Kara karodziņa rakstītājas
22.septembrī aprit 85 gadi kopš Sieviešu palīdzības korpusa dibināšanas ar uzdevumu palīdzēt Brīvības cīņu karavīriem un viņu piederīgajiem.
Jānis Čakste ar kundzi Justīni, “Auču” saimnieku – dēlu Gedimīnu un mazmeitu – dēla Mintauta meitu. 20.gadu sākumā |
Māsiņa rakstītāja
“Bez tās Latvijas, kas valda un
pārvalda, izgudro un organizē, tura rokās arklu balstus un
šautenes, un stāv nomodā pie lielgabaliem un ložmetējiem, kas
apsargā valsts robežas un mirst par tām, ir vēl cita Latvija,
kura savā klēpī auklē nākamo laiku. Tās roka kustina šūpuļa
līkstes, iet pakaļ pļāvējiem, kūļus siedama, liek balti noberztās
slaucenēs pienam līt no iebrūnganajiem govju pupiem, auž palagus
laulības un līgavu gultām un garus dvieļus, ar ko aizgājējus
iešūpot zemes dziļumā, mīca maizi un rauš ārā no krāsnīm brūnus,
ar krusta zīmēm apzīmētus klaipus. Tā, bez šīs tumšo ozolu
Latvijas, no kuras nāk vainagi dzīrotāju un varoņu galvām, ir
dzīves medus devēja – gaišo liepu Latvija. Ir bez latviešu vīru
un jaunekļu pasaules, latviešu sievu un jaunavu pasaule, mīļās
Māras valstība” – tā par latviešu sievietes sūtību un būtību
1937.gadā rakstīja Edvards Virza.
Mīļā Māra – dieviete, dzelteniem, bizēs savītiem matiem – valdīja
pār seno latviešu sieviešu pasauli, dāvājot tām saprāta, tikuma
un daiļuma gudrību.
Ja ielūkojamies latvju dainās, kuras, jādomā, pārsvarā
sacerējušas sievietes, tad neatrodam tur kareivīgas uzbrucējas
tēlu. Senajos rakstos arī Māras linu dzeltenie mati vai bizes
neplīvo virs seno piļu vaļņiem. Latviešu sievietes nav gribējušas
būt ne amazones, ne skandināvu valkīras, ne plintnieces. Tautas
četrrindes dzied par māsiņu rakstītāju, par kara zirga seglu
pušķotāju u.tml.
Filozofs Roberts Mūks raksta: “…agresīvums, izpaužoties feminisma
formā, nekļūst mazāk agresīvs; labākajā gadījumā tas pārvēršas
par feminisma parodiju. Sieviete, kas izturas, domā un jūt kā
vīrietis, represē pati savu sievišķīgumu. Militantā (kareivīgā)
feminisma ekvivalents bija plintniece.”
Senatnes cilvēki dzīvoja samērā miermīlīgā pasaulē, nodarbojās ar
zemkopību un lopkopību, pielūdza dabas dievieti, kas bija
dzīvības devēja un sargātāja. Iebrūkot nomadu ciltīm no austrumu
apgabaliem, ar laiku tās iznīcināja seno Eiropas dzīves veidu.
Vēlāk, sākoties ekspansijai arī no Rietumiem, arvien biežāk
latviešu vīriem un jaunekļiem arkla balsts bija jānomaina ar
aizstāvēšanās ieroci. Un latviešu mātes, sievas un meitas bija
viņiem līdzās kā iedvesmotājas, aprūpētājas un mājās
gaidītājas.
Latvijas sieviešu kustība un “Sieviešu palīdzības korpuss”
Tradicionāli latviešu sieviete vienmēr ir bijusi relatīvi brīva un pašapzinīga. 19.gs. beigās un gadsimtu mijā zinātnē, kultūrā un izglītībā savu vārdu piesaka pirmās sievietes. Pēterburgas Kara medicīnas akadēmijas kursus beidz ārstes Maija Demante un Anna Kizelbaša, dažus gadus vēlāk turpat zobārstes diplomu iegūst meitene no Elejas Late Veibele, Parīzē medicīnas doktora grādu iegūst Regīna Zlotovska, ar spožiem darbiem izceļas rakstnieces Aspazija un Anna Brigadere, aktrises Dace Akmentiņa un Jūlija Skaidrīte. Aspazija pievērš sabiedrības uzmanību sieviešu tiesību problēmai ar saviem darbiem “Vaidelote”, “Zaudētas tiesības”, “Atriebēja”.
Īvande Kaija |
1917.gadā Pēterburgā tiek
nodibināta Latvju sieviešu nacionālā līga (LSNL). Tā savu darbību
Latvijā atjaunoja 1922.gadā.
Sākoties Brīvības cīņām, pēc Latvijas pirmā Ministru prezidenta
Kārļa Ulmaņa aicinājuma tiek dibināts Sieviešu palīdzības korpuss
(SPK) ar uzdevumu palīdzēt karavīriem un viņu piederīgajiem.
1919.gada 22.septembrī izveidotais korpuss sāka apģērbu vākšanu
karavīriem. Tautas atsaucība bija milzīga. Rīgā ieradās zemnieku
pajūgi, pilni ar apģērbu un veļu. Tas bija pašsaprotami, jo pret
Bermontu karoja tēvi, brāļi, dēli un cīņa bija par tikko iegūto
valsti. SPK darbā aktīvi iesaistījās tā laika sabiedrībā
pazīstamas sievietes – dziedātāja Malvīne Vīgnere-Grīnberga,
prezidenta Jāņa Čakstes kundze Justīne, kura bija korpusa
vadītāja, rakstnieces Īvande Kaija un Anna Brigadere. Rakstniece
Īvande Kaija, kura pati ir gandrīz pilnīgi kurla, sākoties
Bermonta uzbrukumam, daudzkārt uzstājas ar patriotiskiem
aicinājumiem un uzsaukumiem. Laikraksta “Tēvijas sargs” 1919.gada
novembra numurā tiek publicēts Īvandes Kaijas uzsaukums “Latvju
sievietēm”, kas vēlāk top pazīstams kā Zelta fonds: “Latvju
sievietes! Bez aplinkiem, cik jūs no saviem zelta vizuļiem
atdosiet, kad dzimtenes labā valsts no jums tagad prasa, kad jūsu
vīrieši par tautas brīvību un mūsu Tēvzemi ķīlā liek dzīvības?
Jūs gan saprotat, daiļās jaunavas un cienījamās latvju dāmas, ka
pavisam nepiederīgi šajos dzimtenes lielo upuru laikos spīdēt
zelta rotas lietās, kad valstij zelts ir tik vajadzīgs. Jūs tās
nevalkājiet,– to jums liedz jūsu smalkjūtība, un vēl gadiem ilgi
pēc kara jums neklātos lepoties ar šīm greznuma lietām, tāpēc
mobilizējiet savu nekustamo kapitālu – atdodiet valstij savu
zeltu un dārgakmeņus, un sudrablietas, kuras tagad kaunīgi
slēpjas no atklātības, atdodiet visu – bez atlikuma. Ja Latvija
pastāvēs, tad tā jums kā līdztiesīgam pilsonim atdos visu atpakaļ
ar uzviju savās saulainajās dienās. Ja nepastāvēs, tad tā
izputēs, un tad jūs kā citu tautu verdzenes varēsiet klāt savas
galvas ar pelniem un slīgt klusās vaimanās, un priekš kam tad
jums vairs zelts? Priekš kam senā godība?”
Un sievietes atsaucās rakstnieces patriotes aicinājumam, lai arī
cik dārgas un mīļas būtu sievietei rotas. Cīņa ar Bermontu un
boļševikiem bija tautas augstākais garīgās atmodas laiks, un
tautas apziņas celšanā liela loma bija Sieviešu palīdzības
korpusam. SPK darbojās ne tikai Rīgā, bet visā frontes garumā.
Brīvības cīņu laikā nodibinājās 96 nodaļas – armijas apgādes,
ziedojumu vākšanas, medicīniskās aprūpes, mākslas un literatūras,
satiksmes un darba ministrijas, sporta, sociālā, apbedīšanas, no
kuras vēlāk izveidojās Brāļu kapu komiteja. Tās visas sekmīgi
vadīja sievietes. Šīs mūsu sieviešu sabiedriskās aktivitātes,
šķiet, var izskaidrot ar aktīvu sieviešu iesaistīšanos visas
tautas kopīgajā cīņā par Latvijas neatkarību, par savu valsti.
Citi autori to izskaidro ar visu reģiona sieviešu sabiedrisko
aktivitāšu atmodu 20.gs. sākumā. Jānis Rainis 1915.gadā rakstīja
Īvandei Kaijai: “Man nemaz nav bail, ka tautai būtu jāmirst. Vai
tad var mirt tauta, ja tai ir sievietes, kas tik karsti mīl
tautu?” Lilija Brante Sieviešu palīdzības korpusa nozīmi Brīvības
cīņās vērtē ar vārdiem: “Es nezinu vēl kādu sabiedrisku darbu,
kurā latviešu sieviete būtu ielikusi tik daudz sajūsmas un darba
prieka kā šajā Sieviešu palīdzības korpusa darbā. Es nezinu arī
tādus latviešu sievietes sabiedriskos centienus, kas tik lielā
mērā būtu apvienojuši un sakausējuši vienā garīgā tuvībā latviešu
sievieti kā Sieviešu palīdzības korpusa mērķi, kura pamatā bija
likta augsta nacionālā devīze – tikai kopējiem spēkiem un vienota
tauta atbrīvos zemi no ienaidnieka.”
Blakus strēlniekiem
Latvju bataljonu dibināšanas dienās, kad latviešu domnieki Krievijas Domē Jānis Goldmanis un Jānis Zālītis 1915.gada augustā publicēja uzsaukumu strēlniekiem: “Pulcēsimies zem latviešu karogiem!”, aicinot pašiem aizstāvēt savu zemi un tautu, kas izmisumā klīda gan pa Krieviju, gan pa ienaidnieku izpostīto Latviju, atsaucība bija liela. Latviešu strēlnieku bataljonos pieteicās ne tikai Krievijas cara armijā dienošie karavīri, bet arī ap 3000 brīvprātīgo. Starp tiem pavisam jauni zēni un arī jaunietes. Latviešu sieviete devās palīgā saviem karavīriem gan kā žēlsirdīgā māsa, gan kā apgādniece un aprūpētāja, bet dažas pat devās kaujā blakus strēlniekiem. Trīs no viņām saņēma Latvijas augstāko apbalvojumu – Lāčplēša Kara ordeni (LKO) Valija Valerija Vesčuna–Jansone Brīvības cīņās piedalījās 7. Siguldas pulka sastāvā un apbalvojumu saņēma par varonību 1919.gada 19. novembra cīņās ar bermontiešiem pie Plāņu mājām, kad viena no pirmajām zem ienaidnieka uguns forsēja Lielupi un mājas ieņēma. Līna Čanka-Freidenfelde brīvprātīgi iestājās Kurzemes latviešu strēlnieku pulkā 1915. gadā. Cīņās divreiz ievainota. Latvijas nacionālajā armijā Cēsu kājnieku pulkā piedalījusies Brīvības cīņās pret Bermontu un Latgales frontē. Ar LKO apbalvota par cīņām latviešu strēlnieku pulkos 1915. gadā pie Slokas, Ložmetēju kalna un Nāves salā. Apbalvota arī ar Triju Zvaigžņu ordeni un Krievijas Jura krustu. Trešā – Elza Žiglevica – augsto atzinību saņēma pēc nāves. Elza bija mācījusies augstākajos sieviešu kursos, studēja LU tautsaimniecību un tiesības, bet 1918. gadā Latvijas preses birojā bija angļu preses referente. Cīņu laikā Elzu smagi ievainoja sprāgstošs šāviņš, kad viņa karavīriem nesa pusdienas, un pēc dažām dienām viņa mira Rīgas pilsētas slimnīcā. 2001. gadā Žiglevicas atdusas vietā Lielajos kapos atklāja pieminekli.
Kopā ar vīriem un dēliem
Latvijas pirmās brīvvalsts laikā
Karaskolā sievietes neuzņēma. Skopas ir ziņas par sievietēm, kas
dienējušas Latvijas armijā starp abiem pasaules kariem, bet
iespējams, ka tādas bija sakaru, medicīnas, apgādes un citos
dienestos. Toties sievietes aktīvi līdzdarbojās dažādās
organizācijās, kas bija saistītas ar Latvijas armiju un citām
valsts aizsardzības struktūrām, piemēram, aizsardžu organizācijā,
dažādās dāmu komitejās utt.
Vēlreiz sievietes bija spiestas ņemt rokās ieroci un cīnīties
blakus saviem vīriem un dēliem otrās okupācijas sākuma gados.
Nepakļāvīgie, cerību pilnie un izmisušie devās mežā kā nacionālie
partizāni. Parasti viņi saņēma atbalstu izdzīvošanai no mājās
palikušajām sievietēm, bet dažas no viņām devās līdzi saviem
vīriem un dēliem mežā.
Laiki un uzskati mainās
Citāds bija to jauno latviešu
sieviešu liktenis, kuras kopā ar ģimenēm nokļuva emigrācijā. Pēc
pēckara nometnēm nonākušas dažādās mītnes zemēs, viņas aktīvi
iekļāvās demokrātisko valstu dzīvē, sāka vai turpināja skolas
gaitas un studijas. Dažas arī izvēlējās militāro profesiju, jo
Otrā pasaules kara laikā un pēckara gados sieviešu aktīvistes
bija izcīnījušas līdzvērtīgas tiesības vīriešiem ieņemt augstus
virsnieku amatus savu valstu armijās. Sevišķi nopelni bija ASV
kongresmenei Edītei N. Rodžersai, kura iesniedza likumprojektu
ASV Kongresā par Sieviešu palīdzības korpusa (Army Auxiliary
corps) izveidošanu un tajā dienējošo sieviešu tiesību un
sociālā nodrošinājuma pielīdzināšanu armijā dienējošo
statusam.
Lielisks paraugs tam, ko iespēj sieviete, ir latviešu jauniete
Vikija Andersone, kura beidza Adelaidas universitātes Medicīnas
fakultāti un tūlīt iestājās Austrālijas rezerves armijā. Pēc
dažādu kursu beigšanas un aktīvas piedalīšanās taktiskās un
kaujas mācībās V.Andersone 1992.gadā tika paaugstināta par
pulkvežleitnanti, komandēja lauku kara medicīnas hospitāli. Tas
viņai netraucēja iegūt privātprakses licenci acu ārstes
specialitātē, kaut arī nedēļas nogalēs bieži vajadzēja “ķert”
savu hospitāli militārajās nodarbībās, lidojot uz Sidneju,
Tasmāniju vai Kvīnslendu. V.Andersone vēl paspēja dziedāt
latviešu korī, dejot “Auseklītī” un iegūt privātpilota
tiesības.
Arī atjaunotajos Latvijas Nacionālajos bruņotajos spēkos dienē
ievērojams skaits sieviešu – ap 18,5 % no kopējā karavīru skaita.
Līdz ar demokrātiskas sabiedrības attīstību daudzās jomās arvien
nozīmīgāku vietu iekaro sievietes: politikā, uzņēmējdarbībā,
radošajās specialitātēs. Un arī militārajā sfērā, kas vēsturiski
latviešu sievietei nebija raksturīgi.
Andris Kļaviņš