Latvijas Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga Lisabonas Lusiadas universitātē, 2004. gada 15. septembrī:
Godātais rektor Durau! Profesor
Mota! Ekselences! Dāmas un kungi!
Es priecājos uzrunāt šeit pulcējušos Lusiadas universitātes
izcilo akadēmiķu un studentu kopumu, kas laikā kopš tās
dibināšanas pirms astoņpadsmit gadiem ir ieguvusi lielu
atzinību.
Kā agrākā Monreālas universitātes psiholoģijas profesore es
patiesi priecājos atkal būt šādā iedvesmas pārpilnā akadēmiskā
vidē.
Lai gan Latvija un Portugāle atrodas katra savā Eiropas pusē –
Latvija ziemeļos un austrumos, bet Portugāle rietumos un
dienvidos –, pateicoties vēsturiskajam NATO alianses un Eiropas
Savienības paplašināšanās procesam, attiecības starp mūsu valstīm
ir ciešākas nekā jebkad agrāk. Palūkojoties atpakaļ vēsturē, mēs
atklāsim, ka pirmā rakstiskā liecība par Portugāles un Latvijas
savstarpējām attiecībām atrodama 14.gadsimta beigās, kad starp
divām jūras ostām – Lisabonu un Rīgu – nodibinājās aktīva
tirdzniecība.
Vēlāk 17.gadsimta vidū starp Portugāli un Kurzemes hercogisti
Latvijas rietumu daļā tika noslēgts tirdzniecības līgums.
Divus gadus pēc tam, kad Latvija bija deklarējusi savu neatkarību
1918.gadā, Portugāle, nobalsojot par Latvijas uzņemšanu Tautu
Savienībā, tādā veidā atbalstīja Latvijas centienus kā jaunai
demokrātijai nostiprināt savu vietu brīvo Eiropas nāciju vidū.
Pēc tam, Latvijas vēstures tumšākajā posmā, kad Viduseiropas un
Austrumeiropas valstis vārga zem komunistu režīma sloga,
Portugāle atsacījās oficiāli atzīt triju Baltijas valstu –
Latvijas, Igaunijas un Lietuvas – brutālo padomju
okupāciju.
Portugāle bija viena no pirmajām valstīm, kas atzina Latvijas
neatkarību pēc tās atjaunošanas 1991.gadā, un es esmu ļoti
gandarīta, ka pēdējos gados, pateicoties intensīviem
tirdzniecības sakariem, kā arī politiskajai sadarbībai,
attiecības starp Latviju un Portugāli ir nostiprinājušās. Vēl
Latvija ir pateicīga Portugālei par to, ka tā atbalstīja Latvijas
ilgi loloto sapni iestāties Eiropas Savienībā un NATO aliansē.
Šogad šis sapnis beidzot piepildījās, un latviešiem tas bija
iemesls īstām svinībām.
Dāmas un kungi!
Eiropas Savienības un NATO alianses vēsturiskā paplašināšanās uz
austrumiem nozīmē vecā laikmeta beigas Eiropas vēsturē un jauna
aizsākumu. Tā signalizē beigas atpalikušajai, novecojušajai un
zemiskajai koncepcijai par t.s. ietekmes sfērām; koncepcijai, kas
atnesa sev līdzi mākslīgo un nepamatoto mūsu kontinenta
sadalīšanu divās pretējās ideoloģiskās nometnēs.
NATO un ES paplašināšanās reprezentē beigas tai vēsturiskajai
netaisnībai, kas izraisīja Viduseiropas un Austrumeiropas gadu
desmitiem ilgu pakļautību.
Tagad, pirmo reizi tās pastāvēšanas vēsturē, Eiropa iet to ceļu,
kas novedīs pie vienota kontinenta izveides, tas nenotiks ar
spēku un iekarošanu, kā tas bija gadsimtu gaitā, bet pateicoties
tās pašas brīvajai gribai.
Pirmoreiz savā attīstības vēsturē Eiropas valstis ir panākušas
lielu vienprātību par to, kā ir jāpārvalda valstis, tas ir,
pamatojoties uz brīvā tirgus ekonomikas principiem, demokrātiskām
politiskām institūcijām, cilvēktiesību ievērošanu un tiesiskumu.
Pirmoreiz mūsu vēsturē mēs esam likuši pamatu jaunai Eiropas
mājai un drošām, pārtikušām un stabilām valstīm, kas beidzot
aptvers visu Eiropas kontinentu. Tā ir izdevība, ko nedrīkst
palaist garām.
Eiropas integrācija, protams, ir nepārtraukts process, ko nevar
pabeigt tikai dažu mēnešu vai gadu laikā. Iespējams, ka Eiropas
veidošanas process nekad nebūs pabeigts. Ļoti grūta un svarīga
problēma, kas jāatrisina, ir samazināt lielās ekonomiskās
atšķirības, kas vēl joprojām pastāv starp ES vecajām un jaunajām
dalībvalstīm, un tas ir jāizdara, cik vien ātri iespējams. Tikai
tad, kad vairs nebūs atšķirību starp veco un jauno Eiropu, vismaz
attiecībā uz ekonomisko attīstību un labklājību, Eiropas
Savienības izveidošana būs pilnībā pabeigta.
Viens no ceļiem, ko var izvēlēties ES kandidātvalstis, lai
samazinātu atšķirības starp vecajām un jaunajām valstīm, ir
izmantot attīstības modeļus, kas jau ir izrādījušies
sekmīgi.
Tās var mācīties gan no esošo ES dalībvalstu sasniegumiem, gan
kļūdām, lai pilnībā varētu izmantot Briseles sniegto palīdzību.
ES rīcībā esošie mehānismi, kā samazināt reģionālās atšķirības,
ir nenoliedzami efektīvi. Tās izlīdzināšanas programmas un
attīstības fondi ir devuši pārliecinošus rezultātus un ir lielā
mērā sekmējuši dzīves līmeņa paaugstināšanos jaunajās ES
dalībvalstīs, tai skaitā Portugālē, Īrijā, Spānijā un
Grieķijā.
Latvija kopā ar citām jaunajām NATO un ES dalībvalstīm vēlas dot
savu ieguldījumu Eiropas attīstībā. Mēs ceram, ka pienāks diena,
kad mūsu valstis spēs sniegt ievērojamu palīdzību citām valstīm
un dot ES budžetam vairāk, nekā tas patērē. Mēs vēlamies saglabāt
mieru un stabilitāti Eiropā un visā pasaulē.
Eiropas Savienība ir liela dažādu demokrātisku valstu saime, kurā
tiek respektētas katras dalībvalsts intereses un kur sadarbības
pamatā ir solidaritāte. Šī lielā dažādība, kas reizēm var radīt
grūtības vienprātības panākšanā, tomēr ir Eiropas lielākais spēks
un vērtība. Tā ir bagātība, kas ir jānovērtē un jāsaudzē.
Dāmas un kungi!
Latvija pilnībā atbalsta ideju, ka ES jāuzņemas lielāka atbildība
miera un drošības saglabāšanā visā pasaulē, un uzskata, ka
Eiropas jaunā drošības stratēģija ir solis pareizajā virzienā. ES
krīzes novēršanas operācijas jau ir parādījušas Eiropas
Savienības spējas dot savu ieguldījumu daudzpusīgas drošības
paaugstināšanas pasākumos. Tomēr jebkuriem vispusīgiem un
nopietniem ES pasākumiem drošības paaugstināšanai Eiropā jābūt
saskaņotiem ar tiem, ko veic NATO alianse, lai izvairītos no
atkārtošanās un savu iespēju pārsniegšanas.
Neraugoties uz domstarpībām, kādas radās vairāku Eiropas valstu
un Amerikas Savienoto Valstu starpā jautājumā par krīzi Irākā un
citiem strīdīgiem jautājumiem, mums visiem ir vienas un tās pašas
pamatvērtības un ideāli, kas mums jāaizsargā, darbojoties kopīgi.
Galu galā, tieši šīs ciešās transatlantiskās partnerattiecības ir
palīdzējušas saglabāt mieru un stabilitāti Eiropā kopš Otrā
pasaules kara beigām. 25 valstu un vēlāk 27 valstu paplašinātā
Eiropas Savienība varēs uzplaukt un attīstīties tikai tad, ja
pasaules demokrātiskās valstis būs vienotas savu kopīgo ideālu
aizsardzībā.
Jaunās un paplašinātās Eiropas Savienības ārpolitikai jācenšas
paaugstināt drošību un jāsekmē uzplaukums reģionos, kas robežojas
ar ES. Latvija, Igaunija, Lietuva un Polija tagad ir ES valstis,
kuru tiešās kaimiņvalstis ir Ukraina, Baltkrievija un Krievija.
Veidojot ES attiecības ar šīm trim valstīm, mums ir jāsniedz
iespējami lielāks atbalsts demokrātiskiem reformu procesiem
tajās.
Krievijai, piemēram, noteikti nāks par labu stabilu, miermīlīgu
un prognozējamu kaimiņvalstu atrašanās pie tās rietumu robežas,
tieši tāpat kā tā pēdējās desmitgadēs bijusi ieguvēja no
atrašanās blakus Norvēģijai. Mūsu austrumu kaimiņvalstis tikai
iegūs no miera un stabilitātes telpas paplašināšanās un no aukstā
kara ēras novecojušo aizspriedumu un aizdomu izskaušanas.
Latvija kā Krievijas kaimiņvalsts ir ieinteresēta, lai Krievija
attīstītos kā demokrātiska valsts ar funkcionējošu tirgus
ekonomiku, kā valsts, kas ir atvērta dialogam ar Rietumiem.
Latvija var būt vērtīga partnere šajā dialogā un ir gatava
piedalīties tajā jebkurā brīdī.
Dāmas un kungi!
Eiropas labklājības, drošības un stabilitātes telpas
paplašināšanā arī turpmāk jāiekļauj valstis, kas atbilst
Kopenhāgenas kritērijiem un kas vēlas pievienoties Eiropas
Savienībai. Ja viss notiks, kā ir paredzēts, tad Bulgārija un
Rumānija pievienosies ES valstu saimei 2007.gadā. Drīz pēc tam
varētu pievienoties Horvātija, ar kuru iestāšanās sarunas sāksies
nākamajā gadā.
Dažu pēdējo gadu laikā Turcija ir panākusi lielu progresu
politisko reformu īstenošanā un demokrātiskas, tiesiskas valsts
nostiprināšanā. Perspektīva iestāties ES ir devusi papildu
stimulu straujām ekonomiskām un politiskām pārmaiņām Turcijā.
Turcija varētu ieiet vēsturē kā pirmā musulmaņu valsts, kas
pievienosies ES un palīdzēs panākt lielāku sapratni starp
eiropiešiem, kam ir atšķirīga ticība.
Es ceru ka Turcija turpinās īstenot iesāktās reformas un ka
starptautiskā sabiedrība uzskatīs, ka tā ir valsts, kas ievēro
etnisko un reliģisko minoritāšu tiesības, ka tā ir valsts, kur
valda demokrātijas principi un tiesiskums.
Šogad Eiropas Padome pieņems lēmumu, vai iesākt ar Turciju
sarunas par iestāšanos ES. Es esmu pārliecināta, ka šis lēmums
tiks pieņemts objektīvi, un tā pamatā būs tie paši Kopenhāgenas
kritēriji, kas tika izmantoti, lai novērtētu desmit visjaunāko
dalībvalstu gatavību uzņemšanai Eiropas Savienībā.
Dāmas un kungi!
Eiropas valstīm ir jātiek galā ar grūtu uzdevumu efektīvi
atrisināt tādas tik neatliekamas kopīgas problēmas kā bezdarbs un
nabadzība, nelegālā imigrācija un pārrobežu noziedzība,
narkomānija un slimības, apkārtējās vides piesārņošana. Tas prasa
pastiprināt sadarbību dažādās jomās gan pašā Eiropas Savienībā,
gan ārpus tās. Attiecībā uz apkārtējās vides aizsardzību es
varētu minēt Kioto protokola īstenošanu, kā arī kuģošanas
drošības uzlabošanu, aizliedzot vienkorpusa naftas tankeru
izmantošanu, kas apdraud mūsu okeānus un pludmales.
Attiecībā uz mūsu kolektīvo drošību jāuzsver, ka, tikai cieši
sadarbojoties tieslietās un iekšējo problēmu risināšanā, mēs
spēsim efektīvi cīnīties pret starptautiskā terorisma draudu
izplatīšanos.
Kopumā mēs jau esam daudz sasnieguši. Pirmoreiz vēsturē mums ir
izdevies apvienot mūsu kontinentu, ievērojot brīvu gribu, un mēs
dzīvojam Eiropā, kur pārsvarā valda pārticība un miers. Tomēr vēl
ir apmulsums un bažas par to, kāda būs jaunā Eiropa, ko mēs
vēlamies izveidot. Daudzi cilvēki uzskata, ka ES ir uzmācīgs,
birokrātisks un sarežģīts veidojums, ko pārvalda korumpēti
ierēdņi, kas rūpējas par lielā biznesa interesēm un nodrošina
spēcīgu korporatīvo lobiju. Mazāk nekā puse jeb 46 procenti no
Eiropas pilsoņiem atzīst, ka viņi uzticas ES institūcijām.
Tikpat liela daļa iedzīvotāju, 46 procenti, piedalījās Eiropas
Parlamenta vēlēšanās pagājušajā gadā, un šķiet, ka vismazākā
interese par vēlēšanām, bija jauniešiem un strādniekiem.
Vidusmēra pilsoņa attieksme pret Eiropu ir kļuvusi daudz
vienaldzīgāka, un viņš neidentificē sevi ar to. Morālā krīze, kas
ir izveidojusies mūsu pārtikušajās valstīs, ir atspoguļota arvien
pieaugošajā izklaides industrijas frivolitātē, kas apzināti
kairina iztēli un izraisa satraukumu un zemiskas seksuālās
dziņas, kā arī tieksmi uz vardarbību. Uz ielas mēs varam novērot
arvien pieaugošu ilūziju zaudēšanu, sociālo spriedzi, neiecietību
un atgriešanos pie nacionālistiskām tendencēm.
Arvien vairāk un vairāk cilvēku atgriežas pie domas par nacionālu
valsti, ko uzskata par vissvarīgāko savai identitātei, un ir
paradoksāli, ka daudzi vēršas pie saviem deputātiem Eiropas
Parlamentā, lai tie viņiem palīdz aizsargāt to, ko viņi uzskata
par savām nacionālajām interesēm.
Mums ir jāatjauno kulturāla un ētiska Eiropa. Mums ir jāatjauno,
kā pirms simtiem gadu rakstīja Gēte, cieņa pret Dievu, kas
radījis mūs, cieņa pret mūsu planētu, cieņa pret līdzcilvēkiem un
cieņa pret mūsu pamatvērtībām. Eiropas pilsoni nedrīkst padarīt
par skrūvīti bagātības ražošanas mašīnā, kas izpilda utilitāras
funkcijas vai ir tikai saražoto preču patērētājs.
Mēs katrs esam daļa no lielākas sabiedrības, daļa no kultūras
sabiedrības, garīgas sabiedrības un daļa no cilvēku sabiedrības,
kas uzskata sevi par brāļiem un masām šajā pasaulē. Tā ir
sabiedrība, kurai mēs esam pievienojušies kā latvieši, kā
portugāļi un kā eiropieši.
Mums tagad ir unikāla iespēja – gan vecajām, gan jaunajām ES
dalībvalstīm – padarīt Eiropu vēl stiprāku un vienotāku nekā
jebkad agrāk.
Es nešaubos, ka turpmākajos gados mēs piepildīsim savu gadsimtiem
ilgi loloto sapni par stabilu, drošu un plaukstošu Eiropu, kas
liek mums justies lepniem, ka esam tās daļa.
“LV” (Gunta Štrauhmane, Ivonna Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas