Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
16. septembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
M.Pietkevičs
(Tautas partijas frakcija):
Šodien Saeimas sēdes darba kārtībā
viens no visvairāk debatētajiem jautājumiem, kas interesēja visus
Saeimas deputātus un arī Latvijas iedzīvotājus, bija deviņu
Tautas saskaņas partijas un viena Latvijas Sociālistiskās
partijas frakcijas deputāta parakstītais lēmuma projekts par
neuzticības izteikšanu Ministru kabinetam. Tautas partija visu
laiku vairākkārt ir paudusi savu uzticību un atbalstu Ministru
prezidenta Induļa Emša vadītajam Ministru kabinetam, un es
uzskatu, ka, lai arī kā šī valdība tiktu lamāta un gānīta, tā,
protams, ir labēja valdība, kas šobrīd strādā. Tajā pašā laikā
redzams, cik nekonstruktīvi opozīcijā darbojas “Jaunais laiks”,
kas būtībā ne īsti grib, ne var un vispār nevēlas vienoties par
jauniem spēles noteikumiem – nevar, negrib vai arī nespēj paši
formulēt lēmuma projektu par neuzticības izteikšanu Ministru
kabinetam, vai arī, daudzmaz prasmīgi darbojoties opozīcijā,
panākt kādas citas partijas šāda sagatavota lēmuma projekta
pozitīvu balsojumu. Minēšu tikai vienu piemēru, kas šodien
izskanēja arī no Saeimas tribīnes. Tie bija pārmetumi Jaunajam
laikam, un, manuprāt, visai pamatoti. Par viņu nenopietno vēlmi
gāzt Emša valdību liecina tas, ka Saeimas sēdē nepiedalījās trīs
Jaunā laika frakcijas deputāti. Tika saņemta atbilde, ka Paulis
Kļaviņš ir slims un citi deputāti atrodas kaut kur citur. Šajā
gadījumā varu minēt vēl vienu piemēru. Pavisam nesen – pirms
pāris nedēļām – Čehijā tika apstiprināts jaunais Ministru
kabinets. Lai nodrošinātu pozitīvu balsojumu un Ministru kabinets
tiktu apstiprināts, pozīcija burtiski dažus trūkstošos deputātus
uz plenārsēžu zāli atveda pat no slimnīcām. Televīzijā varēja
redzēt, ka viens deputāts pat tika atvests ar ratiņkrēslu. Tātad
varam secināt, ka “Jaunā laika” rīcība nebija nopietna – viņi šo
uzticības izteikšanas balsojumu, visticamāk, nedomāja nopietni.
Un rezultāts ir acīmredzams – Induļa Emša vadītajam Ministru
kabinetam neuzticība netika izteikta.
Vēl no šodien izskatītajiem sēdes darba kārtības jautājumiem
minēšu otrajā lasījumā pieņemtos grozījumus Notariāta likumā.
Vēlos teikt, ka iepriekšējās – Einara Repšes – valdības laikā
Notariāta likums jau trīs reizes tika grozīts, un pēc katriem
grozījumiem tas kļuva aizvien sliktāks, jo cilvēkiem notāru
pakalpojumu pieejamība kļuva aizvien sarežģītāka. Tomēr šobrīd
mēs esam ceļā uz visas šīs sistēmas un notariāta pilnīgu
sakārtošanu, un pēc grozījumu pieņemšanas trešajā lasījumā un to
stāšanās spēkā cilvēkiem šis pakalpojums kļūs pieejams visā
valsts teritorijā – notāru pietiks, kā arī viņu kvalifikācija būs
pietiekama, lai apmierinātu visas iedzīvotāju vajadzības.
N.Kabanovs
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Šodien mūsu – PCTVL – frakcija
nebalsoja ne par Induļa Emša valdību, ne pret to, tāpēc uz šo
procesu mēs varam skatīties no malas.
Vispirms runāšu par Tautas saskaņas partijas frakcijas
motivāciju. Šajā lēmuma projektā nebija ne vārda par to, kādēļ
jāatkāpjas Emša valdībai. Tāpēc man ir bažas par to, ka Jurkāna
kungs varbūt nespēlē pats savu spēli, bet gan palīdz citām
lielajām frakcijām sastādīt jaunu valdību. Tas izriet no tā, ka
debašu laikā gan Repšes kungs, gan arī Šadurska kungs asi
kritizēja Emša valdību. Bet mēs zinām, ka nedz Šadurskis, nedz
Repše nav krievu skolu atbalstītāji un tā tālāk. Un tāpēc runāt
par to, ka šī lēmuma projekta patiesā jēga bija atbalstīt krievu
skolu saglabāšanu Latvijā, ir apšaubāmi. Es uzskatu, ka Induļa
Emša valdība krievu skolu jautājumā ir mērenāka, nekā iepriekšējā
Repšes valdība. Radzeviča kungs ir labāks ministrs par Šadurska
kungu. Un tomēr – vai mums ir kaut kāda cerība Emša kunga valdībā
kaut ko sasniegt? Tuvākajā laikā mēs virzīsim un atbalstīsim
minoritāšu skolu likumprojektu, kas nav noņemts no dienas
kārtības, un nākamnedēļ – otrdien – tas tiks skatīts Sabiedrības
integrācijas apakškomisijas sēdē. Bet daži pārmetumi Emša
valdībai ir par to, ka izglītības reforma netiek realizēta pilnā
apjomā. Mēs uzskatām, ka Emša Ministru kabinets un Izglītības un
zinātnes ministrija savu darbu dara pragmatiski un pakāpeniski,
konsultējoties arī ar dažādu minoritāšu organizāciju pārstāvjiem,
tostarp LAŠOR – Krievu mācībvalodas skolu atbalsta
asociāciju.
Runājot par šodien skatītajiem likumprojektiem, jāatzīmē trešajā
lasījumā akceptētie grozījumi likumā “Par aviāciju”, jo šis ir
spilgts piemērs tam, ka parlamentā opozīcija savus priekšlikumus
var virzīt. PCTVL frakcija, konkrēti deputāts Tolmačovs,
izvirzīja priekšlikumu, kas paredz, ka par gaisakuģa kapteini un
apkalpes locekļiem var būt arī nepilsoņi. Mūsu deputāta
sagatavotajā redakcijā priekšlikums netika atbalstīts, bet gan
citā, kas noteica, ka par kuģa kapteini un apkalpes locekļiem var
būt arī “personas, kurām ir tiesības uz Latvijas Republikas
izdotu nepilsoņa pasi, un Eiropas ekonomiskās telpas, kuru veido
Eiropas Savienības dalībvalstis un Islandes Republika,
Lihtenšteinas Lielhercogiste un Norvēģijas Karaliste, valstu
pilsoņi”. Līdz ar to es apsveicu visus nepilsoņus, kuri turpmāk
varēs strādāt aviācijā.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Valdības gāšanas mēģinājums, kādus
Latvija pēdējo desmit gadu laikā ir piedzīvojusi vairākkārt,
beidzās ar iepriekš prognozējamu rezultātu. Jāsaka, ka arī paši
gāzēji nebija nopietni, jo pat Jurkāna kungs nespēja garantēt
visu savas frakcijas ne pārāk daudzo deputātu ierašanos uz sēdi.
Mūsu pozīcija šajā gadījumā bija atvērta. Mēs balsošanā gan
nepiedalījāmies, jo atbalstu Emša valdībai mēs neesam solījuši ne
tai veidojoties, ne arī šodien, kad valdībai šī bija zināma
pārbaude, nedz arī rīt, jo uzskatām, ka valdība, kas veidota kā
mazākumvaldība – ar Šlesera, Jurkāna un Turlā darījumā piecu
pārbēgušo vai uz laiku aizdoto deputātu palīdzību – nav mūsu
atbalsta cienīga. Arī turpmāk politiskos jautājumos, kas skar
budžetu un citas būtiskas jomas, Emša valdība mūsu atbalstu
nesaņems, tādējādi tai nebūs viegli. Tajā pašā laikā uz
jautājumu, kas būtu noticis, ja mēs tomēr būtu balsojuši “par” un
ielaidušies šajā “riņķa dancī ar kreisajiem velniem”, kā daži no
tribīnes mūs aicināja, varu atbildēt, ka arī tādā gadījumā
valdība nebūtu kritusi, jo balsu tāpat nepietiktu – vieni kreisie
pakāpās solīti prom no valdības, bet citi ar kaut kādu viņiem
vien zināmu motivāciju to tomēr atbalstīja. Jāsaka gan arī tas,
ka mēs pagaidām neredzam labākas valdības variantu. Domāju, ka
nebija taisnība arī tiem deputātiem, kuri teica, ka iestātos
mēnešiem ilga krīze. Valdība būtu cita, bet tomēr apmēram tāda
pati un tai pašā kombinācijā. Mūsu partija neredz nepieciešamību
mainīt vienu ne pārāk izdevušos valdību pret otru tādu pašu. Arī
tādās kombinācijās mēs neielaidīsimies. Atceroties pagātni –
5.Saeimu, redzam, ka divas mazākuma valdības strādāja divarpus
gadus. Opozīcijai regulāri bija balsu vairākums, tomēr labējā
opozīcija, kuru tobrīd veidoja arī tēvzemiešu un LNNK deputāti,
toreiz vēl atsevišķi, nekad kopā ar kreisajiem neizmantoja
iespēju mēģināt nogāzt valdību, kaut arī matemātiski to bija
vienkāršāk izdarīt, nekā šodien.
Runājot par pārējiem šodien skatītajiem jautājumiem, jāpiemin
pirmajā lasījumā konceptuāli atbalstītie grozījumi
Krimināllikumā, kas nosaka stingrāku atbildību sabiedrisko
pasākumu organizētājiem, kuri pēdējā laikā balansē uz
likumpārkāpuma robežas, radot bīstamas sekas visai sabiedrībai.
Tagad šiem cilvēkiem būs krietni nopietnāka atbildība, nekā līdz
šim, bet atbildīgajai Aizsardzības un iekšlietu komisijai jāmeklē
vēl daži precizējumi, lai nodalītu atšķirības starp smagām sekām,
kas ir saistītas ar miesas bojājumiem un lieliem materiāliem
zaudējumiem, ar būtisku kaitējumu valsts varai vai pārvaldes
kārtībai, kas izpaužas mazliet savādāk, tajā skaitā kā valsts
varas un autoritātes graušana un valsts diskreditēšana citu
valstu acīs.
Jāturpina darbs arī pie pašvaldību vēlēšanu likuma grozījumiem.
Jau šodien manījām, ka kreisie spēki atkal kārtējo reizi gribēs
revidēt vēlēšanu tiesības – pārskatīt un paplašināt, neskatoties
uz Satversmē skaidri noteikto par to, kam ir tiesības ievēlēt
Latvijas pašvaldības, kaut gan Satversmi var grozīt tikai ar
divām trešdaļām balsu. Kreisie saviem vēlētājiem atkal sola
izpildīt to, ko viņi, godīgi sakot, nemaz nevarēs un, par laimi,
nespēs.
K.Kariņš
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien tiešām galvenais notikums
Saeimā bija debates un balsojums par pieprasīto šīs valdības
demisiju. “Jaunais laiks” neatbalstīja šo valdību jau tās
tapšanas brīdī un nav arī atbalstījis šīs valdības darbību līdz
šim, konsekventi to ievērojot arī šodien, balsojot par tās
demisiju.
Bet kā balsoja citi? Zīmīgi, ka Latvijas Sociālistiskās partijas
frakcijas deputāti balsošanas laikā savas reģistrācijas kartes
izņēma, savukārt PCTVL deputāti nebalsoja. Manā skatījumā tas
nozīmē, ka valdība šobrīd šķietami ir nomainījusi Jāņa Jurkāna un
Tautas saskaņas partijas atbalstu, vismaz šodien, pret sociālistu
un PCTVL atbalstu, kas, protams, tiks noliegts un teikts, ka tā
nav. Bet, ja tomēr paskatāmies, kāpēc šī valdība vēl strādā, tas
ir tieši šī paša iemesla dēļ. Ir pilnīgi skaidrs, ka valdības
darbība ir tāda, ka tā nespēj tikt galā ar valstij ļoti svarīgām
problēmām, piemēram, inflāciju. Arī šodien no valdības vadītāja
nedzirdējām nekādu rīcības plānu, ko valdība darīs, lai tiktu
galā ar inflāciju. Presē lasām, ka valdībai tas ir pa spēkam, bet
ekonomisti saka, ka nedzird šādu rīcības plānu, jo tāda diemžēl
nav.
Ko “Jaunais laiks” tagad darīs? Pirmkārt, turpināsim darbu kā
ļoti aktīva opozīcijas partija un visu laiku vērsīsim sabiedrības
uzmanību ar masu mediju starpniecību uz tām lietām, ko valdība,
mūsuprāt, dara slikti, un uz to, ko nedara, bet kas tai būtu
jādara.
Kā politiska partija mēs turpināsim vērst visus savus spēkus arī
uz pašvaldību vēlēšanām. Mēs izjūtam ļoti lielu tautas atbalstu,
tāpēc visiem par to sakām paldies. Nekas vēl nav zaudēts –
priekšā vēl ir pašvaldību vēlēšanas. Un, ja ne tad, tad nākamās
Saeimas vēlēšanas arī nemaz nav tik tālu. Un tas, ka šodien
Saeimas mūros viens otrs jūtas ļoti spēcīgs, nebūt nenozīmē, ka
pēc nākamajām vēlēšanām būs tāds pats. Demokrātiskā valstī vara
pieder tautai. Tas tikai jāatceras un mums jāturpina strādāt.
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija):
Jāsaka, ka šodien Saeimas sēdes
kopprodukts bija Jaunais laiks plus Tautas saskaņas partija.
Rezultāts: 32 balsis par, 45 – pret Induļa Emša valdības gāšanu.
Nebalsoja 12 deputāti, kuri tikai sev zināmu motīvu dēļ nebija
sēdē vai vispār balsošanā nepiedalījās.
Ko mums visiem šī mācībstunda parādīja? Ir redzams, notikusi
spēku pārgrupēšanās. Pēc tam, kad fiasko ir cietusi saruna starp
“Jauno laiku” un Tautas partiju, jauno valdību faktiski veidotu
“Jaunais laiks” un Tautas saskaņas partija, jo to skaidri parāda
šis balsojums – Agešins Valērijs, Kariņš Krišjānis, Latkovskis
Ainārs, Orlovs Vitālijs, Ziedone–Kantāne, Ribakovs Ivans, Einars
Repše, Strēlis Kārlis, Šadurskis Kārlis. 32 deputāti! Tas
faktiski ir nākamās valdības kodols. Un skaidrs, ka par šādu
kodolu ne tēvzemieši, ne PCTVL nebija iepriecināti. Ir skaidrs,
ka šie politiskie spēki, protams, sevi šādam salikumam nākamajā
valdībā nedeleģēs.
Tādējādi mūsu mazākumvaldība turpina strādāt – mēs esam un
paliekam mūsu valstisko interešu aizstāvju rindās tik ilgi, cik
tas mums būs ļauts un cik mēs varēsim. Ārkārtīgi svarīgās
sociālās problēmas risināsim sabiedrības labā un atkāpes no
nacionālajiem principiem nebūs, tostarp arī izglītības reformas
jautājumā, kad šie abi politiskie spēki – “Jaunais laiks” un
Tautas saskaņas partija – nostājas mums pretim. Skaidri un gaiši
jāsaka, ka atkāpšanās no izglītības reformas nebūs – mēs iesim uz
priekšu un strādāsim.
V.Orlovs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Mēģināšu paskaidrot, kāpēc Tautas
saskaņas partija šodien pieprasīja Ministru kabineta demisiju.
Tad, kad tika izveidota jaunā valdība, mēs uzaicinājām Emša kungu
uz mūsu frakciju ar lūgumu skaidrot, kā viņš plāno atrisināt
svarīgus sociālos jautājumus, kas skar jebkuru cilvēku, kā arī
jautājumu saistībā ar Izglītības likumu, kurš svarīgs pusei
Latvijas iedzīvotāju. Tautas saskaņas partija nekad nav bijusi
pret latviešu valodu kā valsts valodu. Uzskatām, ka krievu mācību
skolās latviešu valodas stundu skaits ir jāpalielina, tādējādi
palīdzot skolām pakāpeniski sasniegt tādu līmeni, lai skolēni
justos droši par savām latviešu valodas zināšanām, mācoties citus
priekšmetus valsts valodā. Mēs visu laiku esam uzsvēruši, ka šis
sāpīgais jautājums jārisina, dodot iespēju skolām pašām
izvēlēties veidu, kā to labāk darīt. Situācija valsts valodas
zināšanās, piemēram, Bauskā un Rīgā ir dažāda. Atbalstot Emša
valdību, mēs piedāvājām ne tikai risināt sociālos jautājumus,
kuru liela daļa arī tika atrisināta, bet arī to, kā risināt ar
izglītības reformu saistītas problēmas.
Mūsu partijas pārstāvji piedalījās arī mazākumtautību izglītības
likumprojekta sagatavošanā, kurš varētu dot iespēju visiem
saglabāt savu seju – nacionāli orientētajām partijām nebalsot par
izmaiņām Izglītības likumā, bet tiem, kuri iepriekšējās Saeimas
vēlēšanās atbalstīja Tautas saskaņas partiju, Latvijas
Sociālistisko partiju un PCTVL, dot iespēju pašiem izvēlēties, kā
skolā, kurā mācās viņu bērni vai mazbērni, atrisināt šo sāpīgo
jautājumu. No jūlija šis likumprojekts atrodas Izglītības un
zinātnes ministrijā un diemžēl tālāk netika virzīts. Mēs visu
laiku brīdinājām, ka valdību ne tikai atbalstīsim, bet arī
palīdzēsim. Pienāca 1.septembris, taču ne no Emša kunga, ne
Radzeviča kunga neko par šo jautājumu neesam dzirdējuši. Skolēni
kopā ar vecākiem izgāja uz ielām, lai protestētu pret nelikumīgu
un netaisnīgu Izglītības likuma ieviešanu. Tāpēc Tautas saskaņas
partija secināja, ka nav izpildīts viens no valdības dotajiem
solījumiem, un mēs nolēmām sagatavot lēmuma projektu, kurš šodien
tomēr netika atbalstīts. Tomēr viens ir skaidrs – PCTVL
apvienojas ar tēvzemiešiem, atdodot savas balsis valdošās
koalīcijas iespējai turpināt darbu.
J.Stalidzāne
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šīs dienas Saeimas sēdē tika
izskatīti un pieņemti daudzi likumprojekti. Tomēr lielākā daļa
laika pagāja, gāžot dubļus un apzākājot esošo valdību. Emša kungs
savā ziņojumā ļoti detalizēti parādīja, kas ir veikts un kas vēl
jāveic, ja tai būs iespēja strādāt līdz 8.Saeimas darbības
beigām. Ziņojums bija ļoti pamatots gan par padarīto, gan arī
perspektīvā darāmo. No “Jaunā laika” izskanēja pārmetums, ka
vairāk nekā 300 tūkstošiem pensionāru netiks noteikta piemaksa
pie pensijām, kas aprēķinātas līdz 1996.gadam. Piekrītu, ka šis
jautājums ir jārisina, bet jārisina, visu apsverot, aprēķinot,
lai nenojauktu sociālā budžeta stabilitāti, lai visi pensionāri
neciestu no tā, ka atkal nevarēs veikt kārtējos maksājumus un būs
jāņem aizņēmums. Mēs zinām, ka iepriekš veiktā aizņēmuma
atmaksāšanai no sociālā budžeta gadā bija nepieciešami 5 miljoni
latu, lai tikai dzēstu aizdevuma procentu. Tāpēc pie šī jautājuma
valdība darbu turpinās. Vēl tikai pieminēšu, ka esošā valdība
daudz ir darījusi, lai pensijas varētu indeksēt divas reizes gadā
pie noteikuma, ka ir pazemināts inflācijas slieksnis un
paaugstināts vidējās algas koeficients. Un tas jau ir devis
rezultātu, jo 2003.gada beigās pensijas līdz četrdesmit latiem
bija 11 066 cilvēku, bet pēc šī gada aprīlī veiktās pensiju
indeksācijas vairs tikai 9064 pensionāriem. Savukārt pensijas no
60 līdz 65 latiem līdz šim saņēma 104 000, bet tagad jau 150 000
pensionāru. Un arī šogad oktobrī paredzētā pensiju indeksācija šo
procesu turpinās, un pensionāru, kuriem būs lielākas pensijas,
būs vairāk.
Tad, kad tika veidots 2004.gada budžets, Latvijas Pirmā partija
iebilda pret to, ka netiek veidots normāls budžets. Ekonomikas
ministrija bija precīzi aprēķinājusi, ka 2004.gada budžetu droši
var papildināt vēl par 95 miljoniem latu. Toreiz ar lielu
skandālu izdevās panākt 25 miljonu latu lielu pielikumu, bet, kā
redzams, gada beigās atkal tika dalīti 65 miljoni latu. Tomēr tas
nebūt nav labākais variants, ka nauda tiek dalīta gada beigās,
nevis budžeta veidošanas posmā. Tāpēc es ļoti ceru, ka šī valdība
veidos 2005.gada budžetu, un tas notiks normālā ceļā un tas būs
reāls un optimistisks budžets. Ja atskatāmies uz “Jaunā laika”
sagatavotajiem un iesniegtajiem 400 priekšlikumiem šī gada valsts
budžeta grozījumiem, tad budžeta deficīts būtu palielinājies par
60 miljoniem latu, kas nākamajā gadā ļoti negatīvi atsauktos uz
situāciju kopumā.
Esmu pārliecināta, ka šobrīd latviešu tautai vajag stabilu
valdību, kas spējīga darboties un strādāt valsts un tautas
interesēs, un šodien Induļa Emša valdība to ir pierādījusi.
A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šīs nedēļas galvenais notikums
Saeimā bija demisijas pieprasījums Induļa Emša vadītajai
valdībai. Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija nolēma
rīkoties konsekventi, nebalsojot ne par šīs valdības
apstiprināšanu, ne arī par šo demisijas pieprasījumu. Kāpēc mēs
tā darījām?
Mēs redzējām, ka, pieņemot šī gada valsts budžetu, valdība
demonstrēja savu sociālo orientāciju. Nauda tika piešķirta
sociālajiem pabalstiem, skolotājiem un arī lauksaimniekiem, bet
netika risināts jautājums saistībā ir situāciju medicīnā. Tomēr
mēs ceram, ka nākamā gada budžetā šis jautājums būs
prioritārs.
Bet šī tomēr ir pirmā valdība, kura sāka sarunas ar opozīciju,
kaut gan dažreiz tās nebeidzās ar kāda konkrēta lēmuma
pieņemšanu, bet sarunas notiek. Un šī ir arī pirmā valdība, kurā
nav galvenā nacionāli radikālā spēka – apvienības “Tēvzemei un
Brīvībai”/LNNK. Tāpēc arī mūsu frakcija šodienas balsojumā
nepiedalījās, lai turpinātu strādāt kopā ar šo valdību un kaut
kādā veidā vestu sarunas, lai iegūtu to, ko mēs no tās
gribam.
Saeimas preses dienests