Iesaka veidot drošības mācību
Šomēnes Saeimas Bērnu tiesību aizsardzības apakškomiteja aicināja skolās ieviest ceļu satiksmes noteikumu mācīšanu kā atsevišķu mācību priekšmetu. Izglītības un zinātnes ministrija (IZM), kuras vadībā izveidota arī dažādu institūciju pārstāvēta darba grupa bērnu drošības jautājumos, minēto ierosinājumu uzskata par problemātisku. Savukārt aptaujātie speciālisti atzīst: atsevišķa satiksmes noteikumu mācīšana nebūtu pietiekami efektīva.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Apgūstot satiksmes noteikumus kā atsevišķu mācību priekšmetu, jau tā intensīvi zināšanas apgūstošie pirmo klašu skolēni tiks nesamērīgi pārslogoti. Tādējādi, lai programmā ietvertu satiksmes noteikumus, no tās nāktos svītrot kādu no pašreizējiem mācību priekšmetiem. Turklāt bieži skolēnu iekļūšana satiksmes negadījumos saistīta ar šoferu, nevis bērnu neprasmi. Tādi ir galvenie IZM pretargumenti Saeimas apakškomitejas aicinājumam, kuras vadītāja Inese Šlesere savukārt norādījusi: ko gan dod visu pārējo zināšanu apgūšana, ja bērns uz ceļa ir neaizsargāts?
Gatavo mācību metodisko līdzekli
Kā jau “Latvijas Vēstnesis”
informējis, lai izstrādātu vienotu skolēnu apmācību vispārējos
drošības jautājumos, IZM vadībā izveidota speciāla darba grupa,
kurā pārstāvēta Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), Valsts
policija (VP), “Latvijas gāze” un “Latvenergo”, “Latvijas
dzelzceļš”, Latvijas Pediatru asociācija, Katastrofu medicīnas
centrs, vecāku organizācijas “Vecāki Rīgai” un “VISI”, Latvijas
Jaunatnes izglītības centrs. Pašlaik darba grupa apzinājusi
tēmas, kuras būtu jāiekļauj mācību līdzeklī 1. – 9.klašu
skolēniem, kā arī novērsusi to dublēšanās iespēju ar jau vairākos
mācību priekšmetos ietverto drošības jautājumu izskatīšanu,
informē IZM Izglītības satura un eksaminācijas centra (ISEC)
preses biroja vadītāja Kristīne Ilgaša. Tiek izstrādāta metodiskā
līdzekļa struktūra un tematika, kuras aprises precizēs darba
grupas sēdē 20.septembrī.
Kā pastāstīja K. Ilgaša, pašlaik tiek pārskatīta Ceļu satiksmes
drošības nacionālā programma, kura skar arī izglītības jautājumus
un attiecas uz minēto mācību līdzekli. Tādēļ par satiksmes
drošību kā atsevišķu mācību priekšmetu varētu spriest pēc diviem
trim gadiem, kad praksē būs noskaidrota pašlaik izstrādājamās
drošības jautājumu mācīšanas metodoloģijas efektivitāte.
Atsevišķa informācija par bērnu drošības mācības jautājumiem, kā
informē K. Ilgaša, septembra beigās vai oktobra sākumā būs
pieejama ISEC mājaslapā www.isec.gov.lv.
Satiksmes drošību nenodala
Aptaujājot vairākus speciālistus,
kuri paši vai viņu pārstāvētās institūcijas ir minētajā IZM darba
grupā, iezīmējas nostāja: satiksmes drošība jāpasniedz kā
atsevišķs mācību priekšmets vai jāintegrē jau esošo priekšmetu
ietvaros.
Jānis Aizpors CSDD foto |
Jānis Aizpors, CSDD
Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs:
– Skolās jāpasniedz nevis satiksmes drošība atsevišķi, bet
visaptverošāk – drošība uz ūdens, ugunsdrošība, rīcība uz ledus,
saskarsme ar iespējamiem uzbrucējiem utt. Citās valstīs jau šādi
mācību priekšmeti ir ieviesti – vispārējā drošība, dzīvesmācība.
Lai arī cik ciniski tas skanētu, jāteic: cilvēks var iemācīties
rēķināt, rakstīt, bet ko gan tas dos, ja viņš nespēs sevi
pasargāt.
Viktors Vanags Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Viktors Vanags, VP Ceļu
policijas priekšnieka vietnieks:
– Vienā mācību priekšmetā jāiekļauj gan satiksmes drošība, gan
citi ar skolēnu un bērnu drošību saistīti jautājumi. Negatīvi
droši vien būtu arī tas, ka atsevišķa satiksmes drošības mācīšana
izraisītu pārlieku lielu skolēnu noslogotību.
Mārtiņš Šics Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Mārtiņš Šics, Latvijas
Katastrofu medicīnas centra direktors:
– Pedagoģija ir ļoti sarežģīta nozare ar dažādām pieejām, un nav
iespējams atrast universālus pasniedzējus. Tādēļ uzskatu, ka
satiksmes noteikumu un satiksmes drošības mācīšana jāveic dažādu
mācību priekšmetu ietvaros, jāintegrē tajos. Ja fizkultūras
nodarbību ietvaros var mācīt pirmās medicīniskās palīdzības
sniegšanu, tad, piemēram, ar elektrodrošību saistītos jautājumus
vislabāk izklāstīs fizikas skolotājs. Situāciju, kad dēļ
neapdomīgas vai bravūrīgas skolēna izskriešanas uz ielas notiek
autoavārija, kuras rezultātā kādam citam bērnam no slimnīcas var
vairs nepārnākt tētis, ilustratīvi var izstāstīt literatūras
pasniedzējs. Savukārt pareizas mākslīgās elpināšanas un sirds
masāžas darbību skaita attiecības, kas ir ārkārtīgi svarīgi,
veicot cilvēka atdzīvināšanu, iespējams, vislabāk var izskaidrot
matemātikas stundā. Ārkārtīgi svarīgi ir neiemācīt bērnam kaut ko
nepareizi. Tad viņš var to ielāgot uz visu mūžu un kritiskā brīdī
rīkoties aplam.
Pauls Timrots Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Pauls Timrots,
autožurnālists:
– Nepieciešama kopēja drošības mācība. Turklāt vienas pašas
satiksmes drošības mācīšana atsevišķā, regulārā priekšmetā būtu
pārāk izstiepta un var būt neefektīva.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv