikumu, tas ir,
apstiprināsim šo nolikumu balsojot. Pēc tam lemsim par
pastāvīgajām komisijām. Tālāk risināsim jautājumu par Augstākās
padomes Prezidiju. Pēc tam būs likuma projekts par Latvijas
Republikas Ministru padomes sastāvu un darbības pamatvirzieniem.
Protams, arī komisijas sāks darboties tur, kur tas būs vajadzīgs.
Tas mums ne darba kārtībā, ne darba gaitā nav jāprecizē.
I.Caune: Vēlētāji zvana un prasa, kad varētu rīkot
tikšanos. Ir daži tādi jautājumi, kuri jākārto. Viņi prasa, lai
darbadienā deputāts būtu vēlēšanu apgabalā. Man ir priekšlikums
turpmāk vienu dienu nedēļā, sākot ar nākamo nedēļu– tā varētu būt
piektdiena –, mums šeit nestrādāt, bet risināt jautājumus savos
vēlēšanu apgabalos. Aizbraucot pa brīvdienām, neko nevar
izkārtot.
Priekšsēdētājs: Esmu desmitām reižu atkārtojis– kamēr nebūsim
izpildījuši savu galveno uzdevumu šajā posmā, tas ir, kamēr mums
nebūs izpildvaras, tikmēr dažādas tikšanās un visas citas lietas,
kā arī pastāvīgo komisiju darbs būs jāpakārto mūsu galvenajam
uzdevumam. Pēc tam, protams, sadalīsim savu laiku, kad strādāt
komisijās, kad tikties ar vēlētājiem un tā tālāk. Tagad es lūdzu
šos jautājumus necilāt.
J.Bojārs: Ņemot vērā Maskavas pieredzi, mums vajadzētu katras
dienas beigās atstāt 10, 15 minūtes dažādiem jautājumiem.
Priekšsēdētājs: Godātais kolēģi! Es atstāju pusstundu. Vai
jūs nedzirdējāt to? Tagad par pašu nolikumu. Pagājušās dienas
sēdes beigās mēs balsošanu atlikām, jo daļa kolēģu piedalījās
citos pasākumos. Mēs esam nolikuma apspriešanu pilnīgi pabeiguši.
Tagad mums jāparāda attieksme pret šo nolikumu balsojot. Lūdzu
reģistrēties. Rezultāts– 175. Lūdzu balsot. Par– 156, pret– 12,
atturas– 3. Lēmums ir pieņemts.
Tagad par pastāvīgo komisiju izveidošanu. Es atgādinu, ka
komisiju nosaukumus esam apstiprinājuši, atliekot tikai jautājumu
par Reliģijas lietu komisiju. Tagad mēs varam virzīties uz
priekšu. Šeit būs dažādi priekšlikumi. Es jums izklāstīšu savu
viedokli, pēc tam demokrātiski vienosimies par turpmāko. Mums ir
jāapstiprina gan skaitliskais, gan vārdiskais sastāvs. Mēs
vienojāmies, ka komisijas priekšsēdētāju izvirzīs pati komisija
savā sēdē, bet mēs viņu ievēlēsim jeb apstiprināsim plenārsēdē
visi kopīgi.
Kolēģa Budovska vadībā ir veikts liels saskaņošanas darbs, kura
rezultātā radies šis projekts. Es neizslēdzu, ka kādam no
kolēģiem varētu rasties iebildes pret to, ka viņš ir vienā vai
otrā komisijā. Tie varētu būt daži gadījumi. Nebūtu jēgas šeit
plenārsēdē sākt pārvietot deputātus no vienas komisijas uz otru.
Mēs varētu izdarīt tā: ja kādam no deputātiem ir kategoriska
iebilde, ka viņš nevar strādāt tajā komisijā, kurā iekļauts, lai
viņš vienkārši to pasaka, un mēs pagaidām izsvītrosim viņu no tās
komisijas. Pārējos deputātus mēs apstiprinātu tādā sastāvā, kādā
viņi ir šeit ierakstīti. Komisijas tūlīt sanāktu uz savu sēdi un
ievēlētu priekšsēdētāju. Pēc tam plenārsēdē mēs tos apstiprinātu,
vēlreiz ievēlot izvirzītos deputātus par komisiju
priekšsēdētājiem. Līdz ar to būtu gan skaitliskais, gan
vārdiskais sastāvs apstiprināts. Kāpēc tas ir vajadzīgs? Redzat,
ja mēs visus apstiprināsim, bet viens vai divi kolēģi pateiks:
zināt, visu cieņu, bet es tomēr negribu šai komisijā, tad iznāks,
ka skaitliskais sastāvs būs tāds, no kura būs jāvadās. Praktiski
šie kolēģi nepiedalīsies komisijas darbā. Šeit var būt pāris
izņēmumu, bet ne vairāk. Tie kolēģi, kuri nevar šodien precīzi
pateikt, ka viņi vēlas būt šajā vai citā komisijā, tālāk
darbosies ar komisiju priekšsēdētājiem. Ja radīsies konflikti,
viņi darbosies ar Augstākās padomes Prezidiju, un pēc tam, kad
jautājums būs izlemts, šos gadījumus mēs varēsim izskatīt
atsevišķi. Tas ir, papildinot komisijas skaitlisko un vārdisko
sastāvu. Tas būtu ļoti loģiski un nekavētu mūs virzīties uz
priekšu. Es arī atceros Maskavas pieredzi– plenārsēdē nekur
nelēma, ka vienu biedru vajag tur, otru biedru– citur. Vispirms
to lēma pati komisija vai kopā ar Prezidiju, ja bija
konfliktsituācija, jo plenārsēdē mēs tādas lietas nevaram izlemt.
Es savu priekšlikumu esmu pabeidzis. Pašreiz vajadzētu atbalstīt
šo priekšlikumu vai izvirzīt kādu citu par pašu kārtību. Pēc tam
dosim vārdu deputātam Budovskim. Acīmredzot viņš atbildēs uz
jautājumiem konkrēti.
E.Maharevs: */Jautājums ir šāds: par kuru sarakstu ir
runa? Par to sarakstu, kuru saņēmām agrāk, vai to, kuru saņēmām
šodien? Tāpēc ka tajā sarakstā, kuru mēs saņēmām agrāk, visi
deputāti ir sarakstīti pa komisijām. Tajā sarakstā, kuru saņēmām
šodien, es pēkšņi konstatēju, ka atrodos ārpus komisijas./
Priekšsēdētājs: */Paldies./ Deputāt Budovski, fiksējiet
jautājumu un pēc tam varēsit atbildēt. Vārds deputātam
Dīmanim.
S.Dīmanis: Redzat, kas par lietu– jaunajā sarakstā, kuru mēs
šodien saņēmām, 16 cilvēki no mūsu frakcijas praktiski ir
palikuši ārpus visām komisijām. Šāda situācija izveidojusies
tāpēc– kā es jau teicu –, ka mums ir specifiska sociālā struktūra
un šie cilvēki iepriekšējā variantā bija ieteikti tajās
komisijās, kuras atbilst viņu profesionālajai mākai, un tagad
viņi visi ir palikuši ārpus tām. Tāpēc mēs nevaram apstiprināt
jūsu ieteikto komisiju, ievēlēt priekšsēdētāju un tā tālāk.
Sākumā jātiek skaidrībā par šiem 16 cilvēkiem.
Priekšsēdētājs: Paldies. Kādi vēl būtu priekšlikumi?
No zāles: Man tomēr, cienījamais priekšsēdētāj, būtu
lūgums fiksēt komisiju locekļu skaitu, lai mēs varētu balsot par
jau fiksētu komisijas locekļu skaitu.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vārds deputātam Rogaļam.
M.Rogaļs: */Cienījamais priekšsēdētāj, esmu pastāvīgo
komisiju sagatavošanas komisijas loceklis. Pēdējā sēdē ar
cienījamo deputātu Budovski par visu vienojāmies: par komisijas
skaitlisko sastāvu, par komisijas personālo sastāvu, un šodien
pavisam negaidīti saņēmu šo jauno uzskaitījumu. Turklāt es
nezinu, kuri bija tie, ko cienījamais priekšsēdētājs tika
sapulcinājis, vismaz es nepiedalījos. Tātad es pats biju
Enerģētikas komisijā, bet tagad atrodos ārpus tās. Tāpēc uzskatu,
ka nav lietderīgi tagad vēlēt komisijas priekšsēdētāju,
pamatojoties uz mums izsniegto priekšlikumu. Kopā ar frakcijām
jāprecizē komisiju sastāvs un tikai pēc tam jāvēlē
priekšsēdētāji./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Budovskim informācijas
sniegšanai.
M.Budovskis: Godājamais priekšsēdētāj, godājamie deputāti!
Tātad ir radušies vairāki jautājumi, kas saistīti ar izmaiņām
komisiju sastāvā. Es gribētu atzīmēt, ka šīs izmaiņas nav radušās
tāpēc, ka kāds no deputātiem būtu izslēgts no kādas komisijas,
tās ir radušās tāpēc, ka daudzos, precīzāk, pāris, gadījumos
nebija vienošanās, kurš no deputātiem konkrēti būs tajā vai citā
komisijā. Es jums uzreiz varu minēt piemēru. Runa ir par
6.komisiju. Tātad– celtniecība, enerģētika, transports un
informātika. Visa šī neskaidrība sākās ar 29.vēlēšanu apgabala
balsošanas rezultātiem. Tad pienāca klāt vairāki deputāti, kurus,
protams, vajadzēja izvietot pa attiecīgajām komisijām, ņemot vērā
viņu vēlmes. Un šajā sakarībā mums radās tāda grūtība, ka
Celtniecības komisijā no jaunievēlētajiem deputātiem bija
pieteikušies klāt 9 cilvēki no mazākuma frakcijas un viņus visus
iesaistīt šajā komisijā nebija iespēju, taču tajā pašā laikā
vairākās komisijās ir vakances.
Ir iespējams strādāt arī citās komisijās, neskatoties uz to, vai
deputāts ir celtnieks vai ne. Piemēram, Ekoloģijas komisijā, kura
patiešām ir ļoti būtiska, deputāti vēl nav pieteikušies. Arī
Cilvēka tiesību un nacionālo jautājumu komisijā nav pieteikušies.
Sociālās nodrošināšanas un veselības aizsardzības komisijā ir 3
vakances. Es mēģināju šo jautājumu saskaņot. Mēs ar kolēģi Dīmani
par to runājām, taču līdz galam nevarējām izrunāt, jo kolēģis
Dīmanis apgalvoja, ka viņš šo jautājumu ir apspriedis savā
frakcijā, bet nav panācis pilnīgu vienošanos. Un galīgā
vienošanās netika panākta ar nedaudziem cilvēkiem. Tomēr mēs
nekādā gadījumā negribējām aizskart tā vai cita deputāta
tiesības, bet atļāvām to izspriest tieši komisijās, nevis
mazākuma frakcijā. Un tāpēc parādījās to deputātu saraksts, kuru
izvietojums pa komisijām vēl jāprecizē. Tas nenozīmē, ka viņi ir,
kā šeit teica, palikuši aiz borta. Jā, kolēģi Dīmani, mēs par to
runājām! Tātad principā daudzi no viņiem jau bija komisijās, bet,
atļaujot šo jautājumu līdz galam izlemt pašā frakcijā, mēs šajā
Celtniecības komisijā, kā jūs redzat, atstājām 5 vakances. Es
zinu, ka principā cilvēki jau tur ir, taču mēs devām iespēju, lai
frakcijā visu precizē. Tāpat tas ir arī ar Tirdzniecības,
Aizsardzības un iekšlietu komisijām. Es domāju, ka pret šādu
rīcību nevarētu būt pretenziju, tas ir vienkārši darba jautājums.
Man liekas, ka šobrīd mums vajadzētu vienoties par cilvēku
skaitu, cik katrā komisijā strādās, un šajā ziņā mēs esam veikuši
patiešām lielu darbu, mēs esam pavirzījušies jau tik tālu, ka
šodien varam par to runāt bez lielām domstarpībām.
Mūsu ieteiktais komisijas locekļu skaits ir objektīvi nosacīts.
Kā jūs zināt, mums ir 201 deputāts. No tiem 5 deputāti praktiski
nevar strādāt komisijās, taču tajā pašā laikā Mandātu komisijas
locekļiem ir dotas 2 balsis– iespēja strādāt 2 komisijās. Tātad
praktiski mums sanāk tā– 201 deputāts mīnus 5 deputāti, kuri
nevar strādāt, un plus 7 deputāti– tātad 203 deputātu balsošanas
iespējas. Tā ir pirmā objektivitāte, kas mums ir jāņem
vērā.
Par komisijām. Mēs ļoti daudz esam strādājuši un sprieduši par to
darba apjomu, kas gaidāms komisijās. Un tieši šajā sakarībā ir
panākta vienošanās par komisiju locekļu skaitu– kura komisija būs
lielāka un kura– mazāka. Likumdošanas jautājumu komisija– 15
cilvēku sastāvā. Mums ir pilnīga vienošanās par šo
komisiju.
Priekšsēdētājs: Vai jums ir vienošanās arī par
proporciju?
M.Budovskis: Arī par proporciju.
Priekšsēdētājs: Paldies.
M.Budovskis: Nolikumā tas ir ietverts. Trešā komisija– 18
cilvēki. Kolēģi, mums patiešām bija tāda precīza vienošanās par
17 cilvēkiem, bet es jums gribēju teikt– saskaņošanā mēs par to
runājām– būsim mazliet elastīgāki, viens cilvēks plus vai mīnus
nebūs tas būtiskais, kas noteiks komisijas darbu kopumā. Tomēr
ļoti strikti ir jāņem vērā deputātu vēlēšanās un arī iespējas.
Šajā gadījumā mēs palielinājām līdz 18 cilvēkiem, ņemot vērā mūsu
kolēģa Viļņa Breša lūgumu iekļaut viņu Ekonomikas komisijā. Es
domāju, ka tas proporciju nemaina, jo, kā jūs zināt, deputāts
Bresis ir neatkarīgais deputāts. Tāpēc es domāju, viss ir
korekti. Lauksaimniecības komisija– 17 cilvēki. Arī par šo skaitu
ir pilnīga vienošanās. Rūpniecības komisija– 13 cilvēki. Sestā ir
Celtniecības, enerģētikas, transporta un informātikas komisija.
Lūk, šeit bija domstarpības, bet es uzskatu, ka tas ir pārvarams.
Jautājums vienkārši ir korekti jārisina. Šobrīd mēs lūdzam
apstiprināt šo komisiju 14 cilvēku sastāvā. Komisija būs
darbaspējīga. Bet vienlaikus izvirzās būtisks jautājums par
proporciju ievērošanu. Tātad no sarakstā ietvertajiem cilvēkiem 9
pārstāv LTF frakciju. 5 vietas jūs varētu ieņemt, savstarpēji
vienojoties. Līdz ar to 9 pret 5– tā būtu proporcija, par kuru
nevajadzētu apvainoties.
Kolēģi, atļaujiet izskatīt līdz galam. Tālākais– Jūras lietu
komisija– 6 cilvēki. Arī te mums ir pilnīga vienošanās.
Tirdzniecības un pakalpojumu komisija. Sākotnēji tā bija domāta
13 cilvēku sastāvā. Kolēģi, šajā komisijā bija trīs vakances, un
es griezos pie atsevišķiem deputātiem ar lūgumu iekļauties šīs
komisijas darbā, bet atsaucība ir minimāla. Šajā sakarībā mēs
gribētu lūgt šādu transformāciju– samazināt Tirdzniecības un
pakalpojumu komisiju līdz 12 cilvēkiem, tad vēl paliek divas
vakances. Bet, tā kā mēs palielinājām Ekonomikas komisiju līdz
18, kopskaits nemainās. Viss ir korekti. Tātad šeit es lūgtu
fiksēt 12. Apkārtējās vides komisija– 11 cilvēku sastāvā. Viena
brīva vakance. Un es ļoti gribētu, lai mazākuma frakcija patiešām
atsaucas uz šo aicinājumu un aizpilda vienu brīvo vakanci. Tas ir
būtiski. Vēl jo vairāk tāpēc, ka šobrīd mums ir proporcija 7:3.
Es nemaz neiebilstu, ja šī proporcija būtu 7:4.
Nākamā ir 10.komisija. Sociālā nodrošināšana un veselības
aizsardzība. Kolēģi, mēs lūgtu šo komisiju apstiprināt 15 cilvēku
sastāvā. Un ir vēl trīs vakances. Kad mēs uzstājamies šeit, no
tribīnes, tad visi iestājamies par sociālo nodrošināšanu,
līdzjūtības pilniem vārdiem runājot par dzīves grūtdieņiem. Bet
sakiet, lūdzu,– kādēļ šobrīd mums šajā komisijā ir trīs vakances?
Tas man nav saprotams. Es jūs aicinu aizpildīt tās.
Tautas izglītības komisija ir 11. Šobrīd ir pilnīga vienošanās
par 16 cilvēkiem. Problēmu nebija nevienā līmenī– ne
skaitliskajā, ne vārdiskajā.
12.komisija. Tautas pašvaldības un sabiedriskās lietas. Šeit mēs
lūdzam apstiprināt 17 vietas– viena vēl ir brīva. Un atkal es
lūdzu jūs padomāt par šīs vakances aizpildīšanu.
13.komisija. Cilvēka tiesības un nacionālie jautājumi. Mēs lūdzam
apstiprināt šo komisiju 14 cilvēku sastāvā. Arī te ir viena
vakance. Tā kā arī mums aktuāls ir jautājums par cilvēka tiesībām
un nacionālajiem jautājumiem, es šobrīd konkrēti griežos pie
mazākuma frakcijas. Lūdzu, izspriediet– viena vieta būtu vairāk
nekā vajadzīga, turklāt es gribētu uzsvērt tādu niansi, ka
13.komisijā pašlaik proporcija ir 10:3. Lūdzu, mazākuma frakcija,
dariet kaut ko lietas labā, lai vismaz ir 10:4. Atrodiet vienu
cilvēku, kas patiešām gribētu savu enerģiju veltīt cilvēka
tiesībām un nacionālajiem jautājumiem.
Visbeidzot, 14.komisija– Aizsardzības un iekšlietu komisija. Tur
mums radās nelielas domstarpības par proporcijas ievērošanu. Šajā
sakarībā mēs vienkārši atļāvāmies neierakstīt pēdējos piecus.
Tātad lūdzam apstiprināt 14 cilvēku sastāvā, piecas brīvas
vietas, kaut gan faktiski tās jau ir aizpildītas. Mēs tikai
gribētu mazākuma frakcijas apstiprinājumu.
Un, visbeidzot, Ārlietu komisijā lūdzam apstiprināt 14 cilvēkus.
Šeit ir viena brīva vieta, un tā ir mazākuma frakcijas vieta. Mēs
ļoti lūdzam aizpildīt to. Es domāju, ka tādā gadījumā mēs būtu
aptvēruši visas mūsu deputātu iespējas darboties vienā frakcijā
ar balsstiesībām.
Tagad, kolēģi, man būtu viens neliels precizējums. Mēs visi esam
sapratuši un vienojušies, ka ikviens deputāts var līdzdarboties
jebkuras komisijas darbā, izteikt tur savu viedokli,
priekšlikumus un tā tālāk, bet, lai mums tomēr būtu pilnīga
skaidrība– balsstiesības komisijā ir tam deputātam, kurš ir
apstiprināts.
Priekšsēdētājs: Vai jautājumu nav? Deputāts Sergejs
Dīmanis.
S.Dīmanis: Jūs laikam ievērojāt, ka mēs faktiski piekritām
visu komisiju sastāva un skaitliskajam lielumam, bet 6.komisijai
es tomēr nevaru piekrist. Tur ir tikai 14 vietas, turklāt te
komisijā ietvertas trīs nozares. Ekonomikas komisijā ir 18
cilvēki, te arī vajag vismaz 18. Paliek aiz borta profesionāli
celtnieki, kas strādājuši šajā nozarē desmitiem gadu, paliek
transportnieki, paliek informātiķi. Vai tiešām ir vērts viņus
sabāzt citās komisijās, kur viņi vienkārši sēdēs un tam nebūs
absolūti nekādas jēgas? Es ļoti labi saprotu, ka vairākuma
frakcija grib, lai būtu zināma proporcija, ja balsos. Bet, no
otras puses,– es nezinu, vai tiešām mēs varam būt, mēs
neesam...
Priekšsēdētājs: Kāds ir jūsu priekšlikums?
S.Dīmanis: Priekšlikums– palielināt Celtniecības,
enerģētikas, transporta un informātikas komisiju līdz 18 cilvēku
sastāvam un iekļaut tajā speciālistus, kas ir mūsu
frakcijā.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu.
Dz.Ābiķis: Komentējot Dīmaņa teikto, es domāju, ka
absolūti nevienam nav liegts strādāt attiecīgajā komisijā. Par to
jau tika runāts, tikai nebūs balsstiesību. Un tāpēc es ierosinu–
vairāk debates neizvērst un balsot piedāvāto skaitlisko
sastāvu.
M.Budovskis: Kolēģi Dīmani, principā es domāju, ka mēs neko
neesam grēkojuši. Saprotiet, celtniecība, enerģētika, transports
un informātika– nu, neņemiet ļaunā, jūs pats saprotat, ka šeit
nebūt nav pārskaitīti visi aspekti, kuros deputāti lems
jautājumus. Mēs skaidri vienojāmies, ka tā praktiski ir
infrastruktūras komisija. Bez ekspertiem, bez kolēģiem, kas
piedalīsies tās darbā, nekas netiks lemts. Runa ir par šīs
komisijas pamatsastāvu. Tanī pašā laikā es vēl gribu vaicāt, vai
patiešām tur ir 5 vietas vakantas? Jūs nevarat šīs vietas
aizpildīt? Jums patiešām ir augstas klases profesionāli
celtnieki, bet sakiet, lūdzu, vai viens no celtniekiem nevarētu
iet uz Ekoloģijas komisiju, jo mēs zinām, ka celtniecība un
ekoloģija ir cieši saistītas un varbūt celtniecības dēļ mēs
ekoloģijā esam ļoti daudz zaudējuši. Sakiet, lūdzu, vai jums būtu
tāda iespēja?
S.Dīmanis: Principā visu ko var darīt, bet cilvēki grib darīt
to, kas saistās ar viņu profesiju. Jo, redziet, šie cilvēki
galvenokārt nebūs profesionāļi.
Priekšsēdētājs: Kolēģi Dīmani, visiem ir skaidrs.
S.Dīmanis: Lems, bez šaubām, vairākums, bet es vēlreiz
atkārtoju, mēs uzskatām, ka tā būtu pareizāk. Var samazināt citas
komisijas, kuras nevar nokomplektēt. Tad ņemsim tur vienu divus
cilvēkus nost. Jo es nezinu, vai komisijās ir vajadzīgs tik liels
skaitliskais sastāvs, ja nav cilvēku, kas tajās reāli
strādās.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, nākamais.
M.Rogaļs: */Cienījamais Māri Pavlovič! Man ir šāds
jautājums. Mēs savulaik visai auglīgi strādājām, taču pēdējā
posmā jūs nezin kāpēc vismaz deputātus no mūsu frakcijas
neuzaicinājāt. Vai jūs nepateiksit, kāpēc? Runa ir par šā pēdējā
lēmuma projekta izstrādi./
M.Budovskis: Es varu
atbildēt. Kolēģi, es neatceros, vai pēdējā saskaņošanas komisijā
jūs visi bijāt klāt. Tur bija ieradies kolēģis Dīmanis, un mēs
vienojāmies, ka kolēģis Dīmanis kā šīs frakcijas vadītājs dos
informāciju. Vēl bija jautājums par neatkarīgajiem deputātiem,
kuri neietilpst šajā frakcijā. Visi šie cilvēki tika iekļauti,
arī jūs. Es domāju, ka domstarpību nav, tā bija saskaņošana, kurā
kolēģis Dīmanis pārstāvēja frakciju.
M.Rogaļs: */Dīmani es pats uzaicināju uz pēdējo
komisijas sēdi, mēs bijām kopā. Taču sakiet, kāpēc 9.maijā, kā
šeit atzīmēts, mēs netikām uzaicināti?/
M.Budovskis: */Tāpēc ka pirms 9.maija, tas ir, pirms
brīvā projekta, mēs vairākas reizes sēdējām kopā ar Dīmani un to
visu pārrunājām, jo līdz tam jūs taču piedalījāties. Dīmanis bija
pilnvarots risināt šo sarunu frakcijas vārdā kā tās vadītājs. Es
domāju, ka te viss ir korekti./
M.Rogaļs: */Es esmu piedalījies visu komisiju darbā.
Diemžēl atbildi no jums neesmu saņēmis. Tātad man, Anatolij
Valerjanovič, ir priekšlikums./
Priekšsēdētājs: */Lūdzu./
M. Rogaļs: */Varbūt šajā 6.komisijā, nemainot
pārsvaru par labu mazākumam vai vairākumam un ņemot vērā mazākuma
frakcijas grupas specifiku, nedaudz palielināt tās sastāvu.
Varbūt ne līdz 19 locekļiem, bet vēl par diviem cilvēkiem./
Priekšsēdētājs: Kolēģi, vai jums ir jautājumi, vai arī mēs
atklājam debates? */Jums visiem ir jautājumi? Vienīgi
jautājumi? Tikai uzdodiet jautājumus, bet pēc tam atklāsim
debates./
A.Līgotnis: Kā jūs raugāties uz to, vai Aizsardzības un
iekšlietu komisijā, kas neapšaubāmi būs viena no svarīgākajām,
nebūtu pareizāk locekļu skaitu samazināt uz 13. Pretējā gadījumā,
paliekot 14 cilvēkiem šajā komisijā, ir pārkāpts frakciju
proporcionalitātes princips. Odisejs Kostanda ir neatkarīgais
deputāts, un 14 cilvēku komisijā viena lieka vieta nepamatoti
dota mazākuma frakcijai.
M.Budovskis: Es gribu atbildēt. Varbūt izpaliks turpmākie
jautājumi. Kad runājām par proporciju, tad mēs patiešām lielāko
uzmanību veltījām tam, lai mazākuma frakcijai nebūtu nekādā
gadījumā nodarīts pāri. Atbildot uz šo konkrēto jautājumu par 14
cilvēku komisiju, varu teikt, ka šeit proporcija ir 8:5:1. Es
domāju, ka šeit nav vietas pārmetumiem un aizvainojumam. Mums ir
jāstrādā.
Izmantojot iespēju, gribu pateikt attiecībā uz proporciju, ka,
pirmkārt, Mandātu komisijai šī proporcija ir 5:2. Likumdošanas
komisijai– 10:5.
Priekšsēdētājs: Es atvainojos. Ja proporcija ievērota,
netērēsim laiku.
G.Preinbergs: Vai nebūtu lietderīgi, ka mūsu opozīcija
apspriestu jautājumu par Tirdzniecības, Celtniecības vai,
piemēram, par Sociālās nodrošināšanas un veselības aizsardzības
komisiju. Republikā veselības aizsardzība, celtniecība,
kapitālremonti, rekonstrukcija klibo uz visām četrām kājām. Šeit
tieši vajadzīgi kvalificēti speciālisti. Otrkārt, man šķiet, ka
šīs debates jāpārtrauc.
Priekšsēdētājs: Debates beigušās, ir tikai jautājumi. Jūsu
priekšlikums ir skaidrs.
V.Kostins: */Man priekšsēdētājam ir šāds jautājums,
pat divi mazi jautājumi. Pirmais: pētot komisiju sastāvu, duras
acīs, ka galvenokārt pārmaiņas skārušas 6. un 14.komisiju,
pārējās komisijas pilnvarojumu saglabājušas. Nezin kāpēc īpaši
mainījusies 14.komisija, kuras sastāvā ir militārpersonas un
vienīgais Iekšlietu ministrijas un mazākuma frakcijas pārstāvis
Šapovālovs. Pēkšņi izrādījies, ka ir nepieciešams precizēt viņu
vietu šajā komisijā. Man šķiet, cienījamais kolēģi, ka šajā
gadījumā jautājums vakar tīri cilvēciski risināts pat juridiski
nepareizi. Un vēl otrs jautājums: ar mani arī neviens nav
runājis, un izrādās, ka esmu Sociālās nodrošināšanas un veselības
aizsardzības komisijā. Es to ļoti atbalstu, liels paldies, tomēr
es šeit kolēģu deputātu vidū esmu vienīgais militārās pārvaldes
vietējo orgānu sistēmas speciālists un gribētu sev atrast vietu
14.komisijā./
M.Budovskis: Deputāts Šapovālovs nebūt nav izslēgts no
darbības komisijā, tikai mēs gribējām tieši mazākuma frakcijai
dot iespēju iekļaut viņu tajā komisijā, par kuru jūs paši esot
vienojušies. Mums absolūti nav nekādu pretenziju par saskaņošanu.
Ja ir brīvas vietas, to visu var izdarīt. Šis jautājums ir
mazākuma frakcijas darba jautājums.
Priekšsēdētājs: Godātie deputāti! Acīmredzot šeit turpinās
jautājumi un debates. Viss ir kopā. Diemžēl tā mums sanāk. Man,
protams, ir jādod vārds jautājumam, bet es gribētu vienoties par
skaitu, vadoties no proporcionālā sastāva. Savu priekšlikumu
vairāk neizvirzu apspriešanai, jo, ja ir tāda situācija, ka
skaitliskais sastāvs pārveidojies, tad ir jābalso par skaitlisko
sastāvu. Es gribētu pievienoties kolēģim, kurš teica, ka daži nav
gribējuši celtnieku komisijā darboties, bet tagad gribot un
viņiem aizliedzot to darīt. Tas kaut kā nesaistās ar visām
proporcijām un tā tālāk. Palielinot skaitu, protams, ne jau
bezgalīgi, šeit nekādu problēmu nebūtu. Tāpat arī, ja proporcijas
ir ievērotas Aizsardzības un iekšlietu komisijā. Mēs balsotu par
skaitlisko sastāvu, un pēc tam mūsu frakcijai, opozīcijai vai
citiem kolēģiem būtu iespēja pārtraukumā aizpildīt vakantās
vietas pēc viņu vēlmēm. Pēc tam balsojam par vārdisko sastāvu un
virzāmies uz priekšu. */Principiālos jautājumus es pēc tam
likšu uz balsošanu./
J.Jagupecs: */Man ir jautājums Budovska kungam. Kāpēc
14.komisijas veidošanā ir pārkāpts proporcionalitātes princips,
lai gan iepriekš viss tika saskaņots?/
Priekšsēdētājs: */Kāpēc tika pārkāpts 14. komisijas
proporcionalitātes princips?/ Atbildiet, ka nav, vai pasakiet
precīzi!
M.Budovskis: Komisijā patiešām ir 8:5:1. Tādā gadījumā, ja
mēs runātu par to proporciju, ko esam frakciju nolikumā
izskatījuši, vajadzētu būt 8:4:1. Tā kā no opozīcijas frakcijas
ir vairāk armijas cilvēku, mēs patiešām sapratām šo
jautājumu.
Priekšsēdētājs: Jūsu proporcija ir lielāka. Kolēģis ierosina
vienu noņemt. Noņemiet vienu! Bet, ja atnāk un saka, ka nav
ievērota proporcija? */Lūdzu– jūsu jautājums./
V.Mihailovs: */Man ir šāds jautājums: vai tika ņemts
vērā, vismaz daļēji, kur agrāk strādājuši cilvēki, kurus jūs
izraudzījāties komisijai? Es jautāju tāpēc, ka pēdējā mums
izsniegtajā sarakstā, kurā minēti viņu amati, 6.komisijā nav
transporta darbinieka. Tas ir tā paradoksāli./
M.Budovskis: Transports ir šeit iekļauts.
Priekšsēdētājs: Kolēģi Budovski, vai mēs varam Arhitektūras,
celtniecības, enerģētikas, transporta un informācijas komisiju
palielināt līdz 17 cilvēkiem? Pēc tam, ja radīsies kaut kādi
jautājumi, mēs vienmēr varēsim sastāvu izmainīt. Šis priekšlikums
ļautu virzīties uz priekšu un pārējās komisijas atstāt skaitliski
tādas pašas, kādas tās ir. Kā jūs uzskatāt?
M.Budovskis: Uz šo brīdi mēs to nevaram izdarīt.
Priekšsēdētājs: Kāpēc?
M.Budovskis: Pirmkārt, ar palielināšanu mēs būtībā neko
neizmainīsim, jo tā ir infrastruktūras komisija, kurā darbojas ne
tikai celtnieki, tur vēl būs ļoti daudzi speciālisti. Tas neko
nemainīs. Mēs nevaram visu to izdarīt.
Otrkārt, 14 cilvēku skaitliskais sastāvs faktiski nav tikai šīs
komisijas jautājums. Visām komisijām un visam sastāvam ir dziļš
iekšējais sakars. Šobrīd, izmainot vienu, esam spiesti skart
visas komisijas. Mēs ilgi par to spriedām un uzskatām, ka 14
cilvēku sastāvā šī komisija ir dzīvotspējīga. Lūdzam balsot par
to.
Priekšsēdētājs: Tātad balsosim par diviem priekšlikumiem.
Taču jāsaprot– ja ir tāda opozīcijas nostāja, pārējās komisijas
tā kā tā noformētas netiks. Tas jums jāņem vērā un ar to
jārēķinās. Jums ir jautājums? Lūdzu.
T.Jundzis: Cienījamais Budovska kungs! Tā kā bija ļoti
daudz pretenziju, ka Celtniecības komisijā ir par maz cilvēku,
bet Aizsardzības komisijā nav ievērota proporcija, vai nevarētu
Aizsardzības komisijā, lai ievērotu šo proporciju, atstāt 13
cilvēkus, savukārt Celtniecības, enerģētikas, transporta un
informātikas komisijā– 15?
Priekšsēdētājs: */Jums ir jautājums? Lūdzu./
S.Zaļetajevs: */Cienījamais Budovska kungs! Vai
varat paskaidrot, kādu apsvērumu vadīti iekļāvāt vakanci
12.komisijā– Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu komisijā?
Tur bija 16 cilvēki, un vēl ir pievienota viena vakance. Kādi
bija apsvērumi, iekļaujot vakanci komisijā, kurā neviens negrib
strādāt, un vienlaikus samazinot skaitlisko sastāvu komisijā,
kurā cilvēki vēlas strādāt? Iznāk tāda kā Prokrusta gulta.
Un vēl viens jautājums attiecas uz 9.komisiju– Apkārtējās vides
aizsardzības komisiju. Tur pierakstīti 10 cilvēki. Kāpēc
vajadzēja iekļaut vēl vienu vakanci, ja to varēja pārlikt uz
6.komisiju, kurā cilvēki vēlas strādāt?/
Priekšsēdētājs: Lūdzu, īsi atbildiet, un balsosim!
M.Budovskis: */Es gribēju teikt, ka runa nav par
vakances iekļaušanu. Mēs saskaņošanas laikā runājām par katras
komisijas dzīvotspēju un skaitlisko sastāvu. Tieši tur arī radās
šis skaitlis. Tāpēc, pildot vienošanos, mums palika
vakance./
Priekšsēdētājs: Paldies. Tagad ar jūsu atļauju mēs balsosim
par diviem priekšlikumiem. Pirmais priekšlikums projektā ir, ka
Ekonomikas komisijā vajag 18, nevis 17 cilvēkus. Citu izmaiņu
nav. T.Jundža ierosinājums nav komisijas ierosinājums, un par to
balsosim pēc tam. Nākamais ierosinājums, nosacīti runājot, ir
opozīcijas priekšlikums. Es sapratu, ka jūs gribējāt Ekonomikas
komisijā 17? Balsosim, kā ir likts priekšā, tikai Celtniecības,
enerģētikas, transporta un informātikas komisijā– 17. Trešais
priekšlikums– atstāt visu tā, kā izspriests komisijā, tikai
deputāts Jundzis lika priekšā samazināt Aizsardzības komisiju par
vienu cilvēku un vienu pielikt Celtniecības komisijai. Vai
izpratāt?
Tātad pašreiz mēs balsojam par komisijas priekšlikumu, tikai ar
izmaiņām Ekonomikas komisijā, kur ir 18, un Tirdzniecības
komisijā, kur ir 12. Tātad Ekonomikas komisijā ir plus 1,
Tirdzniecības– mīnus 1. Viss pārējais ir tā, kā bija projektā.
Balsojam par komisiju skaitlisko sastāvu! */Jums balsojums
neizdodas? Kad būs rezultāts, jūs izteiksit savu attieksmi, mēs
nobalsosim. Kur jūsu balsi ieskaitīt? Pret ?/ Rezultāts: par–
117, pret– 48, atturas– 5. Līdz ar to par pārējiem priekšlikumiem
balsot nav nozīmes. Kolēģi no frakcijas, vai ir vajadzīga
pusstunda, lai jūs izskatītu vakances un vienotos? Acīmredzot tas
būtu loģiski. Nav iebilžu? Lūdzu.
P.Simsons: Viens jautājums. Man īsti nav skaidrs, vai
trešais priekšlikums izslēdz šīs balsošanas rezultātus. Es
domāju, ka neizslēdz, jo 14– 1, mēs jau nobalsojām, ka sestais
nāk klāt.
Priekšsēdētājs: Es atkārtoju: ja mēs balsojam kopumā par kādu
priekšlikumu, bet pēc tam gribam mainīt atsevišķus pantus, tad ir
jābalso par katra panta anulējumu un no jauna jābalso kopumā. Ja
nevienam nav iebildumu– pusstundu garš pārtraukums. */Uz
pusstundu tiek izziņots pārtraukums. Kuriem ir vajadzība izmantot
zāli, lūdzu, palieciet zālē, izmantojiet mikrofonus, lai šeit
atrisinātu vakanču jautājumus./
(Pārtraukums)
Priekšsēdētājs: Tātad acīmredzot deputātam Budovskim ir
jāturpina. Ja jūs vēlaties kādu sev ņemt palīgā, tad–
lūdzu.
M.Budovskis: Kolēģi, es jums varu ziņot, ka mēs esam panākuši
pilnīgu vienošanos par visām komisijām. Šobrīd es lūdzu skatīties
sarakstā. Minēšu tikai tos cilvēkus, kuri nākuši klāt. Tas
nozīmē, ka mēs izskatīsim uzreiz arī personālijas un varēsim
apstiprināt komisijas.
1. Mandātu komisija– tieši tā, kā
rakstīts, tā arī viss paliek.
2. Likumdošanas komisija– precīzi tā, kā rakstīts.
3. Ekonomikas komisija– ar to piebildi, par kuru mēs jau esam
pārrunājuši, 18 cilvēki– Vilnis Edvīns Bresis.
4. Lauksaimniecības komisija– precīzi tā, kā rakstīts.
5. Rūpniecības– tas pats.
6. Celtniecības, enerģētikas, transporta un informātikas. Tātad
10. ir deputāts Rogaļs, 11.– deputāts Rodins, 12.– deputāts
Bartaševičs, 13.– deputāts Providenko un 14.– deputāts Maharevs.
Līdz ar to šī komisija ir izveidota.
7. Jūras lietu komisija– tieši tā, kā rakstīts.
8. Tirdzniecības un pakalpojumu komisija– lūdzu, ierakstiet, ka
11. ir deputāts Mihailovs, 12.– deputāts Gerasimovs. Līdz ar to
arī šī komisija ir izveidota.
9. Apkārtējās vides aizsardzības komisija– tieši tā, kā rakstīts.
Joprojām ir viena vakance.
10. Sociālās nodrošināšanas un veselības aizsardzības komisija.
Lūdzu, šeit 9.– Vladimiru Kostinu– izsvītrojiet. Tur, kur bija
rakstīts 13.– brīvā vieta– deputāts Radionovs,14.– deputāts
Feršalovs un 15.– deputāts Priščepovs. Paliek viena vieta, bet
komisija praktiski ir izveidota.
11. Tautas izglītības, zinātnes un kultūras komisija– tā, kā
rakstīts.
12. Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu komisija– šeit
vienīgo vakanci aizpilda deputāts Beskrovnovs. Tātad 17.–
deputāts Beskrovnovs.
13. Cilvēka tiesību un nacionālo jautājumu komisija. Šeit bija
vakanta 14.vieta, šobrīd, lūdzu, ierakstiet– deputāts
Beluha.
14. Aizsardzības un iekšlietu komisija. 10.– deputāts Šapovālovs,
11.– deputāts Jagupecs, 12.– deputāts Kostins, 13.– deputāts
Smirnovs un 14.– deputāts Dzintars. Tātad arī šī komisija ir
pilnībā nokomplektēta.
Visbeidzot, Ārlietu komisija. Vakantajā 14.vietā– deputāts
Prokofjevs.
Līdz ar to mēs esam saskaņojuši visu komisiju sastāvu. Es jūs
apsveicu. Paldies.
Priekšsēdētājs: Jautājumam vārds deputātam Bojāram.
J.Bojārs: Vai jūs varat pateikt, kuram no Ārlietu komisijas
locekļiem ir profesionāla diplomātiskā izglītība vai kurš no
viņiem ir profesionāli strādājis Ārlietu ministrijā? Pretējā
gadījumā var izrādīties, ka šī tik svarīgā komisija paliek vispār
bez profesionāļiem.
Priekšsēdētājs: Lūdzu.
M.Budovskis: Cienījamo kolēģi! Man patiešām, sastādot šo
sarakstu, nebija informācijas, kurš tieši ir profesionālis. Bet
tajā pašā laikā es varu teikt, ka visi šie cilvēki ir cieši
saistīti ar ārlietu darba nozari.
J.Bojārs: Paskaidrojiet, lūdzu, kādā veidā?
M.Budovskis: Dažādā līdz šim esošajā praksē. Es varētu minēt
kaut vai deputātu Āriju Ūdri, kurš jums var sniegt plašu atbildi
par agrofirmas “Ādaži” sadarbību ar ārzemēm.
J.Bojārs: Vēl es gribētu teikt, ka Ārlietu komisijai nebūt
nav jābūt tam pašam, kas ir Ārlietu ministrija. Tomēr domāju, ka
mēs nedrīkstam šo ārkārtīgi svarīgo komisiju atstāt bez
profesionāļiem, bez cilvēkiem ar profesionālu izglītību un darba
pieredzi šajā sfērā.
Priekšsēdētājs: Kādi jums ir priekšlikumi?
J.Bojārs: Vienīgais no deputātiem, kam ir šāda pieredze un
izglītība, ir Bojārs. Tāpēc es lieku šo jautājumu uz balsošanu.
Tas ir nopietni. Jā, es tūlīt atbildēšu. Vajadzības gadījumā es
esmu ar mieru piekāpties un darboties Likumdošanas komisijā,
tāpēc es lūdzu likt šo jautājumu uz balsošanu. Ja deputāti
nobalsos pretī, es palikšu Likumdošanas komisijā.
Priekšsēdētājs: Tātad jūs, deputāt Bojār, gribētu strādāt
nevis Likumdošanas komisijā, bet Ārlietu komisijā. Paldies.
Tātad mēs pašreiz varētu balsot. Vispirms balsosim par to
priekšlikumu, kuru mums ierosināja komisija. Interesanti būtu
zināt, vai jūs esat pierakstījuši visas tās komisijas, kur vēl ir
vakances, un tādas ir trīs. Tātad šajā ziņā problēmu nav, un mēs
varam balsot par šo priekšlikumu, bet pēc tam balsosim par
deputāta Bojāra priekšlikumu. Taču vispirms vajadzētu
reģistrēties, jo bija starpbrīdis. Ieslēdziet reģistrācijas
režīmu. Nospiediet, lūdzu, jebkuru no savas pults taustiņiem.
Ziņojiet rezultātu– 171 deputāts. Tagad, lūdzu, ieslēdziet
balsošanas režīmu un balsosim par komisijas piedāvāto mūsu
pastāvīgo komisiju vārdisko sastāvu.
Lūdzu balsojot izsakiet savu attieksmi– esat par, pret vai
atturaties. Es te nesaskatu nekādu problēmu, tāpēc, lūdzu,
ziņojiet rezultātu. Par– 155, pret– 6, atturas– 4. Atvainojiet,
par– 159 deputāti. Tātad komisiju vārdiskais sastāvs ir
apstiprināts. Kādi vēl ir priekšlikumi? Cik mums tagad vajag
laika? Kamēr jūs domājat, es lūgšu Imantu Daudišu nolasīt visas
komisijas un pateikt telpas, kur šīs komisijas pašreiz sanāks
kopā. Es atvainojos. Bet kā iznāk, kolēģi Bojār, vai mums tomēr
jūsu priekšlikums ir jābalso?
Vārds deputātam Viktoram Alksnim.
V.Alksnis: */Anatolij Valerjanovič! Jau kuro reizi tiek
pārkāpta procedūra. Mēs taču noteicām– sākumā par pamatu tiek
ņemts iesniegtais dokuments. Pēc tam notiek balsošana par visiem
šā dokumenta grozījumiem. Tāpēc priekšlikums absolūti nav
tiesīgs. Tas jāliek uz balsošanu./
Priekšsēdētājs: */Jūs tā runājat, ar tādu intonāciju,
it kā jums simtprocentīgi būtu taisnība. Es nešaubos par to, ka
jums vajag mani kritizēt, es pats jūtu, ka dažkārt varbūt
pieļauju kaut kādas neprecizitātes, bet šoreiz mēs visi
rīkojamies atbilstoši vienai procedūrai: noteicām komisiju,
komisijas darbā jūs pats piedalījāties, es liku uz balsošanu
komisijas priekšlikumu. Mēs nobalsojām. Tagad deputātam Bojāram
ir cits priekšlikums. Ja mēs par visu kopumā esam nobalsojuši,
tad man jāanulē tas, par ko nobalsojām. Jūs varat uzstāt uz to,
ka lēmums, par kuru balsojām, ir jāanulē un jāsāk no sākuma./
V.Alksnis: */Tad vajadzēja sākumā likt Bojāra
priekšlikumu uz balsošanu. Vienmēr vienojamies, ka ir darba
grupas priekšlikums par kādu dokumentu. Balsojam par šo
dokumentu. Pieņemam par pamatu. Pēc tam notiek balsošana par
grozījumiem šajā dokumentā– visur ir tāda procedūra./
Priekšsēdētājs: */Es neliku priekšā un nepiedāvāju
balsot par pamatu. Tādā gadījumā procedūra ir šāda– jābalso, ka
pieņem par pamatu, un jāiet pa punktiem, jābalso nevis par kaut
kādiem grozījumiem, bet par konkrētu punktu. Tādā gadījumā tas
priekšlikums, kas iegūst vairākumu, arī tiek pieņemts./
Lūdzu.
M.Budovskis (no zāles): Es gribētu mazliet
paskaidrot, lai mums pie šī jautājuma nevajadzētu atgriezties.
Jebkurā komisijā ir paredzēts konsultanta statuss, arī jebkurš
cits deputāts var piedalīties komisiju darbā. Cienījamais
profesors Bojārs tiek mīļi aicināts kā konsultants Ārlietu
komisijā. Es gribētu teikt, ka mēs pat daudzreiz nevarēsim bez
viņa iztikt, tāpēc, es domāju, šis jautājums nepastāv.
Priekšsēdētājs: Tātad es gribu atgādināt deputātam Viktoram
Alksnim, ka turpmāk, ja deputāti grib balsot atsevišķi par katru
komisiju, tad mums par to jāvienojas pašā sākumā. Turklāt tādas
procedūras, kad vispirms pieņem par pamatu un pēc tam balso par
katru pantu atsevišķi, nemaz nav. Tikpat muļķīgi notika kongresā–
vispirms nobalsoja un tad, neanulējuši pieņemto pantu, balsoja
vēlreiz un nesavāca divas trešdaļas balsu, un iznāca tā, ka
vairākums balsojuši citādāk, bet Gorbačovs saka– biedri, viss ir
kārtībā– nav divu trešdaļu. Bet kā būtu bijis pareizi? Pareizi
būtu tā, ka viņš pateiktu: biedri, nobalsojam, šo pantu anulējam
un izskatām citus priekšlikumus– kurš priekšlikums saņem balsu
vairākumu, tas arī paliek. Tāds formulējums– pieņemt par pamatu,
ir aizgūts no partijas sapulcēm, kad pieņem par pamatu un tad
runā uz priekšu.
Vārdu lūdz deputāts Viktors Alksnis.
V.Alksnis: */Anatolij Valerjanovič, jūs pilnīgi pareizi
atbildējāt, ka tagad jūs pareizi izmantojāt to pašu Gorbačova
ieroci, ar kura palīdzību viņš dabūja cauri prezidenta institūtu.
Jūs tagad analoģiski izmantojāt to pašu: kad cilvēki jau ir
nobalsojuši un nevienu grozījumu vairs nedrīkst izdarīt. Bet mums
vajag vienmēr balsot– sākumā pieņemt likumprojektu par pamatu un
pēc tam par katru grozījumu balsot atsevišķi./
Priekšsēdētājs: */Vienīgais, uz ko saskaņā ar procedūru
jūs tagad varat uzstāt, ir tas, lai mēs ar balsu vairākumu
anulējam savu lēmumu par 2.komisiju un 16.komisiju. Ja jūs būtu
atnācis un tā teicis, es tūdaļ atbildētu: viss pareizi, šāds
priekšlikums ir un mums ir jābalso. Taču, ja jūs sakāt– par
pamatu– un tagad sāksim dot visus priekšlikumus, to es
noraidu./
Vārdu informācijai lūdz deputāts Daudišs.
I.Daudišs: Ir priekšlikums komisijām sanākt kopā sekojošās
telpās: Likumdošanas jautājumu komisija– 402.telpā, Aivara
Krūmiņa kabinetā; Ekonomikas komisija– šajā zālē, Sesijas zālē;
Lauksaimniecības komisija– Sarkanajā zālē; Rūpniecības komisija–
Prezidija zālē; Celtniecības, enerģētikas, transporta un
informātikas komisija– Ordeņu zālē; Jūras lietu komisija–
Centrālās vēlēšanu komisijas kabinetā, blakus Augstākās padomes
Prezidija sēžu zālei 1.stāvā; Tirdzniecības un pakalpojumu
komisija– 414.telpā, 4.stāvā; Apkārtējās vides aizsardzības
komisija– Autotransporta ministrijas zālē, tātad Jēkaba ielā
pretim Augstākajai padomei; Sociālās nodrošināšanas un veselības
aizsardzības komisija– 421.kabinetā, 4.stāvā;
Tautas izglītības, zinātnes un kultūras komisija– Augstākās
padomes priekšsēdētāja 1.vietnieka Daiņa Īvāna kabinetā– 3.stāvā;
Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu komisija– 303.kabinetā,
t.i., manā kabinetā; Cilvēka tiesību un nacionālo jautājumu
komisija– 302.kabinetā, 3.stāvā; Aizsardzības un iekšlietu
komisija– 305.kabinetā, 3.stāvā; Ārlietu komisija –Dzeltenajā
zālē. Tas ir viss, ar ko gribēju jūs iepazīstināt.
Priekšsēdētājs: Kādi būtu jautājumi? Sakiet, lūdzu, cik mums
tagad vajadzētu laika? Vai pusstundas pietiks? Manuprāt, pietiks.
Līdz ar to paziņoju pusstundu ilgu pārtraukumu. Lūdzu pulcēties
pa telpām uz komisiju sapulcēm!
(Pārtraukums)
Priekšsēdētājs: Ieņemiet savas vietas un sākam darbu. Tagad
mazs skaidrojums par mūsu balsošanas lietām, jo pārtraukumā mani
kolēģi izteica dažas iebildes un dažus priekšlikumus. Vēlreiz
gribētu precizēt mūsu attiecības, it sevišķi, kad mēs balsojam
par dažādām atkāpēm vai labojumiem komisiju iesniegtajos
projektos. Tātad mēs pagaidām likumus nepieņemam, bet pieņemam
lēmumus. Un varbūt, ņemot vērā to mūsu dialogu, kas bija ar
Viktoru Alksni, mums vēlreiz vajadzētu precizēt, kā
rīkoties.
Tātad, ja mums ir mūsu izveidotās komisijas iesniegtais
likumprojekts, tad mēs, protams, varam balsot par šo
likumprojektu. Bet, ja kāds deputāts tomēr vēlas, lai viņa
īpašais labojums būtu izskatīts atsevišķi, tad deputātam tūlīt
tas arī jāpasaka. Tādā gadījumā es rīkošos sekojoši: šo pantu
likšu uz balsošanu atsevišķi, taču kā pirmo uz balsošanu likšu
komisijas priekšlikumu un pēc tam deputāta ierosināto labojumu.
Tādējādi būs ievērota formalitāte. Ja komisijas ierosinātais
variants saņems vairākumu, tad tālākai balsošanai nav jēgas,
vienīgi būs ievērota šī formalitāte. Tas neizslēdz to, ka
deputāti var ierosināt balsot par katru pantu atsevišķi, un to
mēs arī darījām. */Jums ir piezīmes par manu paziņojumu?
Jā? Lūdzu./ Bet tādu jautājumu kā pieņemt par pamatu– принять за
основу– mēs nevaram izvirzīt. Likumus mēs varam pieņemt pirmajā
lasījumā, tas ir cits jautājums.
Deputāts...?
(nestādījies priekšā): */Cienījamais priekšsēdētāj!
Cienījamā Augstākā padome! Man tomēr šķiet, ka vajadzētu izveidot
komisiju. Otrdien mēs pārāk viegli izlaidām cauri lēmumu
pieņemšanas sadaļu, bet mums paliek daudz neskaidrību. Es to
apstiprināšu ar piemēru. Pie mums tagad ir izveidojusies tāda
situācija, ka par lēmumu par Ministru padomes priekšsēdētāja
ievēlēšanu nav nobalsots, proti, iznāk, ka Ivars Godmanis nav
apstiprināts. Mēs lēmumu nolasījām, ar aplausiem un piecelšanos
apsveicām, bet neapstiprinājām. Tātad turpmākā jurisdikcija–
Bišera ievēlēšana jau tiek apšaubīta. Tāpēc, lai šādus gadījumus
izslēgtu, manuprāt, tomēr ir jāizveido komisija, kas izstrādās
lēmumu pieņemšanas kārtību. Tas ir ļoti svarīgi. Lai mēs reizi
par visām reizēm turpmāk zinātu, kā šādās situācijās
rīkoties./
Priekšsēdētājs: */Sakarā ar jūsu paziņojumu lūdzu
paņemt stenogrammu: aplausi bija tad, kad tika nolasīti
balsošanas rezultāti./
Deputāts...? */Es visnotaļ un pilnībā apstiprinu
jūsu vārdus. Jā, rezultāti tika nolasīti, bet pēc tam tika
pieņemts lēmums, kurā bija divi punkti par to, ka tiek uzdots
izveidot ministru kabinetu. Par to netika balsots. Vēl vairāk– es
cerēju, ka šis lēmums tiks likts uz balsošanu, un personiski man
patika deputāta Blažēviča priekšlikums par to, ka vajag uzdot
mūsu premjerministram izstrādāt programmu un ar to iepazīstināt
Augstāko padomi. Šie priekšlikumi gluži vienkārši netika ņemti
vērā, tāpēc ka nebija balsošanas par lēmumu./
Priekšsēdētājs: */Es jums piekrītu tajā ziņā, ka
patiešām mums ir darba grupa, kuru vada deputāts Endziņš. Varbūt
šo grupu vajag papildināt vai varbūt lai katrs deputāts, kuram ir
iebildumi par sēdes vadīšanu, redzot manu kļūdu, to fiksē. Un
tad, teiksim, katru dienu vai ik pēc aizvadītas pusdienas šos
iebildumus iesniedz deputātam Endziņam. Man šķiet, ka mūsu
pagaidu reglaments– tas nav kaut kas sastindzis, mums rodas
jaunas situācijas, jauni kāzusi, jaunas kļūdas, un mums tas viss
ir jāapkopo, tāpēc grupa acīmredzot ziņos par to, arī par to,
kādi priekšlikumi izteikti, lai šādus pārpratumus novērstu un lai
visi formālie aspekti, tai skaitā no manas puses, tiktu ievēroti.
Es personiski esmu visvairāk ieinteresēts, lai šādi iebildumi un
vēlējumi tiktu izteikti./
Tagad turpinām mūsu darbu komisijās. Vai visi protokoli ir
iesniegti? Vai komisijas ziņos mutiski? Ja visi protokoli nav
iesniegti, tad lūdzu komisiju locekļus nākt tribīnē un ziņot par
attiecīgās komisijas ieteikumu. Sāksim ar Mandātu un ētikas
komisiju. Vai Māris Budovskis mums vēlreiz jāapstiprina? Viņš jau
ir ievēlēts. Likumdošanas jautājumu komisija par savu
priekšsēdētāju ierosina izvirzīt deputātu Aivaru Endziņu. Lūdzu,
vai ir jautājumi? Nav. Tātad balsosim visi kopā par komisijas
ierosinājumu, lai par Likumdošanas komisijas priekšsēdētāju būtu
deputāts Aivars Endziņš.
Zināšanai pateikšu, ka pēc ziņām, kuras ir manā rīcībā, šī
komisija par vietniekiem izvirzījusi deputātus Valdi Birkavu un
Andri Plotnieku, par sekretāru– Linardu Muciņu.
Tātad es vēlreiz atkārtoju, balsosim Likumdošanas komisijas
ierosinājumu par komisijas priekšsēdētāju apstiprināt Aivaru
Endziņu. Ieslēdziet balsošanas režīmu. Rezultāts: par– 115, pret–
37, atturas– 5. Tātad par Likumdošanas komisijas priekšsēdētāju
ievēlēts Aivars Endziņš.
Nākamā pēc saraksta ir Ekonomikas komisija, bet protokola no šīs
komisijas vēl nav. Kas var izteikt komisijas viedokli, lūdzu kāpt
tribīnē.
Deputāts...? Ekonomikas komisijā par priekšsēdētāju ir
izvirzīts Ojārs Kehris, par vienu no vietniekiem– Kazimirs
Špoģis. Nolemts, ka pārējos vietniekus ievēlēs vēlāk. Par
sekretāru– Artūrs Kodoliņš.
Priekšsēdētājs: Pārējos pieņemiet zināšanai. Par Ojāru Kehri
kā komisijas vadītāju, lūdzu balsot. Ieslēdziet balsošanas
režīmu. Ir pretenzijas pret mūsu galdu? Pārbaudīsim. Rezultāts:
par– 111, pret– 41, atturas– 5. Vēl viena balss klāt, tātad par–
112. Paldies. Par Ekonomikas komisijas priekšsēdētāju ievēlēts
deputāts Kehris.
Lauksaimniecības komisijas protokols. Par priekšsēdētāju ierosina
ievēlēt Voldemāru Strīķi, par vietniekiem– deputātus Krūgaļaužu
un Šļakotu. Tiem, kuriem ir vienādi uzvārdi, jāpieraksta vārdi.
Šajā komisijā par sekretāru ierosina Raimondu Krūmiņu. Tātad mums
jābalso par Voldemāra Strīķa kandidatūru. Lūdzu, izsakiet savu
attieksmi balsojot. Rezultāts: par– 112, pret– 30, atturas– 8.
Tātad Voldemārs Strīķis ievēlēts par Lauksaimniecības komisijas
priekšsēdētāju.
Rūpniecības komisijas sēdes protokols– par komisijas
priekšsēdētāju iesaka ievēlēt Ģirtu Krūmiņu, par vietnieku–
deputātu Ziediņu un par sekretāru– deputātu Ēlertu. Kas par Ģirta
Krūmiņa kandidatūru– lūdzu balsot. Lūdzu rezultātu. Par– 113,
pret– 34, atturas– 8. Tātad Ģirts Krūmiņš ievēlēts par
Rūpniecības komisijas priekšsēdētāju.
Arhitektūras, celtniecības, enerģētikas, transporta un
informātikas komisija par priekšsēdētāju ierosina Ojāru
Blumbergu, par vietniekiem– Rolandu Repšu un Eduardu Maharevu,
par sekretāru– Visvaldi Mucenieku. Balsojam tikai par
priekšsēdētāju Ojāru Blumbergu. Izsakiet savu attieksmi pret šo
ierosinājumu. Lūdzu rezultātu. Par– 114, pret– 31 un atturas– 5.
Ojārs Blumbergs ievēlēts par Arhitektūras, celtniecības,
enerģētikas, transporta un informātikas komisijas
priekšsēdētāju.
Jūras lietu komisijai nav protokola. Lūdzu jūrniekus
tribīnē.
No zāles: Jūras lietu komisija ierosina par priekšsēdētāju
apstiprināt Broņislavu Salīti, par vietnieku– Vladimiru Einiņu,
par sekretāru– Imantu Kalniņu.
Priekšsēdētājs: Ieslēdziet balsošanas režīmu un izsakiet savu
attieksmi. Kas par to, lai par Jūras lietu komisijas
priekšsēdētāju ievēlētu Broņislavu Salīti? Lūdzu rezultātus. Par–
108, pret– 32, atturas– 4. Tātad par 109. Paldies. Esam
ievēlējuši Broņislavu Salīti par Jūras lietu komisijas
priekšsēdētāju.
Likumdošanas komisija. Tātad vispirms reģistrējamies. Lūdzu
rezultātu. Vai jūs neiebilstat, ka pārbalsošanu veiksim mazliet
ātrākā tempā. Pārbalsojam par Aivaru Endziņu. Izsakiet savu
attieksmi balsojot. Par– 126, pret– 42, atturas– 1. Balsošanas
rezultāts paliek spēkā.
Balsojam par Ekonomikas komisijas priekšsēdētāja Ojāra Kehra
kandidatūru. Lūdzu rezultātu. Atļaujiet man nelasīt. Jūs redzat
rezultātu. Es tikai teikšu, ka rezultāts ir apstiprināts.
Lauksaimniecības komisija– Voldemārs Strīķis. Lūdzu rezultātu.
Rezultāts paliek tas pats.
Tālāk Rūpniecības komisija– Ģirts Krūmiņš. Izsakiet savu
attieksmi. Rezultātu. Rezultāts paliek nemainīgs, klāt viena
balss “par”.
Arhitektūras, celtniecības, enerģētikas, transporta un
informātikas komisija– Ojārs Blumbergs. Balsošana. Izsakiet savu
attieksmi. Lūdzu rezultātu. Tātad attieksme ir nemainīga un l
balss klāt. Par– 132.
Jūras lietu komisija– Broņislavs Salītis. Lūdzu, izsakiet savu
attieksmi. Par– 123, tātad iepriekšējā attieksme.
Tirdzniecības un pakalpojumu komisija. Turpinām balsošanu. Pēc
maniem protokoliem– Alfrēds Čepānis. Ieslēdziet balsošanas
režīmu, izsakiet attieksmi pret komisijas ierosinājumu.
Tātad Čepānis– priekšsēdētājs, vietnieks– Karlsons, sekretārs–
Edmunds Krastiņš. Izsakiet savu attieksmi balsojot. Lūdzu
rezultātu. Par– 121. Tātad lēmums pieņemts, Čepānis ir ievēlēts
par šīs komisijas priekšsēdētāju.
Nākamā komisija ir Apkārtējās vides komisija– priekšsēdētājs
Oļegs Batarevskis, vietniece– Skaidrīte Albertiņa, sekretārs–
Einārs Cilinskis. Tātad izsakām savu attieksmi pret komisijas
ierosinājumu– par komisijas priekšsēdētāju apstiprināt Oļegu
Batarevski. Rezultātu. Par– 123, pret– 35, atturas– 5. Tātad
ievēlēts Oļegs Batarevskis.
Sociālās nodrošināšanas un veselības aizsardzības komisija
ierosina par priekšsēdētāju Ivaru Krastiņu, par vietniekiem
Teodoru Eniņu un Emeritu Buķeli, par sekretāru– Induli Ozolu. Par
komisijas priekšsēdētāja Ivara Krastiņa kandidatūru izsakiet savu
attieksmi. Rezultātu, lūdzu. Es nelasīšu, jūs redzat, bet
radioklausītājiem vairāk interesē galarezultāts. Tātad Ivars
Krastiņš ir ievēlēts par komisijas priekšsēdētāju.
Tautas izglītības, zinātnes un kultūras komisija par
priekšsēdētāju ierosina Pēteri Laķi, par vietnieku izglītības
jautājumos– Vili Selecki, zinātnes jautājumos– Jāni Vaivadu un
kultūras jomā– Antonu Seikstu, par sekretāru– Dzintaru Ābiķi.
No zāles: */Par šo jautājumu ir piezīme./
A.Aleksejevs: */Ir izveidojušies visai labvēlīgi
apstākļi, lai parādītu demokrātismu un par vienu no četriem
priekšniekiem ievēlētu mazākuma pārstāvi, taču komisijā šis
viedoklis netika atbalstīts, bet es uzskatu, ka tas ir ļoti
svarīgi, tāpēc ka pie mums republikā dzīvo dažādu tautību
cilvēki, dažādu viedokļu piekritēji. Visi to uzņemtu ar
sapratni./
Priekšsēdētājs: */Lūdzu, kādi būtu jūsu
priekšlikumi?/
A.Aleksejevs: */Es
ierosinu par Izglītības komisijas priekšsēdētāja vietnieku
ievēlēt deputātu Smoļuku./
Priekšsēdētājs: */Atvainojiet, nesaklausīju
uzvārdu./
A.Aleksejevs: */Smoļuks./
Priekšsēdētājs: Pagaidiet, mums neko nevajag. Komisijas šeit
ir. Mēs balsosim divus priekšlikumus, kā esam norunājuši.
*/Anatolij Georgijevič, kur jūs esat mani ievedis ar savu
priekšlikumu? Mēs taču nebalsojam par vietnieku. Bet mēs varam
komisijai draudzīgi ieteikt nākamajā savā sēdē vēlreiz
atgriezties pie šā priekšlikuma. Ja jums būs iebildums, jūs
varēsit to iesniegt Prezidijam– pēc komisiju izveidošanas mums
jau būs Prezidijs, un mēs to izskatīsim. Bet pagaidām šis
jautājums patiešām neietilpst mūsu darba kārtībā. Mēs šeit
balsojam tikai par priekšsēdētāju kandidatūrām./
Tātad par priekšsēdētāju ir rekomendēts Pēteris Laķis. Lūdzu,
balsosim. Izsakiet savu attieksmi! Lūdzu rezultātu. Pēteris Laķis
ir ievēlēts par komisijas priekšsēdētāju.
Nākamā ir Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu komisija. Par
komisijas priekšsēdētāju ievēlēts Jānis Škapars. Tūlīt balsosim
šo komisijas ierosinājumu. Jums ir sarežģīts protokols. Par
vietnieku ievēlēts Jānis Blažēvičs un par sekretāru– Ints
Cālītis. Cik balsoja par Beļski? Šeit nav ierakstīts. Tātad jūs
mutiski izsakāt domu, ka esat otrs vietnieks. Paldies, pieņemam
zināšanai, ka deputāts Beļskis ir otrs vietnieks. Lūdzu, balsojot
izteiksim savu attieksmi par priekšsēdētāja Jāņa Škapara
kandidatūru. Lūdzu rezultātu. Deputāts Jānis Škapars ievēlēts par
Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu komisijas
priekšsēdētāju.
Tagad Cilvēka tiesību un nacionālo jautājumu komisija. Šķiet, ka
mums nav protokola. Kurš vēlas komisijas vārdā sniegt šai sakarā
paziņojumu? Lūdzu.
No zāles: Cilvēka tiesību un nacionālo jautājumu komisijā
par priekšsēdētāju izvirzīta Ita Kozakeviča, par vietnieku–
Andrejs Panteļējevs. Sekretāra pašlaik nav, jo divi deputāti ir
slimi. Daiļā dzimuma pārstāvju slimības dēļ mēs pašlaik šo
jautājumu nevaram atrisināt.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu balsot. Izsakiet savu
attieksmi par Cilvēka tiesību un nacionālo jautājumu komisijas
priekšsēdētājas Itas Kozakevičas kandidatūru. Rezultātu. Ita
Kozakeviča ievēlēta par komisijas priekšsēdi.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas protokolā ierosināts par
priekšsēdētāju ievēlēt deputātu Jundzi, vietnieks ir deputāts
Simsons, otrs vietnieks– deputāts Dobelis un sekretārs–
Stepičevs. Izteiksim savu attieksmi par deputāta Jundža
kandidatūru komisijas priekšsēdētāja postenim. Lūdzu balsot.
Tālavs Jundzis ir ievēlēts par komisijas priekšsēdētāju.
Tālāk Ārlietu komisija. Ārlietās ir šāda situācija: par
priekšsēdētāju ierosināts vēlēt Mavriku Vulfsonu, par vietniekiem
ir ievēlēti Indulis Bērziņš un Jānis Freimanis, sekretārs– Jānis
Krūmiņš. Balsosim par Mavrika Vulfsona kandidatūru kā par Ārlietu
komisijas priekšsēdētāju. Rezultātu! Tātad Mavriks Vulfsons
ievēlēts par Ārlietu komisijas priekšsēdētāju. Plus vēl viena
balss.
Tagad visas komisijas tā kā būtu, bet es saņēmu zīmīti, jo mums
visi ļoti pedantiski seko līdzi procedūrai. Mums ierosina balsot
par deputātu Budovski kā par Mandātu un deputātu ētikas komisijas
priekšsēdētāju. Lai šeit nebūtu nekādu domstarpību, ka mēs esam
nobalsojuši par Mandātu, bet neesam balsojuši par Ētikas
komisiju. Vai jūs paši nevarētu zināšanai pateikt, kas jums ir
vietnieks un sekretārs?
M.Budovskis: Mēs paziņosim vēlāk.
Priekšsēdētājs: Šo informāciju jums sniegsim vēlāk. Bet tagad
balsosim par komisijas priekšsēdētāja deputāta Budovska
kandidatūru. Lūdzu rezultātus. Par– 125. Deputāts Māris Budovskis
ir ievēlēts par Mandātu un deputātu ētikas komisijas
priekšsēdētāju.
Lai precīzi būtu ievērotas formalitātes, par ko man viens kolēģis
izteica piezīmi, es lūgšu jūs nobalsot sekojošu lēmumu–
Par Latvijas Republikas Augstākās padomes Prezidija ievēlēšanu.
Kaut gan Konstitūcijā ir rakstīts, ka Prezidijs tiek izveidots no
amatpersonām un mūsu amatpersonas ir ievēlētas, es vēlreiz
nosaukšu uzvārdus. Tātad izveidot Latvijas Republikas Augstākās
padomes Prezidiju šādā sastāvā: Gorbunovs– Augstākās padomes
priekšsēdētājs, Īvāns– priekšsēdētāja pirmais vietnieks, Andrejs
Krastiņš– priekšsēdētāja vietnieks, Daudišs– sekretārs. Tagad
nosaucu attiecīgo komisiju priekšsēdētājus:
Budovskis– Mandātu un ētikas komisija,
Endziņš– Likumdošanas komisija,
Kehris– Ekonomikas komisija,
Strīķis– Lauksaimniecības komisija,
Krūmiņš– Rūpniecības komisija,
Blumbergs– Celtniecības komisija,
Salītis– Jūras lietu komisija,
Čepānis– Tirdzniecības un pakalpojumu komisija,
Batarevskis– Apkārtējās vides aizsardzības komisija,
Ivars Krastiņš– Sociālās nodrošināšanas un veselības aizsardzības
komisija,
Laķis– Tautas izglītības, zinātnes un kultūras komisija,
Škapars– Pašvaldības un sabiedrisko lietu komisija,
Kozakeviča– Cilvēka tiesību un nacionālo jautājumu
komisija,
Jundzis– Aizsardzības un iekšlietu komisija,
Vulfsons– Ārlietu komisija.
Kas par tāda lēmuma pieņemšanu, lūdzu, balsojiet. Kas pret? Kas
atturas? Izsakiet savu attieksmi pret šo lēmumu. Kaut gan tam,
manuprāt, ir formāla nozīme, lūdzu rezultātus. Lēmums ir
pieņemts. Prezidijs ir izveidots.
Tagad pēc reglamenta, kolēģi, ir jau pusdienas laiks. Es vēl
tikai informēšu par to, kā mēs virzīsimies tālāk. Tātad pusdienas
laiks mums būs kā vienmēr līdz pulksten 15.00, bet pēc tam
acīmredzot mums tūlīt jāķeras pie likumprojekta par Ministru
padomi.
Projekts jums jau ir, katram droši vien ir savi priekšlikumi.
Varbūt varat pat jau pieteikties debatēs par šo jautājumu, lai to
Sekretariāts var apkopot. Ja jums nav iebildumu, mēs varētu sākt
tūlīt apspriest šo jautājumu, līdz galam nepabeidzot apspriešanu.
Šodien jāļauj nule izvirzītajām komisijām arī apspriest šo
jautājumu un izteikt savu attieksmi pret atsevišķiem Ministru
padomes projektu blokiem.
Komisijas varētu apkopot priekšlikumus, kuri izskanēs, un tad
redzēsim, kad pieņemsim lēmumu par Ministru padomi– vai nu
šovakar, vai tūlīt no rīta. Atkarībā no tā, kā mēs virzīsimies uz
priekšu, lai jau rīt komisijas var ķerties pie Ministru padomes
izveidošanas, noklausīties Ministru padomes priekšsēdētāja
izvirzītās kandidatūras un sākt apspriest.
Godātais kolēģi, tagad ir pārtraukums. Mēs atgriezīsimies pēc
pārtraukuma, un tad es jums došu vārdu. Jautājums Sekretariātam:
vai nevarat pēc pusdienām? Visi grib ēst.
(Pārtraukums)