1990.gada 3.maijs – 1993.gada 5.jūlijs
1990.gada 11.maija sēdes stenogramma
Rīta sēdē
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; / – atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos – Lilitas Kainaizes tulkojums.
Sēdi vada Latvijas Republikas
Augstākās padomes priekšsēdētājs Anatolijs
Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Cienītie deputāti! Pulkstenis ir 10.03.
Turpinām sesijas darbu. Rīta sēdi atklājam un tūlīt
reģistrējamies. Rezultāts – 153 deputāti. Es ļoti īsi
atbildēšu uz deputāta Zaļetajeva jautājumu:
*/16. maijā darbu sāk KPFSR tautas deputātu kongress. Vai
Latvijas Augstākā padome ir saņēmusi ielūgumu sūtīt delegāciju uz
kongresa atklāšanu? Atbildu. Nav saņēmusi.
Vai Latvijas Augstākā padome sūtīs delegāciju pēc savas
iniciatīvas, ja ielūgums nav saņemts? Man šķiet, ka atbilde ir
skaidra: šādos gadījumos delegācija netiek sūtīta. Par to, ka mēs
nosūtījām ielūgumu uz mūsu sesiju, bija informācija, manuprāt,
par to mēs jau ziņojām./
Mēs vakar vienojāmies, ka šodien plenārsēdē apmēram stundas laikā
izlemsim jautājumu par Latvijas Republikas Ministru padomes
sastāvu vai, pareizāk sakot, par struktūru. Jums bija iespēja
vakar vakarā un arī šodien no rīta apspriest šo jautājumu
komisijās vai frakcijās. Ja ir bijusi apspriede komisijās, tad
komisiju priekšsēdētāji var ļoti īsi izteikt savu attieksmi pret
diskusiju, kura mums vakar bija. Tas jādara tā, lai mēs pēc tam
varam pieņemt lēmumu.
Apspriedīsim arī darba gaitu vai vispirms pabeigsim šo jautājumu?
Pabeigsim šo jautājumu. Kādi ir priekšlikumi no komisijām? Vai
komisiju priekšsēdētāji paši pēc savas iniciatīvas nāks tādā
kārtībā, kā ir sarakstā, un izteiks savu viedokli? Vispār katru
nopietnāku jautājumu mums vajadzētu apspriest. Likumdošanas
jautājumu komisijai vajadzētu uzstāties pirmajai vai pēdējai.
Lūdzu – vārds deputātam Aivaram Endziņam.
A.Endziņš: Cienījamais priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti!
Atklāti jāsaka, ka Likumdošanas jautājumu komisija kopīgi ar
Aizsardzības un iekšlietu komisiju apsprieda kandidatūru
iekšlietu ministra amatam. Mēs pilnīgi kolektīvi līdz galam šo
jautājumu par likumprojektu izdiskutēt nevarējām. Tomēr gribu
izteikt dažas domas – vairāk gan personiski nekā komisijas
vārdā. Ja esam uzticējuši valdības vadību Ivaram Godmanim un ja
valdības likumprojekts ir arī viņa priekšlikums, tad mums šajā
priekšlikumā par sastāvu, kādu viņš liek priekšā, būtu
jāieklausās. Šeit varētu izvērsties diskusija, kas jau vakar
aizsākās, jautājumā par Celtniecības ministriju saistībā ar
arhitektūru. Var būt diskutējami jautājumi, kuri nav līdz galam
atrisināti, t.i., par Mežsaimniecības departamentu un
Zivsaimniecības departamentu. Par to esmu saņēmis izrakstu no
Apkārtējās vides aizsardzības komisijas sēdes, kura ierosina
izveidot šīs komitejas un departamentus, iekļaujot tās arī
valdības sastāvā. Bet tas ir diskutējams jautājums.
Es gribētu runāt par diskusiju, kas mums bija vakar, – ir
vai nav vajadzīgi pamatvirzieni. Manuprāt, šī daļa 2.punktā būtu
jāizsvītro, atstājot likuma nosaukumā tikai “Latvijas Republikas
Ministru padomes sastāvs” bez darbības pamatvirzieniem. Laikam
jau pareizs ir priekšlikums, ka vajag uzticēt valdībai izstrādāt
savu darbības programmu un mēneša laikā iesniegt to Augstākajai
padomei apspriešanai un apstiprināšanai, atstājot šajā projektā
3.punktu – jautājumu, kas ir saistīts ar Ministru padomes
Prezidija izveidošanu, 4.punktu tādā redakcijā, kā likts
priekšā – atzīt par spēku zaudējušu likumu par Latvijas PSR
Ministru padomi. Atcelt mēs varam, bet mums nav neviena likuma
apakšā. Un tāpēc man būtu priekšlikums mainīt šā punkta
redakciju, jo pašreiz spēkā esošais Latvijas PSR likums par
Latvijas PSR Ministru padomi nav pretrunā ar 4.maija Deklarāciju.
Vienlaikus jāuzdod Augstākās padomes Prezidijam izveidot
komisiju, kas izstrādātu likumprojektu par Latvijas Republikas
valdību. Šeit diskusiju vispār nevajag izvērst.
Priekšsēdētājs: Jūs izteicāt savu viedokli par
pamatvirzieniem, ka tos nevajadzētu, un valdība pati arī noņēma
tos. Paliek Ministru padomes sastāvs. Pats galvenais, par ko šeit
vakar notika diskusija un uz ko pastāv valdība, un uz ko komisiju
priekšsēdētājiem būtu jādod atbilde, ir valdības sastāva
uzskaitījums un pēc tam likumprojekts par Latvijas Republikas
valsts pārvaldes sistēmas grozījumiem. Grozījumi neskar
Konstitūciju. Tie ir sekojoši: nodibināt Latvijas Republikas
Celtniecības ministriju, Lauksaimniecības ministriju, Materiālo
resursu ministriju. Vakar šeit izskanēja doma nodibināt Satiksmes
ministriju. Tas būtu 5.punkts.
6.punkts. Likvidēt Latvijas Republikas Komunālās saimniecības
ministriju, Latvijas Republikas Valsts televīzijas un
radioraidījumu komiteju, Latvijas Republikas Valsts fiziskās
kultūras un sporta komiteju. Vakar valdība ieteica vēl likvidēt
Latvijas Republikas Valsts statistikas komiteju. Tāds pašreiz ir
projekts, par kuru būtu jāizsaka sava attieksme.
A.Endziņš: Šīs ministrijas var izveidot un arī pārveidot par
valsts komitejām vai departamentiem – kā valdība ierosina –,
lai tas nebūtu pretrunā ar tām tiesībām, kādas ir Augstākajai
padomei, ja šie jautājumi ir apsvērti. Vienlaikus jādomā, kas
nāks likvidējamo resoru vietā. Valdībai to vajadzētu paskaidrot.
Manas personiskās domas ir, ka mums jau savā laikā tika
likvidēta, piemēram, Fiziskās kultūras un sporta komiteja, tās
vietā izveidojot sporta biedrību un organizāciju savienību kā
sabiedrisku organizāciju. Pēc tam mēs atkal atgriezāmies pie
valsts pārvaldes struktūras. Vai šie jautājumi ir pārdomāti
pietiekami dziļi, pašreiz es īsti pārliecināts neesmu.
Priekšsēdētājs: Vakar valdība izteica savus apsvērumus, ka
praktiski visur vajadzētu pāriet uz valsts departamentu sistēmu.
Tā es sapratu.
A.Endziņš: Ja ir tikai valsts komitejas statusa nomaiņa ar
departamenta statusu, tad tā ir cita runa. Vienīgi jāatceras, ka
arī šīs sfēras nedrīkst palikt bez valsts pārvaldes.
Priekšsēdētājs: Tas būtu viss, kas jāprecizē? Paldies.
O.Kehris: Ekonomikas
komisija šos jautājumus varēja apspriest tikai savu iespēju
robežās un tā laika ietvaros, kā bija paredzēts. Bet, lai šos
jautājumus varētu nopietni izvērtēt, mēs jau vakar to teicām, ir
vajadzīgs daudz lielāks laiks. Tomēr tika izteikts secinājums, ka
esošā valdības struktūra būtībā ir izveidojusies administratīvās
ekonomikas sistēmas apstākļos un neder pārejā uz tirgus
ekonomiku. Tas ir ļoti plašs jautājums, kas saistīts ar valdības
koncepciju. Pēc tam ir jāveic funkcionālā analīze, lai varētu
noteikt, konkrēti kādas ministrijas izveidot. Tika izteikts
viedoklis, ka tirgus ekonomikas apstākļos neder un nav vajadzīgas
vismaz četras ministrijas: Celtniecības, Rūpniecības, Materiālo
resursu un Tirdzniecības ministrija ar to pašreizējām funkcijām.
Un ļoti iespējams, ka būtiski jāpārskata vairāku ministriju
funkcijas. Tomēr komisija nonāca pie viedokļa, ka pagaidām var
palikt un acīmredzot šajā situācijā arī būs jāpaliek tām
ministrijām, ko valdība ierosina. Valdībai jāuzticas, ja ir runa
par tautsaimniecības bloku. Daudzi izteica bažas, ka šis pagaidu
stāvoklis var ieilgt...
Tomēr tika izteiktas domas par četrām komitejām, proti, par
Statistikas, Fiziskās kultūras un sporta, Radio un televīzijas un
Tautas kontroles komiteju. Attiecībā uz tām šajā dokumentā jābūt
skaidrībai. Ja valdība ierosina likvidēt tās un pārvērst par
nevaldības komisijām, tad tam jābūt šajā dokumentā fiksētam. Tika
izteikts viedoklis, ka pārējām ministrijām vai pārējiem
ministriem, komplektējot jauno ministrijas aparātu, ir jābūt
iespējai atlaist visu ministrijas aparātu un būtībā komplektēt
jaunu ministrijas aparātu. Palika divi lieli jautājumu bloki,
kuros tik īsā laikā nebija iespējams panākt būtisku, sacīsim,
vienotu viedokli. Daudzi deputāti aizstāvēja Mežsaimniecības
ministrijas nepieciešamību. Šo jautājumu argumentēti var
atbalstīt gan deputāts Bresis, gan deputāts Andris Bērziņš.
Diskusijā par lauksaimniecības vietnieka nepieciešamību daudzi
teica, ka vajag, turpretim citi pamatoja, ka šis vietnieks vairs
nebūs vajadzīgs. Tā pie vienota viedokļa nenonācām.
Es saprotu, ka tas ir projekts, tātad dokuments par Latvijas
Republikas Augstākās padomes pastāvīgo komisiju darba kārtību un
kandidatūrām, kuras apstiprina Latvijas Republikas Augstākā
padome. Te gan nav pat minēts, ka tas ir projekts. Nav arī
zināms, kas šo dokumentu sastādījis, bet tajā ir ļoti daudz
neprecizitāšu un nepilnību. Laika trūkuma dēļ minēšu tikai dažas.
Projektā paredzēta Tirdzniecības un pakalpojumu komisija, lai gan
iepriekš ar šīs komisijas vadītāju deputātu Čepāni runājām, ka
Tirdzniecības un apgādes komisija lielā mērā ir saistīta ar
izskatāmo jautājumu būtību. Iepriekš šai komisijai piederēja
Materiālo resursu ministrija, pašreiz tā ir minēta pie mums.
Statistikas komiteja ir minēta 5.punktā pie Arhitektūras un
celtniecības komisijas. Bet jādomā arī par Ekonomikas komisiju.
Šis dokuments tomēr nav sastādīts pārdomāti, nav apspriests un
pamatots. Lai mēs šodien varētu strādāt, ļoti daudzas no
iesniegtajām kandidatūrām ir jāizskata tieši Ekonomikas komisijā.
Atvēlētā laika ietvaros, ja tas ir no plkst.11.00 līdz pusdienas
laikam, mēs daudzmaz kvalificēti varētu izskatīt trīs
kandidatūras, ne vairāk. Tās varētu būt Arņa Kalniņa kandidatūra
Ministru padomes priekšsēdētāja vietnieka amatam, Jāņa Āboltiņa
kandidatūra ekonomikas ministra amatam un finansu ministra Elmāra
Siliņa kandidatūra. Mums, nevis Tirdzniecības un pakalpojumu
komisijai jāizskata arī materiālo resursu ministra Edgara
Zausajeva kandidatūra. Šaubos, vai mēs varēsim tik īsā laikā
izskatīt tik lielu ministru skaitu. Es saprotu, ka tieši šie
ministri ir izskatāmi pirmām kārtām, bet, ja vien ir iespēja,
šodien šai komisijai vajadzētu strādāt, lai nezaudētu laiku šai
ēkā, nevis Brīvības bulvārī 58, jo daudzi citu komisiju deputāti
ir izteikuši lielu interesi piedalīties ekonomikas, finansu un
citu mūsu ministru apspriešanā.
Priekšsēdētājs: Es tomēr jūtu, ka mēs tā vienkāršoti gribam
iet uz priekšu. Tātad divu komisiju priekšsēdētāju domas ir
izskanējušas, īsti viedoklis vēl nav izkristalizējies, bet
principā mēs varētu piekrist, un tas arī būtu pareizāk, ka
vajadzīgs 15-20 minūšu pārtraukums. Šajā laikā jāpavairo
materiāls un komisiju priekšsēdētājiem tas jāparaksta. Pēc tam
mēs skatīsimies, kāda ir komisijas attieksme pret šo struktūru un
balsosim. Ja tā turpināsies mūsu debates, es nezinu, kā mēs tās
beigsim. Es saprotu, ka mums ir diezgan sarežģīta situācija.
Komisijas vakar vēlu vakarā strādāja, un materiāls nav pavairots.
Tas ir ļoti neērti. Mums būs nepieciešams pārtraukums, jo citādi
man ir grūti vadīt pēc divu komisiju priekšsēdētāju runām.
J.Škapars: Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu
komisija principā atbalsta tos priekšlikumus, kurus ierosināja
Ministru padomes priekšsēdētājs. Es domāju, ka te nekādas
kardinālas izmaiņas nav vajadzīgas. Vajag uzticēties, ja jau mēs
esam ievēlējuši savu premjerministru. Ir tikai divas piebildes.
Attiecībā uz Valsts lietu ministriju un attiecībā uz Ekonomikas
ministriju ir priekšlikums – acīmredzot jāsašaurina šo divu
ministru funkcijas un jānosaka lielāks aparāts, un, ņemot vērā
visus apstākļus, tomēr būtu lietderīgi nodibināt Municipālo
departamentu. Tā kā mēs likvidējam Komunālās saimniecības
ministriju, ir ierosinājums samazināt aparātu un likvidēt arī
attiecīgās padomju nodaļas. Ministru padomē gan mums nepaliks
neviena orgāna, kas rūpētos par vietējām padomēm, bet tā ir viena
no visbūtiskākajām nozarēm mūsu saimniecībā. Lai mēs nezaudētu
gan bāzi, gan kadrus, šis Municipālais departaments jāizveido ar
ļoti nelielu, bet efektīvu aparātu. Departamentu varētu
apstiprināt Augstākajā padomē, bet tas principā darbotos pie
Ministru padomes un to vadītu Ministru padomes priekšsēdētāja
pirmais vietnieks.
Priekšsēdētājs: Lauksaimniecības komisija. Lūdzu, pēc mūsu
rituāla, stenogrammai nosauciet uzvārdu.
V.Strīķis: Godāto priekšsēdētāj, godātie kolēģi!
Lauksaimniecības un mežsaimniecības komisija, ļoti rūpīgi
izskatījusi likumprojektu, kopumā to atbalsta, bet, lai varētu
risināt lauku problēmas, likumprojektā mēs neredzam Ministru
padomes priekšsēdētāja vietnieku lauku jautājumos, kaut gan
mutiski valdības vadītājs par to iestājās. Bet, ņemot vērā to, ka
nav konkrētas personas, likumā tas nav paredzēts. Lai no šīs
situācijas izietu, mēs iesakām likumā ietvert vienu punktu, kurā
uzdot valsts vadītājam paredzēt priekšsēdētāja vietnieku lauku
jautājumos un ieteikt attiecīgu kandidatūru. Otrām kārtām
likumprojektu vajadzētu papildināt ar punktu, kurā atspoguļotos
arī departamenti, bet tie nebūtu valdības sastāvā. Lauku problēmu
risināšanai ļoti nepieciešama ir, pirmkārt, agrārā reforma,
Reģionālās lauksaimniecības mašīnbūves un Meža departaments. Mēs
piekrītam valdības vadītājam – ja būs Ministru padomes
priekšsēdētāja vietnieks lauku jautājumos, šie departamentu
direktori varētu arī neieiet valdībā. Likumprojektā un tālāk
likumā šāds punkts jāiekļauj, lai mums būtu pārliecība, ka
departamenti tiks veidoti. Paldies.
Priekšsēdētājs: Rūpniecības komisija – lūdzu.
Ģ.Krūmiņš: Mēs Rūpniecības komisijā galvenokārt
nodarbojāmies ar savām problēmām un uzskatām, ka struktūras
komisijas varbūt nevajadzēja apspriest komisiju vadītājiem, bet
uzticēt tomēr Ministru padomes priekšsēdētājam izveidot šo
valdības struktūru tādā veidā, kā viņš uzskata par labāku.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, tuvāk pie mikrofona!
Ģ.Krūmiņš: Kas attiecas uz šo Ministru padomes sastāvu, uz
valdības sastāvu, mūsu komisija ir tādās domās, ka tieši šādas
ministrijas, kādas ir iesniegtas izskatīšanai, būtu ļoti
piemērotas pārejas periodam. Pakāpeniski attīstoties tirgus
ekonomikai un ieviešot īpašuma formu daudzveidību, pārejot uz
akciju sabiedrībām, atsevišķu ministriju loma, protams,
samazināsies un šo ministriju uzdevums varētu būt tikai kopējās
valdības stratēģijas izstrādāšana, nevis konkrētu ekonomiskās
darbības virzienu regulēšana katram rūpniecības uzņēmumam u.tml.
Ministrijas izstrādātu ekonomisko stratēģiju un varbūt arī
noteiktu rūpniecības uzņēmumus, kurus valdība varētu saglabāt
savā vai daļējā īpašumā. Bez tam pārejas periodā, piemēram,
Rūpniecības ministrijai varētu būt ļoti svarīga loma, realizējot
Vissavienības uzņēmumu pāreju republikas pakļautībā. Attiecībā
par departamentiem jāteic, ka, nenoliedzot dažu šeit ieteikto
departamentu lietderīgumu, mēs domājam, ka radīt ļoti daudzus
departamentus diez vai būtu ieteicams. Es domāju, ka par visu
attiecīgo nozari tomēr vajadzētu atbildēt ministrijai, nevis šos
jautājumus sadalīt pa dažādiem departamentiem un tādā veidā
saskaldīt struktūru. Kopumā par piedāvāto likumu ir tādas domas,
ka tagad vajadzētu apstiprināt tikai republikas valdību, bet
valdības programmu un darbības virzienus atstāt uz vēlāku
laiku.
Priekšsēdētājs: Paldies. Celtniecības, Enerģētikas,
Transporta un Informācijas komisija.
O.Blumbergs: Principā pievienojoties tam, ko sacīja
Rūpniecības komisijas vadītājs, uzskatām, ka tāda struktūra, kāda
tiek piedāvāta, zināmā mērā ir valdības galvas struktūra, kura
varētu būt pieņemama pārejas periodā. Nākotnē jārisina jautājums
par Ekonomikas ministrijas, Materiālo resursu ministrijas,
Rūpniecības ministrijas un Tirdzniecības ministrijas funkcijām,
jo acīmredzot jāatrod risinājums par šo ministriju apvienošanu
vienā. Manuprāt, nepareiza ir Valsts statistikas komitejas
pakļaušana valdībai. Visu pēckara periodu esam redzējuši, ka
statistikas dati tiek falsificēti, kārtības tur nav nekādas un
vienmēr jebkura valdība ir bijusi ieinteresēta parādīt labākā
gaismā savu darbību. Esmu cieši pārliecināts, ka valsts
statistikas centrālajam orgānam ir jābūt tieši pakļautam
parlamentam.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tālāk Jūras lietu komisija.
B.Salītis: Godātais priekšsēdētāj, cienījamie deputāti!
Apspriežot šo jautājumu par piedāvāto valdības struktūru, es
domāju un arī mūsu komisijas deputāti uzskata, ka valdība var
noteikt un var izvēlēties vajadzīgo struktūru. Vienīgi būtu
vēlams, runājot par jūras lietām, redzēt, kam jūras lietu valsts
funkcijas tiks nodotas, jo šodien mēs neredzam, kam tiks
pakārtota zivsaimniecība, Latvijas jūras kuģniecība un upju
transports. Ja būtu strikti redzams, kā šīs nozares tiks
pārvaldītas, varbūt mums būtu zināma skaidrība. Tomēr mūsu
komisija uzskata: ja tāda ministrija nav paredzēta, tad Jūras
lietu departaments būtu vajadzīgs, lai varētu koordinēt kopumā
visu šo pārvaldes struktūru. Par piedāvāto struktūru mums īpašu
iebildumu nav, vienīgi ļoti grūti ir secināt, ar ko katra
ministrija nodarbosies, jo tāda plaša izskaidrojuma un izvērsuma
nav.
Priekšsēdētājs: Vārds Tirdzniecības un pakalpojumu pastāvīgās
komisijas priekšsēdētājam deputātam Čepānim.
A.Čepānis: Republikas Augstākās padomes Tirdzniecības un
pakalpojumu komisija, neskatoties uz vakar Augstākās padomes
sesijā dažu deputātu izteiktajiem priekšlikumiem par to, ka
pašreizējos apstākļos Tirdzniecības ministrija republikas
valdības struktūrā it kā neesot vajadzīga, vienprātīgi,
atkārtoju, pilnīgi vienprātīgi, nāca pie slēdziena, ka
pašreizējos apstākļos Tirdzniecības ministrija republikā ir
nepieciešama. Taču mēs nonācām arī pie tāda slēdziena, ka
Tirdzniecības ministrijas funkcijas būtiski jāmaina, jo mūsu
kroplīgās ekonomikas apstākļos šobrīd kaut ko pārdot nav
problēma, bet problēma ir sagādāt republikai lielākus tautas
patēriņa preču, it sevišķi pārtikas preču, resursus. Tāpēc
komisija uzskata, ka ir jāmaina Tirdzniecības ministrijas loma
tautsaimniecības kompleksā un tai galvenokārt jāņem savā pārziņā
organizācijas, kuras pašlaik republikā veic tirdzniecisko
darbību, tas ir, republikas Lauksaimniecības ministrija ar tās
tirdzniecības tīklu un strādnieku apgādes daļu, kas nodarbojas
galvenokārt ar dzelzceļa transporta strādnieku apgādes
jautājumiem, apvienība “Latvijas grāmata”, apvienība “Farmācija”
un citas tirdzniecības organizācijas. Tai jāveido tirdzniecības
politika mūsu republikā. Tādēļ mūsu ierosinājums ir atbalstīt
Ministru padomes priekšsēdētāja Godmaņa priekšlikumu par
Tirdzniecības ministrijas izveidošanu, un pulksten 15 mēs varēsim
Augstākajai padomei ierosināt konkrētu tirdzniecības ministra
kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vārds Apkārtējās vides aizsardzības
pastāvīgās komisijas priekšsēdētājam deputātam Batarevskim.
O.Batarevskis: Vakar mēs izskatījām jautājumu par valdības
sastāvu, un mums ir iebildumi pret Celtniecības ministrijas
nosaukumu, jo principā ir jāuzsver galvenā funkcija, ko ietver
arhitektūra. Tāpēc mēs ierosinām to nosaukt par Arhitektūras un
celtniecības ministriju. Bez tam mums ir iebildes pret to, ka
novārtā atstāta tāda svarīga Latvijas dabas sastāvdaļa kā meži,
kas veido 50 procentus no Latvijas teritorijas, un ka uz mežiem
skatās tikai kā uz celulozes izejvielu, bet neskatās uz to
vispārējo nozīmi mūsu dabas norisēs. Tāpēc mēs uzskatām, ka ir
nepieciešams izveidot Mežsaimniecības departamentu, kas būtu
valdības sastāvā, un šim departamentam būtu jāveic vienota
Mežsaimniecības pārvaldes funkcija, tam būtu jānodod arī mežu
izmantošanas funkcijas, ko pašreiz veic apvienība “Latvijas
meži”.
Otrkārt, mēs uzskatām, ka nepieciešams atrisināt jautājumu par
PSRS pārraudzībā esošo zivsaimniecību, kas sadalīta pa dažādām
nozarēm – tas ir, Baltribvod, Zapriba, Zvejnieku kolhozu
savienība un citām. Apvienojot šīs funkcijas, vajadzētu izveidot
Zivsaimniecības departamentu, kura vadītājs arī ietilptu Ministru
padomes sastāvā.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tālāk vārds Sociālās nodrošināšanas
un veselības aizsardzības pastāvīgās komisijas priekšsēdētājam
deputātam Krastiņam.
I.Krastiņš: Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamie kolēģi!
Vakar komisija apsprieda piedāvāto likumprojektu valdības
struktūras jautājumā un nolēma, ka galvenais princips tomēr būtu
Ministru padomes priekšsēža cienīšana un viņa piedāvātā
struktūras modeļa respektēšana. Līdz ar to pēc vispusīgas domu
apmaiņas principiālu priekšlikumu par Ministru padomes struktūras
izmaiņām mums nav. Vienīgi ar niecīgu balsu vairākumu komisija
nolēma atbalstīt priekšlikumu par Ministru padomes priekšsēdētāja
vietnieka posteni lauku jautājumos. Tiesa, ar piebildi, ja to
atzīs par lietderīgu pats Ministru padomes priekšsēdētājs.
Citādu ierosinājumu par pašu likumprojektu komisijai nav, tā
atbalsta ministriju nosaukumu maiņu. Tālāk par Ministru padomes
sastāvu. Es patlaban gribētu pievienoties visai plašajam Latvijas
PSR Konstitūcijas citētāju pulkam un atgādināt tās 117.pantu,
kurā teikts, ka jaunizveidotā Ministru padome iesniedz
Augstākajai padomei izskatīšanai savu turpmākās darbības
programmu. Tā kā pagaidām Ministru padome vēl nav izveidota,
prasīt no jaunā premjerministra kaut kādu turpmākās darbības
programmu, varētu pat teikt, ir antikonstitucionāli. Domāju, ka
šo likumu vajadzētu apstiprināt un pēc tam jaunajai Ministru
padomei pieprasīt tās darbības programmu. Paldies.
Priekšsēdētājs: Tālāk vārds Tautas izglītības, zinātnes un
kultūras pastāvīgās komisijas priekšsēdētājam deputātam
Laķim.
P.Laķis: Cienījamais priekšsēdētāj, cienījamie kolēģi!
Mūsu komisija vakar apsprieda jautājumus, kas ietilpst tās
kompetences sfērā, tas ir, divas izpildvaras organizācijas –
Izglītības ministriju un Kultūras ministriju. Mēs gatavojamies
aplūkot jautājumu par šo ministriju ministru kandidatūrām, un es
domāju, ka šodien pulksten 15 mūsu sēdes turpinājumā mēs varēsim
cienījamiem kolēģiem ziņot par saviem secinājumiem.
Manuprāt, aplūkot jautājumu par valdības struktūru komisijai,
kura turklāt nav kompetenta ekonomikas un pārvaldes jautājumos,
ir visai vieglprātīgi. Šajā situācijā varam izteikt tikai divus
atzinumus: pirmkārt, mums ir jāuzticas mūsu Ministru padomes
priekšsēdētāja izvirzītajai valdības struktūrai, un, otrkārt,
pārejas periodā ir nepieciešams izmantot šo struktūru, jo mūsu
pašreizējais Latvijas valsts stāvoklis ir tik katastrofāls, ka
citas izejas, izņemot šo daļēji administratīvo ekonomiskās
vadības sistēmu, mums acīmredzot nav. Un, tā kā mūsu komisija
kopā ar Sociālās nodrošināšanas un veselības aizsardzības
pastāvīgo komisiju skars jautājumus, kas saistīti ar sportu, tad
mūsu vienīgais ieteikums ir tāds, ka nepieciešams Sporta lietu
departaments. Tomēr, manuprāt, tā vadītājam diezin vai vajadzētu
būt loceklim. Paldies.
Priekšsēdētājs: Tālāk vārds Cilvēka tiesību un nacionālo
jautājumu pastāvīgās komisijas priekšsēdētājai deputātei
Kozakevičai.
I.Kozakeviča: Tā kā neviena no Ministru padomes
struktūrvienībām tieši un pilnībā neattiecas uz mūsu komisijas
kompetenci, tad mums iebilžu pret piedāvāto Ministru padomes
struktūru nav. Uz mūsu kompetenci turpmāk attieksies daudzu
ministriju darbība un varbūtējās zemākās struktūras. Vakar
apspriežoties mūsu komisija izteica vēlēšanos šodien piedalīties
ne vien, kā tas ir paredzēts, ārlietu ministra kandidatūras
izskatīšanā, bet arī, gluži likumsakarīgi, pārrunās ar Valsts
drošības komitejas priekšsēdētāju.
Priekšsēdētājs: Aizsardzības un iekšlietu komisija.
T.Jundzis: Cienījamie deputāti! Aizsardzības un iekšlietu
komisijas kompetencē varētu ietilpt trīs ministriju un komiteju
darbība: Iekšlietu ministrija, Tieslietu ministrija un Valsts
drošības komiteja. Tā kā vakardienas diskusijās nepacēlās
jautājums nedz par Iekšlietu ministrijas, nedz par Tieslietu
ministrijas nepieciešamību valdības sastāvā, es domāju, ka šis
jautājums ir pats par sevi skaidrs. Vakar mūsu komisija par
iekšlietu ministra kandidatūru apstiprināja Viktoru Skudru. Kas
attiecas uz Valsts drošības komiteju, par to vakardienas debates
notika vienā virzienā: vai šīs komitejas priekšsēdētāju vajadzētu
iekļaut valdības sastāvā? Te man ir jāpaskaidro, ka Latvijas PSR
Konstitūcijas 116.pants paredz, ka Valsts komiteju priekšsēdētāji
ieiet valdības sastāvā. Tāpēc par šo jautājumu diskutēt pašreiz
nebūtu pamata.
Un, visbeidzot, es gribētu izteikt savu viedokli jautājumā par
piedāvātā likumprojekta otrajā punktā paredzētajiem darbības
pamatvirzieniem. Es domāju, ka šo punktu vajadzētu svītrot.
Turklāt deputātiem par to vajadzētu iestāties diezgan
konsekventi, jo šajā punktā es saskatu zināmas lamatas. Tāpēc ka
saskaņā ar Latvijas PSR Konstitūcijas 118.pantu viss, kas nav
Augstākās padomes un vietējo padomju kompetencē, jārealizē
Ministru padomei. Nekad neizdosies sastādīt pilnīgu pamatvirzienu
vai virzienu sarakstu, neaizmirstot kādu vairāk vai mazāk svarīgu
virzienu. Un, ja kāds no šiem virzieniem būs aizmirsies, un tas
noteikti tā būs, valdība vienmēr varēs atsaukties uz šā
likumprojekta, ja tas kļūs par likumu, otro pantu. Tādēļ aicinu
to izsvītrot.
Priekšsēdētājs: Ārlietu komisija.
J.Freimanis: Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamie kolēģi!
Ar gandarījumu mēs konstatējam, ka šoreiz republikas Ministru
padomes sastāvā ir Ārlietu ministrija, kura šoreiz nebūs tikai
deklaratīva, bet gan pilntiesīga Ārlietu ministrija. Tā ka no šā
viedokļa projekts, protams, ir apsveicams. Vienojoties ar
opozīcijas deputātiem, mēs, komisija, taisnību sakot, speciāli
kopā nesanācām. Šodien pulksten 11.00 šos jautājumus apspriedīsim
un galvenokārt ārlietu ministra kandidatūru. Tā kā acīmredzot
turpmākajā darba gaitā tiks runāts par kompetenci, es varētu
teikt, ka pats galvenais šeit būs kompetences sadale starp
ministriju un Ārlietu komisiju. Bet šodien pulksten 15.00 mēs
būsim, tā sakot, izlēmuši tieši šo svarīgāko jautājumu par
ministra kandidatūru. Visā visumā projekts ir atbalstāms.
Priekšsēdētājs: Paldies. Par likumprojektu visas komisijas
savu viedokli ir izteikušas. Kā es saprotu, galvenais, uz ko mums
vajadzētu turpmāk balsojot vērst uzmanību, ir grozījumi pārvaldes
sistēmā. Es jums atgādināšu vakardienas diskusiju. Tātad faktiski
runa ir par to, ka jānodibina Latvijas Republikas Celtniecības
ministrija. Kaut gan izskanēja doma, ka jāveido Arhitektūras un
celtniecības ministrija, likvidējot Valsts celtniecības un
arhitektūras lietu komiteju. Nodibinot Enerģētikas ministriju,
praktiski mainās tikai statuss, bet pārvaldes sistēma paliek tā
pati. Kad komiteja kļūst par ministriju, milzīgās debates varbūt
nevajadzētu izvērst. Kaut gan zināmas nianses ir. Principiāls
jautājums ir par Komunālās saimniecības ministriju, kura tiek
likvidēta. Tad Valsts televīzijas un radioraidījumu komiteja,
Valsts fiziskās kultūras un sporta komiteja un Statistikas
komiteja. Transporta un ceļu saimniecības ministrijas vietā
acīmredzot vajag nodibināt Satiksmes ministriju, kuras nosaukums
man liekas tuvāks būtībai. Šādas ministrijas izveidošana nav
pārvaldes principiāls grozījums, bet vairāk ir nosaukuma maiņa.
Tātad nāk klāt valdības lietu ministrs un ierosināts izraudzīties
Ministru padomes priekšsēdētāja vietnieku lauku jautājumos, kaut
gan šajā likumprojektā nemaz nav paredzēts, cik Ministru padomes
priekšsēdētāja vietniekiem būtu jābūt. Lūdzu, kā darīsim pašreiz?
Kas pārstāv Ministru padomi?
Esmu spiests paziņot trīsdesmit minūšu pārtraukumu, kurā tiks
pavairoti materiāli, un komisiju vadītājus lūdzu pēc tiem atnākt
pie manis un parakstīt tos. Pēc pusstundas saņemsim šos
materiālus un balsosim, ja tas būs vajadzīgs, par atsevišķiem
punktiem, jo tā ir ļoti nopietna lieta. Komisiju vadītājus lūdzu
pienākt pie manis.
(Pārtraukums)
Priekšsēdētājs: Turpinām darbu. Vai visi ir saņēmuši
projektu? Tajā praktiski ir fiksēti visi izskanējušie
priekšlikumi. Jāsaka, ka tajā neesam atainojuši komisiju
priekšlikumus, kuri tika izteikti šeit. Lūdza tomēr izskatīt
jautājumu par Mežsaimniecības minis-triju. Mēs varbūt varam
ierakstīt punktu: uzdot Ministru padomes priekšsēdētāja
jaunizveidotajai valdībai izskatīt jautājumu par Mežsaimniecības
ministrijas izveidošanu. Viss pārējais šeit būtu. Par
departamentiem mēs esam ierakstījuši, lai valdība to mēneša laikā
izlemj, jo tas ir skaidrs: ja tiek likvidēta, teiksim, Fiziskās
kultūras un sporta komiteja, dabiski, tiek izveidots
departaments. Tā vismaz man liekas.
No zāles: Pirmajā lapā ir Ceļu saimniecības ministrija,
otrajā – ka jāizveido Satiksmes ministrija.
Priekšsēdētājs: Jā, šeit ir nesaskaņa. Ir runa arī par to, ka
jāprecizē par Arhitektūras un celtniecības ministrijas nosaukumu.
Man, kas kādreiz nedaudz ir bijis saistīts ar celtniecību, šie
vārdi vienmēr iet kopā, bet, ja pret šiem diviem vārdiem ir kaut
kādas īpašas iebildes, tad varbūt tā ir. Lūdzu, deputāt
Gavar.
J.Gavars: Cienījamo priekšsēdētāj! Es domāju, ka nebūtu
pareizi rakstīt – likvidēt Valsts televīzijas un
radioraidījumu komiteju. Pretējā gadījumā man šovakar jāpasaka,
ka televīzijā nebūs nevienas programmas. Varbūt mēs varam
ierakstīt, ka komisijā tika runāts par Valsts televīzijas un
radioraidījumu komitejas reorganizēšanu par Latvijas Republikas
Radio un televīzijas komiteju, jo mēs secinām, ka tomēr paliek
nosaukums “komiteja”, nevis departaments. Starpība tad ir tikai
tāda, ka priekšsēdētājs nepaliek valdības sastāvā.
Priekšsēdētājs: Tā jau ir,
kad visi grib būt valdības sastāvā.
J.Gavars: Nē, mēs nesakām, ka mēs gribam.
S.Zaļetajevs: */Mans jautājums arī ir saistīts ar mūsu
Latvijas Valsts televīzijas un radioraidījumu komitejas nākotni.
Pirms pieņemt lēmumu par šo punktu, gribētos uzzināt valdības
viedokli, kāda šī nākotne būs. Es ne visai labi spēju šo resoru
iedomāties kā departamentu kādā no ministrijām. Iekams pieņemt
lēmumu par šo punktu, gribētos saņemt sīkāku informāciju./
Priekšsēdētājs: */Paldies./
M.Gavrilovs: */Man ir zināmā mērā līdzīgs lūgums par
Statistikas komiteju. Statistika ir ļoti svarīga – tā ir
informācija, no kuras mēs šeit visi pārtiekam. Es pat zinu, kāds
ir Maskavas Statistikas komitejas viedoklis, jo reiz piedalījos
komitejas sēdē, kurā tika izteikts lūgums to atbrīvot no
pakļautības Ministru padomei, tāpēc ka Ministru padome kā
augstāks resors pieprasa sev izdevīgus skaitļus. Ārzemju prakse
liecina par to, ka iestādei, kura sniedz informāciju un kuras
pienākums ir dot objektīvu informāciju, tomēr jāatrodas ārpus
izpildvaras. Tāpēc es iesniegšu rakstveida lūgumu, lai šī
iestāde – varbūt to vajadzētu nosaukt citādi, bet var saukt
arī par komiteju – tiktu pakļauta Augstākajai padomei.
Skaitļi, statistika, no kuras mēs visi esam atkarīgi, nedrīkst
atrasties izpildvaras rokās./
Priekšsēdētājs: */Paldies./
Es domāju, ka šos priekšlikumus mēs lūgsim komentēt deputātu
Vilni Bresi, jo no neatkarīgā deputāta tas būtu pat ļoti vēlami.
Es jums atkārtošu, jo jūs laikam nedzirdējāt līdz galam:
reorganizēt Valsts televīzijas un radioraidījumu komiteju par
Latvijas Republikas Radio un televīzijas komiteju. Tātad tiek
noņemts tikai vārds “valsts”. Un otrs priekšlikums izskanēja par
to, ka Latvijas Republikas Valsts statistikas komiteju vajadzētu
pakļaut Augstākajai padomei. Jūs varat savu viedokli
izteikt?
V.Bresis: Bez šaubām, es uzskatu, ka pašreizējā Televīzijas
un radioraidījumu komiteja ir jāreorganizē, jo mēs jūtam, ka nav
īstas, ja tā var teikt, valdības nostādnes šajā jautājumā. Kā to
izdarīt? Man liekas, ka Radioraidījumu komiteju tiešām vajadzētu
pārveidot un pakļaut republikas Augstākajai padomei. Savā laikā
mums bija tāda doma izveidot Sabiedrisko lietu ministriju, kurā
varētu ietilpt arī šī komiteja. Lai gan pēdējā laikā tāda doma ir
atkritusi, man šķiet, pie šā jautājuma ir jāatgriežas. Tomēr,
priekšsēdētāj, jūsu uzdevums nāca tik negaidīti, ka, atklāti
sakot, es neesmu gatavs pateikt, kā to pašreiz reorganizēt: vai
atstājot kā departamentu, vai atstājot kā komiteju. Un kā ar šo
pakļautību? Domāju, nebūtu slikti, ja tā pakļautos republikas
Augstākajai padomei, jo tā ir un paliek mazāk vai vairāk
politisks orgāns, un mums ar jums būs jākoordinē visas
sabiedriskās un politiskās lietas, kuras vajadzēs izskaidrot
republikas iedzīvotājiem. Tajā pašā laikā domāju, ka nekādā
gadījumā nedrīkst aizliegt republikas valdībai informēt un rast
tādu ļoti plašu kanālu, lai propagandētu visus tos pasākumus, ko
valdība mūsu teritorijā veiks.
Priekšsēdētājs: Tātad šādu priekšlikumu izteica divi
deputāti. Varbūt tik strikti neformulēt – likvidēt –, bet
ierosināt valdībai reorganizēt Latvijas Republikas Valsts
televīzijas un radio komiteju. Tad acīmredzot šis jautājums būs
jāizskata pat atsevišķi, un tas būtu loģiski. Citādi tiešām
iznāk, ka likvidējam. Tātad tas ir ierosinājums, par kuru
balsosim. Attiecībā uz Statistikas komiteju man tā īsti nav
skaidrs, vai tā paliek komiteja vai to pakļauj Augstākajai
padomei? Vai mēs, Augstākās padomes iepriekšējais sastāvs,
Konstitūcijā par Valsts dabas aizsardzības komiteju ierakstījām,
ka tā ir pakļauta Augstākajai padomei? Bet tagad mēs runājam par
Statistikas komiteju.
R.Černajs: Es atbalstu iepriekšējā deputāta teikto, ka
Valsts statistikas komiteja arī būtu saglabājama. Tā acīmredzot
varētu būt pakļauta Augstākajai padomei, jo jāņem tomēr vērā, ka
informācija visā pasaulē ir viena no galvenajām parādībām, un
mums arī tā būtu jāizmanto. Ministru padomes pārziņā pāriet citi
resori, arī tie bez šīs informācijas nevarēs iztikt. Acīmredzot
būtu nepieciešams izstrādāt speciālu likumu par statistiku, un es
domāju, ka šajā likumprojektā jautājumu vajadzētu atstāt atklātu
un rakstīt, ka Valsts statistikas komiteja ir jāreorganizē.
Priekšsēdētājs: Paldies. Pirms balsojam, es lūdzu savu
viedokli īsi izteikt Ministru padomes priekšsēdētājam Godmanim.
Tā kā īsu laiku jūs šeit nebijāt, es informēšu par izmaiņām.
Deputāti iestājās par to, ka ir vajadzīgs viens priekšsēdētāja
vietnieks par lauku prob-lēmām, ka pagaidām mūsu punktā ierakstīt
Valsts televīzijas un radioraidījumu komiteju, kā arī Statistikas
komiteju nevis likvidēt, bet reorganizēt, izskatot atsevišķi
jautājumu, vai mēs Statistikas komiteju pakļausim Augstākajai
padomei vai ne. Tas ir jautājums, kurš argumentēti jāizdiskutē.
Viss pārējais paliek. Komunālās saimniecības ministrijas vietā un
Valsts fiziskās kultūras un sporta komitejas vietā veidojas
departamenti. Attiecīgi ir ierakstīts punkts – viena mēneša
laikā izstrādāt priekšlikumus par departamenta izveidošanu.
Ministru padomes priekšsēdētājam Ivaram Godmanim tiek uzdots
izskatīt jautājumu par Mežsaimniecības ministrijas izveidošanas
nepieciešamību. Lūdzu. Ja varat, tad īsi.
I.Godmanis: Varbūt sākumā principiāli. Es domāju, ka
varētu radīt ļoti daudz veidojumu, kas tieši pakļaujas
Augstākajai padomei. Es pilnīgi saprotu deputātu nostāju, taču
gribu brīdināt, ka var iznākt formāla pakļautība, bet reālā
praktiskā darbība no tā diez vai uzlabosies. Īpaši tas attiecas
uz Statistikas komiteju. Bija runa par valsts komiteju
likvidēšanu. Pēc Konstitūcijas valsts komiteju priekšsēdētāji ir
valdības locekļi. Nu mēs rīkojamies pēc principa, ka valdības
locekļi ir tikai ministri. Jā, atskaitot šo vienīgo gadījumu. Tas
nebūt nenozīmē, ka šis institūts tiek likvidēts. Likvidēt nozīmē
praktiski reorganizēt, tas nozīmē, ka jaunā orgāna vadītājam ir
tiesības gādāt par to, kā orgāns tiek veidots, kas tajā strādās
un kā šis darbs tiks risināts. Tāpēc es atbalstu šo
variantu – reorganizēt Valsts televīzijas un radioraidījumu
komiteju.
Es nezinu, vai esat lietas kursā, kā tas savā laikā tika darīts
Lietuvā. Bija ievēlēta speciāla valde. Es piekrītu deputātam
Bresim, ka šeit ir liels politiskais satvars, tomēr deputātus
aicinātu padomāt par šo variantu, cik daudz šādu komiteju un,
iespējams, arī citu veidojumu var pakļaut Augstākajai
padomei.
Baidos, ka sākumā doma varēja būt saistīta ar to, it kā
fundamentāli uzlabotos darba kvalitāte un neatkarība. Varbūt šajā
ziņā tas tomēr nav pareizākais variants. Es pilnīgi
piekrītu – varētu būt tādas aizdomas, ka valdība var kaut
kādā veidā mēģināt diktēt radio un televīzijai, ko raidīt. Es
domāju, ka šādā stāvoklī mēs neesam, un nekas neliecina par to,
ka šeit vajadzētu būt izmaiņām. Tātad, ja komiteja darbojas
valdības pakļautībā, tas nebūt nenozīmē, ka politiskā situācija
valdības darbībā tika mainīta, es domāju – komitejas
darbībā.
Priekšsēdētājs: Es atvainojos.
I.Godmanis: Lūdzu, lūdzu.
Priekšsēdētājs: Tātad jūs neiebilstat, ka šie abi jautājumi,
par ko tikko teicāt, paliek atklāti, bet punktā ierakstīt –
“reorganizēt”.
I.Godmanis: Jā, es pret to neiebilstu.
Priekšsēdētājs: Paldies.
I.Godmanis: Vēl gribu atbildēt sakarā ar mežsaimniecības
jautājumu. Es domāju, ka struktūru jāsāk veidot no apakšas, nevis
uzreiz ministrijas līmenī, cerot, ka ministrija risinās
jautājumus. Ja jautājums nobriedis un ir cilvēki, kas gatavi to
risināt, turklāt šī ierosme nāk no apakšas, ja pierāda, ka šī
ministrija vajadzīga, tad to var veidot. Te jūtu nedaudz citādu
nostāju. Izveidosim ministriju, un tad jautājums automātiski
risināsies. Es esmu par Mežu departamenta līmeni. Departaments ir
pie valdības. Attiecībā uz vietnieku – to mēs esam
diskutējuši pie lauku problēmām, jautājums jāizskata saistībā ar
lauksaimniecības ministra turpmākajām funkcijām. Es tomēr
aicinātu arī pastāvīgās komisijas un deputātus, kas šo jautājumu
izskata, ļoti rūpīgi risināt šo situāciju, lai nebūtu dublēšanās
un traucējošu faktoru.
Es atbalstu priekšlikumu mēneša laikā izskatīt jautājumu par
departamentiem un to veidošanu, kā arī pierādīt, ka šādi
departamenti ir vajadzīgi. Tas ir valdības uzdevums.
Priekšsēdētājs: */Vai jums ir jautājums?/
No zāles: */Es nesaprotu, kāpēc premjerministrs piekrīt tik
nenoteiktam ierakstam. Saprotiet, kad mēs ierakstām –
izveidot likvidējot vai likvidēt, kaut ko izveidojot, – tad
tiek panākta pilnīga noteiktība. Ja mēs rakstām –
likvidēt – un vairāk neko, tad arī rodas pilnīga noteiktība.
Bet, kad rakstām – reorganizēt, tas ir gandrīz tāpat kā
ierakstīt – uzlabot, vairāk neko nepasakot. Tas nozīmē, ka
cilvēki, kas strādāja ar dokumentu, nav izdomājuši, kā
reorganizēt. Šis būs pirmais likums, kas tik nenoteikti traktē
šos jēdzienus. Ko tas nozīmē – reorganizēt? Tas nav
nekas./
I.Godmanis: Galvenais, kam pievērst uzmanību, ir jautājums,
ka ne Televīzijas un radioraidījumu, ne Fiziskās kultūras un
sporta, ne Statistikas komitejas vadītājs, kas pēc Konstitūcijas
kā valsts komiteju priekšsēdētāji ir valdības sastāva locekļi,
šajā likumprojektā nav valdības locekļi.
Tas vien, ka šeit ir diskusijas par to, vai varētu pakļaut
komiteju tieši Augstākajai padomei, automātiski it kā apstiprina
šo domu. Projekta pirmajā lappusē ir priekšlikums par valdības
locekļiem. Tas ir primārais priekšlikums. Otrs priekšlikums ir
par valsts komitejām. Bet es vēlreiz gribu teikt, ka aizstāvēšu
departamenta principu. Protams, jālemj deputātiem. Es atbalstu
departamenta principu, nepastāvot, lai departamentu vadītāji būtu
valdības locekļi.
Priekšsēdētājs: */Godātais kolēģi deputāt Gavrilov! Mēs
nevaram tā strādāt. Ja pie mums katrs deputāts, apspriežot vienu
un to pašu problēmu, trīs reizes ņems vārdu, tas darbu vienīgi
apgrūtinās. Jūs mani nostādāt neērtā stāvoklī./ Atbildot
deputātam, mūsu kolēģim, kurš uzdeva šo jautājumu, paskaidroju,
ka piezīme ir vietā. Bet šajā situācijā tā tomēr ir mūsu
attieksme. Lai nebūtu nekādu domstarpību, balsosim par katru
punktu projektā.
Pirmais punkts. Transporta un ceļu komisijas vietā Satiksmes
komisija. Arhitektūras un celtniecības. Kā, lūdzu? Arhitektūras
atsevišķi jābūt?
No zāles: Ir priekšlikums nosaukt par Būvniecības lietu
ministriju.
Priekšsēdētājs: Pirmais priekšlikums izskanēja no
komisijām – Arhitektūras un celtniecības. Būvēšanas,
mūrēšanas vai apmešanas – šie priekšlikumi būs pēc tam.
Lūdzu reģistrēties. Rezultāts –167.
Tagad balsosim par pirmo punktu ar izmaiņām, par kurām es
teicu – Arhitektūras un celtniecības, bet transporta un ceļu
vietā – Satiksmes. Lūdzu, izsakiet savu attieksmi!
Rezultāts: par – 116, pret – 32, atturas –
6.
Pirmais punkts šādā redakcijā ir pieņemts. Vai kāds no deputātiem
uzstāj, ka par šo punktu jābalso arī citā redakcijā? */Jūs
uzstājat? Jā? Lūdzu, nolasiet./
No zāles: */Es uzstāju, lai mēs nobalsojam atsevišķi, jo
pieņēmām kopumā. Tātad pareizi būs, kā mēs vakar par to runājām,
balsot atsevišķi par katru ministriju, par to, ka tiek izņemtas
šādas ministrijas – Celtniecības, Materiālo resursu,
Rūpniecības un Tirdzniecības ministrija./
Priekšsēdētājs: */Tātad Celtniecības, Rūpniecības,
Tirdzniecības un Materiālo resursu ministrija./
No zāles: */Atsevišķi balsot par katras izņemšanu./
Priekšsēdētājs: */Proti, tas ir otrs priekšlikums. Par katru
ministriju atsevišķi mēs nevaram balsot. Jums ir variants, kas
izslēdz Celtniecības ministriju, Rūpniecības ministriju,
Tirdzniecības ministriju un Materiālo resursu ministriju. Tātad
ir saņemts šāds priekšlikums. Izsakiet savu viedokli balsojot./
Tātad mūsu kolēģis ierosina balsot. Kā, lūdzu? Nē, katru
ministriju mēs nevaram. Lūdzu, ieslēdziet balsošanu! Izsakiet
savu attieksmi! Rezultāts: par – 46, pret – 105.
Priekšlikums ar balsu vairākumu noraidīts.
Vai vēl kāds uzstāj, ka jābalso par citu variantu? Tagad
2.punkts. Kādas ir piezīmes? Es ierosinu balsot par redakcijas
komisijas projektu un pēc tam, ja būs izmaiņas, balsosim
atsevišķi. Lūdzu, izsakiet savu attieksmi pret 2.punktu!
Rezultāts: 120 – par, 18 – pret, 2 – atturas.
Tātad pieņemts. Vai ir jābalso citas redakcijas? Viena balss vēl
klāt “par”. Citu redakciju nav, nebalsojam.
3.punkts. Divi deputāti ierosināja, un mēs šeit pēdējo daļu
formulējām tā: “Likvidēt Latvijas Republikas Komunālās
saimniecības ministriju, Latvijas Republikas Fiziskās kultūras un
sporta komiteju” un tālāk papildus rakstām: “Reorganizēt Latvijas
Republikas Valsts televīzijas un radioraidījumu komiteju un
Latvijas Republikas Valsts statistikas komiteju.” Tā mēs
norunājām. Lūdzu ieslēgt balsošanas režīmu. Rezultāts: 124 –
par, pret – 21, atturas – 6. Lēmums ir pieņemts. */Jūs
pastāvat uz citu redakciju?/
No zāles: */Pašā pēdējā rindkopā, kur runāts par Satiksmes
ministriju, ierakstīts – likvidēt. Bet runa ir tikai par
pārdēvēšanu. Kāpēc tad vajadzīgs šāds formulējums? Vai tas ir
saistīts ar kaut kādiem pārveidojumiem? Te gluži vienkārši ir
jāpārdēvē./
Priekšsēdētājs: */Jā, ziniet, es arī izteicu šādas bažas, man
arī ir šāds viedoklis. Bet komisija tā nolēma. Mēs nobalsojām,
rezultāts ir skaidrs. Tātad jūs ierosināt – nevis izveidot
un likvidēt, bet pārdēvēt. Vai tā?/
Jums, es domāju, situācija ir skaidra, tāpēc kolēģis izteica
priekšlikumu balsot. Izsakiet savu attieksmi pret priekšlikumu
balsojot. */Mūsu priekšlikums netiek pieņemts. Žēl. Bet ko lai
dara?/
No zāles: Vai mēs nevaram balsot reizē par 4., 5. un
6.punktu?
Priekšsēdētājs: Bet tad man jājautā, kurš jums ir 7.punkts.
“Uzdot Ministru padomes priekšsēdētājam izskatīt jautājumu par
Mežsaimniecības ministrijas izveidošanas nepieciešamību” –
tā ir mūsu attieksme. Ierosināts par visiem šiem pēdējiem
punktiem balsot kopumā. Bet man ir jājautā, vai kādam no
deputātiem attiecībā uz šiem punktiem ir īpaša redakcija?
A.Teikmanis: Man liekas, ka valdībai tomēr vajadzētu
noteikt konkrētāku termiņu, kad programma jāiesniedz. Esam
ierakstījuši, ka viena mēneša laikā, bet vajag norādīt, no kura
brīža šo mēnesi skaita – no šīs dienas vai publicēšanas
dienas.
Priekšsēdētājs: Juristi
visu noskaidros. Tur būs tikai divu dienu starpība. Vai mums
tiešām jāatklāj debates?
L.Kurdjumovs: */Anatolij Valerjanovič! Man ir lūgums. Ja reiz
domājam 7.punktā izdarīt ierakstu par to, ka Ministru padomē
izskatāms jautājums par Mežsaimniecības ministrijas radīšanu un
izveidošanu, tad vajag ierakstīt vēl vienu nozari, par kuru man
vakar bija tas gods ziņot no tribīnes. Būtu jāorganizē apvienība
vai komiteja, kas izlems lauksaimniecības agroservisa jautājumus.
Šī problēma ir piemirsta./
Priekšsēdētājs: */Lai mums būtu vienveidība un skaidrība, mēs
to ierakstām protokolā. Kad pēc mēneša mums būs departamenta
ziņojums, tad mēs šo jautājumu izskatīsim speciāli./ Varbūt
nobalsosim par šiem punktiem.
V.Bresis: Var jau būt, ka ir domāts kaut kā citādāk risināt
jautājumu par valdības avīzes izdošanu. Jāsaka atklāti, ka līdz
šim tikai Augstākā padome un republikas valdība ir bez sava
laikraksta. Vai nebūtu lietderīgi, runājot par dažādām
struktūrām, ierakstīt, ka jaunizveidotajai valdībai mēneša laikā
jāizstrādā priekšlikumi par laikraksta – valdības
vēstneša – izdošanu?
Priekšsēdētājs: Nav iebildumu? Nav. Lai nu ko, bet dot
uzdevumus valdībai mums ir viegli. Tikai – lai šie uzdevumi
būtu izpildāmi. Kolēģi iebilst, ka tomēr nebūs pareizi, jo mums
ir likums par Ministru padomes sastāvu. Ja mēs te visus uzdevumus
saliksim iekšā, tad diez kas nebūs. Pagaidām mēs to vārdiski un
arī, ierakstot protokolā, uzdodam valdībai, bet šajā likumā to
nerakstīsim. Citu piezīmju nav? Tad, lūdzu, balsosim kopumā par
visiem šiem punktiem. Izsakiet savu attieksmi! Lūdzu rezultātu:
131 – par, pret – 14, atturas – 2.
Par ir 132 balsis, tātad mēs esam balsojuši par katru punktu
atsevišķi, tāpēc kopumā mums nav vajadzības vairāk balsot. Kā,
lūdzu? Es sapratu, ka mēs balsojām par likumu kopumā. Vai jūs
sapratāt citādi? Mēs par katru punktu tagad esam nobalsojuši
atsevišķi. Ko gan mēs vairs varam izmainīt? Tāpēc likums ir
pieņemts. Tagad, pirms deputāts Einars Repše īsi izteiks savu
priekšlikumu, mums ir jautājums – vai attiecībā uz komisijām
kaut kas ir mainījies, izņemot to, ka mēs esam aizkavējušies? Vai
mums tomēr nevajadzētu komisiju darbu turpināt līdz pulksten 16?
Kā jūs uzskatāt? Es domāju, ka tām ir jābeidz darbs agrāk par
pulksten 16, jo pulksten 16 jāsāk plenārsēde. Vai jūs man
piekrītat? Tagad sāksies darbs komisijās, tās dosies uz Brīvības
ielas namu un mēģinās strādāt jaunos apstākļos, bet tieši
pulksten 16 šeit atsāksim plenārsēdi. Tātad vārds paziņojumam
deputātam Einaram Repšem un pēc tam dosim vārdu abiem komisiju
priekšsēdētājiem.
No zāles: Informēju, ka Tautas izglītības, zinātnes un
kultūras komisija paliek strādāt šeit uz vietas, jo abi
pretendenti ir atnākuši, un mēs tiksimies trešajā stāvā Daiņa
Īvāna kabinetā.
Priekšsēdētājs: Es došu vārdu paziņojumam arī citu komisiju
priekšsēdētājiem, ja tas būs vajadzīgs tūlītēju organizatorisko
jautājumu kārtošanai.
E.Repše: Cienījamie deputāti! Bez valdības sastādīšanas mums
šobrīd ir vēl viens ļoti neatliekams uzdevums, jo tas daudziem
cilvēkiem faktiski varbūt ir liktenīgs. Un proti, runa ir par
Latvijas jauniešu pavasara iesaukumu armijā. Un tādēļ, ņemot vērā
to, ka daudzos rajonos iesaukšanas komisiju darbs tika atlikts
līdz 10.maijam, gaidot mūsu Augstākās padomes lēmumu šajā
jautājumā, es ierosinu jautājumu par Latvijas jauniešu dienestu
PSRS Bruņotajos spēkos nekavējoties iekļaut sesijas darba kārtībā
un izskatīt to ne vēlāk par 14.maiju. Tāpat es ierosinu uzdot
Aizsardzības un iekšlietu komisijai pabeigt darbu pie
nepieciešamo dokumentu izskatīšanas un iepazīstināt ar šiem
dokumentiem deputātus. Zinu, ka lielākā darba daļa komisijā jau
ir pabeigta. Bez tam es vēl ierosinu Augstākās padomes aparātam
nodrošināt deputātu apziņošanu, lai viņi sesijā ierastos
vajadzīgajā skaitā un lai mēs varētu izskatīt konstitucionālo
grozījumu jautājumus. Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Manuprāt, šo jautājumu varētu apspriest
pirmdien. Tālāk vārds Aizsardzības un iekšlietu pastāvīgās
komisijas vadītājam deputātam Jundzim.
T.Jundzis: Es tikai gribu teikt, ka pilnībā atbalstu Einara
Repšes priekšlikumu, jo komisijā šis jautājums par
likumprojektiem šodien tiks skatīts, tāpēc es ierosinu pirmdien
tiešām ķerties pie šā jautājuma apspriešanas plenārsēdē.
Priekšsēdētājs: Pašreiz neizskatīsim šo priekšlikumu, bet
izdarīsim to pirmdien. Vārds komisiju vadītājiem.
No zāles: Arhitektūras un celtniecības, enerģētikas,
transporta un informātikas komisijas locekļus lūdzu pēc sēdes
beigām sapulcēties Ordeņu zālē.
No zāles: Lauksaimniekus un mežsaimniekus lūdzam palikt
Sarkanajā zālē.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, runājiet lēnāk, lai visi sadzird,
citādi jūs nevarēsit savākt visus kopā. Lūdzu, tālāk.
No zāles: Likumdošanas komisijas locekļus lūdzu pulksten 14
pulcēties 402.kabinetā, lai strādātu komisijā.
No zāles: Tirdzniecības un pakalpojumu komisija pulksten 14
tiekas Brīvības ielā 58, ieeja no Lāčplēša ielas.
No zāles: Rūpniecības komisijas locekļus lūdzu pulcēties
Brīvības ielā 58, pēc minūtēm divdesmit 40.telpā.
No zāles: Ārlietu un Cilvēka tiesību komisiju locekļi, tie,
kuri nāks no Cilvēka tiesību komisijas pie mums piedalīties
ārlietu ministra jautājuma izskatīšanā, lūdzam ierasties Ļeņina
ielā 58, kā šeit ir paredzēts, lai gan bija arī citas
domas.
No zāles: Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu komisijai
iespējami ātrāk pulcēties Brīvības ielā, tā kā vakar
norunājām.
No zāles: Sociālās nodrošināšanas un veselības aizsardzības
komisijas locekļus lūdzu pulcēties pie izejas, jo ir nodrošināts
autotransports, lai dotos uz Brīvības ielu.
No zāles: Ekonomikas komisija lūdz pulcēties pulksten 13.30
Ļeņina ielā 58, 16.kabinetā, ar mērķi, lai strādātu burtiski līdz
pulksten 16 un izskatītu visas kandidatūras.
Priekšsēdētājs: Esam dzirdējuši visus paziņojumus. Man ir
lūgums pie jums gan kā deputātam, gan kā amatpersonai. Mans
lūgums ir šāds: protams, pašreiz gan no tiesiskā, gan no
organizatoriskā viedokļa pats galvenais ir mūsu valdības locekļu
iecelšana, un es domāju, ka mēs pat lemsim, kā mums rīkoties rīt,
tāpēc strādāsim maksimāli, lai šajā jautājumā virzītos uz
priekšu.
Taču ir arī otrais jautājums, kas mani uztrauc dienu un
nakti – tas ir mūsu pārejas perioda tiesiskais,
konstitucionālais statuss. Mēs, strikti ņemot, esam pasludinājuši
pārejas periodu konstitucionāli, mēs esam pasludinājuši šā
pārejas perioda tiesisko statusu, faktiski tā principus –
četrus Satversmes pantus. Un mēs esam pateikuši – viss, kas
nav pretrunā ar šiem pantiem, viss darbojas saskaņā ar PSRS un
Latvijas PSR Konstitūciju. Pašreiz izvirzās ļoti nopietns
jautājums par mūsu tiesībsargāšanas orgāniem, jo tiesībsargāšanas
orgāni nevar darboties pēc “principa kas nav pretrunā”. Tie
darbojas saskaņā ar likumu, saskaņā ar Konstitūciju. Šajā sakarā
pie manis ir griezušies divu PSRS pakļautībā esošu organizāciju
vadītāji, tas ir, Valsts drošības komitejas un Iekšlietu
ministrijas vadītāji, un lūguši izskatīt šo jautājumu.
Kamēr pārejas perioda tiesiskais statuss faktiski nav precizēts
tādā veidā, kā to daži deputāti jau ierosinājuši, ir vajadzīga
pagaidu Konstitūcija, kaut gan es jau teicu, kuri Konstitūcijas
panti mums darbojas un kuri nedarbojas, tomēr tas ir diskutējams
jautājums. Taču, kamēr šis pārejas perioda tiesiskais statuss nav
konstituēts konkrēti, tikmēr nevar izskatīt jautājumu par šīm
abām organizācijām – tas ir, par Valsts drošības komiteju un
par Iekšlietu ministriju. Kādā ziņā nevar izskatīt? Kadru
pārmaiņu ziņā! Es griežos pie jums ar lūgumu: iekams izskatām
citus jautājumus, mums vajadzētu apspriest arī šo lielo problēmu.
Man liekas, ka tā ir kritiski apspriežama un izvērtējama, un, lai
gan tās ir manas subjektīvās domas, mēs varam nokļūt diezgan
sarežģītā situācijā, ja pirmām kārtām tiešām nekonstituēsim šo
pārejas periodu gan laika, gan tiesiskajā ziņā. Ja tas tā nebūs
un ja mēs pašreiz sāksim izdarīt kadru pārmaiņas šajās abās
organizācijās, mēs varam nonākt – es vēlreiz pasvītroju, tas
ir mans personiskais viedoklis – pie tā, ka šajos orgānos
izveidojas divvaldība, lai gan abas minētās organizācijas pašreiz
izrāda vislielāko toleranci pret Augstāko padomi un tās likuma
vārdā ir gatavas kalpot Augstākajai padomei. Tāda ir mana
informācija, lūdzu, pārdomājiet to. Tātad sēdi atsākam pulksten
16.00.
(Pārtraukums)