Kad skola palīdz izdzīvot
Šā gada pavasarī sabiedrību satrauca lielais nesekmīgo devītklasnieku skaits, kas saņēma tikai liecību, izpaliekot atestātam. Skaidrojumi bija visdažādākie. Taču skaidrs, ka šiem bērniem problēmas neradās viena gada laikā. Turklāt tās saistītas ne tikai ar skolā notiekošo, bet visbiežāk ar sarežģījumiem ģimenē. Pārsvarā tam, ka skolēns ir nesekmīgs, cēlonis nav meklējams vienīgi slinkumā. Bieži tās ir sociālas un psiholoģiskas problēmas. Tādēļ šiem pusaudžiem nepieciešama īpaša, individuāla pieeja, pastiprināta uzmanība. Diemžēl daudzas prestižās skolas no šiem problēmbērniem vienkārši atbrīvojas. Atsevišķas Rīgas skolas gan ir izveidojušas korekcijas klases, kurās strādā pēc individuālām programmām ar tiem skolēniem, kuriem bez apgūstamās mācību programmas nepieciešama arī sociālā rehabilitācija... Viena no šādām skolām ir arī Rīgas 100. vidusskola.
Rudīte Misiņa Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Anna Mironoviča Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Korekcijas klases nav soda vieta
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta šīs
skolas direktora vietniece Rudīte Misiņa un viena no korekcijas
klašu audzinātājām Anna Mironoviča, šādas klases ir skolas labās
gribas apliecinājums un pretimnākšana šiem pusaudžiem. To
nepieprasa Izglītības un zinātnes ministrija. R.Misiņa stāsta, ka
visas programmas korekcijas klasēm ministrija ir apstiprinājusi.
Īpaši jāuzsver, ka šie skolēni apgūst to pašu mācību priekšmetu
standartu kā visi pārēji, atšķiras tikai apmācības metodes. Lai
gan R.Misiņa stāsta, ka darba grupās ar ministrijas pārstāvjiem
diskutēts, vai tomēr tam nevajadzētu mazliet atšķirties. Jo ir
arī tādi bērni, kuri nespēj to pilnībā apgūt.
100.vidusskolā šādas korekcijas klases ir jau piecus gadus.
A.Mironoviča stāsta, ka korekcijas klasē ir mazāk bērnu nekā
parasti, lai skolotājs tiešām ar katru varētu strādāt
individuāli. Piemēram, viņas audzināmajā klasē ir 13 skolēni,
visi puiši. Ir bērni, kurus grūti piespiest iet skolā, jo viņi
jau strādā, pelna naudu. Jautāta, kas pieņem lēmumu par skolēna
pārcelšanu uz korekcijas klasi, A.Mironoviča atbild, ka to izlemj
pedagoģiskās padomes sēdē. Tas notiek gadījumos, ja bērnam ir
sliktas sekmes un uzvedības traucējumi, piemēram,
hiperaktivitāte. Taču, kā uzsver abas sarunu biedres, korekcijas
klase nekādā gadījumā nav soda vieta un bērni nebūt nav sliktāki
par pārējiem. A.Mironoviča apgāž uzskatu, ka korekcijas klašu
audzēkņiem jau noteikti ir intelektuālās attīstības traucējumi.
Ir bijuši vairāki skolēni, kas pēc tam spējuši turpināt mācības
vidusskolā (korekcijas klases ir tikai pamatskolā) un pat
iestāties augstskolā. Katru pavasari šie bērni iziet tā saukto
diagnostiku, kurā tiek noteikts viņu spēju līmenis. Tad
atbilstoši tam skolotāji meklē pieeju, kā ar konkrēto skolēnu
strādāt. Spēju noteikšanu katrā priekšmetā veic attiecīgais
skolotājs. A.Mironoviča ir sastādījusi vairākas ķīmijas mācību
grāmatas, kuras izdotas izdevniecībā “Raka” un pēc kurām
iespējams sekmīgi strādāt arī korekcijas klasēs. Kā stāsta
R.Misiņa, metodiku, kā ar šiem bērniem strādāt, izstrādā katrs
skolotājs savā priekšmetā. Izglītības un zinātnes ministrija tādu
nepiedāvā. Pilnīgi skaidrs, ka darbs korekcijas klasē skolotājam
uzliek dubultu slodzi – gan metodikas izstrāde, gan individuālais
darbs stundu laikā. Līdz šim valsts par to pedagogiem papildus
samaksāja 30%. Taču, kā skumji stāsta R.Misiņa, kopš šā gada 1.
septembra šīs piemaksas diemžēl vairs nebūs. Tādējādi valsts
demonstrē savu neizpratni gan par skolotāju ieguldītā darba
nozīmīgumu, gan apjomu. Kā stāsta skolotāja Mironoviča,
pedagogam, lai spētu strādāt mūsdienu skolā situācijā, kad
līdztekus savam priekšmetam jāspēj risināt sociālas un
psiholoģiskas problēmas, ir jāmācas nemitīgi, jāceļ
kvalifikācija.
Skolēnu problēmu cēlonis meklējams ģimenē
A.Mironovičas atbilde, kur
meklējamas saknes šo bērnu problēmām, ir īsa – ģimenē. Turklāt
tās nav tikai sociāli nelabvēlīgās ģimenes, kurās vecākiem ir
problēmas ar alkoholu. Psiholoģiskas grūtības pārdzīvo arī bērni
no pārtikušām it kā labvēlīgām ģimenēm, kurās abi vecāki strādā.
Taču ir tik ļoti aizņemti, ka nespēj veltīt bērnam nepieciešamo
uzmanību un laiku sarunām. Šie pusaudži bieži jūtas lieki un
vientuļi, līdz ar to zūd motivācija mācīties, jo “tāpat jau
nevienam nebūšu vajadzīgs”.
R.Misiņa no pieredzes stāsta, ka bērni ļoti sāpīgi pārdzīvo
vecāku šķiršanos. Viņa min konkrētu gadījumu, kad pēc ģimenes
krīzes strauji pasliktinājušās sekmes gan vienam bērnam, kas
mācās pamatskolā, gan otram – vidusskolniekam. Šie līdz tam
visnotaļ apzinīgie skolēni strauji kļuvuši par problēmbērniem.
100.vidusskolā šādos gadījumos talkā tiek aicināts gan skolā
strādājošais psihologs, gan sociālais darbinieks. R.Misiņa saka,
tā kā visiem korekcijas klašu bērniem ir kādas psiholoģiskas
problēmas, viņiem mācību plānā iekļautas saskarsmes stundas,
kuras vada psihologs. Tajā ir gan uzmanības, gan koncentrēšanās
treniņi, tiek pārrunātas savstarpējās attiecības.
A.Mironoviča stāsta, ka nesen, sadarbojoties skolas sociālajam
darbiniekam un policijai, izdevies atrisināt gadījumu, kad no
kāda skolēna sistemātiski uz ielas tikusi izspiesta nauda.
Pašvaldības policiju aicina talkā arī gadījumos, kad skolēns
ilgstoši kavē skolu. Protams, vispirms par sebošanu informē
vecākus. Taču, kā skumji atzīst skolotājas, bieži vien rezultātu
nav. Ne visas ģimenes, kā to apliecina arī sociālās palīdzības
dienesta darbinieki, vēlas sadarboties. Daudzas nemaz neatzīst,
ka tām būtu kādas problēmas. Taču R.Misiņa ļoti uzsver, ka
skolotāju darbs korekcijas klasēs būs veltīgs un nenesīs augļus,
ja paralēli netiks risinātas šo skolēnu sociālās problēmas,
neuzlabosies attiecības ģimenē, kas ir viņu psiholoģiskā
diskomforta cēlonis. Ja korekcijas klases bērniem sagādā grūtības
mutiski veidot dialogu par kādu noteiktu tēmu, tas liecina ne tik
daudz par intelektuālām problēmām, kā saskarsmes trūkumu ģimenē.
Daudzos gadījumos bērni nav iemācīti sarunāties, stāstīt paši un
uzklausīt citus.
R.Misiņa atzīst, ka šiem problēmbērniem, kas mācās korekcijas
klasē, jūtot pastiprinātu uzmanību un interesi par savām
problēmām, ievērojami pieaugusi pašapziņa. Klasē valdot ļoti
veselīgs kolektīvisms, skolēni cits citu atbalsta, ir labi
iekļāvušies arī pārējā skolas kolektīvā. Ja šie skolēni tik labi
iedzīvojušies kolektīvā un nav kļuvuši, piemēram, par apsmiekla
objektu pārējiem, tad tas galvenokārt ir skolotāju nopelns. Viņi
mācējuši situāciju padarīt dabisku un pieņemamu visiem –
korekcijas klašu audzēkņiem, pārējiem skolēniem, kā arī
vecākiem.
Šī 100.vidusskolas pieredze ir pārņemšanas vērta, jo katrs
potenciālais ielu bērns, kas par tādu nav kļuvis, ir ieguvums
visai sabiedrībai.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv