Ar savu skatu uz pasauli un pasaulē
Līdz oktobra beigām Valsts Mākslas muzeja Baltajā zālē aplūkojama latviešu glezniecības vecmeistara Eduarda Kalniņa (1904–1988) simtgades izstāde.
Eduards Kalniņš tiek uzskatīts par
vienu no oriģinālākajiem koloristiem latviešu mākslas vēsturē,
kura tehniku un stilu jau studiju gados sauca par novatorisku un
neordināru. Viena no mākslinieka stilistiskajām iezīmēm ir tā, ka
visās gleznās jūtama ūdens klātbūtne – jūra, lietus, mitra
zeme.
E.Kalniņa personību raksturo viņa plašais darbības un interešu
spektrs. No vienas puses, talantīgs ainavists, Vilhelma Purvīša
audzēknis, marīnas lielmeistars, konsekvents plenēra un tonālās
glezniecības principu kopējs, ilggadējs Mākslas akadēmijas
pedagogs, profesors, ietekmīga mākslas dzīves figūra. No otras
puses, kaislīgs futbolists, hokejists, slēpotājs, tenisists,
motosportists, makšķerētājs un īslaicīgi arī baletdejotājs.
20.–30.gados E.Kalniņam un viņa draugiem, paziņām, kuru vidū ir
Kārlis Padegs, Niklāvs Strunke, Jānis Tīdemanis, Jānis Liepiņš,
Jānis Sudrabkalns un Volfgangs Dārziņš, tuvs bohēmisks
dzīvesveids, kas ir tā laika mākslinieku neatņemama sabiedriskā
tēla veidošanas sastāvdaļa.
“Jaunās buras”, 1945.gads |
“Plostnieki”, 1935.gads |
1922.gadā E.Kalniņš studē Latvijas
Mākslas akadēmijā Vilhelma Purvīša vadītajā ainavu
meistardarbnīcā. Studiju gados, neatdarinot pasniedzēju,
mākslinieks pievēršas pilsētu, ostu un zvejnieku tēlojumiem, kas
kļūst par galvenajām tēmām E.Kalniņa glezniecībā.
1930.gada vasarā kopā ar draugu un studiju biedru Valdi Kalnrozi
abi sēdušies uz “Harley Davidson” motocikla un devušies ceļojumā
uz Beļģiju apskatīt beļģu meistaru darbus. Ceļojuma laikā
mākslinieks guva jaunus priekšstatus par krāsas izmantojumu
glezniecībā. E.Kalniņa darbi kļūst gan koloristiski, gan
tematiski bagātāki.
1935.gadā E.Kalniņam par gleznu “Plostnieks” Valsts mākslas
akadēmija piešķir Romas fonda stipendiju, kas māksliniekam dod
iespēju gadu uzturēties un strādāt Itālijā. Tur mākslinieks
papildina krāsu paleti, gūst iedvesmu jaunām tēmām un
motīviem.
Diemžēl okupācijas laikā 1945.gadā E.Kalniņš ir pirmais, kurš
pievēršas politiski angažētai mākslai, uzgleznojot darbu “Jaunās
buras”, kas principā ir “Plostnieka” pārfrāzējums ideoloģijai
vēlamā un saprotamā mākslas valodā. Lai arī mākslinieks
simpatizējis gan skatītājiem, gan ideoloģiskajai varai, tomēr
mākslu vērtējošie funkcionāri vienalga pārmeta viņam
“dekoratīvismu” krāsu lietojumā.
Izstādē var vērot, kā mainījies mākslinieka otas triepiens un
krāsu izmantojums brīvās Latvijas laikā un okupācijas laikā.
Nevar nepamanīt, ka E.Kalniņš izvēlējies vidusceļu – meklējis
kompromisu starp ideoloģiju un mākslu. Iespējams, tāpēc
E.Kalniņam nevar piedēvēt padomju ideoloģijas nesēja titulu, jo
mākslinieks tik un tā gleznoja jūru, zvejniekus, miglu un kluso
dabu, tiesa, vienkāršāk, bet ne neprofesionālāk.
Izstāde ļauj skatīt mākslinieka daiļradi kopumā un izbaudīt tās
estētiskās vērtības. E.Kalniņa estētika piedāvā savdabīgu
skatījumu uz ikdienas dzīvi, mazliet stilizējot, bet
neidealizējot to. Mākslinieks estetizē visu – gan citronu, gan
krabi un zivi.
Dzīves laikā E.Kalniņa personālizstādes notikušas Tokijā (1977),
Maskavā (1985) un divas Rīgā (1939; 1984).
Raivis Spalvēns, LKA students
Eduardam Kalniņam – 100
Sadarbībā ar izdevniecību
“Neputns” laists klajā Valsts Mākslas muzejā krājumā esošo
Eduarda Kalniņa darbu kolekcijas katalogs, kura izdošanu
finansiāli atbalstījis Valsts Kultūrkapitāla fonds. Kataloga
sastādītāja ir Aija Brasliņa, mākslinieks – Juris
Petraškevičs.
Līdz ar Eduarda Kalniņa simtgades izstādi tiek prezentēts vēl
viens projekts – virtuāla izstāde “Mākslinieks Eduards Kalniņš
dokumentos un gleznās”. Projekta vadītājs ir Latvijas Valsts
arhīva vecākais eksperts Guntis Švītiņš. Projekts realizēts ar
Valsts Kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu un valsts
aģentūras “Kultūras informācijas sistēmas”
līdzdalību.
Virtuālā izstāde ir sadarbības projekts,
kurā izmantoti Latvijas Valsts arhīva dokumentu fondi, Valsts
Mākslas muzeja glezniecības un grafikas kolekcijas, Latvijas
Mākslas akadēmijas Informācijas centra zinātniskā arhīva
materiālu krājums. Virtuālā izstāde paplašina priekšstatu par
izcilo personību. Dokumenti, rokraksti, fotogrāfijas, gleznas,
katalogi, citi informatīvi materiāli aptver mākslinieka darbību
no 1920. līdz 1980.gadam, spilgti iezīmējot mākslinieka un laika
savstarpējās attiecības.
Ar virtuālo izstādi tiek nodrošināta sabiedrības papildu
informētība un pieejamība arhīvu, bibliotēku un muzeju
krājumiem.
“LV” informācija