Valsts sekretāru 2004.gada 16.septembra sanāksmē
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu
projektu “Kārtība, kādā sedz izdevumus sakarā ar Latvijas
pārstāvību “Eurojust””.
Saskaņā ar Eiropas Savienības
Padomes 2002.gada 28.februāra lēmumu 2002/187/JHA par “Eurojust”
izveidošanu ar nolūku pastiprināt cīņu pret smagiem noziegumiem
katrai Eiropas Savienības dalībvalstij saskaņā ar tās tiesību
sistēmu ir jānorīko viens pārstāvis “Eurojust” sastāvā.
Saskaņā ar Eiropas Savienības Padomes lēmumu pārstāvju atrašanos
“Eurojust” mītnē Hāgā sedz dalībvalsts, kura ir nosūtījusi šo
pārstāvi.
Ģenerālprokuratūrā tika izsludināts konkurss uz “Eurojust”
pārstāvja vietu, un saskaņā ar konkursa rezultātiem
ģenerālprokurors ir nozīmējis pārstāvi darbam “Eurojust”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietās, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Politisko partiju likums”.
Ir sākta reforma, ar kuras
palīdzību tiek nošķirts privāto tiesību subjektu regulējums no
politisko partiju regulējuma. Saeimā 2003.gada 30.oktobrī ir
pieņemts Biedrību un nodibinājumu likums un 2004.gada 22.janvārī
ir pieņemts Biedrību un nodibinājumu likuma spēkā stāšanās
kārtības likums, kura pārejas noteikumu 1.punktā ir paredzēta
Politisko partiju likuma izstrāde.
Pašreiz politisko organizāciju (partiju) un to apvienību darbību
regulē likums “Par sabiedriskajām organizācijām un to
apvienībām”. Šajā likumā vērojama virkne nepilnību politisko
organizāciju (partiju) regulējumā.
• Politiskajām organizācijām (partijām) un to apvienībām ir
ierobežotas iespējas nodarboties ar saimniecisko darbību
politiskās organizācijas mērķu sasniegšanai, ņemot vērā to, ka šī
darbība nevar būt sistemātiska, līdz ar to politiskās
organizācijas (partijas) un to apvienības pilnvērtīgi nevar
realizēt savus mērķus.
• Likumā nav noteikts politisko organizāciju (partiju) reģistrā
ierakstāmo ziņu saturs, kas ir pieejams trešajām personām, kā arī
reģistra ierakstu spēks attiecībā uz trešajām personām.
• Likumā ir nepilnīgs politisko organizāciju (partiju) un to
apvienību likvidācijas un reorganizācijas tiesiskais regulējums,
kas nenodrošina trešo personu, kā arī pašu politiskās
organizācijas (partijas) biedru tiesību aizsardzību.
• Neraugoties uz to, ka politiskajām organizācijām (partijām) ir
tiesības nodarboties ar saimniecisko darbību, likumdošanā nav
paredzēts politisko organizāciju (partiju) maksātnespējas
process.
• Eiropas Parlamenta vēlēšanu likums paredz iespēju Eiropas
Savienības pilsonim, kurš nav Latvijas pilsonis, bet kurš uzturas
Latvijā, kandidēt Eiropas Parlamenta vēlēšanās. Taču pašreizējais
politisko organizāciju (partiju) un to apvienību regulējums
neparedz iespēju Eiropas Savienības pilsoņiem būt par partijas
biedriem.
Sagatavotais likumprojekts regulē politiskās partijas un to
apvienības, tā mērķis ir veicināt politisko partiju un to
apvienību darbību, lai sekmētu demokrātiskas un pilsoniskas
sabiedrības nostiprināšanu. Šis likums regulē partiju darbības
pamatprincipus, organizatorisko struktūru, likvidāciju un
reorganizāciju.
Likumprojekts dod politisko partiju
definīciju, kuras līdz šim nebija. Partijas ir pašdarbīgas
organizācijas, kas pārstāv un īsteno kādas iedzīvotāju grupas
intereses politikā, ietekmējot sabiedrisko apziņu un izturēšanos,
piedāvājot sabiedrības pārvaldīšanas projektus. Tās nodibina uz
politisko mērķu kopības pamata, lai veiktu politisko darbību,
piedalītos vēlēšanu kampaņā, izvirzītu deputātu kandidātus,
vadītu darbību Saeimā un pašvaldībās un ar deputātu starpniecību
īstenotu savu programmu, kā arī iesaistītos valsts pārvaldes
institūciju izveidē. Šā likuma ietvaros ar politiskajām partijām
tiek saprastas arī politisko partiju apvienības un uz tām
attiecas visas politisko partiju regulējošās normas.
Likumprojekts nosaka, ka ar politisko partiju tiek saprastas arī
politisko partiju apvienības.
Likumprojekts paredz partiju saimniecisko darbību kā
papilddarbību, lai partijas varētu sasniegt savus mērķus.
Likumprojektā ir konceptuāli jauna pieeja partiju reģistrācijai –
likumprojektā ir noteikts ierakstāmo ziņu apjoms, kā arī to spēks
uz trešajām personām.
Saistībā ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā par politisko
partiju biedriem var kļūt arī Eiropas Savienības pilsoņi.
Partijas likvidācijas un reorganizācijas gadījumā tiek
nodrošināta trešo personu tiesību aizsardzība.
Likumprojektā uz politiskajām partijām tiek attiecināts
maksātnespējas procesa regulējums.
Tiek noteikts pārejas periods, kura laikā politiskās
organizācijas (partijas) veic pārreģistrāciju uz politisko
partiju reģistru vai izbeidz savu darbību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Valsts kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments