Projekts: Valsts apmaksātas juridiskās palīdzības likums
Saeimas dok. Nr.2951; likumprojekts Nr.919
Saeimas deputātu grupas (A.Latkovskis, S.Bendrāte, I.Rībena,
V.Šiliņš,
I.Circene, A.Ziedone-Kantāne, I.Ostrovska, A.Kampars, P.Kļaviņš,
K.Strēlis)
2004.gada 1.septembrī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likuma mērķis ir
nodrošināt juridiskās palīdzības sniegšanu trūcīgām personām, kā
arī citām personām, kas pašas nevar nodrošināt nepieciešamo
juridisko palīdzību, kā arī nodrošināt tiesas pieejamību
pārrobežu strīdos.
2.pants. Šī likuma izpratnē pārrobežu strīds ir strīds
civillietā, kurā puse, kas pieprasa juridisko palīdzību, nav
dalībvalsts, kurā notiek tiesas sēde, pilsonis vai pastāvīgais
iedzīvotājs.
II nodaļa
Tiesības uz valsts apmaksātu juridisko palīdzību
3.pants. (1) Personai, kura
saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem ir atzīta par trūcīgu,
valsts apmaksā 90% apmērā šādus izdevumus par juridisko palīdzību
civillietās, administratīvajās lietās, kā arī krimināllietās
cietušajam un civilprasītājam:
1. advokāta pirmstiesas konsultācija un nepieciešamo dokumentu
sagatavošana astoņu stundu apmērā;
2. advokāta pārstāvība pirmās instances tiesā, apelācijas un
kasācijas instancē.
(2) Valsts neapmaksā juridisko palīdzību, ja no lietas būtības ir
redzams, ka prasība ir nepārprotami nepamatota un par to
pirmstiesas konsultācijās prasītājs ir informēts.
4.pants. (1) Šī likuma 3.pantā minētos izdevumus
apmaksā:
1. Prasītājam:
1.1. prasībās par darba samaksas piedziņu un citiem darbinieku
prasījumiem, kas izriet no darba tiesiskajām attiecībām;
1.2. prasībās, kas izriet no personiskiem aizskārumiem, kuru
rezultātā radies sakropļojums vai cits veselības bojājums vai
iestājusies personas nāve;
1.3. prasībās par noziedzīga nodarījuma rezultātā radušos
materiālo zaudējumu un morālā kaitējuma atlīdzināšanu;
1.4. prasībās par uzturlīdzekļu piedziņu.
2. Pieteikuma iesniedzējam:
2.1. lietās par personas atzīšanu par rīcībnespējīgu un
aizgādnības nodibināšanu;
2.2. lietās par aizgādnības nodibināšanu personai tās izlaidīgas
vai izšķērdīgas dzīves dēļ, kā arī alkohola vai narkotiku
pārmērīgas lietošanas dēļ;
3. Atbildētājam:
3.1. prasībās par uzturlīdzekļu piedziņu;
3.2. prasībās par izlikšanu no dzīvokļa.
(2) Tiesa var pieņemt lēmumu nodrošināt daļēju vai pilnīgu valsts
apmaksātu juridisko palīdzību lietās, kas saistītas ar
labklājību, veselības aizsardzību un sociālo nodrošināšanu, kuras
izriet no administratīvi tiesiskajām attiecībām, kā arī
sarežģītās lietās, ja no personas iesniegtajiem dokumentiem un
lietas materiāliem redzams, ka viņa pati nevar atļauties
aizstāvēt savas tiesības.
5.pants. Latvijas pilsonim vai pastāvīgajam iedzīvotājam,
kurš daļēji vai pilnībā nespēj segt tiesāšanās izdevumus sava
mantiskā stāvokļa dēļ un kurš iesaistīts pārrobežu strīdā, kas
tiks izskatīts tiesā citā Eiropas Savienības dalībvalstī, valsts
apmaksā juridisko palīdzību civillietās, kas vajadzīga, lai
segtu:
1) izdevumus, kas saistīti ar Latvijas advokāta palīdzību līdz
juridiskās palīdzības pieprasījuma saņemšanai dalībvalstī, kurā
notiks tiesas sēde;
2) juridiskās palīdzības pieprasījuma un tam nepieciešamo
pievienojamo dokumentu tulkošanas izmaksas, ja pieprasījumu
iesniedz Latvijā.
6.pants. Eiropas Savienības pilsonim, kas nav Latvijas
pilsonis vai pastāvīgais iedzīvotājs, kā arī trešās valsts
pilsonim, kas likumīgi dzīvo Eiropas Savienības dalībvalstī, un
ir iesaistīts pārrobežu strīdā, kas tiks izskatīts tiesā Latvijā,
un kurš daļēji vai pilnībā nespēj segt tiesāšanās izdevumus sava
mantiskā stāvokļa dēļ, valsts apmaksā juridisko palīdzību
civillietās, kas vajadzīga, lai segtu 75% izdevumus par:
1) advokāta pirmstiesas konsultāciju, lai panāktu izlīgumu pirms
tiesvedības ierosināšanas;
2) advokāta juridisko palīdzību nepieciešamo dokumentu
sagatavošanā un pārstāvību pirmās instances tiesā, apelācijas un
kasācijas instancē;
3) tulka pakalpojumiem;
4) tādu tiesas vai kompetentas iestādes pieprasītu un palīdzības
saņēmēja iesniegtu dokumentu tulkošanu, kas ir nepieciešami
lietas izšķiršanai;
5) ceļa izdevumiem, kas jāsedz juridiskās palīdzības saņēmējam,
ja personas, kura saistīta ar lietas izskatīšanu, fiziskā
klātbūtne tiesā ir paredzēta likumā vai arī to pieprasa
attiecīgās dalībvalsts tiesa, un tiesa nolemj, ka attiecīgās
personas atbilstīgi tiesas prasībām nevar uzklausīt citādā
veidā.
7.pants. (1) Personas mantisko stāvokli, juridiskās
palīdzības saņemšanai pārrobežu strīdos, novērtē Labklājības
ministrija Ministru kabineta noteiktā kārtībā.
(2) Persona uzskatāma par nespējīgu segt tiesāšanās izdevumus arī
tad, ja tā pierāda, ka nespēj samaksāt tiesāšanās izdevumus
tādēļ, ka pastāv atšķirības starp dzīves dārdzību Eiropas
Savienības dalībvalstī, kuras pilsonis vai pastāvīgais
iedzīvotājs viņš ir, un Eiropas Savienības dalībvalstī, kurā
notiek tiesas sēde.
8.pants. Šā likuma 3. un 4.pantā minētās personas
atbrīvojamas arī no tiesas izdevumu samaksas, kā arī sprieduma
izpildes izdevumu samaksas tiesu izpildītājam.
III nodaļa
Juridiskās palīdzības sniedzēji
9.pants. Juridisko
palīdzību šajā likumā noteiktos gadījumos sniedz advokāti, kam ir
tiesības praktizēt Latvijā un kas ar Tieslietu ministriju
noslēguši līgumu par valsts apmaksātas juridiskās palīdzības
sniegšanu. Līgumu ir tiesības slēgt katram advokātam, un to
skaits nav ierobežots.
10.pants. Līgumā advokāts uzņemas šādas saistības:
1) sniegt juridisko palīdzību katrai personai, kas iesniedz
tiesas vai Tieslietu ministrijas izdotu dokumentu, kas apliecina,
ka personai konkrētā lietā ir tiesības saņemt valsts apmaksātu
juridisko palīdzību tajā norādītajā apjomā;
2) sniegt atskaiti par veikto darbu Ministru kabineta noteiktā
kārtībā.
11. pants. Tieslietu ministrija informē tiesas par
advokātiem, kuri noslēguši līgumu par valsts apmaksātas
juridiskās palīdzības sniegšanu.
12.pants. Advokāta darbu apmaksā atbilstoši Ministru
kabineta noteiktajai taksei. Valsts apmaksātas juridiskās
palīdzības samaksas kārtību nosaka Ministru kabinets.
IV nodaļa
Juridiskās palīdzības saņemšanas procedūra vietējos strīdos
13.pants. (1) Persona, kas
vēlas saņemt bezmaksas juridisko palīdzību saskaņā ar šā likuma
3. un 4.pantu, iesniedz pieprasījumu un nepieciešamos dokumentus,
kas apliecina personas trūcīgumu un paskaidro lietas būtību,
jebkurā Latvijas rajona tiesā vai apgabaltiesā.
(2) Lēmumu par valsts apmaksātas juridiskās palīdzības
piešķiršanu pieņem tiesas priekšsēdētāja norīkota persona.
(3) Šī panta otrajā daļā norādīto lēmumu adresātam ir tiesības
apstrīdēt Tiesu administrācijā.
14.pants. (1) Ja personai atbilstošajā lietā ir tiesības
saņemt bezmaksas juridisko palīdzību, tiesas priekšsēdētāja
norīkota persona izsniedz personai norīkojumu advokātam sniegt
bezmaksas juridisko palīdzību, kā arī advokātu sarakstu, kuri
noslēguši līgumu ar Tieslietu ministriju.
(2) Tiesa uzskaita izsniegtos norīkojumus un sniedz informāciju
Tieslietu ministrijai Ministru kabineta noteiktā kārtībā.
15.pants. (1) Persona izvēlas advokātu no to advokātu
saraksta, kuri noslēguši līgumu ar Tieslietu ministriju un
iesniedz viņam norīkojumu.
(2) Pirmstiesas konsultāciju laikā advokāts konsultē prasītāju
par iespējamajiem tiesvedības rezultātiem un palīdz tam sastādīt
prasības pieteikumu.
(3) Ja advokāts uzskata, ka prasījums nav pamatots, viņš informē
par to pieprasītāju un līdz ar prasības pieteikumu tiesai
iesniedz pavadvēstuli, kurā ir norādīts advokāta
viedoklis.
16.pants. Tiesas priekšsēdētāja norīkota persona atsaka
juridisko palīdzību, ja pēc prasības pieteikuma saņemšanas ir
redzams, ka prasība ir nepārprotami nepamatota.
V nodaļa
Juridiskās palīdzības saņemšanas procedūra pārrobežu strīdos
17.pants. (1) Šī likuma
5.pantā minētā persona, kas vēlas saņemt juridisko palīdzību
valstī, kurā notiks tiesas sēde, pieprasījumu un tā pamatotību
apliecinošos dokumentus iesniedz:
1) Latvijas Republikas Tieslietu ministrijai vai
2) atbilstošās valsts kompetentai institūcijai.
(2) Ja pieprasījumu iesniedz Latvijas Republikas Tieslietu
ministrijai, tā:
1) palīdz sagatavot nepieciešamos dokumentus, par kuriem tai ir
zināms, ka tie vajadzīgi, lai pieprasījumu izskatītu;
2) palīdz nodrošināt šo dokumentu tulkojumus;
3) 15 dienās pēc tam, kad saņemts pieprasījums saņēmējas valsts
valodā vai vienā no valodām, kas atbilst kādai no Eiropas
Savienības iestādēs lietotajām valodām, vai citā valodā, kuru
dalībvalsts norādījusi par sev pieņemamu, pārsūta pieprasījumu
kompetentai iestādei Eiropas Savienības dalībvalstī, kurā notiks
tiesas sēde. Pieprasījuma pārsūtīšanai izmanto standarta
veidlapas.
(3) Ja Tieslietu ministrija uzskata par nepieciešamu Latvijas
advokāta palīdzību līdz juridiskās palīdzības pieprasījuma
saņemšanai dalībvalstī, kurā notiks tiesas sēde, tā izsniedz
personai norīkojumu advokātam sniegt bezmaksas juridisko
palīdzību, kā arī advokātu sarakstu, kuri noslēguši līgumu ar
Tieslietu ministriju.
(4) Tieslietu ministrija atsaka pieprasījuma pārsūtīšanu, ja tas
nepārprotami ir nepamatots vai ārpus šī likuma piemērošanas
jomas.
(5) Šī panta otrā daļā minētos pakalpojumus sniedz bez
maksas.
18.pants. (1) Šī likuma 6.pantā minētā persona, kas vēlas
saņemt juridisko palīdzību Latvijā, iesniedz Latvijas Republikas
Tieslietu ministrijā pieprasījumu un tā pamatotību apliecinošos
dokumentus, kas pārtulkoti Latvijas valsts valodā vai vienā no
valodām, kas atbilst kādai no ES iestādēs lietotajām
valodām.
(2) Lēmumu par valsts apmaksātas juridiskās palīdzības
piešķiršanu pieņem Tieslietu ministrijas amatpersona.
(3) Ja personai atbilstošajā lietā ir tiesības saņemt bezmaksas
juridisko palīdzību, Tieslietu ministrija izsniedz personai
norīkojumu advokātam sniegt bezmaksas juridisko palīdzību, kā arī
advokātu sarakstu, kuri noslēguši līgumu ar Tieslietu
ministriju.
19.pants. Tieslietu ministrija noraida juridiskās palīdzības
pieprasījumu:
1) ja tā uzskata prasījumu par nepārprotami nepamatotu;
2) ja pieprasītājs prasa atlīdzināt morālo kaitējumu, bet nav
cietis materiālus vai finansiālus zaudējumus;
3) ja pieprasījums attiecas uz prasījumu, kas tieši saistīts ar
pieprasītāja komercdarbību vai neatkarīgu profesionālo
darbību.
VI nodaļa
Kompensācijas
20.pants. Ja juridiskās
palīdzības saņēmēja prasība apmierināta, kā arī ja pretējās puses
prasība noraidīta, juridiskās palīdzības izdevumi piespriežami no
zaudētāja valsts ienākumos proporcionāli apmierinātai
(noraidītai) prasījuma daļai.
21.pants. Ja juridiskās palīdzības saņēmēja finansiālais
stāvoklis ir būtiski uzlabojies vai lēmums par juridiskās
palīdzības piešķiršanu pieņemts, pamatojoties uz saņēmēja sniegtu
maldinošu informāciju, Tieslietu ministrija lemj par juridiskās
palīdzības izdevumu pilnu vai daļēju atmaksu.
Pārejas noteikumi
1. Likums stājas spēkā 2004.gada
30. novembrī.
2. Šā likuma 6.panta 1.punkts stājas spēkā ar 2006.gada
30.maiju.
3. Ministru kabinets līdz 2004.gada 30.novembrim izstrādā 7.panta
pirmajā daļā, 11. un 13.pantā minētos noteikumus.
4. Ministru kabinets līdz 2004.gada 30.novembrim apstiprina
juridiskās palīdzības pieprasījumu, kā arī pieprasījumu
pārsūtīšanai izmantojamo veidlapu paraugus.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no PADOMES 2003.gada 27.janvāra Direktīvas 2002/8/EK.
Par likumprojektu
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Latvijas Republikas Satversme
paredz, ka ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās
intereses taisnīgā tiesā un ikvienam ir tiesības uz advokāta
palīdzību. Tomēr praksē šīs garantijas netiek pilnībā realizētas,
it sevišķi civiltiesību jomā, kur šobrīd nepastāv valsts uzturēta
juridiskās palīdzības sistēma. Situācija, ka cilvēka zemais
labklājības līmenis var reāli liegt efektīvi aizstāvēt savas
intereses tiesā, nonāk pretrunā arī ar citām Satversmē
ietvertajām tiesībām, konkrēti, vienlīdzību likuma un tiesas
priekšā un cilvēktiesību aizsardzības garantijām.
Ar Latvijas Republikas Ministru kabineta 09.03.2004. rīkojumu
Nr.156 Tieslietu ministrijai tika uzdots izstrādāt un līdz
2004.gada 1.jūnijam iesniegt likumprojektu par juridisko
palīdzību. Līdz šim brīdim Tieslietu ministrija nav izstrādājusi
un nav iesniegusi šo likumprojektu Ministru kabinetā.
Nepieciešamību izveidot valsts finansētu juridiskās palīdzības
sistēmu civillietās nosaka ne vien minētās Satversmes un
starptautisko Konvenciju normas, bet arī Direktīvas 2002/8/EK
ieviešana. Direktīva piešķir personām, kam nav pietiekamu
resursu, tiesības uz juridisko palīdzību pārrobežu strīdos (gan
Eiropas Savienības pilsoņiem, gan trešo valstu pilsoņiem, kas
likumīgi dzīvo dalībvalstī). Saskaņā ar to personām ir tiesības
saņemt palīdzību visās tiesu instancēs, kurās lieta tiek skatīta.
Direktīva ir jāievieš līdz 2004. gada novembrim.
Likumprojekts paredz, ka valsts apmaksā juridisko palīdzību
personām, kuras saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem ir
atzītas par trūcīgām, 90 % apmērā civillietās un
administratīvajās lietās. Ja persona tomēr nav atzīstama par
trūcīgu saskaņā ar Ministru kabineta 25.02.2003. noteikumiem
Nr.97 “Kārtība, kādā ģimene vai atsevišķi dzīvojoša persona
atzīstama par trūcīgu” tomēr no viņas iesniegtajiem dokumentiem
un lietas materiāliem redzams, ka viņa nevar atļauties aizstāvēt
savas tiesības citādi, kā saņemot juridisko palīdzību, Tieslietu
ministrija var lemt piešķirt daļēju juridisko palīdzību.
Likumprojektā ir paredzēta arī juridiskās palīdzības sniegšana
Latvijas Republikas pilsoņiem, ja strīds tiek izskatīts citā
Eiropas Savienības dalībvalstī, un Eiropas Savienības pilsoņiem,
ja strīds tiek izskatīts Latvijas Republikā.
Juridiskā palīdzība tiks sniegta, izmantojot valsts apmaksātu
zvērinātu advokātu pakalpojumus.
2. Kāda var būt ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekta pieņemšana veicinās tiesu pieejamību un dos nozīmīgu ieguldījumu sabiedrības izpratnē par tiesiskumu kopumā.
3. Kāda var būt ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem kopumā?
Pašvaldību budžeti netiks
ietekmēti.
Valsts budžetā būs nepieciešams paredzēt līdzekļus zvērinātu
advokātu algošanai un administratīvajām iestādēm (pēc aptuveniem
aprēķiniem 170 000 LVL gadā kompensācijām un 20 000 LVL valsts
pārvaldes iestādēm).
4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Likumprojekta pieņemšanas gadījumā
Ministru kabinetam būs nepieciešams noteikt kārtību, kādā tiek
piešķirta juridiskā palīdzība, kā arī apstiprināt juridiskās
palīdzības pieprasījumu veidlapu paraugus un noteikt kārtību,
kādā Labklājības ministrijai ir jāizvērtē personas tiesības
saņemt valsts apmaksātu juridisko palīdzību pārrobežu
strīdos.
Būtu nepieciešams izvērtēt Civilprocesa likuma normu atbilstību
šī likuma mērķim.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts atbilst Padomes Direktīvai 2002/8/EK (2003.gada 27.janvāris) par to, kā uzlabot tiesu pieejamību pārrobežu strīdos, nosakot kopīgus obligātus noteikumus attiecībā uz juridisko palīdzību šādos strīdos. Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija un uz to balstītā Cilvēktiesību tiesas prakse satur procesuālās garantijas juridiskās palīdzības jomā. Tiesa jau 1979.gadā lietā “Eirija pret Īriju” norādīja, ka Konvencijas 6.panta 1.daļa uzliek valstij pienākumu nodrošināt juridisko palīdzību gadījumos, kad tā ir nepieciešama, lai efektīvi nodrošinātu pieeju tiesai. Tas var būt gadījumos, kad juridiskā palīdzība ir noteikta obligāta, vai ņemot vērā procesa sarežģītību.
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu?
Likumprojekts izstrādāts, pamatojoties uz Latvijas Republikas Tieslietu ministrijas izstrādāto Koncepciju valsts apmaksātas juridiskās palīdzības sistēmas izveidei Latvijā, kurā ir apskatīti vairāki pasaulē pastāvoši juridiskās palīdzības sniegšanas modeļi. Lai sagatavotu koncepciju, ANO Attīstības programmas un Tieslietu ministrijas projektā “Atbalsts tiesu sistēmai” tika veikts apjomīgs pētījums par bezmaksas juridiskās palīdzības sistēmām ārvalstīs. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, Tieslietu ministrija un darba grupa ieteica izvēlēties likumprojektā piedāvāto juridiskās palīdzības sniegšanas modeli.
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Likuma izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju ietvaros, paplašinot to funkcijas un radot jaunas štata vietas.