Kāpēc cēlušās OCTA cenas
Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija vēlas uzklausīt Konkurences padomi (KP) un Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju par iemesliem, kāpēc pēc 1.maija notika straujš auto obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) polišu cenu kāpums. No 1.maija OCTA polisēm cenas cēlušās vidēji par 15% līdz 20%.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
“Sabiedrība ir satraukta par
augstajām cenām, kas cilvēkiem jāmaksā par automobiļu
apdrošināšanu pēc 1.maija, kad polišu cenas sāka noteikt
apdrošinātājs,” uzskata Saeimas Publisko izdevumu un revīzija
komisijas priekšsēdētājs Aigars Pētersons. Arī KP ir norādījusi,
ka neredz pamatu cenu kāpumam, un pat izskanējuši pieņēmumi, ka
tirgū ir notikusi slepena vienošanās, tāpēc deputāti vēlas
noskaidrot, ko KP dara, izvērtējot situāciju.
To noliedz Latvijas Transport-līdzekļu apdrošinātāju birojs,
norādot, ka septiņām apdrošināšanas sabiedrībām sarunāt kaut ko
savā starpā neesot iespējams. Pēc 1.maija ir dramatiski pieaugusi
pārapdrošināšana, un apdrošināšanas sabiedrības laikus reaģē uz
turpmāk iespējamiem nozares pagriezieniem.
Konkurences padome neredz pamatu OCTA polišu cenu kāpumam, par ko
brīdinājušas apdrošināšanas sabiedrības. KP priekšsēdētājs
Pēteris Vilks norāda, ka KP cenšas sekot līdzi visiem
paziņojumiem par cenu iespējamo pieaugumu, izvērtējot to
pamatojumu. Attiecībā uz OCTA polišu cenu pieaugumu nākotnē KP
raugās kritiski. KP nesaskata faktus, kas liecinātu par
nepieciešamību paaugstināt OCTA polišu cenu, tādēļ apdrošinātāju
izteiktie argumenti “neiztur kritiku”.
Apdrošinātāji skaidro, ka OCTA polises pēc parakstīto prēmiju
apjoma aizņem lielāko no riska apdrošināšanas tirgus daļas – 24%.
Šā gada pirmajos divos ceturkšņos, salīdzinot ar šo laiku pērn,
parakstīto prēmiju apjoms ir audzis, bet vēl straujāk augušas
izmaksātās atlīdzības.
Lai padarītu atraktīvāku šo apdrošināšanas segmentu un censtos
sabalansēt parakstīto prēmiju apjomu ar izmaksātajām atlīdzībām,
kā arī “izlīst no zaudējumiem”, apdrošināšanas sabiedrības
izstrādājušas dažādus OCTA polišu piedāvājumus. Apdrošināšanas
sabiedrība “BTA” jau 1.maijā piedāvāja iegādāties divu veidu
polises – braukšanai pa Latvijas ceļiem un braukšanai visā ES
teritorijā. “Balta” piedāvā atlaides tiem autovadītājiem, kuri
brauc apzinīgi, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un
neiekļūstot satiksmes negadījumos. “Balta” apsverot domu strādāt
tiešsaistes režīmā ar ceļu policijas datu bāzi, norādīts
paziņojumā presei. Arī “BTA” kā vienu no kritērijiem polises
cenai nākotnē sola izsvērt “atbildīgu braukšanu”. Klients saņems
atlaidi par katru gadu, kurā atbildīgi būs ievērojis ceļu
satiksmes noteikumus, norāda “BTA” viceprezidente Jeļena
Alfejeva.
Pēc 1.maija, kad visā Eiropas Savienībā derīgo OCTA polišu cenas
vairs nenosaka Ministru kabineta apstiprinātie tarifi, bet gan
pašas apdrošināšanas sabiedrības, polišu cenas cēlušās tiem auto
īpašniekiem, kuri agrāk iekļuvuši avārijās, brauc riskanti un ir
apdrošinātājiem nepazīstami. Palielināta riska kategorijā
iekļauti rīdzinieki, jo Rīga no satiksmes viedokļa ir bīstamāka
par pārējām Latvijas pilsētām.
Salīdzinājumam: Eiropā OCTA apdrošināšanā eksistē vienota “bonusu
malas” sistēma, kas paredz, ka apdrošināmie tiek iedalīti 17
grupās pēc braukšanas vēstures. Jo mazāk pārkāpumu, jo mazāk
jāmaksā par auto apdrošināšanu. Saeimas deputāti vēlas uzklausīt
apdrošinātāju un atbildīgo iestāžu pārstāvjus par to, kad Latvijā
varētu ieviest diferencētu apdrošināšanas maksu.
Zaida Kalniņa, “LV”