2004. gada 9. septembra stenogramma
Sēdi vada Latvijas Republikas 8.Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi, sākam Saeimas 9.septembra sēdi!
Pirms sākam izskatīt sēdes darba kārtību, es aicinātu visus
8.Saeimas deputātus ar klusuma brīdi pieminēt Beslanā bojā
gājušos cilvēkus. (Klusuma brīdis.) Paldies!
Saeimas Prezidijs ir saņēmis vairākus priekšlikumus par
izmaiņām darba kārtībā.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis frakcijas “Jaunais laiks” lūgumu–
iekļaut šā gada 9.septembra sēdes darba kārtībā deputātu
Kampara, Mūrnieces, Šiliņa, Bendrātes, Šadurska un citu deputātu
iesniegto lēmuma projektu “Par deputāta Gunta Bērziņa
ievēlēšanu Saeimas Korupcijas, kontrabandas un organizētās
noziedzības novēršanas un apkarošanas uzraudzības komisijā”.
Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba
kārtība izmainīta.
Cienījamie kolēģi, sākam izskatīt darba kārtību!
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Latkovska, Bendrātes,
Rībenas, Šiliņa, Circenes un citu deputātu iesniegto
likumprojektu “Valsts apmaksātas juridiskās palīdzības
likums” nodot Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai un
Juridiskajai komisijai un noteikt, ka Juridiskā komisija ir
atbildīgā komisija. Deputāts Mihails Pietkevičs ir pieteicies
runāt “par”? “Pret”?
Deputāts Mihails Pietkevičs runās “pret”.
M.Pietkevičs (TP).
Cienījamie kolēģi! Šodien mums ir
piedāvāts lemt par “Jaunā laika” deputātu sagatavotā
likumprojekta “Valsts apmaksātas juridiskās palīdzības likums”
nodošanu komisijām. Sākot savu runu par to, kāpēc to tomēr
nevajadzētu nodot komisijām, es ģenerāli gribētu teikt to, ka ne
Tautas partija, ne, es domāju, arī kāda cita partija šeit,
Saeimā, noteikti nav principā pret valsts apmaksātu juridisko
palīdzību personām, kuras principā pašas sev nevar nodrošināt šo
nepieciešamo juridisko palīdzību un tādējādi arī brīvu pieeju
tiesai. Tai pat laikā jāsaka, ka likumprojekta iesniedzēji, cik
ir redzams no likumprojekta un arī no anotācijas, pamatā šo
likumprojektu ir bāzējuši uz diviem dokumentiem. Pirmais ir
Tieslietu ministrijas izstrādātā koncepcija par valsts apmaksātās
juridiskās palīdzības sistēmas izveidi Latvijā, un otrais
dokuments ir padomes 2003.gada 27.janvāra direktīva Nr.2002/8/EK.
Tai pat laikā, iepazīstoties ar šī likumprojekta tekstu, ir
jākonstatē, ka tas principā neatbilst ne šai Tieslietu
ministrijas izstrādātai koncepcijai par valsts apmaksātās
juridiskās palīdzības sistēmas izveidi Latvijā, ne arī šai
padomes direktīvai. Šeit tiek principā nesaprotami jauktas divas
lietas izstrādātajā likumprojektā. Pirmā lieta ir par šīs valsts
apmaksātās juridiskās palīdzības sniegšanu Latvijā, otrais ir par
šādas juridiskās palīdzības sniegšanu un izdevumu apmaksu
pārrobežas strīdos.
Tāpat likumprojekta anotācijā ir teikts, ka šeit ir izvēlēts
viens variants no šīs Tieslietu ministrijas izstrādātās
koncepcijas kā variants, kā šī palīdzība tiks sniegta un kā šī
palīdzība tiks apmaksāta. Tajā pat laikā man jākonstatē, un to
var konstatēt jebkurš, kurš iepazīstas ar šo koncepciju, ka tas
nebūt tā nav, ka šajā likumprojektā diemžēl nav iestrādāts
neviens no šiem variantiem, kādus paredzēja vispār koncepcija, un
tātad kā arī varētu tikt sniegta šī valsts apmaksātā juridiskā
palīdzība Latvijā.
Un galā es gribētu teikt tā, ka nevajag tomēr arī, kolēģi,
noniecināt to darbu, kas tiek darīts ministrijās un ko dara
profesionāļi.
Tieslietu ministrija strādā pie šīs valsts apmaksātās juridiskās
palīdzības koncepcijas un likuma jau sen, tas notiek arī ar ANO
palīdzību un šobrīd ANO apmaksāti… ANO un Tieslietu ministrijas
eksperti raksta šo Valsts apmaksātās juridiskās palīdzības
likumu, kurš, visticamāk, tuvākajā laikā varētu ieraudzīt arī
gaismu. Tas būs saskaņots gan ar šo koncepciju par valsts
apmaksātās juridiskās palīdzības sistēmas izveidi Latvijā, gan
arī ar padomes 2003.gada 27.janvāra atbilstošo direktīvu, un šajā
likumprojektā viss būs skaidrs, viss būs saprotams, un šis arī
tiks jums piedāvāts apstiprināšanai balsojot, un par tādu mēs arī
varēsim balsot.
Tieši tāpat man arī jāsaka, ka likumprojekta anotācijā sadaļā par
ietekmi uz valsts budžetu kopumā šeit ir norādīta iespējamā
ietekme uz valsts budžetu tikai apmēram 150–200 tūkstoši latu.
Tajā pat laikā no koncepcijas valsts apmaksātās juridiskās
palīdzības sistēmas izveidei Latvijā ir redzams, ka minimālā
vispār sākotnējā ietekme uz valsts budžetu ir daudz lielāka,
tāpat arī nākamajos 3 un 5 gados ieguldāmās summas ir daudz
lielākas.
Tā ka, ņemot visu šo vērā un lūdzot jūs uzticēties
profesionāļiem, kuri strādā Tieslietu ministrijā ar šo jautājumu,
un tad, kad šis likumprojekts būs gatavs un nonāks līdz mums,
lemt par to, lūdzu jūs šodien noraidīt un nenodot šo
likumprojektu komisijām. Paldies!
Sēdes vadītāja.
“Par” pieteicies runāt deputāts Valērijs Agešins.
V.Agešins (TSP).
Labdien, cienījamie kolēģi! Tautas
saskaņas partijas Saeimas frakcija izsaka pateicību “Jaunajam
laikam”, ka tas ir atbalstījis mūsu priekšlikumu izstrādāt
speciālu likumu par tiesisko palīdzību maznodrošinātām
personām.
Līdz šim mūsu iniciatīvas Saeimas vairākums ir noraidījis, tajā
skaitā arī 8.Saeimā. Vienā no šīm reizēm 2002.gada rudenī mēs
anotācijā rakstījām, ka juridiskā palīdzība nav pieejama plašam
iedzīvotāju lokam, ņemot vērā, ka valstī ir liels sociāli
maznodrošināto un mazaizsargāto cilvēku skaits, kā arī juridisko
pakalpojumu dārdzība.
Spēkā esošais tiesiskais regulējums garantē bezmaksas aizstāvību
tikai kriminālprocesā, bet, piemēram, 80% prasītāju un
atbildētāju civilprocesā un administratīvajā procesā pirmās
instances tiesā neizmanto advokātu palīdzību šo pakalpojumu
dārdzības dēļ.
Juridisko pakalpojumu augstās cenas un likumu komplicētība liedz
iedzīvotājiem aizstāvēt savas tiesības. Saskaņā ar Latvijas
Republikas Satversmes 89.pantu valsts aizsargā cilvēka
pamattiesības, un šā likuma pieņemšana varētu atvieglot
iedzīvotājiem aizstāvēt savas, Satversmes 92.pantā garantētās
tiesības civiltiesiskajā un administratīvi tiesiskajā jomā.
Šodien “Jaunais laiks” gandrīz vārds vārdā atkārto šo pamatojumu
savā piedāvātajā likumprojektā, kas risina tās pašas problēmas,
kuras uzsveram mēs.
Paldies kolēģiem par atbalstu mūsu idejai, un Tautas saskaņas
partijas frakcija, protams, balsos “par”.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi, viens deputāts ir runājis “par”, viens–
“pret”. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu
komisijai, nosakot atbildīgo komisiju. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 50, pret– 25, atturas– 16.
Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Heraldisko simbolu likums” nodot
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai, Juridiskajai
komisijai, Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai un noteikt,
ka Izglītības, kultūras un zinātnes komisija ir atbildīgā
komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu
komisijām, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 68, pret– 9, neviens deputāts
neatturas. Likumprojekts nodots komisijām.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi Latvijas Nacionālās operas
likumā” nodot Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai un
noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 84, pret un
atturas– nav. Likumprojekts nodots komisijai.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījums likumā “Par nodokļiem un
nodevām”” nodot Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai,
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai un noteikt, ka Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu
deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijām, nosakot
atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 81, pret– nav, atturas– 6. Likumprojekts
komisijām nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Golubova, Fjodorova,
Bekasova, Deņisova un Solovjova iesniegto likumprojektu “Par
pārstrādāto Eiropas sociālo hartu un paskaidrojošo pielikumu”
nodot Ārlietu komisijai, Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijai, Sociālo un darba lietu komisijai un noteikt, ka
Ārlietu komisija ir atbildīgā komisija.
“Par” pieteicies runāt deputāts Oļegs Deņisovs.
O.Deņisovs (LSP).
Cienījamā priekšsēdētājas kundze!
Godājamie kolēģi! Latvijas Sociālistiskās partijas frakcijas
vārdā es aicinu jūs nobalsot “par” un ratificēt pārstrādāto
Eiropas sociālo hartu un paskaidrojošo pielikumu, lai saglabātu
un īstenotu cilvēktiesības un pamatbrīvības sociālajā jomā.
Jūs visi zināt, ka mūsu iedzīvotājiem nav nodrošinātas civilās un
politiskās tiesības, kas ir norādītas pārstrādātajā Eiropas
sociālajā hartā un paskaidrojošā pielikumā pilnā mērā. Sakarā ar
to, ka tagad mēs esam Eiropas Savienības dalībvalsts un lai
iedzīvotāju dzīves līmenis neatšķirtos no iedzīvotāju dzīves
līmeņa citās Eiropas Savienības valstīs, mums nepieciešams
aizsargāt savu iedzīvotāju sociālās tiesības, tādā veidā
paaugstinot iedzīvotāju dzīves līmeni un sociālo labklājību.
Hartas ratificēšana palīdzēs mums veicināt ekonomisko un sociālo
progresu, it īpaši saglabājot un turpmāk īstenojot cilvēktiesības
un pamatbrīvības.
Tāpēc es aicinu jūs Saeimā nobalsot “par”! Paldies!
Sēdes vadītāja.
Neviens deputāts nav pieteicies runāt “pret”. Lūdzu deputātus
balsot par likumprojekta nodošanu komisijām, nosakot atbildīgo
komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
22, pret– 63, atturas– 6. Likumprojekts nav nodots
komisijām.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis deputāta Mareka Segliņa
iesniegumu ar informāciju, ka balsojumā par pirmo darba
kārtības punktu viņš ir kļūdījies un viņa balsojums ir bijis
“pret”.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā” nodot Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai un
Juridiskajai komisijai un noteikt, ka Juridiskā komisija ir
atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta
nodošanu komisijām, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 79, pret– 1, atturas– 8.
Likumprojekts nodots komisijām.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Invalīdu
biedrību uzņēmumi, kuriem nepiemēro likumā “Par iepirkumu valsts
vai pašvaldību vajadzībām” noteiktās iepirkuma procedūras”.
Otrais lasījums.
Sociālo un darba lietu komisijas vārdā– deputāte Jevgenija
Stalidzāne.
J.Stalidzāne (LPP).
Labrīt, cienījamie kolēģi,
cienījamie Prezidija locekļi! Strādāsim ar likumprojektu
“Invalīdu biedrību uzņēmumi, kuriem nepiemēro likumā “Par
iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” noteiktās iepirkuma
procedūras”. Uz otro, galīgo, lasījumu šim likumprojektam ir
tikai viens priekšlikums, kuru izstrādājusi Sociālo un darba
lietu komisija, precizējot nosaukumu. Un komisija ir šo
priekšlikumu atbalstījusi un lūdz arī Saeimu atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Pret 1.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.
J.Stalidzāne.
Vairāk priekšlikumu nav. Lūdzu Saeimu pieņemt šo likumprojektu
otrajā, galīgajā, lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
91, pret un atturas– nav. Likumprojekts “Invalīdu biedrību
uzņēmumi, kuriem nepiemēro likumā “Par iepirkumu valsts vai
pašvaldību vajadzībām” noteiktās iepirkuma procedūras” pieņemts.
Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Pārtikas aprites uzraudzības likumā”. Otrais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā– deputāts Pēteris Kalniņš.
P.Kalniņš (ZZS).
Cienījamie kolēģi! Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisija otrajam lasījumam
likumprojektam “Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likumā”
saņēma 13 priekšlikumus. No kuriem 1.– ekonomikas ministra
priekšlikums. Atbalstīts daļēji, ietverot 2.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
P.Kalniņš.
2.– Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
P.Kalniņš.
3.– Juridiskā biroja priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
P.Kalniņš.
4.– veselības ministra priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
P.Kalniņš.
5.– Juridiskā biroja priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
P.Kalniņš.
6.– veselības ministra priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
P.Kalniņš.
7.– veselības ministra priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
P.Kalniņš.
8.– veselības ministra priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
P.Kalniņš.
9.– Zemkopības ministrijas parlamentārās
sekretāres priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
P.Kalniņš.
10.– Zemkopības ministrijas parlamentārās
sekretāres priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
P.Kalniņš.
11.– Zemkopības ministrijas parlamentārās
sekretāres priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
P.Kalniņš.
12.– ekonomikas ministra priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
P.Kalniņš.
13.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
P.Kalniņš.
Lūdzu deputātus atbalstīt minēto
likumprojektu otrajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā
lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
93, pret un atturas– nav. Likumprojekts otrajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam.
P.Kalniņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
16.septembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam
lasījumam– 16.septembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”. Trešais
lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā– deputāts Mareks Segliņš.
M.Segliņš (TP).
Godājamie kolēģi! Izskatām trešajā
lasījumā likumprojektu “Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā”.
1.priekšlikums. Ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
2.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
Lūdzu pieņemt šos grozījumus trešajā
lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu trešajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
94, pret un atturas– nav. Likums “Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā” pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”. Trešais
lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā– deputāts Mareks Segliņš.
M.Segliņš (TP).
Strādāsim ar dokumentu (reģ.
nr.671).
1.priekšlikums Juridiskajā komisijā ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
2.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
3.priekšlikums. Atbalstīts Juridiskās
komisijas 4.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret 3. un 4.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
5.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
6.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
7.priekšlikums. Atbalstīts Juridiskās
komisijas 11.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
8.priekšlikums. Atbalstīts Juridiskās
komisijas 11.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
Un arī 9.priekšlikums ir atbalstīts
Juridiskās komisijas 11.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
10.– deputāta Kiršteina priekšlikums. Arī
atbalstīts Juridiskās komisijas 11.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret 10. un 11.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
12.priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
13.priekšlikums. Ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
14.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
15.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
16.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
17.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
18.– priekšlikums atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
19.– priekšlikums atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
20.– priekšlikums atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
21.– priekšlikums atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
22.– priekšlikums atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
23.– Kārļa Šadurska priekšlikums. Ir
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāts Valērijs Agešins par 23.priekšlikumu.
Lūdzu!
V.Agešins (TSP).
Cienījamie kolēģi! Runājot par
23.priekšlikumu, es nevaru pateikt, ka šī ideja ir slikta, jo
domāta augstskolām, kurās ir rektors, dekāni, fakultātes, proti,
vairākas struktūrvienības. Bet tomēr man liekas, ka šis
priekšlikums ir nepilnīgs un vienpusējs, jo nedrīkst šo normu
automātiski attiecināt arī uz vidusskolām un pamatskolām, kurās
tieši, mūsuprāt, direktoram jāatbild par nelikumīgas maksas
pieprasīšanu. Pretējā gadījumā viss tas var novest pie
situācijas, ka daži skolu direktori, iespējams, meklēs vainīgos,
piemēram, mācību pārziņu vai klases audzinātāju vidū. Un
nešaubos, ka atradīs. Mūsuprāt, tas nav pareizi, un par
nelikumīgas maksas pieprasīšanu skolās jāatbild tieši skolu
direktoram, jo viņam ir īpašs statuss, proti, pašvaldības
iestādes vadītājs. Un viņš galu galā saņem lielāku algu.
Aicinu balsot “pret” 23.priekšlikumu! Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Kārlis Šadurskis.
K.Šadurskis (JL).
Godātie kolēģi! Godātais Agešina
kungs! Jūs neesat drusku, manuprāt, sapratis priekšlikuma būtību.
Šajā priekšlikumā ir aicinājums izslēgt vārdus “pamatizglītības
un vidējās izglītības iestādēs”. Līdz ar to šī priekšlikuma doma
ir par to, ka par nelikumīgu mācību maksas iekasēšanu drīkstēs
sodīt visās izglītības iestādēs. Jo līdz šim bija tikai pamata un
vidējās. Uz augstskolām tas neattiecās. Šī priekšlikuma jēga ir
tā, ka mums diemžēl ir bijuši precedenti, ka augstskolās tiek
iekasētas nelikumīgas mācību maksas, studentu daļu maksājumi un
tā joprojām, un par to nevarēja sodīt rektoru. Tagad, ja šis
priekšlikums tiks atbalstīts, rektoru varēs sodīt. Šajā
priekšlikumā nav nekas teikts, kas tiek sodīts. Tur nav izmaiņu.
Tātad sodīts tiek tāpat izglītības iestādes vadītājs, kas ir
loģiski.
Aicinu atbalstīt!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Boriss Cilevičs.
B.Cilevičs (TSP).
Cienījamie kolēģi! Paldies Šadurska
kungam par skaidrojumu. Tas tiešām ir ļoti būtisks precizējums,
bet tomēr ir skaidrs, ka 23. un 24.priekšlikums jāskatās kopā, ka
tā ir viena pakete. Un jā, skaidrs, formāli jā, bet pēc būtības.
Ja mēs atbalstām gan 23., gan 24.priekšlikumu, tad var
izveidoties tieši tāda situācija, par ko brīdināja Agešina kungs.
Tāda, ka pamatskolā vai vidusskolā tiek ņemta tā nelikumīgā
apmaksa, bet sodīs nevis direktoru, bet kaut kādu tur
zemākstāvošu personu. Tāpēc varbūt kaut kā savādāk varētu
noformulēt šo jautājumu. Mūsu skatījumā tomēr būtu jāaizsargā
mācību pārziņu vai skolotāju intereses, jo viņi ļoti lielā mērā
ir atkarīgi no skolu direktora. Un, ja abi šie priekšlikumi tiek
atbalstīti, tad faktiski direktori varēs darīt visu ko un uzvelt
visu vainu saviem padotajiem. Tās ir mūsu bažas. Tāpēc domāju, ka
ir pilnīgi pareizi un atbalstāmi, īpaši ņemot vērā, ka šis
jautājums patiešām ir aktuāls Latvijā. Bet tomēr, mūsuprāt, to
vajadzētu risināt savādāk un precīzāk. Paldies!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam. Vai komisijas vārdā kas piebilstams?
Nē.
Lūdzu deputātus balsot par 23.– deputāta Šadurska priekšlikumu.
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 78, pret–
19, neviens neatturas. Priekšlikums ir atbalstīts.
M.Segliņš.
24.priekšlikums. Atbalstīts.
(Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 63, pret– 20, atturas– 1. Priekšlikums ir
atbalstīts.
M.Segliņš.
25. un 26..priekšlikumu deputāts Šadurskis
ir atsaucis.
Tātad 27.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
28.priekšlikums. Nav atbalstīts.
(Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu deputātus balsot par
28.– deputāta Šadurska priekšlikumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 31, pret– 55, atturas– 6.
Priekšlikums nav atbalstīts.
M.Segliņš.
29.priekšlikums. Nav atbalstīts.
(Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 27, pret– 62, atturas– 5. Priekšlikums nav
atbalstīts.
M.Segliņš.
30.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
31.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
32.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
33.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja, Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
34.priekšlikums. Atbalstīts daļēji
Juridiskās komisijas 36.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
35.priekšlikums. Atbalstīts daļēji
Juridiskās komisijas 36.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret 35. un 36.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
37.priekšlikums. Atbalstīts
40.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
38.priekšlikums. Atbalstīts
40.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
Un 39.priekšlikums. Atbalstīts
40.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret 39. un 40.priekšlikumu
deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
41.priekšlikums. Atbalstīts
42.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Segliņš.
42.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
43.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
44.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Segliņš.
Lūdzu deputātus pieņemt likumprojektu
trešajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu trešajā
lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
87, pret– 1, atturas– 10. Likums “Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā” pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
likumā “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību””. Pirmais
lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas
vārdā– deputāts Krišjānis Peters.
K.Peters (LPP).
Godātais Prezidij, cienījamie kolēģi!
Tautsaimniecības komisija ir izskatījusi Ekonomikas ministrijas
sagatavoto likumprojektu “Grozījumi likumā “Par bīstamo iekārtu
tehnisko uzraudzību”” ar reģistrācijas numuru 881 un lūdz atzīt
to par steidzamu.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu.
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 80, pret–
8, neviens neatturas. Likumprojekts par steidzamu atzīts.
K.Peters.
Tāpat Tautsaimniecības komisijas vārdā
aicinu pieņemt likumprojektu pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 93, pret un atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam
un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā.
K.Peters.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 14.septembris, izskatīsim– 23.septembra
plenārsēdē.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 14.septembris, izskatīšanas laiks– 23.septembris.
Paldies!
Nākošais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Ciltsdarba likumā”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas
vārdā– deputāts Visvaldis Skujiņš.
V.Skujiņš
(ZZS).
Cienījamie kolēģi! Tautsaimniecības, agrārās,
vides un reģionālās politikas komisija šā gada 31.augusta
komisijas sēdē izskatīja likumprojektu “Grozījumi Ciltsdarba
likumā” un pieņēma lēmumu lūgt izskatīšanai Saeimā pirmajā
lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
92, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
V.Skujiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
16.septembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 16.septembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Valsts meža dienesta likumā”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā– deputāte Anna Seile.
A.Seile (TB/LNNK).
Godātie deputāti! Izskatīsim
dokumentu Nr.2877. Komisija izskatīja šo likumprojektu pirmajā
lasījumā un atbalstīja to.
Šajā likumprojektā, protams, ir dažas lietas, kuras būs vēl
jāprecizē uz otro lasījumu, bet priekšlikuma būtība ir tāda, ka
tas tiek saskaņots ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Lūdzu atbalstīt šo likumprojektu pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
91, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
A.Seile.
17.septembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 17.septembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Publisko aģentūru likumā”. Pirmais lasījums.
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas vārdā– deputāts Jānis
Lagzdiņš.
J.Lagzdiņš (TP).
Godātie kolēģi deputāti! Valdība ir
izstrādājusi grozījumus Publisko aģentūru likumā. Minētie
grozījumi ir nepieciešami, lai saskaņotu Valsts pārvaldes
iekārtas likumu ar Publisko aģentūru likumu.
Lūdzu atbalstīt minēto likumprojektu!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 87, pret un atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
J.Lagzdiņš.
Komisijas vārdā es aicinu noteikt
priekšlikumu iesniegšanas termiņu 16.septembri.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 16.septembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Krimināllikumā”. Pirmais lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā– deputāts Juris
Dalbiņš.
J.Dalbiņš (TP).
Cienījamā priekšsēdētāja! Kolēģi
deputāti! Likumprojekts “Grozījumi Krimināllikumā”. Pirmais
lasījums.
Likumprojekts izstrādāts, lai saskaņotu Krimināllikuma un
likumprojekta “Personu speciālās aizsardzības likums” tiesību
normas. Šis likumprojekts skatāms vienotā paketē ar diviem citiem
likumprojektiem– jau pieminēto likumprojektu “Personu speciālās
aizsardzības likums” un likumprojektu “Grozījums Operatīvās
darbības likumā”.
Likumprojekta 1.pants paredz izdarīt grozījumus 305.pantā, lai
saskaņotu terminoloģiju ar likumprojektu “Personu speciālās
aizsardzības likums”, savukārt likumprojekta 2.pants paredz
papildināt Krimināllikumu ar 305.1 pantu, nosakot atbildību arī
pašai speciāli aizsargājamai personai par informācijas, kas
saistīta ar speciālo aizsardzību, izpaušanu, ja persona ir bijusi
brīdināta par ziņu neizpaušanu un ja šo darbību rezultātā ir
iestājusies cilvēka nāve vai citas smagas sekas.
Aizsardzības un iekšlietu komisija izskatīja šo likumprojektu
15.jūnija sēdē, apsprieda un konceptuāli atbalstīja.
Komisijas vārdā aicinu pieņemt likumprojektu pirmajā
lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 80, pret– 8, atturas– 1.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 1.novembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 1.novembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījums
Operatīvās darbības likumā”. Pirmais lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā– deputāts Juris
Dalbiņš.
J.Dalbiņš (TP).
Apspriežamais likumprojekts ir no
vienotās paketes, ko veido trīs iepriekšminētie un savstarpēji
saistītie likumprojekti: “Personu speciālās aizsardzības likums”,
“Grozījumi Krimināllikumā” un “Grozījums Operatīvās darbības
likumā”. Likumprojekts izstrādāts, lai saskaņotu Operatīvās
darbības likuma un likumprojekta “Personu speciālās aizsardzības
likums” tiesību normas tādējādi, ka paredz izslēgt Operatīvās
darbības likuma 191.pantu, jo tajā iekļautais regulējums dublē
likumprojektā “Personu speciālās aizsardzības likums” iekļauto
tiesisko noregulējumu personas speciālās aizsardzības
nodrošināšanai. Komisija šo likumprojektu izskatīja 15.jūnija
sēdē un aicina atbalstīt to pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
90, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
1.novembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam– 1.novembris.
Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Personu
speciālās aizsardzības likums”. Pirmais lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā– deputāts Mareks Segliņš.
M.Segliņš (TP).
Kolēģi! Juridiskās komisijas vārdā
lūdzu pieņemt pirmajā lasījumā likumprojektu “Personu speciālās
aizsardzības likums”.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 88, pret un atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
M.Segliņš.
17.septembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 17.septembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Militārpersonu izdienas pensiju likumā”. Pirmais
lasījums.
Sociālo un darba lietu komisijas vārdā– deputāte Jevgenija
Stalidzāne.
J.Stalidzāne (LPP).
Cienījamie kolēģi! Strādāsim ar
dokumentu Nr.2887. Komisija likumprojektu izskatīja pirmajā
lasījumā, un likumprojektā nav paredzētas ļoti tādas ... nav
paredzēti ļoti būtiski grozījumi, bet galvenokārt tas attiecas uz
izdienas pensiju likumā ieskaitāmo stāžu. Komisija nolēma šo
likumprojektu atbalstīt pirmajā lasījumā un nodot arī Saeimai to
pieņemšanai pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
72, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātei Jevgenijai Stalidzānei! Ja citu
priekšlikumu nav, priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 25.septembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
likumā “Ārvalstu bruņoto spēku statuss Latvijas Republikā””.
Pirmais lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā– deputāts Juris
Dalbiņš.
J.Dalbiņš (TP).
Kolēģi! Mūsu izskatāmais
likumprojekts ietver grozījumus par tiesībām pieņemt lēmumu par
ārvalstu bruņoto spēku tranzītu Latvijas teritorijā. Un paredz
aizsardzības ministram dot tiesības lemt šo jautājumu, ja
tranzītu veic vienlaicīgi ne vairāk kā 500 ārvalstu
militārpersonas. Bet Ministru kabinetam, ja sauszemes tranzītu
veic vairāk par 500 ārvalstu militārpersonām. Tiek paredzēts, ka
iepriekšējo lēmumu aizsardzības ministrs saskaņo ar ārlietu
ministru un iekšlietu ministru. Valstij, kuras bruņoto spēku
vienības vēlas doties tranzītā cauri Latvijas teritorijai,
jāiesniedz pieprasījums Aizsardzības ministrijai, kā arī
jāpievieno klāt tās valsts, uz kuru dodas bruņoto spēku vienība,
piekrišana uzņemt šo vienību savā teritorijā. Ārvalstu bruņoto
spēku vienība šķērso Latvijas teritoriju militārās policijas
pavadībā, kas, neapšaubāmi, palīdzēs izvairīties no
negadījumiem.
Komisija šo likumprojektu izskatīja 2.septembra sēdē un lūdz
atbalstīt to pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
72, pret– 20, atturas– 1. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
30.septembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam 30.septembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Alternatīvā dienesta likumā”. Pirmais lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā– deputāts Juris
Dalbiņš.
J.Dalbiņš (TP).
Likumprojektā ietvertos grozījumus
Alternatīvā dienesta likumā nepieciešams izdarīt tādēļ, ka tajā
noteiktais alternatīvā dienesta izpildes termiņš– 24 mēneši un 18
mēneši– personām, kuras ieguvušas augstāko izglītību, ir garāks
nekā Obligātā militārā dienesta likuma 8.pantā noteiktais
obligātā aktīvā militārā dienesta ilgums– 12 mēneši. Šāda
situācija neatbilst Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un
politiskajām tiesībām 18.panta prasībām un tiek uzskatīta par
diskriminējošu. Uz šo ir norādījusi ANO cilvēktiesību komiteja
savos 2003.gada 6.novembra secinājumos.
Komisija izskatīja šo likumprojektu sēdē un lūdz šo atbalstīt
pirmajā lasījumā un noteikt arī steidzamību šim mūsu iesniegtajam
likumprojektam.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 91, pret–
nav, atturas– 1 deputāts. Likumprojekts par steidzamu
atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu!
J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 15.septembris.
Sēdes vadītāja.
Balsošanas režīmu! Mēs balsojam par pirmo lasījumu vēl. Lūdzu
rezultātu! Par– 83, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā
lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam
un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!
J.Dalbiņš.
Termiņš– 23.septembris.
Sēdes vadītāja.
Tad priekšlikumu iesniegšanas laiks– 15.septembris un
izskatīšana– 23.septembra sēdē. Citu priekšlikumu nav.
Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījums
likumā “Par policiju””. Pirmais lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā– deputāts Juris
Dalbiņš.
J.Dalbiņš (TP).
Likumprojekts “Grozījums likumā “Par
policiju””. Likumprojektā ietvertais paredz novērst likumā “Par
policiju” pastāvošo tiesību normu dublēšanos ar likuma 35.pantā
un attiecīgajā likuma sadaļā noteikto, kas reglamentē policijas
darbinieku sociālās garantijas. Bez tam likumprojekts paredz
deleģējumu Ministru kabinetam noteikt Valsts policijas un
Drošības policijas speciālās tehnikas sakaru līdzekļu, tehnikas
bruņojuma, speciālo līdzekļu, ekipējuma, datortehnikas un
programmu nodrošinājumu, transportlīdzekļu un to ekspluatācijas
nepieciešamo līdzekļu normas.
Komisija izskatīja savā sēdē šo likumprojektu un aicina savā
vārdā atbalstīt pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
88, pret– nav, atturas– 7. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam.
J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
27.septembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam– 27.septembris.
Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Kredītiestāžu likumā”. Pirmais lasījums.
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas vārdā– deputāts Gundars
Bērziņš.
G.Bērziņš (TP).
Skatām likumprojektu “Grozījumi
Kredītiestāžu likumā”. Dokuments Nr.888. Likumprojektu skatām
pirmajā lasījumā.
Likumprojektu izstrādājusi Finanšu un kapitāla tirgus uzraudzības
komisija, izskatījusi un iesniegusi valdība, un likumprojektā ir
paredzētas vairākas lietas. Ieviests jauns norēķinu veids–
elektroniskā nauda, un regulēta šīs naudas aprites kārtība.
Pastiprināta kredītiestāžu uzraudzība, kontrolējot būtiskas
līdzdalības iegūšanu kredītiestādēs, pārbaudot šīs personu
identitātes un kapitāla izcelsmi, kā arī ir saskaņots ar vairākām
Eiropas Savienības direktīvām.
Lūdzu atbalstīt minēto likumprojektu pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 86, pret un atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam.
G.Bērziņš.
Lūdzu noteikt pirmdienu,
20.septembri.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
20.septembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījums
Latvijas Republikas valsts robežas likumā”. Pirmais
lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā– deputāts Juris
Dalbiņš.
J.Dalbiņš
(TP).
Kolēģi! Strādājam ar likumprojektu “Grozījums
Latvijas Republikas valsts robežas likumā”.
Likumprojektā ietvertais grozījums izstrādāts, lai novērstu divos
likumos– Latvijas Republikas valsts robežas likumā un Nacionālo
bruņoto spēku likumā– ietverto tiesību normu pretrunu jautājumā
par jūras spēku finansējuma ieguves avotiem un iegūto finanšu
līdzekļu izlietošanas kārtību.
Latvijas Republikas valsts robežas likuma 36.pantā noteikts, ka
jūras spēki tiek finansēti no Aizsardzības ministrijas
pamatbudžeta, kuru veido pašu ieņēmumi, kā arī 80% no ieņēmumiem,
kas gūti, realizējot konfiscētās preces un citus priekšmetus, ko
likuma noteiktajā kārtībā aizturējuši un izņēmuši jūras
spēki.
Šī tiesību norma ir pretrunā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma
18.pantu, pirmajā daļā reglamentētajam, ka Nacionālie bruņotie
spēki, kuru sastāvā ir jūras spēki, tiek finansēti no valsts
budžeta.
Lai to novērstu, ir nepieciešams no Latvijas Republikas valsts
robežas likuma 36.panta izslēgt nosacījumu par finansēšanas
kārtību un finanšu līdzekļu izlietošanas kārtību attiecībā uz
jūras spēkiem.
Komisija šo jautājumu izskatīja un atbalstīja. Lūdzu Saeimu
atbalstīt šo likumprojektu pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
81, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam.
J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
30.septembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 30.septembris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Par
Stokholmas Konvenciju par noturīgajiem organiskajiem
piesārņotājiem”. Pirmais lasījums.
Ārlietu komisijas vārdā– deputāts Igors Solovjovs.
I.Solovjovs
(LSP).
Cienījamie kolēģi! Ārlietu komisija izskatīja šo
likumprojektu un ierosina atzīt to par steidzamu.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 86, pret un
atturas– nav. Likumprojekts par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
81, pret un atturas– nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam
un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!
I.Solovjovs.
Cienījamie kolēģi! Ja jums nekas nebūtu
pretī, tad izskatīt uzreiz otrajā, galīgajā, lasījumā
šodien.
Sēdes vadītāja.
Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Lūdzu
deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā, galīgajā,
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
87, pret un atturas– nav. Likums “Par Stokholmas Konvenciju par
noturīgajiem organiskajiem piesārņotājiem” pieņemts.
Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Par
Konvencijas par robežšķērsojošo gaisa piesārņošanu lielos
attālumos Protokolu par noturīgajiem organiskajiem
piesārņotājiem”. Pirmais lasījums.
Ārlietu komisijas vārdā– deputāts Igors Solovjovs.
I.Solovjovs (LSP).
Cienījamie kolēģi! Komisija arī
ierosina atzīt šo likumprojektu par steidzamu.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 67, pret un
atturas– nav. Likumprojekts par steidzamu atzīts.
I.Solovjovs.
Lūdzu atbalstīt pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 74, pret un atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam
un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!
I.Solovjovs.
Un, ja nekas nebūtu jums pretī,
cienījamie kolēģi, tad izskatīt uzreiz otrajā, galīgajā,
lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Vai deputātiem ir iebildumi?
Deputātiem iebildumu nav. Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā, galīgajā, lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 73, pret un atturas nav.
Likums “Par Konvencijas par robežšķērsojošo gaisa piesārņošanu
lielos attālumos Protokolu par noturīgajiem organiskajiem
piesārņotājiem” pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Darba aizsardzības likumā”. Pirmais lasījums.
Sociālo un darba lietu komisijas vārdā– deputāts Andrejs
Klementjevs.
A.Klementjevs (TSP).
Labdien! Kā jūs redzat, ir trīs
likumprojekti. Komisija piedāvā apvienot likumprojektu Nr.2875 un
likumprojektu Nr.2886, lai vieglāk būtu strādāt. Un sakarā ar to
komisijas vārdā lūdzu neatbalstīt likumprojektu “Grozījumi Darba
aizsardzības likumā” Nr.2875.
Sēdes vadītāja.
Vai deputātiem ir iebildumi? Tātad lūdzu deputātus balsot par
likumprojektu “Grozījumi Darba aizsardzības likumā”! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 1, pret –76, atturas– 6.
Tātad likumprojekts nav atbalstīts.
Lūdzu deputātus balsot par nākamo likumprojektu “Grozījumi Darba
aizsardzības likumā” pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 3, pret– 80, atturas– 7.
Likumprojekts nav atbalstīts.
Lūdzu deputātus balsot par alternatīvo... Sociālo un darba lietu
komisijas likumprojekta “Grozījumi Darba aizsardzības likumā”
pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu!
Lūdzu rezultātu! Par– 83, pret– 2, neviens neatturas.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam.
A.Klementjevs.
4.datums. 4.oktobris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Tātad priekšlikumu iesniegšanas termiņš
otrajam lasījumam– 4.oktobris. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– lēmuma projekts “Par
Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienību dalību miera
nodrošināšanas operācijā Irākā Apvienoto Nāciju Organizācijas
daudznacionālo spēku sastāvā”.
Atklājam debates. Deputāts Nikolajs Kabanovs.
N.Kabanovs (PCTVL).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godātie
deputāti! Tieši šodien, kad mūsu Saeima apspriež jautājumu par
tālāko Latvijas dalību Irākas okupācijā, ASV militāro zaudējumu
skaits šajā zemē ir pārsniedzis 1000 cilvēku. Šajā skaitā nav
iekļauts ne ASV sabiedroto kritušo skaits, ne arī Latvijas NBS
virsnieks Baumanis. Irākā bojāgājušo skaits līdz šim brīdim nav
zināms, bet tas ir ne mazāks par 10 000. Plaši pazīstamās
cilvēktiesību organizācijas “Amnesty International” pārstāvji
apgalvo, ka ASV okupācijas spēki nepilda savus pienākumus,
skaitot Irākā kritušos civiliedzīvotājus.
Interesanti! Bet ASV aizsardzības ministrs Donalds Ramsfelds
teica: “Mūsu ienaidnieki nenovērtēja mūsu valsti, mūsu koalīciju,
mūsu tautas raksturu un noteikti ir pārrēķinājušies arī attiecībā
uz mūsu virspavēlnieku.” Tieši tā.
Neviens taču pirms pusotra gada nedomāja, ka ASV varētu turpināt
Irākas avantūru tik ilgi. Irākas karā notiek amerikāņu militāri
rūpnieciskā kompleksa pašapmierināšanās uz savu sabiedroto, to
skaitā arī Latvijas Republika, rēķina.
Tajā pat laikā komisija, kas izmeklēja 11.septembra notikumus,
nav spējusi atrast kaut jebkādus pierādījumus, kas apliecinātu
Irākas saistību ar teroristisko uzbrukumu ASV. Novembrī ASV būs
prezidenta vēlēšanas. Tagadējo sabiedrisko aptauju līderis–
prezidenta amata kandidāts Džons Kerijs– apsolīja amerikāņu
karavīru ģimenes locekļiem: “Mēs spēsim atgriezt viņus mājas pēc
iespējas ātrāk.” Tomēr diez vai šī labā iecere viņam izdosies, jo
ASV Apvienotās štābu priekšnieku komitejas virspavēlnieks
ģenerālis Ričards Maijers atzina, ka uzbrucēji pret ASV spēkiem
pielieto arvien sarežģītāku kaujas taktiku, bet tā saucamie
Irākas drošības spēki jeb kolaboranti praktiski nepiedalās kaujas
operācijās. Visus šos argumentus var apstiprināt arī Irākā
dienējošie Latvijas karavīri. Un to viņi arī dara savā privātajā
korespondencē, interneta forumos un citos informācijas avotos,
kur pašlaik nav militārās cenzūras.
Tomēr, kas attiecas uz oficiāliem Latvijas NBS avotiem, tad tie
atspoguļo Irākas kara gaitu tikpat optimistiski kā padomju
“internacionālistu ierobežotā kontingenta” operācijas Afganistānā
savulaik raksturoja laikraksts “Sarkanā Zvaigzne”.
Līdz šim brīdim par sava karaspēka izvešanu no Irākas paziņoja
tādi tuvi ASV sabiedrotie kā Spānija, Filipīnas un Hondurasa.
Domāju, ka arī Latvijas Republikas karavīriem labāk ir
iesaistīties Latvijas un Eiropas drošības nodrošināšanā, nevis
militāro avantūru īstenošanā.
Lūdzu kolēģus noraidīt lēmumu par Irākas okupāciju!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Dalbiņš.
J.Dalbiņš (TP).
Cienījamā Saeimas priekšsēdētāja!
Kolēģi deputāti! Es vēlos runāt aizsardzības ministra vārdā un
ministrijas vārdā.
Saeima 2003.gada 31.decembrī, pieņemot lēmumu par mūsu misiju
Irākā, pauda oficiālu atbalstu cīņai pret terorismu un savu vēlmi
veicināt vispārējo drošību. Un līdz ar to Nacionālo bruņoto spēku
vienību dalība starptautiskās koalīcijas bruņoto spēku vadītajās
starptautiskajās miera nodrošināšanas un starptautiskajās
humanitārajās operācijās parāda Latvijas gatavību sniegt savu
ieguldījumu globālajā drošībā. Lai mēs varētu pabeigt savu misiju
Irākā, mums ir nepieciešams viens papildu Saeimas lēmums par
nākamo laika periodu– četriem mēnešiem mūsu kontingenta atrašanos
šinī vietā.
Ja mēs klausāmies opozīcijas paustajā viedoklī, tad ir viens
jautājums– vai jūs tiešām nemaz nav iespaidojuši pēdējie
notikumi, ko teroristi ir pastrādājuši Beslanā ar skolēniem?
Laikam jau ne, jo daļa no jūsu deputātiem arī spēlējas ar skolēnu
drošību, aicinot viņus uz dažādām protesta akcijām. Bet es
nevēlētos aiziet tālākajās debatēs par šo jautājumu, bet aicinātu
Saeimu izprast mūsu misijas lielo starptautisko nozīmi attiecībā
pret mūsu partneriem un mūsu devumu starptautiskās drošības
nodrošināšanā.
Un aicinu atbalstīt šo Aizsardzības ministrijas iesniegto
lēmumu!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Dobelis.
J.Dobelis (TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Pats
jautājums valstij būt neitrālai vai aktīvi piedalīties
starptautiskajos pasākumos, protams, ir sarežģīts, un bieži vien
lēmums varbūt ir pat ļoti nepatīkams. Bet lēmumam ir jāatbilst
konceptuālajai nostādnei. Kādreiz Latvija ļoti centās būt
neitrāla, nekur neiejaukties, un 1939.gada 5.oktobrī atļāva
vēlākajiem okupantiem izveidot šeit, pie mums, karabāzes. Ar ko
tas beidzās– mēs to labi zinām.
Šobrīd Latvija ir NATO dalībvalsts. Un tas vienmēr ir jāatceras.
Un NATO nav organizācija, kas ir agresīva, kas vēlas kādam
uzbrukt, kas vēlas kādu okupēt. Bet tā ir organizācija, kas
palīdz mums– Latvijai– justies drošiem. Un tas kā divi reiz divi.
Un šobrīd Latvija ir uzņēmusies iniciatīvu piedalīties
starptautiskajā apritē drošības pasākumu procesos. Līdz ar to vai
nu šos procesus turpina, vai tādā gadījumā ir jābūt kaut kādam
ārkārtējam argumentam, lai to pārtrauktu. Atcerēsimies, ka lēmums
par šo kontingentu atrašanās pagarināšanu ir pieņemts jūnijā.
Tātad krietni iepriekš. Šobrīd mēs vienkārši esam nonākuši pie
cita datuma, kas mums uzliek par pienākumu oficiāli pagarināt šo
uzturēšanās termiņu.
Un tagad daži vārdi par mūsu Latvijas Republikas Saeimas
deputātiem, lielajiem Krievijas mīlētājiem. Tagad iznāk tā ļoti
interesanti. Jūs taču labi ziniet, ko nupat paziņoja Krievijas
militārie virsuzraugi. Krievija tagad uzņemas saistības, viņu
saistības, ierasties jebkurā pasaules malā, lai apkarotu
terorismu, lai iznīcinātu teroristu perēkļus un tā tālāk,
neprasot nekādas atļaujas ne no ANO, ne no kādas citas
starptautiskas organizācijas. Teorētiski Krievija var meklēt
teroristu bāzes arī Latvijā. Savā laikā šādu vienreizēju stulbumu
varēja dzirdēt no dažiem politikāņiem un dažiem Krievijas un arī
Latvijas saziņas līdzekļu pārstāvjiem par to, ka, lūk, Čečenijā
karojot latviešu sievietes un viņas esot snaiperes tur. Nu, šādu
muļķību jau mēs esam dzirdējuši.
Tagad, lūk, viens labi paēdis, vecīgs krievu militārists mierīgi
paziņo: mēs ieradīsimies visur, kur mums liksies kaut kas
aizdomīgs. Jā, mēs ievērosim to, ko teica Amerikas Savienotās
Valstis pēc 2001.gada 11.septembra...
Sēdes vadītāja.
Deputāta kungs, lūdzu par operāciju Irākā...
J.Dobelis.
Un tajā pašā laikā... šodien šis jautājums
ir pilnīgi tieši saistīts ar to, ko mēs taisāmies šodien
lemt.
Un tajā pašā laikā cilvēki, kas to ar prieku atbalsta, šeit nāk
un runā kaut ko pretēju. Nu, nevajadzētu vismaz liekuļot, ja jau
jums ir kaut kāda politiska pārliecība, tad vajadzētu būt tai
uzticīgiem līdz galam.
Es saprotu, ka šis balsojums būs nepatīkams, un es gribu redzēt,
vai visi koalīcijas partneri, vai visi valdībā esošie deputāti
balsos, vai varbūt izņems balsošanas kartes ārā un turpināsim šo
liekulības spēli tālāk.
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Vārds Ministru kabineta pārstāvim apspriežamajā lietā
aizsardzības ministram Atim Slakterim.
A.Slakteris (aizsardzības ministrs).
Priekšsēdētājas
kundze! Godātie deputāti! Tad, kad mēs pirmo reizi lēmām par mūsu
karavīru sūtīšanu uz Irāku, mūsu debates bija garas, asas un
beigu beigās konstruktīvas. Es domāju, ka šodien no lemšanas
viedokļa situācija ir daudz vienkāršāka. Absolūtajam vairākumam
ir skaidrs, gan tiem, kas pašlaik.... mūsējie dien Irākā, gan
viņu tuviniekiem, gan militārajiem speciālistiem, gan politiķiem
ir skaidrs, ka šajā brīdī šo operāciju apturēt nedrīkst, ja mēs
negribam nonākt pie kādas jaunas asinspirts, un mēs savā ziņā
esam atbildīgi par šo kolektīvo drošību, un tajā mēs esam
iesaistījušies.
Kas ir mainījies kopš tā brīža, kad Latvija pirmo reizi politiski
pieņēma lēmumu sūtīt savus karavīrus uz Irāku? Mainījies ir tas,
ka toreiz viņi aizbrauca pliki, neapbruņoti un bez atbilstoša
transporta. Tagad ir izdevies visu to lielā mērā atrisināt, un
mūsu karavīri brauc pašlaik apbruņotos, nopietni bruņotos
“hammeros”, bruņuvestes viņiem ir, arī apgāde ir labā līmenī.
Protams, tā nav nekāda miera zona, neba uz tādām sūta šādas
misijas, bet mēs, balstoties uz Apvienoto Nāciju Organizācijas
Drošības padomes rezolūciju, pagarinām savu karavīru misiju, un
mums ir nepieciešams, protams, mūsu bruņotajiem spēkiem zināt
laicīgi, jo pašreizējais mandāts, ko Saeima mums ir devusi, ir
līdz oktobra vidum, un es esmu pārliecināts, ka šajā balsojumā
Saeima parādīs savu valstisko domāšanu. Man par to nav šaubu,
tāpēc es aicinu varbūt tiešām gari nedebatēt un nobalsot par
lēmuma projektu.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Aigars Pētersons.
A.Pētersons (JL).
Godājamā priekšsēdētājas kundze!
Cienījamie kolēģi! Mēs visi zinām saspringto situāciju Irākā.
Apvienotās Nācijas 2003.gada 16.oktobrī pieņēma savu rezolūciju
Nr.1511, ka drošības nodrošināšanai Irākā ir nepieciešams
Apvienoto Nāciju Organizācijas daudznacionālo spēku
atbalsts.
Latvija ir ANO dalībvalsts un tāpēc ir loģiski, ka mūsu Nacionālo
bruņoto spēku vienības ANO daudznacionālo spēku sastāvā ierobežos
terorismu un nodrošinās mieru šajā planētas “karstajā
punktā”.
Lieki atzīmēt, ka tieši Irākas valdība ir lūgusi Apvienoto Nāciju
Organizācijas palīdzību. Tāpat jāatzīmē, ka Apvienoto Nāciju
Organizācija ir gatava pārtraukt šo daudznacionālo spēku
klātbūtni ātrāk kā 2005.gada 8.jūnijā, respektējot Irākas
valdības vēlmes.
Cienījamie kolēģi, atbalstīsim šī humānā un valstiski svarīgā
lēmuma pieņemšanu!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Jānis Jurkāns.
J.Jurkāns (TSP).
Godātie kolēģi! Man ir jautājums
ministra kungam. Jūs runājāt par to, ka daudz kas mainījies kopš
mūsu pirmajām debatēm šeit par šo jautājumu. Bet man ir
jautājums: vai Irākas valdība ir lūgusi Latvijas valdību sūtīt
mūsu karavīrus uz Irāku? Es atkārtoju savu jautājumu: vai Irākas
valdība ir lūgusi Latvijas valdību, jūsu ministriju sūtīt
karavīrus uz Irāku?
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Nikolajs Kabanovs, otro reizi.
N.Kabanovs (PCTVL).
Cienījamie kolēģi! Nesen šeit
deputāts Dobelis uzstājās kā Krievijas bruņoto spēku advokāts.
Vai ne, Dobeļa kungs? Tagad man kā Latvijas Saeimas deputātam nav
nekādas darbības, teiksim, sakarā ar Krievijas virspavēlnieka vai
Krievijas militārās pavēlniecības idejām par iesaistīšanos cīņā
pret terorismu. Tomēr es gribu apgalvot, ka arī Spānija ir NATO
valsts. Spānija arī piedalījās Irākas avantūrā, bet pēc terora
aktiem Madridē pārtrauca savu dalību. Vācija, Francija, Beļģija–
visas šīs valstis arī ir NATO dalībvalstis. Un kāpēc viņas nevar
kļūt par piemēru Latvijai, kā neatkarīgi un patstāvīgi īstenot
savu ārpolitiku?
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Sokolovskis.
J.Sokolovskis (PCTVL).
Godātie kolēģi! Es nemēģināšu
jūs pārliecināt, man vienkārši skumji, jo šo balsojuma rezultātu
es jau zināju sen iepriekš. Ļoti žēl, ka mēs tik daudz varas
atdevām ārzemniekiem. Mūsu ekonomiku vada Eiropas Komisija, mūsu
ārlietas un mūsu militāro politiku vada ASV. Tas ir ļoti skumji,
ka mums nav patstāvīgas ārlietu politikas un ka, ieslēdzot
televizoru un zinot, ko ziņo ASV departaments, es jau zinu, ka
jūs pieņemsiet tādu pašu lēmumu. Ļoti žēl.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Boriss Cilevičs.
B.Cilevičs (TSP).
Cienījamie kolēģi! Mēs visi
acīmredzot ļoti labi atceramies, kā mēs šeit apspriedām mūsu
lēmumu par to, lai nosūtītu mūsu karavīrus uz Irāku. Tagad mēs
zinām, ka mūs maldināja, ka toreizējais premjers, stāvot šeit,
ļoti droši apgalvoja, ka ir drošas ziņas, ka Irākā ir masu
iznīcināšanas ieroči, ka tas ir drauds visai pasaulei. Tagad mēs
ļoti labi zinām, ka gan ASV prezidents, gan Lielbritānijas
premjers maldināja savas tautas un arī mūs. Mēs bijām lētticīgi,
un acīmredzot mēs arī paliekam lētticīgi.
Tagad mēs runājam par to, ka jācīnās pret starptautisko
terorismu. Bet sakiet, lūdzu, vai ir kādi pierādījumi, ka Irāka
patiešām ir starptautiskā terorisma centrs? Vai pēc iebrukuma
Irākā starptautiskais terorisms samazinājās? Te Dalbiņa kungs
pieminēja Beslanu. Bet, piedodiet, manā skatījumā absolūti viss
sagrozīts šajā gadījumā. Man šķiet, ka drīzāk koķetēšana ar
čečenu separātistiem– tas daudz vairāk izsaka atbalstu
teroristiem nekā kaut kāds karš Irākā vai kaut kas tamlīdzīgs. Jo
pavisam nesen Saeimā pastāvēja Čečenijas atbalsta grupa.
Un šajā sakarā jūs nez kāpēc nerunājat par terorisma
atbalstīšanu. Un Irākā bija absolūti drausmīgs režīms. Bet vai
tad šobrīd situācija tur ir daudz labāka? Neiet jau runa par to,
ka vajadzēja samierināties un klusēt. Vajag novērtēt savas
kļūdas. Patiešām. Mēs visi redzam, kas notiek Irākā. Un vai tur
ar Beslanu bija saistīti Sadama Huseina tur kaut kādi bojeviki
vai kaut kas tāds? Nē, tie bija tie paši cilvēki, kurus Saeimas
atbalsta grupa atbalstīja un ar kuriem dažs labs deputāts
joprojām tur koķetē varbūt bez tādas liekas publicitātes, bet
tomēr.
Un pēdējais. Dobeļa kungs, jūs runājat par NATO. Sakiet, lūdzu,
vai šī ir NATO operācija? Vai NATO vadošās Eiropas dalībvalstis
tur piedalās vai atbalsta šo operāciju? Nemaldiniet, lūdzu,
kolēģus un visus pārējos Latvijas iedzīvotājus!
Tā ka es aicinu jūs nebūt lētticīgiem! Mēs redzēsim, vai ASV
tauta vēl joprojām tic Bušam. Bet kāpēc mums jāupurē savu
karavīru dzīvības un savas intereses kaut kādu Amerikas politiķu
ambīciju dēļ? Viņi kļūdījās vienu reizi, varbūt kļūdās vēl, bet
mums patiešām ir jādomā ar savu galvu.
Es aicinu balsot pret. Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Aleksandrs Golubovs.
A.Golubovs (LSP).
Cienījamie kolēģi! Mūsu karaspēks
piedalījās it kā Irākas atbruņošanā, jo vajadzēja atbruņot no
masu iznīcināšanas līdzekļiem. Izrādījās, ka tādus līdzekļus
Irākā neatrada. Pašreiz mūsu karaspēks uztur tur mieru. Bet kādu
mieru viņš uztur? Viņš uztur vajadzīgo mieru, kā runā Dobeļa
kungs, bet tajā pašā laikā viņš cīnās pret tiem pašiem
irākiešiem, kuri pašreiz ved atbrīvošanās cīņu pret
okupantiem.
Un gribu atgādināt Dobeļa kungam, ka tieši viņa partijas biedrs
Vidiņa kungs uztur sakarus ar čečenu separātistiem, par ko ziņoja
mūsu masu saziņas līdzekļi, un čečenu separātisti ir tie paši
teroristi.
Tā ka varbūt nevajadzētu balsot par šo lēmuma projektu!
Un vēl viens. Ja mēs pieņemsim šo lēmuma projektu, tas uzliks vēl
ļoti lielu nastu, finanšu nastu mūsu budžetam. Varbūt vajadzētu
to naudiņu, kura ies tur, virzīt sociālajām vajadzībām šeit,
Latvijā. Un mūsu rūpniecībai, lauksaimniecībai. Tā naudiņa varētu
dot šeit daudz lielāku labumu nekā tur.
Sēdes vadītāja.
Vārds Ministru kabineta pārstāvim apspriežamajā lietā
aizsardzības ministram Atim Slakterim.
A.Slakteris (aizsardzības ministrs).
Priekšsēdētājas
kundze! Kolēģi un Jurkāna kungs! Jūs ļoti labi zināt, ka Irākas
pagaidu valdība ir prasījusi palīdzību Apvienotajām Nācijām.
Latvijas valstij tiešā veidā nav prasījusi. Un tas mērķis, kā
notikumiem būtu jāattīstās... un mēs esam ...(Ieklepojas)
Es atvainojos! Un mēs esam ieinteresēti tieši tādā notikumu
attīstībā, ka notiks demokrātiskas vēlēšanas un valstij būs
Konstitūcija. Un tāpēc ir tas konkrētais termiņš, līdz kuram tiek
pagarināts mandāts Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības
padomes rezolūcijas ietvaros.
Tajā pašā laikā es pats esmu bijis Irākā un tajā skaitā ticies ar
pagaidu valdības ārlietu ministru un aizsardzības ministru, un
viņi, protams, tīri cilvēciski ļoti vēlas, lai viņiem izdotos
pašu valstī ievest kārtību. Un mēs varam viņiem vēlēt tikai
sekmes, tas būtu izdevīgi gan viņiem, gan mums.
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Dobelis– otro
reizi.
J.Dobelis
(“TB”/LNNK).
Cienītie kolēģi! Divas īsas piezīmes. Irākā
Latvijas karavīri pilda tās saistības, kuras viņi ir jau
uzņēmušies. Valdība, gan iepriekšējā, gan tagadējā, atbalsta šo
saistību pildīšanu. Tā ka Saeimas pienākums ir vienkārši
atbalstīt šinī gadījumā tās pašas saistības, kuras mēs arī esam
uzņēmušies ar savu iepriekšējo balsojumu.
Un otrs. Redziet, šeit jūs dzirdat no tribīnes vārdus “Čečenijas
separātisti”. Tipiska Krievijas ultrašovinistisko aprindu pieeja.
Es atgādināšu notikumus Čečenijā kādreiz, kad būs vairāk laika,
bet jūs arī palasiet, ar ko sākās notikumi Čečenijā, kas bija
Ičkērija un kas iebruka Čečenijā un slepkavoja sievietes un
bērnus. Jūs laikam to esat aizmirsuši. Tātad, pēc jūsu domām,
vienus bērnus var slepkavot un otrus nedrīkst. Un tā ir jūsu
pieeja šiem jautājumiem. Un Čečenijas atbalsta grupa, kuras
sastāvā arī es esmu, to neatbalsta, bet atbalsta nevis
teroristus, nevis bērnu slepkavas, bet Čečenijas atbalsta grupa
atbalsta čečenu tautas tieksmi pēc brīvības un savas valsts
neatkarības. Un, ja čečenu tauta būtu brīva šodien balsot, viņa
nobalsotu par to, ka ir tāda Ičkērija kā neatkarīga valsts. Bet
Čečenijas nafta ir pārāk svarīga Krievijas ultrašovinistiem un
starptautiskajiem spekulantiem. Un tieši tāpēc rodas šī te
īpatnējā filozofija par Čečenijas separātistiem. Savā laikā arī
mūs, pretošanās kustības dalībniekus Baltijā, sauca par Baltijas
separātistiem. Tā bija PSRS ieviestā loģika. Tā ka, iemācieties
runāt, lūdzu!
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Boriss Cilevičs, otro reizi.
B.Cilevičs (TSP).
Cienījamie kolēģi! Acīmredzot
Dobeļa kungs nelasa starptautisko presi. “Čečenijas separātisti”–
tas ir ļoti plaši atzīts termins. Acīmredzot visi, kas nepiekrīt
Dobeļa kunga un viņa partijas viedoklim, viņu skatījumā ir
ultrašovinisti un tā tālāk. (No zāles deputāts J.Dobelis:
“Pareizi teici!”)
Un Dalbiņa kungs! Es ļoti uzstājīgi ieteiktu jums šo objektu,–
Dobeļa kungu–, kam pastāstīt par Beslanas bērnu likteņiem un
traģēdiju. Paldies par uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam! Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu “Par
Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienību dalību miera
nodrošināšanas operācijā Irākā Apvienoto Nāciju Organizācijas
daudznacionālo spēku sastāvā”. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu!
Lūdzu rezultātu! Par– 75, pret– 20, neviens deputāts neatturas.
Lēmums pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– lēmuma projekts “Par
deputāta Gunta Bērziņa ievēlēšanu Saeimas Korupcijas,
kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas
uzraudzības komisijā”. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 82, pret un atturas– nav. Lēmums pieņemts.
Cienījamie kolēģi, lūdzu reģistrēties ar reģistrācijas kartēm!
Lūdzu zvanu! Reģistrācijas režīmu!
Kamēr tiek sagatavoti reģistrācijas rezultāti, Saeimas Prezidijs
ir saņēmis deputātu Liepiņas, Šadurska, Kļaviņa, Pētersona, Zaķa
un citu deputātu jautājumu izglītības un zinātnes
ministram Jurim Radzevičam. Šie 8.Saeimas deputātu jautājumi tiks
nodoti izglītības un zinātnes ministram.
Vārds paziņojumam deputātam Aleksandram Kiršteinam.
A.Kiršteins (TP).
Godājamie Ārlietu komisijas
deputāti! Starpbrīdī... nevis starpbrīdī, bet pulksten 10.30
Ārlietu komisijas sēde. Lūdzu visus uz Ārlietu komisijas sēdi
Ārlietu komisijas telpās. Paldies!
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam deputātam Vladimiram Buzajevam.
V.Buzajevs (PCTVL).
Cienījamie kolēģi! Kā man tapa
zināms no masu informācijas līdzekļiem, pagājušā plenārsēdē pirmo
reizi Saeimas vēsturē notika debates par to– piešķirt man vai
nepiešķirt neapmaksātu atvaļinājumu. Es esmu gatavs sniegt
kolēģiem atskaiti par to, ko es darīju šajā laikā.
Es atrados Esplanādē un vācu savu vēlētāju autogrāfus, kuri
parakstījās zem sekojošā vienkāršā uzraksta: “Mēs pieprasām
nekavējoties atcelt pretvalstisko, pretkonstitucionālo tā saucamo
izglītības reformu! Nekavējoties pārtraukt vardarbību pret mūsu
bērniem! Saeimas deputāts Vladimirs Buzajevs un viņa
vēlētāji.”
Rezultātā pusotrā stundā tika savākts pusotrs tūkstotis
autogrāfu, es ar gandarījumu nododu to Saeimas Prezidijam.
Lūdzu!
Sēdes vadītāja.
Paldies!
Vārds paziņojumam deputātei Inai Druvietei.
I.Druviete (JL).
Lūdzu Cilvēktiesību un sabiedrisko
lietu komisijas deputātus tūlīt uz īsu sēdi šeit pat Dzeltenajā
zālē.
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam deputātei Sarmītei Ķikustei.
S.Ķikuste (JL).
Godātie kolēģi! Iedzīvotāju
demogrāfiskās attīstības apakškomisijas dalībnieki! Lūdzu uz sēdi
Dzeltenajā zālē pulksten 10.45.
Sēdes vadītāja.
Vārds paziņojumam deputātam
Albertam Krūmiņam.
A.Krūmiņš (JL).
Saimnieciskā komisija, lūdzu sanākam
Sarkanajā zālē uz īsu apspriedi!
Sēdes vadītāja.
Vārds reģistrācijas rezultātu nolasīšanai deputātam Aleksandram
Bartaševičam.
A.Bartaševičs (Saeimas sekretāra biedrs).
Cienījamie
deputāti! Nav reģistrējušies: Guntis Bērziņš, Visvaldis Skujiņš,
Vilis Krištopans, Dzintars Jaundžeikars, Viesturs Šiliņš, Inta
Feldmane. Paldies!
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Līdz ar to Saeimas 9.septembra sēde ir slēgta.
Paldies!