Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada 9.
septembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Mums liels prieks par to, ka
šodien Saeima pirmajā lasījumā pieņēma speciālu likumu par valsts
un pašvaldību bezmaksas juridisko palīdzību maznodrošinātām
personām. Līdz šim Tautas saskaņas partijas iniciatīvas Saeimas
vairākums ir noraidījis. Tai skaitā arī 8.Saeimas laikā.
Tiekoties ar Latvijas iedzīvotājiem un sniedzot viņiem bezmaksas
juridiskās konsultācijas, esmu nonācis pie secinājuma, ka
juridiskā palīdzība nav pieejama plašam iedzīvotāju lokam, ņemot
vērā, ka valstī ir liels sociāli maznodrošināto un mazaizsargāto
cilvēku skaits, kā arī juridisko pakalpojumu dārdzību. Spēkā
esošais tiesiskais regulējums garantē bezmaksas aizstāvību tikai
kriminālprocesā, bet, piemēram, 80 līdz 90 procentu prasītāju un
atbildētāju civilprocesā un administratīvā procesa pirmās
instances tiesā neizmanto advokātu palīdzību šo pakalpojumu
dārdzības dēļ. Juridisko pakalpojumu augstās cenas un likumu
komplicētība liedz iedzīvotājiem aizstāvēt savas tiesības saskaņā
ar Latvijas Republikas Satversmes 89.pantu. Valsts aizsargā
cilvēka pamattiesības, un šī likuma pieņemšana varētu atvieglot
iedzīvotājiem aizstāvēt savas Satversmes 92.pantā garantētās
tiesības civiltiesiskajā un administratīvi tiesiskajā jomā.
Runājot par likuma būtību, man gribētos teikt, ka likums nosaka
kārtību valsts un pašvaldību tiesiskās palīdzības sniegšanai
Latvijas Republikas iedzīvotājiem, kuriem viņu materiālais
stāvoklis apgrūtina aizstāvēt jeb aizsargāt savas likumīgās
tiesības un ar likumu aizsargātās intereses. Juridiskā palīdzība
tiks sniegta maznodrošinātiem cilvēkiem, izmantojot valsts
apmaksātu zvērinātu advokātu pakalpojumus. Un mums ir liels
prieks par to.
A.Latkovskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
“Jaunais laiks” nevaid miris.
Pierādījums tam ir šodien Saeimā nobalsotais “Jaunā laika”
izstrādātais likumprojekts “Valsts apmaksātas juridiskās
palīdzības likums”. Savā būtībā tas ir vērsts uz tiesu
pieejamības nodrošināšanu personām, kuras nevar atļauties
samaksāt tiesu izdevumus un algot kvalificētus juristus. Diemžēl
Latvijā šādu cilvēku grupa ir ļoti liela, tajā skaitā pensionāri.
Pašreizējā pastāvošā juridiskās palīdzības sistēma nespēj pilnībā
nodrošināt tiesu pieejamību, kā arī ne vienmēr tiesvedības
rezultāts tieši trūcīgajām personām ir labvēlīgs. Bieži tas ir
saistīts ar personas nespēju juridiski precīzi izklāstīt
argumentus. Šādos gadījumos personai būtu nepieciešama
kvalificēta speciālista, tas ir, zvērināta advokāta,
palīdzība.
Likumprojektā, ko iesniedza “Jaunais laiks”, ir
paredzēts 90 procentu apmērā apmaksāt zvērinātu advokātu
pakalpojumus personām, kuras ir atzītas par trūcīgām, kā arī
piešķirt tiesības tiesai pieņemt lēmumu nodrošināt daļēju vai
pilnīgu valsts apmaksātu juridisko palīdzību, ja no personas
iesniegtajiem dokumentiem un lietas materiāliem redzams, ka viņa
pati nevar atļauties aizstāvēt savas tiesības.
Koncepcija par valsts apmaksātas juridiskās palīdzības sniegšanu,
uz kuru pamatojas Jaunā laika izstrādātais likumprojekts,
īstenībā jau tika izstrādāta Repšes vadītās valdības laikā, bet
diemžēl šis likumprojekts kaut kā tieši Emša valdības laikā
iestrēga birokrātijas kabinetos. Tāpēc tiešām ir liels prieks,
ka, esot opozīcijā, mēs spējām panākt to, ka šis likumprojekts ir
iesācis savu ceļu Saeimā, un cerams, ka tas palīdzēs daudziem
Latvijas iedzīvotājiem aizstāvēt savas tiesības un savu taisnību
tiesā.
J.Dalbiņš
(Tautas partijas frakcija):
Šodien Saeimā tika pieņemts ļoti
svarīgs ārpolitisks un iekšpolitisks lēmums “Par Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku vienību dalību miera nodrošināšanas
operācijā Irākā Apvienoto Nāciju Organizācijas daudznacionālo
spēku sastāvā”. Līdz ar to Latvija demonstrēja savu apņēmību
atbalstīt cīņu pret terorismu un savu vēlmi veicināt vispārējo
drošību. Līdz ar to Nacionālo bruņoto spēku vienību dalība
starptautiskās koalīcijas operācijās, lai nodrošinātu atbalstu
Irākas jaunās valdības izveidošanai, var turpināties.
Jāsaka, ka debates bija diezgan karstas, un jānorāda uz to, ka
tie, kuri bija pret mūsu mandāta pagarināšanu šajā misijā,
uzsvēra, ka tā nav Latvijas atbildība un Latvija tur atrodas kā
okupantu spēks. Tas neatbilst patiesībai. Pašreizējā situācijā
Apvienoto Nāciju Organizācija ir izvērtējusi un uzskata, ka ir
nepieciešams atbalsts, lai Irākā varētu izveidoties pašu ievēlēta
demokrātiska valdība, un tiklīdz Irākas valdība uzskatīs par
nepieciešamu pieprasīt, lai bruņotās vienības atstāj viņas
teritoriju, tas arī nekavējoties tiks darīts. Šis termiņš varētu
būt 2005.gada jūnijs. Līdz ar to mums bija nepieciešamība
pagarināt savu misiju šajā reģionā un apliecināt starptautiskajai
sabiedrībai, ka mēs atbalstām cīņu pret terorismu, drošības
nodrošināšanu un stabilas vides, drošības vides radīšanu pasaulē.
Tas ir mūsu pienākums, un mēs to esam izpildījuši.
O.Kastēns
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Es pilnīgi piekrītu iepriekšējam runātājam par to, ka šodien svarīgākais jautājums, kas tika aplūkots Saeimā, bija mandāta pagarināšana mūsu karavīriem viņu misijai, viņu dalībai daudznacionālajos spēkos Irākā. Tas, ka par šo mandāta pagarināšanu nobalsoja trīs ceturtdaļas no visiem Saeimas deputātiem, rāda, ka ir diezgan liela vienprātība par to, ka mūsu kareivjiem tur jābūt. Kā jau daudzkārt agrāk uzsvērts, Latvijai tagad jau kā NATO dalībvalstij ir jābūt ne tikai drošības saņēmējai, bet arī drošības devējai. Tiem, kas runā par okupācijas spēku, kā arī par to, ka mūsu karavīri ir okupanti Irākā, es gribu atgādināt, ka patiesībā Latvijas vienības Irākā ir ANO daudznacionālo spēku sastāvā. Un, ja pati Irāka lūdz ANO palīdzību, tad mums nav morālu tiesību atteikt viņiem šajā palīdzībā.
V.Buzajevs
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Šodienas Saeimas darba kārtība
bija praktiski tukša un neinteresanta, izņemot pirmo un pēdējo
jautājumu.
Par pirmo. Saeimas vairākums atbalstīja likumprojektu “Valsts
apmaksātās juridiskās palīdzības likums”, par kuru jūs jau
dzirdējāt. Praktiski no “Jaunā laika” puses tas ir pilnīgs
plaģiāts, jo šis likumprojekts tika izstrādāts vēl pērn, kad
PCTVL frakcija bija pilnā sastāvā. Mēs, protams, balsojām “par”.
Paldies Dievam, ka šis likumprojekts tika pieņemts.
Pēdējais jautājums bija par mūsu karavīru mandāta pagarināšanu
Irākā. Latvijas tauta izrādījusies gudrāka nekā tās vadoņi. Tauta
bija un ir pret šo karu, pret Latvijas piedalīšanos tajā. Tas ir
rets gadījums, ka to, ko pastrādājusi valdība, vienādi nepieņem
gan latvieši, gan mazākumtautību pārstāvji. Ir skaidri saredzams
arī dezintegrējošais faktors – valdība, kura rīkojas pretēji
sabiedrības interesēm. Diemžēl pret mūsu līdzdalību Irākas
okupācijā šodien balsoja tikai krievu izcelsmes deputāti, kuriem
ir brīvas rokas un kuri negrib kalpot aizokeāna onkuļiem.
Diemžēl mūsu neatkarība, mūsu nepakļautība etnoteroriskam režīmam
īpašā cieņā ir mūsu specdienestiem. Vakar es nodemonstrēju
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai sarunu
noklausīšanās ierīci, kura 2.septembrī tika atrasta tajās telpās,
kurās pieņem vēlētājus daži PCTVL dažāda līmeņa deputāti –
Eiroparlamenta deputāte Tatjana Ždanoka, es, Saeimas deputāts
Juris Sokolovskis un Rīgas domnieki. Šajā telpā atrodas ne tikai
Krievu skolu aizstāvības štābs, bet arī denacionalizēto namu
īrnieku atbalsta grupa. Saskaņā ar to mēs uzskatām, ka notiekošo
var droši nosaukt par Latvijas Votergeitu, pēc kuras ASV
prezidents bija spiests atkāpties no amata.
Kā nākošās vietas, kurās varētu ievietot sarunu noklausīšanās
ierīces, varu droši minēt partijas “Jaunais laiks” vai TB/LNNK
biroja telpas, jo šīs partijas, līdzīgi PCTVL, atrodas opozīcijā
Emša valdībai.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Saeimas sēde šodien tiešām bija
samērā īsa, diskusiju maz. Tajā pašā laikā, protams, ir lietas,
kam mēs vēlamies pievērst uzmanību. Mūsu frakcija ir satraukta
vismaz par trijiem jautājumiem.
Pirmais, ka Juridiskās komisijas vadība joprojām kavē jautājumu
par Valsts prezidentes Saeimai atkārtotai izskatīšanai atdotā
likumprojekta “Par grozījumiem likumā “Par Valsts drošības
komitejas materiālu izmantošanas un uzglabāšanas kārtību””
izskatīšanu. Jūnijā, laika trūkuma dēļ un nespējot panākt
saprātīgu risinājumu tā saucamo “čekas maisu” publicēšanai,
komisija diemžēl apstājās pusceļā. Šis jautājums, mūsuprāt, ir
jāatsāk no jauna un jāatrod pietiekami korekts variants, kā šo
problēmu tālāk risināt, jo risinājumi bija, tikai vajadzēja
saprātīgi vienoties.
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija diemžēl noteica pārāk
ilgu iepriekšējās apspriešanas laiku likumam par priekšvēlēšanu
aģitāciju. Tā kā līdz pašvaldību vēlēšanām ir palicis tikai
pusgads, uzskatu, ka tās labās iestrādes, kas ir likumā par
partiju finansēšanu, kas liedz naudīgām partijām mētāties ar
naudu, tomēr jānostiprina ar dažām citām normām, kas savukārt
pavērs lielākas iespējas valstij finansēt diskusijas
sabiedriskajā radio un sabiedriskajā televīzijā. Mūsuprāt, tas
būtu lietderīgāk nekā tikai reklāmas, kas apdullina vēlētāju
apziņu. Pat ja nespēj pārāk daudz iedziļināties problēmās, tas
parādītu, kurām partijām ir profesionāla kandidatūra un kurām ir
tikai skaļi vārdi, bet kandidātu nav. Es domāju, ka visas
saprātīgās partijas no tā būtu tikai ieguvējas.
Trešais jautājums par saistību ar izglītības reformu. Redzams, ka
solītais protesta vilnis tomēr ir noplacis un saprātīgākā
mazākumtautību jauniešu daļa tā vai citādi šajā izglītības
reformā iekļausies. Izglītības valsts inspekcijas vadītāja
paziņojums par it kā moratoriju šā likuma piemērošanā, mūsuprāt,
ir neskaidra lieta. Vai šis likums ir vai nav spēkā, mēs redzam,
kas ir spēkā un kas tās ir par atkāpēm. Vai tās ir atkāpes, ko
diktē opozīcija valdošajai koalīcijai, vai tās ir atkāpes, ko
pati koalīcija pieļauj? Jautājums ir kādā līmenī – Ministru
prezidenta līmenī, izglītības ministra līmenī vai kādā zemākā. Es
domāju, ka mēs tuvākajā laikā uzstādīsim attiecīgus jautājumus
premjeram un izglītības ministram, lai šajā būtiskajā jautājumā
ieviestu skaidrību un likums tiktu pildīts.
Kas attiecas uz neuzticību, ko rosina Tautas saskaņas partija,
tad redzam, ka pastāvošajā kreiso spēku balstītajā koalīcijā ir
radušās zināmas neskaidrības droši vien kāda nepildīta solījuma
dēļ. Iespējams, ka kāds no koalīcijas partneriem, kurš,
tuvojoties pašvaldību vēlēšanām, vēlas izskatīties vairāk
nacionāls. Tomēr lūdzu Tautas saskaņas partiju mazlietiņ paiet
malā, lai radītu tādu kā vēsu attīrošu dušu, lai valdība varētu
atmazgāties no šīs pusgadu ilgās sadarbības ar kreisajiem
spēkiem.
Taču mūsu partijai galvenais jautājums ir, vai pēc šādas valdības
krīzes neatkārtosies tas pats, kas februārī, un neveidosies tāda
pati koalīcija? Līdz ar to mēs pašlaik neredzam pamatu atbalstīt
šādus soļus, kuru rezultātā Emša koalīcijas vietā būs tā pati
koalīcija, tikai Emša uzvārda vietā būs kāds cits uzvārds.
Mūsu frakcija uzmanīgi sekos līdzi notikumiem. Ja būs
konstruktīvs risinājums starp “Jauno laiku” un Tautas partiju,
protams, ka savu pozīciju mēs varam arī mainīt.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šodien frakcija “Jaunais laiks”
iesniedza likumprojektu “Valsts apmaksātās juridiskās palīdzības
likums”, kas paredz, ka līdz 90 procentiem juridiskās palīdzības,
tajā skaitā advokātu pakalpojumus maznodrošināto cilvēku slānim
jeb grupai, apmaksā valsts. Tas ir ļoti patīkami. Mēs esam par šo
likumprojektu, bet man gribas vēlreiz atgādināt tādu niansi, ka
līdzīgu likumprojektu iesniedzām mēs – kreisā opozīcija no PCTVL
bijušās frakcijas. Tad “Jaunais laiks” balsoja pret pieņemšanu.
Tas izskatās ļoti dīvaini, tas ir, kā teica kolēģis Buzajevs,
pilnīgs plaģiāts.
Mūsu frakcija šodien atkārtoti iesniedza likumprojektu “Par
pārstrādāto Eiropas sociālo hartu un paskaidrojošo pielikumu”.
Atkal balsojums parādīja, ka valdošā koalīcija nav gatava saviem
pilsoņiem piedāvāt sociālās garantijas un tiesības. Balsošanas
rezultāti bija ļoti vienkārši, kā vienmēr – 22 par un 63
pret.
Pirmajā lasījumā tika izskatīts likumprojekts “Grozījumi likumā
“Ārvalstu bruņoto spēku statuss Latvijas Republikā””, kas paredz,
ka par ārvalstu karaspēka līdz 500 cilvēkiem tranzītu lēmumu
pieņem aizsardzības ministrs, bet virs 500 cilvēkiem– Ministru
kabinets. Šī norma neatbilst likumam par starptautiskajiem
līgumiem. Tas nosaka, ka par ārvalstu karaspēka atrašanos
Latvijas teritorijā lēmumu pieņem Latvijas Republikas Saeima.
Mūsuprāt, tā ir liela juridiska kļūda.
Pēdējās dienās un pēdējās nedēļās mēs dzīvojam zem terora un
terorisma zīmes. Šodien tika izskatīts lēmuma projekts par
Latvijas karaspēka atrašanos Irākā. Pagājušā gada 11.decembrī
tika pieņemts lēmums, ka termiņš tiek ierobežots līdz 2004.gada
16.oktobrim, bet tagad termiņš pagarināts līdz 2005.gada
8.jūnijam. Mēs vienmēr bijām pret iejaukšanos citas valsts
iekšējās problēmās un politikā un uzskatām, ka cīņā pret
terorismu neko nedod. Otrādi, tā var izsaukt terora aktus
Latvijas teritorijā. Dievs dod, lai tā nebūtu, bet arī balsojums
bija ļoti vienkāršs – 75 par, 20 pret.
J.Strazdiņš
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Šodien bija īsa Saeimas sēde, bet
tajā pašā laikā tika izskatīti vairāki svarīgi likumprojekti
trešajā lasījumā. Es gribētu pievērst uzmanību grozījumiem
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas ievērojami
palīdzēs glābt mūsu dabu, veicināt dabas aizsardzību, neatļaut
koku nociršanu, neatļaut iejaukšanos mežos, risināt tauvas joslas
problēmu, kas pašreiz ir ļoti aktuāla sabiedrībā, kā arī
attīrīšanas ietaišu darbību, transporta piesārņojumu, atkritumu
piesārņojumu un azbesta izplatīšanos dabā. Arī biotopu
saglabāšanai, kā arī svarīga aizsardzība medībām, makšķerēšanai,
zvejniecībai, arī būvniecības noteikumu ievērošanai, kas diemžēl
bieži vien netiek ievēroti un rada nopietnas problēmas. Tiek
ievērojami paaugstināti sodi par šiem pārkāpumiem – līdz pat 500
latiem. Tāpēc tas visus varētu ieinteresēt, kā arī mobilizētu
tam, lai tādi, varētu teikt negodīgi mūsu sabiedrības locekļi,
nenodarītu pāri mūsu dabai.
Tālāk, kas varētu interesēt mūsu lauksaimniekus, pirmajā lasījumā
tika skatīts likums par grozījumiem Ciltsdarba likumā. Turpmāk,
kad likums tiks pieņemts, varēs izmantot ciltsdarbā tikai
sertificētus vaisliniekus.
Uzsākts ir arī ļoti svarīgs likums pirmajā lasījumā par personas
speciālo aizsardzību, lai pasargātu lieciniekus un arī likuma
pārkāpējus, lai tie nebaidītos sniegt liecības tiesā.
Vissvarīgākais jautājums bija par mūsu ārvalstu bruņoto spēku
statusu gan Latvijas Republikā, gan arī mūsu Latvijas Nacionālo
bruņoto spēku vienību dalību miera nodrošināšanas operācijā Irākā
Apvienoto Nāciju Organizācijas daudznacionālo spēku sastāvā.
Nupat es biju Vašingtonā, kur mēs iepazināmies ar visiem drošības
jautājumiem, kuri tiešām Vidējos Austrumos un Tuvajos Austrumos
ir ļoti nopietni un apdraud visas apkārtējās valstis un pasauli
kopumā. Tāpēc es domāju, ka mums ir svēts pienākums palīdzēt
jaundibinātai Irākas valdībai, lai viņi varētu veidot nacionālo
saskaņu dažādo grupējumu starpā, kā arī nonākt līdz nacionālām
demokrātiskām vēlēšanām līdz 2004.gada 31.decembrim. Kad Irāka
pati sāktu pārvaldīt savu valsti, tad arī nebūtu vajadzība pēc
citu valstu bruņoto spēku palīdzības. Es domāju, ka mēs
izšķīrāmies pareizi un tas ir ļoti svarīgs politisks jautājums,
kā arī mums tas ir pienākums, jo mēs diemžēl dzīvojam tādā zonā,
kur apkārt vienmēr ir bijusi drošības bīstamība.
Es šodien noklausījos tādus nepatīkamus apvainojumus no deputāta
Buzajeva puses, kurš nepārtraukti nievā mūs par nacionālo
etnokrātiju, lai gan būtībā te ir princips, ka zaglis bļauj,
ķeriet zagli! Tie, kas nodarbojas ar nacionālo šķelšanu, divu
kopienu veidošanu, pašreiz dara visu, lai mūsu daudzās tautas
šeit sanaidotu. Es domāju, ka ar to, ka ir veiksmīgi beidzies
1.septembris, arī tiks daudz kas izdarīts reformas labā. Es
domāju, ka viņiem neizdosies mūs šķelt un traucēt mūsu
sabiedrības attīstībai.
Saeimas preses dienests