Par Triju Zvaigžņu ordeni un ordeņiem vispār
Prof. Jānis Stradiņš
Esam pulcināti uz 6.salidojumu
“Triju Zvaigžņu ordeņa gaismā”, šoreiz Jelgavā, Jāņa Čakstes
pilsētā, vēsturiskajā Pētera akadēmijas ēkā. Triju Zvaigžņu
ordenim šis gads ir īpašs – pirms 80 gadiem tika iedibināts Triju
Zvaigžņu ordenis – pirmais Latvijas Republikas civilordenis, un
tieši pirms 10 gadiem šis ordenis tika atjaunots neatkarību
atguvušajā Latvijā. Proti, 1924.gada 25.martā pirmais Valsts
prezidents Jānis Čakste izsludināja Likumu par Triju Zvaigžņu
ordeni, un pirmoreiz Triju Zvaigžņu ordenis (TZO) – I šķira
tika piešķirts 1925.gada 24.februārī Jānim Čakstem un Zigfrīdam
Meierovicam, abiem ordeņa iedibinātājiem, bet trīs dienas vēlāk
ar TZO (tāpat ar tā augstāko šķiru) tika apbalvots Kārlis Ulmanis
un Rainis.
Savukārt 1994.gada 25.oktobrī ar Valsts prezidenta Gunta Ulmaņa
izsludināto likumu tika atjaunots Triju Zvaigžņu ordenis un jau
pēc divām nedēļām – 1994.gada 7.novembrī – to piešķīra pirmajiem
ordeņa kavalieriem.
Tādējādi šis ir divkāršs, pat trīskāršs jubileju gads, un ir
simboliski, ka pulcējamies tieši Jelgavā. Tā ir Jāņa Čakstes
(kuram 14.septembrī apritēja 145 gadu jubileja) pilsētai. Bet
Kurzeme – Zemgale ir tā Latvijas daļa, kur savulaik, tālajos
hercogistes gados, 1710.gadā ticis iedibināts un piešķirts
Latvijas teritorijā pats pirmais ordenis – Atzinības Krusts
(Croix de la Reconnaissance), ko pirmoreiz iedibināja
1710.gadā Liepājā hercogs Frīdrihs Vilhelms un Jelgavā piešķīra
18 cilvēkiem, pēc tam atjaunoja prezidents Kārlis Ulmanis
1938.gadā, un to otrreiz atjauno, kā zinām, šogad,
2004.gadā.
Bez tam šogad aprit arī pieci gadi kopš Triju Zvaigžņu ordeņa
brālības izveidošanās (Lielvārdē pēc pirmā saieta).
Tā ka šodien ir īstā reize un arī īstā sabiedrība mazliet parunāt
par ordeņiem vispār un par TZO jo īpaši.
Ordenis ir atzinības zīme, un ordenis ir piederības zīme.
Daudziem šķiet, ka terminam “ordenis” ir divas nozīmes. No vienas
puses, biežāk lietotā nozīme ir – godazīme, atšķirības zīme,
valsts godpilns apbalvojums par nopelniem. No otras puses (un par
šo vārda nozīmi runā vēsturnieki, un to iepazīst skolēni, kas
mācās viduslaiku vēsturi), tās ir centralizētas mūku vai
bruņinieku apvienības katoļu pasaulē, kuru darbību reglamentē
īpaši, parasti pāvesta apstiprināti statūti. No vēstures esam
dzirdējuši, piemēram, par benediktīniešu, dominikāņu,
franciskāņu, jezuītu mūku ordeni vai par Teitoņu, Zobenbrāļu,
Livonijas ordeni (pavisam tādu mūku ordeņu ir bijis vai ir ap
180).
Taču izrādās, ka tā nav tikai terminu sakritība (vārds
“ordenis” cēlies no latīņu “ordo” – rinda, ierinda,
karaspēka vienība), bet arī dziļa vēsturiska saistība. Tieši no
ordeņiem – organizācijām – izveidojās ordeņi – godazīmes – vai
sākotnēji – atšķirības zīmes. Proti, mūku/bruņinieku ordeņi viens
no otra atšķīrās ar tērpu, kur uz apmetņa bija atšķirības zīme –
no auduma izgriezts īpašas formas un īpašas krāsas krusts,
atšķirība bija arī bruņinieku pakāpē – kavalieris, soģis,
komturs, mestrs, lielmestrs (vai citādi). Bija gan tīri
garīgi, mūku ordeņi, kas nodarbojās ar kalpošanu Dievam, gan arī
militarizēti ordeņi, kuru uzdevums bija cīņa pret “pagāniem”
(īpaši islāmticīgajiem), lai atbrīvotu “Tā Kunga kapu un Svēto
Zemi”. Pirmā veida ordeņi radās jau 6.gs., otrā – krusta karu
laikā. Arī Latvijas teritorijas iekarošana, seno cilšu pakļaušana
un vietējo reliģiju iznīdēšana, iekļaušana Eiropas orbītā būtībā
saistās ar šo ordeņu darbību 13.gadsimtā.
Dažus gadsimtus vēlāk radās arī laicīgie ordeņi – īpaši izceltas
dižciltīgo vai karotāju grupas pie karaļu vai hercogu galmiem –
Anglijā, Spānijā, Francijā, Portugālē, Itālijā, Skandināvijas
zemēs. Bez galma parādes apģērba – samtā un zīdā – šiem ordeņiem
piederošie ar valdnieka atļauju drīkstēja kā ordeņa piederības
zīmes nēsāt arī īpaši smalkus juvelierizstrādājumus. Šādus
bruņinieku/galminieku ordeņus iedibināja valdnieks, apbalvojumu
nesēju skaits sākotnēji bija ierobežots (15 – 20 – 30 cilvēku),
pie tiem piederēja tikai kronētas vai īpaši izcilas personas.
Pirmie ordeņi – godazīmes – radās pie pāvesta un Portugālē
13.gadsimtā. Lielbritānijas augstāko apbalvojumu – Bikšu Lentas
ordeni – iedibināja karalis Edvards III sakarā ar to, ka viņa
deju partnerei Ketrinai Solsberijai galma ballē nokrita zila zeķu
saite (1350.g.), bet Pirts ordeni iedibināja karalis Henrijs IV,
kurš pārtraucis mazgāšanos, lai uzklausītu lūgumus
(1399.g.).
Nodibinoties Eiropā nacionālajām valstīm, 18.gs. ordeņa zīmes
kļuva par valsts atzinības zīmēm. Lielākoties tās veidotas
vēsturiskajā krusta veidā, bet augstākām šķirām ir zvaigznes
forma. Arī ordeņu šķiru nosaukumos saglabāta saistība ar senajām
bruņinieku organizācijām (kavalieris jeb bruņinieks, virsnieks,
komandieris, lielvirsnieks, Lielkrusta komandieris). Pēc Lielās
franču revolūcijas, tāpat kā pēc Oktobra revolūcijas Krievijā,
šie vecie galma ordeņi tika atmesti. Tiesa, ļoti drīz ordeņus kā
godazīmes atjaunoja arī pēcrevolūcijas režīmi. Tā, piemēram,
Napoleons 1802.gadā iedibināja Goda leģiona ordeni, bet Trockis
jau 1918.gadā – Sarkanā karoga ordeni.
Kreisajām un radikālajām inteliģentu aprindām 19.gs. tomēr bija
raksturīga nepatika pret ordeņiem, kas ietekmēja sabiedrisko
domu. “Godazīmes pazemo, ordeņi apkauno – rakstiet to uz visām
sienām!” sludināja franču rakstnieks Gustavs Flobērs. Daudzi
demokrāti, īpaši sociāldemokrāti, atteicās no valsts ordeņiem,
protestēja pret to ieviešanu, uzskatīja, ka tie neesot
savienojami ar demokrātisku valsts iekārtu.
Šo faktu minu tādēļ, ka arī Latvijā ordeņu iedibināšana nenotika
bez asām sabiedriskām diskusijām. Drīz pēc 1918.gada gan tika
iedibināts Lāčplēša Kara ordenis ar devīzi “Par Latviju”– tas
notika 1919.gada 11.novembrī, dienā, kad latviešu karavīri
padzina no Rīgas bermontiešus. Taču Satversmes sapulce samērā
ilgi kavējās ar šī ordeņa likuma un statūtu pieņemšanu, un
pirmoreiz apbalvošana ar Lāčplēša Kara ordeņiem notika 1920.gada
11.novembrī. Ordeņu izpalikšana izraisīja diplomātiskas
neērtības, jo, piemēram, K.Ulmanim, ģenerālim J.Balodim,
pulkvežiem K.Berķim un L.Bolšteinam pasniedza Francijas Goda
leģiona ordeni jau 1920.gada februārī, un Latvijai nebija ar ko
revanšēties. 1921.gada martā K.Ulmanis iesniedza Satversmes
sapulcei projektu arī par civila ordeņa – Ozola Vaiņaga ordeņa
(vai Latvijas Neatkarības ordeņa) iedibināšanu Latvijā, taču
Satversmes sapulce ierosinājumu noraidīja, motivējot to, ka
ordeņu piešķiršana, dažu personu īpaša izcelšana neesot
savienojama ar demokrātisku valsts iekārtu, ka vispirms esot
jāpieņem Satversme. Tika aizrādīts, ka “katram savi nopelni jānes
krūtīs, nevis uz krūtīm”.
Nolasīts 6.Triju Zvaigžņu ordeņa brālības saietā Jelgavā
2004.gada 18.septembrī
Turpinājums sekos
Piemiņas brīdis pie Čakstes
pieminekļa Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |