Jostu karalienes rakstu dārzos
Andreja Pumpura
muzejs, ko Lielvārdes Kraujās izveidoja pirms 34 gadiem, ik gadu
diži svin dzejnieka dzimšanas dienu. Ar dzejas pusstundu Lielajos
kapos Rīgā, kur Andreja Pumpura atdusas vietā 1929.gadā tika
atklāts Kārļa Zāles veidotais piemineklis, un plašu programmu
Lielvārdē. Mainās tematika, bet arvien notiek zinātniski lasījumi
vai konference, muzeja zālē atklāj jaunu ekspozīciju, dejo,
muzicē un dzied Lielvārdes bērni un jaunieši.
Šajā trešdienā – dzejnieka 163.dzimšanas dienā – sarunu galvenais
temats bija zīme kā etnogrāfisko rakstu pamats un informācijas
nesēja.
Tautā tika laists buklets “Lielvārdes josta”, ko Andreja Pumpura
muzejs izdevis ar Lielvārdes Attīstības fonda atbalstu. Angļu,
krievu, vācu un franču valodā sniegta informācija par jostu kā
latviešu tautastērpa daļu un plašāk raksturota Lielvārdes josta.
Latviešu valodā – muzeja ilggadējās vadītājas Anastasijas
Neretnieces apraksts par ornamentu un jostu rakstiem latviešu
etnogrāfijā un leģendārā jostu audēja Arveda Paegles (1908–1989)
dotie ornamenta zīmju nosaukumi. Ilustrācijai izmantota
Lielvārdes josta, ko meistars audis 1988.gadā. Ievaddaļā, ko sāk
un noslēdz saulīšu rinda, ir auseklītis un lielā saulīte kā
debesu simbols, lielā Ūsiņa zīme kā dzīvības simbols un vēl
daudzas citas zīmes. Seko 11 posmi, kurus citu no cita atdala
sauļotais stabs, ko veido Māras guļukrusts no saulīšu rindām vai
Dieva un Māras zīmes. Akas zīme, grodi – dziļuma simbols,
šķeltais Māras guļu-krusts – laimes putna simbols, papardes zīme
– sākuma zīme... un tā joprojām. Tā ir bagāta un daiļrunīga
josta.
Ceļavārdus ilgi gaidītajai grāmatiņai teica vēstures zinātņu
doktore Anete Karlsone: “Esmu pētījusi visu novadu jostas un varu
apgalvot, ka Lielvārdes josta ir latviešu rakstaino jostu aušanas
mākslas augstākais sasniegums. Kulminācija! Pēc platuma dažādu
novadu jostas var būt vienādas, bet Lielvārdes jostas izceļas ar
visplašāko rakstu joslu. Parasti rakstus var veidot 5 līdz 13
diegu joslā, Lielvārdes jostā – pāri 20. Visplašākās iespējas
audēja jaunradei, jo iespējami daudzi rakstu varianti. Divu
vienādu jostu jau nav. Un Lielvārdes josta neapšaubāmi ir
amatnieciski un mākslinieciski augstvērtīgākais rakstaino jostu
tips.”
Anastasija Neretniece: “Kā liecina arheologu atradumi, ornamenta
grafiskās zīmes mūsu tālie senči lietojuši jau pirmajā gadu
tūkstotī pirms Kristus, bet zīmju skaidrojums no paaudzes paaudzē
tika nodots mutiski. Līdz 20.gadsimta divdesmitajiem gadiem
rakstu nosaukumus atvedināja no to formas. Par cimdu rakstiem
teica – krustaiņi, galdaiņi, spieķaiņi, cilpaiņi. Vēlāk tika
radīti jauni nosaukumi, tādi kā Ūsiņa, Laimas, Māras, Jāņa,
Mārtiņa un vēl citas zīmes. Lielvārdietis Arveds Paegle savā mūžā
noauda ap 1400 dažādu novadu jostu. Visizcilākās ir Lielvārdes
jostas, kas glabā visu lielo latviešu rakstu bagātību.”
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv