Mūžīgais un efemērais
Kurzeme – Kurzemes hercogiste – Latvija – Eiropa
Imants Lancmanis, Latvijas Zinātņu akadēmijas goda loceklis, LZA Lielās medaļas laureāts
Šī saruna būs veltīta Kurzemes hercogistes mantojumam un tās vēstures atspulgiem mūsdienu Latvijā un Eiropā, to rādot uz kultūras pieminekļu, pasaulē izkaisīto hercogu laika relikviju un mākslas darbu fona. Tur ir lietas, kas dziļi iegūlušās tagadējās Latvijas pamatos, bet tur arī ir varas spožuma zūdīgums. Kurzemes vārds Eiropu plaši sagatavojis Latvijas vārda iepazīšanai, Kurzeme joprojām ir viegli atpazīstams jēdziens. Tāpēc varbūt šī saruna nebūs tikai par Kurzemes hercogisti vien.
Imants Lancmanis Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Vēsture ir fakts, vēsture ir objekts
Vēsture ir atstājusi dokumentus,
pieminekļus un piemiņas lietas, kas ir mums blakus un var kalpot
kā materiāls pagātnes rekonstrukcijai. Tomēr tas viss ir izolēts
no ikdienas dzīves ritma un caurmēra pilsoņa apziņā visbiežāk
uzpeld tikai kādas ekskursijas laikā. Tas, ka tikai retos
gadījumos pastāv dziļu dzimtas sakņu apzināšanās, attīstītas
pilsoniskas sabiedrības trūkums, kā arī 20.gadsimta sociālās
katastrofas latviešus daudz vairāk nošķīrušas no vēsturiskās
atmiņas, nekā tas caurmērā ir Eiropā. To ļoti iespaidojis
apstāklis, ka iepriekšējos gadsimtos latviešu tautu veidoja vai
vienīgi zemnieku kārta. Zemnieks bija šķirts no izglītības un
kultūras vērtību baudīšanas, bet valdošo šķiru vidi, apģērbu,
paradumus viņš uztvēra naidīgi, mitoloģizēti, nesaprotot to jēgu
un nozīmi. Varu un bagātību pārstāvošie bija svešinieki,
galvenokārt vācieši. Muiža, pilsēta, ārējās varas maiņas – tas
viss neatspoguļojās zemnieka apziņā un netika identificēts ar
sevi. Pagātnes notikumi saplūda vienlaidus slānī, kam trūka
hronoloģisku atskaites punktu un kas bija pakļauts tautas teiku
principiem. Šāda vēstures izpratne joprojām nereti izpeld
mūsdienu latviešu sabiedrības vidē, kurā pārsvaru ņem mītiskais
pirmsākums, un gadsimti saplūst vienā plaknē.
Mūsu priekšstati par vēsturiskām parādībām veidojas izglītības un
zināšanu uzkrāšanas ceļā. Mēs pieņemam vēsturisku notikumu kā
hronikālu zinātnes faktu, kas ir ārpus mūsu pieredzes, bet kam
mēs tomēr ticam. Savukārt šo ticamību ļauj stiprināt vēstures
materiālās drumslas, kas ir ap mums. No tām redzamākās ir senās
celtnes, ko mēs dēvējam par arhitektūras pieminekļiem. Celtnes ir
kā gliemežvāki, ko pametušas viņos kādreiz mitušās būtnes.
Vēsturiskā arhitektūra ir bezgalīga čaulu virkne, kur Ēģiptes
piramīdas ietilpst tādā pašā aizgājības plaknē, kādā atrodas
ēkas, kuras cēluši mūsu tēvi. Mūsu dzīves telpa ir piekaisīta ar
dažādiem atmiņas slāņiem, kaut gan Latvijā šis materiālās
kultūras slānis ir ļoti plāns. Latvijas vēsture ir bijusi īpaši
nepateicīga. Zemei pāri gājuši daudzi kari un sociāli
satricinājumi. Senā arhitektūra, izņemot baznīcas, 20.gadsimta
gaitā ieguvusi jaunu sociālo lomu, kas gandrīz pilnīgi sagrāva
senās mākslas nozīmīgāko slāni – piļu, muižu kungu māju un
pilsoņu dzīvojamo ēku interjerus un to kultūras vidi. Latvijā nav
nevienas pašas ēkas, kas būtu pārmantojusi tās iekšējo saturu un
iekārtu no iepriekšējiem gadsimtiem. Eiropā tādu toties ir
simtiem tūkstošu. Arī Kurzemes-Zemgales hercogiste, kaut gan
veidojusi Latvijas lielas daļas struktūru un kultūrvidi,
atstājusi maz materiālo liecību par šo laiku, vēl mazāk par
pašiem hercogiem.
Kā krasākais pretstats jāmin Zviedrija, kur karu trūkums un īpaši
attīstīta vēsturiskā domāšana saglabājusi ļoti lielu daudzumu no
zviedru pagātnes mantojuma. Mazs piemērs – Skuklostera pilī var
redzēt ne tikai 24 zili apgleznotus fajansa šķīvjus, ko īpašnieks
Karls Gustavs Vrangels bija pasūtījis Holandē, bet arī dokumentus
par šo 24 šķīvju pirkumu. Neviens pats šķīvis nav gājis bojā 340
gadu laikā. Salīdzinājumam jāuzsver, ka, runājot par Kurzemi,
Latvijā vispār nav saglabājies neviens hercogu šķīvis no visa
garā hercogistes pastāvēšanas laika.
Latvijā visos iepriekšējos gadsimtos ir vērojams vēsturiskās
domāšanas trūkums un vāji attīstīta pietāte pret senatnes
pieminekļiem. Ne tikai Livonijas un Ziemeļu karš ir atbildīgs par
lielajiem robiem mūsu kultūras mantojumā. Praktiskas dabas
apsvērumi un vienaldzība pret senatnes pieminekļiem regulāri
noveda pie seno celtņu iznīcināšanas, iekārtas priekšmetu
likvidēšanas un nomaiņas ar jaunām un modernām lietām, pie
mākslas darbu iznīcināšanas. Johans Kristofs Broce ar savu
senatnes mīlestību bija izņēmums, dzīves ikdiena rādīja tieši
pretējo. Piemēram, nav atrodama otra valsts Eiropā, kur gandrīz
nekas nebūtu palicis pāri no vietējās gotikas glezniecības un tik
ļoti maz – no tēlniecības.
Tikai 19.gadsimta otrā puse vācbaltu vidē nesa interesi par
vietējo vēsturi, kuras pētniecība sasniedza ļoti augstu līmeni.
Tomēr tā vairāk bija vispārējā vēsture, politika un saimniecība,
turpretī pieminekļu jomā netika izdarīts daudz. Vērtēti tika
gandrīz vienīgi viduslaiki.
Līdz ar to muzejs ir galvenā vieta, kur var materializēties mūsu
priekšstati par vēsturi un veidoties mūsu ticība tās
patiesīgumam. Mēs vēlamies ne tikai uzzināt faktus, bet arī
pieskarties vēstures maģijai, vienalga, vai kāpjam senlatviešu
pilskalnā, apmeklējam Turaidas pilsdrupas, apskatām Rīgas Domu
vai braucam uz Rundāles pili. Ja nepalīdz iztēle, vērojot senu
priekšmetu, kas nonācis līdz mums ar laika zoba pēdām un izolēts
no sava laika vides, talkā nāk grāmatas, bet filmām ir dota
iespēja mūsu priekšā uzburt vairāk vai mazāk ticamu vēstures
ainu, kurā kustas cilvēki un vēsturiskā vide savienojas ar
tērpiem, interjeriem, sadzīves priekšmetiem, ar visu to no mums
atsvešināto domāšanas un dzīves veidu, kas iezīmē katru no
aizgājušajiem vēstures etapiem. Gan jāsaka, ka filmās šī
vēsturiskā vide visbiežāk ir aptuvens uzvedums, kiča līmeņa
izklaides darbs.
Ceļojums pa svešām zemēm parasti ir ceļojums cauri vēsturei, ko
meklējam pagātnes materiālajos lieciniekos. Galvenie tūristu
objekti bez dabas skaistumiem ir un paliek senas pilsētas,
baznīcas, pilis, vēsture un senā māksla muzejos.
Kurzemes hercogiste nav izņēmums. Arī mēs dzīvojam starp vēstures
faktiem, leģendām, mūs ietver vesela vēsturisko tēlu sistēma.
Hercogs Jēkabs un Ernsts Johans Bīrons ir divas Kurzemes vēstures
superzvaigznes. Taču Kurzemes hercogi ir pats efemērākais
vēsturiskās piemiņas gadījums Eiropā, jo tik maz palicis no šiem
senajiem valdniekiem. Paradoksālā veidā toties saglabājušies viņi
paši, proti, viņu mirstīgās atliekas, kas pēc daudzkārtējiem
postījumiem joprojām atdusas hercogu kapenēs Jelgavas pilī.
No Ketleru dinastijas laika nav saglabājusies neviena pati
neskarta hercogu rezidence. Bauskas pils restaurācijas un
rekonstrukcijas pasākums šādā nozīmē ir sevišķi svarīgs. Tā ir
vienīgā iespēja Latvijā radīt Ketleru laika samērā viengabalainu
16.gadsimta beigu un 17.gadsimta hercogu vidi, pat ja tā lielā
mērā būs jaunradījums. To grūti saprast daudziem ārzemju
pieminekļu aizsardzības speciālistiem, kuri nāk ar doktrināriem
paziņojumiem par šādu rekonstrukciju nepieļaujamību. Tā ir
nostādne, kas nāk no autentisko pieminekļu pārpilnības zemēm un
nav piemērojama izpostītajai Latvijai. Otra Ketleru laika būve,
kam var piedēvēt rezidences raksturu, ir hercogienei Luizei
Šarlotei piederējusī Bramberģes muižas ēka, kas šobrīd ir pamesta
un nolaista.
Kurzemes hercogiste mūsdienu Latvijā
Mēs visi zinām, ka Latvijas valsts
tapa, saplūstot vairākām vēsturiskajām teritorijām, kuru
pamatiedzīvotāji bija latviešu cilmes. Ja Vidzeme Latvijas
Republikai devusi tās galvaspilsētu, tad Kurzemes-Zemgales
hercogiste nākusi ar īsta valstiska veidojuma pieredzi. Vidzeme
un Latgale vēstures gaitā bijušas samērā amorfas teritorijas,
provinces citu valstu sastāvā, toties Kurzeme no 1561. līdz
1795.gadam bija Polijas lēņa hercogvalsts ar hercogu priekšgalā.
Neraugoties uz muižnieku lielajām tiesībām un hercogu politisko
vājumu, divās lietās hercogi varēja sevi izpaust. Tās bija
saimnieciskā darbība un galma kultūras attīstība.
Kurzeme ģeopolitiski devusi lielu daļu no Latvijas Republikas
teritorijas. Karte rāda, ka visa tās dienvidrietumu puse sakrīt
ar bijušās Kurzemes hercogistes kontūrām. Izņēmums ir gabals uz
dienvidiem no Liepājas, Sventājas apkaime, kas pēc 1924.gada
robežlīguma piekrita Lietuvai, toties Latvijā ienāca teritorija
pie Mēmeles upes, ap tagadējo Brunavu, kas vēsturiski piederēja
lietuviešu zemēm.
Vēsturisko piemēru ziņā interesanti, ka Kurzemes-Zemgales
hercogiste Latvijas Republikai varēja sniegt arī zināmu
republikānisko tradīciju mantojumu, jo tās sastāvā ietilpstošais
autonomais Piltenes apgabals tika pārvaldīts parlamentāri,
landrātu kolēģijas veidā, kuras priekšgalā bija prezidents.
Politiski Kurzemes-Zemgales hercogiste Latvijai devusi arī daļu
no ģerboņa. Kopš 1921.gada 15.jūnija Kurzemes lauva atrodas
valsts ģerboņa otrajā laukā, bet 1930.gadā kopā ar Latvijas četru
vēsturisko apgabalu ģerboņiem oficiāli atgriezās Zemgales
alnis.
Kurzemes-Zemgales hercogiste pirmskara Latvijā tika uzskatīta par
jaunās republikas valstiskuma protoformu. Īpaši Kārļa Ulmaņa
prezidentūras laikā tika uzsvērta Valsts prezidenta kā valsts
galvas varas nosacīta pārmantojamība no Kurzemes hercogiem. Tika
pat atrasta jauna latviskota hercogu titulatūra – lielkungi.
Rīgas pilī prezidenta reprezentācijas telpās tika sakopoti visi
saglabājušies Kurzemes hercogu portreti. Vēl vairāk – Valsts
prezidents un Ministru kabinets Rīgas pilī tā sauktajā Seno
valdnieku istabā sēdēja greznos krēslos, ko rotāja Kurzemes
hercogu ģerbonis, bet pie sienām karājās fantāzijas portreti –
senlatviešu virsaišu romantiski tēli, ko bija gleznojis Ludolfs
Liberts. Pretēji tālaika pārliecībai, mēbeles gan nekad nebija
piederējušas hercogam Ernstam Johanam, tās bija tapušas
19.gadsimta otrajā pusē, domājams, Bīronu Vartenbergas līnijas
pārstāvjiem.
Jelgavas pils atjaunošana ieguva noteiktu ideoloģisku motivāciju,
jo paralēli Lauksaimniecības akadēmijai pilī tika atjaunota arī
daļa no hercogu laika interjeriem. Pils tika izmantota
reprezentācijas nolūkos, ārzemju viesiem atgādinot par
hercogvalsts laikmetu.
Pārlecot uz mūsdienām, valstiski nozīmīgi pasākumi Rundāles pilī,
Dānijas karalienes vizīte 1992.gadā un Valsts prezidentes
V.Vīķes-Freibergas inaugurācijas balle 1999. un 2003.gadā,
ietilpst tajā pašā ideoloģiskajā līnijā, izmantojot hercogistes
tēlu kā apliecinājumu Latvijas piederībai augsta līmeņa Eiropas
kultūrai un senām tradīcijām.
Arī Kurzemes hercogu kapeņu restaurācija un atvēršana apskatei
1934.gadā piederēja pie Latvijas Republikas politiski
ideoloģiskās ievirzes K.Ulmaņa prezidentūras laikā. Sajūsma par
senajām Kurzemes kolonijām Tobago un Gambiju sasniedza pat zināmu
groteskumu. Jāņa Juškēviča grāmata “Kurzemes hercoga Jēkaba
laikmets Kurzemē” un Oto Heinca Matīsena 1000 lappuses lielā
monogrāfija par Kurzemes aizjūras politiku rādīja tālaika
pievēršanos šim Latvijas vēstures posmam un modināja plašākas
sabiedrības interesi.
Pats spilgtākais solis virzienā iezīmēt Latvijas Republikas
pēctecību no Kurzemes hercogvalsts bija Atzinības krusta
atjaunošana 1938.gadā. Šis jaunā Kurzemes hercoga Frīdriha
Vilhelma dibinātais ordenis bija izveidots 1710.gadā, hercogam
atgriežoties Kurzemē. Par paraugu tika ņemts Prūsijas Melnā Ērgļa
laicīgais bruņinieku ordenis, kurā Frīdrihu Vilhelmu kā piekto
bruņinieku bija uzņēmis viņa tēvocis Prūsijas karalis Frīdrihs I.
Līdz hercoga nāvei 1711.gadā Frīdrihs Vilhelms bija paspējis
ordenī uzņemt tikai 18 locekļus. Pēc Kurzemes provinces muzejā
Jelgavā saglabātā vienīgā oriģināleksemplāra ordenis tika rūpīgi
nokopēts, paturot arī franču devīzi “pour les honn?tes
gens” un Kurzemes hercoga ģerboni. Hercoga monogrammas vietā
tika likts Latvijas valsts ģerbonis un gadaskaitlis 1938. Ordenis
2004.gadā ir atjaunots, un patlaban notiek priekšdarbi tā
izgatavošanai Lietuvas monētu kaltuvē.
Kurzemes hercogistes posms šai Latvijas daļai veidojis
administratīvo un saimniecisko struktūru, kuras pēdas var atrast
vēl tagad. Iedalījums astoņos pilskunga (Bauskas, Dobeles,
Grobiņas, Durbes, Ventspils, Skrundas, Saldus, Kandavas) un
četros virspilskunga (Jelgavas, Kuldīgas, Tukuma, Sēlpils)
iecirkņos atspoguļoja reālo apdzīvoto vietu struktūru, kas
riņķoja ap nedaudzajām Kurzemes pilsētām. Saimnieciskās
struktūras pamatvienība bija muiža, kuras veidošanās par
dzimtsmuižu sākās līdz ar hercogistes dibināšanu. Arī mūsdienās
muižu struktūra, lai cik tā būtu grauta ar 1920.gada agrāro
reformu un padomju laika lauku pārmaiņām, liek sevi manīt kā
nelieli centri neatkarīgi no tā, vai muižas ēkās ir skola,
pagasta padome vai arī tā ir privātās rokās un pat stāv kā
drupas. Vismaz aleja un lielāks vai mazāks parks iezīmēs ikkatru
šo bijušo lauku centru, ap kuru kādreiz riņķoja zemnieku sētas ar
to dzīves ikdienu, kas bija visas sistēmas barotāja. Kurzemes
hercogistes laiks atstājis vairākus nozīmīgus muižu ansambļus.
Pats izcilākais 18.gadsimta sākumā tapušās apbūves komplekss
senāk bija Zlēkās, taču tagad pārvērties drupās. 17. un
18.gadsimtam pieder ansambļi Popē, Kabilē, Puzē, Neretā,
Kaucmindē.
Turpinājums sekos
Latvijas Zinātņu akadēmijas pilnsapulcei sagatavotā akadēmiskā lekcija – šodien, 24.septembrī, Rundāles pilī saņemot augsto LZA Lielo medaļu.