Veselība nav prece, tā ir cilvēktiesību sastāvdaļa
Ģirts Briģis, Rīgas Stradiņa universitātes Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedras profesors, – “Latvijas Vēstnesim”
Ģirts Briģis Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
– Kā jūs vērtējat veselības
aprūpē notiekošo – mediķu protesta akcijas un Veselības
ministrijas (VM) rīcību? Cik adekvāti rīkojas abas konfliktā
iesaistītās puses?
– Pašreizējais saspīlējums jāvērtē
plašākā kontekstā. Mediķu nemieri nav kaut kas pēkšņs un
negaidīts. Drīzāk tā ir likumsakarība. Anesteziologu prasības pēc
algas palielinājuma ir saprotamas, viņu darbs patiesi ir smags,
grūts un ļoti atbildīgs. Un, saņemot pašreizējo niecīgo
atalgojumu, ārsti anesteziologi jūtas nenovērtēti. Īpaši redzot
citu kolēģu ienākumus, kuri zināmu iemeslu dēļ ir krietni
lielāki. Taču tajā pašā laikā prasības par 800 latu mēnešalgu
pirms nodokļu nomaksas, tomēr ir pārspīlētas Latvijas sabiedriskā
sektora caurmēra algu kontekstā.
Ja runājam par VM, tad man mazliet žēl ministra Muciņa. Viņš
šobrīd ir bezizejas situācijā, viegla, visai sabiedrībai
pieņemama risinājuma faktiski nav. Es atbalstu ministra teikto,
ka jārealizē masterplāns, jāsakārto resursu pārdale sistēmas
iekšienē. Pacientu līdzmaksājumu palielināšana ir nūja ar diviem
galiem. Tomēr šajā situācijā tas ir gandrīz vienīgais risinājums.
No otras puses, starptautiski izteiktais galvenais pārmetums
Latvijas veselības aprūpei ir par tās (ne)pieejamību
iedzīvotājiem. Arī paši Latvijas pacienti ar to nav apmierināti.
Palielinot līdzmaksājumu, pieejamība medicīnas pakalpojumiem
automātiski samazināsies vēl vairāk. Tādējādi, risinot vienu
problēmu, samilzīs cita.
Veselības aprūpē trūcis naudas un konsekvences
– Analizējot notiekošo, vieni
saka – sistēma ir sapuvusi, tā jānoārda līdz pamatiem, citi –
sistēma nav fundamentāli greiza, vienkārši tai hroniski trūcis
naudas. Kuru pozīciju jūs sliecaties atbalstīt?
– Drīzāk
jau pēdējo. Tīri teorētiski – ideālas sistēmas nemaz nav
iespējamas. Katrai ir savi trūkumi. Te ir būtiska māka, veidojot
sistēmu, veicot kādas reformas, paredzēt iespējamos trūkumus un
laikus izstrādāt kompensācijas mehānismus. Neapšaubāmi naudas
veselības aprūpei ir ļoti trūcis visus neatkarības gadus. Tikai
daži skaitļi. Pēc Pasaules veselības organizācijas datiem,
2001.gadā Latvijā valsts veselības aprūpē uz vienu iedzīvotāju
tērēja 386,5 dolārus, Igaunija – 559,35 dolārus, Eiropas
Savienība – 2226,03 dolārus. Tajā pašā laikā mūsu pacienti vēlas
tādas pašas efektīvas zāles un modernas izmeklēšanas un
diagnostikas tehnoloģijas, kādas pieejamas bagāto rietumvalstu
iedzīvotājiem. Cena par tām jāmaksā vienāda visām valstīm. Ja
veselības aprūpes budžetu palielinās par 80 miljoniem latu, tas,
protams, ņemot vērā valsts finansiālās iespējas, būs liels
pieaugums, taču, ja rēķinām, par cik palielināsies izmaksas uz
vienu iedzīvotāju, tie būs tikai kādi 40 lati.
– Kā jūs raksturotu veselības aprūpes sistēmas attīstību šajos trīspadsmit gados? Kas ir pozitīvs, un kādas bijušas lielākās kļūdas?
– Viena problēma, kā jau teicu, ir
nepietiekamais naudas daudzums. Cita – kā un cik efektīvi
finansējums tiek tērēts. Veselības aprūpes sistēma tika veidota
Pasaules bankas projekta ietvaros. Tajā bija daudz labu ideju un
pareiza virzība. Domāju, diezgan pareizi ir izveidota
kompensējamo medikamentu sistēma, bija nopietni argumenti, kādēļ
pārgāja uz ģimenes ārstu aprūpi.
Taču arī kļūdu šajā procesā neapšaubāmi bijis daudz. Kaut vai
konsekvences trūkums. Vienu brīdi bija Veselības ministrija, tad
Labklājības ministrija ar Veselības aprūpes departamentu, tad
atkal Veselības ministrija. Sociālās lietas ir ļoti cieši
saistītas ar medicīniskajām, un nav nemaz tik nepareizi, ja ir
viens kopējs budžets. Piemēram, Igaunijā ir viens – sociālais
budžets. Kas attiecas uz norēķinu sistēmām un stratēģiskajiem
plāniem, tad šajos gados mēs esam izmēģinājuši visus variantus,
kādi vien pasaulē ir. Un mācīties no savām kļūdām tomēr nav tas
labākais. Daudz ko no citām valstīm esam pārņēmuši automātiski.
Trūcis teorētisko zināšanu un iedziļināšanās sistēmiskos
jautājumos. Kad ģimenes ārstu apmaksā ieviesa kapitācijas modeli,
kas bija pareizi, kļūda izrādījās neparedzēšana, ka samazināsies
nosūtījumu skaits pie speciālistiem. Vajadzēja laikus izstrādāt
kompensācijas mehānismu. Kā jau minēju, ieviešot labas lietas,
netika paredzētas vājās vietas. Ja man jautātu, kas vēl veselības
aprūpē būtu uzlabojams, es teiktu – ārstniecības pakalpojumu
kvalitāte. Nav izstrādāti mehānismi, kā to kontrolēt, kā motivēt
pakalpojumu sniedzēju būt aizvien labākam. Mums nav izstrādāta
ārstniecības kvalitātes nodrošināšanas sistēma. Tas lielā mērā
arī izraisa iedzīvotāju neapmierinātību.
– Bet ir taču MADEKKI (Medicīnas aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcija).
– Viņu pienākums ir reaģēt uz iedzīvotāju sūdzībām. Bet tā nav kvalitātes nodrošināšana.
Kā finansēsim veselības aprūpi Latvijā?
– Kādai, jūsuprāt, Latvijā
jābūt veselības aprūpes finansēšanas sistēmai?
– Vienas
vieglas, visiem pieņemamas receptes nav. Ir izskanējuši
priekšlikumi, ka valsts sektorā jāpāriet uz individuālo
apdrošināšanu, kāda šobrīd ir sociālajā jomā (pensijas,
maternitātes pabalsti utt.). Sava veida obligātā veselības
apdrošināšana jau mūsu valstī ir, tā gan nav personalizēta. Ir
vairāki nopietni argumenti, kas liek šaubīties, vai, pārejot uz
personālām iemaksām, kopējais naudas daudzums veselības budžetā
pieaugtu. Arī sociālās apdrošināšanas budžetā mēs runājam par
nepietiekamu naudas daudzumu.
– Tas ir pārāk mazs esošajiem pensionāriem. Šobrīd darba tirgū ienākošajiem tas, iespējams, jau būs pietiekams.
– To pašu var teikt par veselības budžetu. Tikai – cilvēks, kas šodien sāk maksāt sociālo nodokli, pensiju gribēs pēc vairākiem desmitiem gadu, bet pacients medicīnas pakalpojumus grib jau tūlīt. Medicīnā, atšķirībā no sociālās jomas, nav laika izveidoties uzkrājumiem. Man ir aizdomas, ka daļa speciālistu apdrošināšanu saprot kā papildu iemaksas paralēli tam nodoklim, ko mēs jau maksājam. Tādā gadījumā jārunā par nodokļu paaugstināšanu. Vai Latvijas sabiedrība to grib un ir tam gatava? Jāņem vērā, ka individualizēta apdrošināšana krietni palielinātu iemaksu administrēšanas izdevumus. Tās aizstāvji nereti saka: tie, kas nebūs veikuši iemaksas, arī nesaņems veselības aprūpes pakalpojumus. Šāds apgalvojums valstī, kas piederīga Eiropas Savienībai, skan naivi. Pilnīgi skaidrs, ka neviens cilvēks, kas nav veicis iemaksas, netiks atstāts ārpus slimnīcas sienām nomirstam. Tāpat cilvēks, kurš iemaksājis mazāk, netiks ārstēts sliktāk par to, kurš iemaksājis vairāk. Tā ir kardināla atšķirība no sociālās apdrošināšanas, kur, piemēram, pensijas apmērs ir tieši saistīts ar veiktajām iemaksām. Pasaules veselības organizācija šobrīd pārstrādā Eiropas stratēģisko veselības dokumentu. Darba gaitā aktuāla bija diskusija par pamatvērtībām veselības aprūpē – vai tās pēc ES paplašināšanās nav mainījušās. Taču diskusijas gaitā izkristalizējās, ka tās ir saglabājušās iepriekšējās – vienlīdzība, solidaritāte un līdzdalība. Veselība nav prece, medicīnisks pakalpojums nav atalgojums par veiksmi, čaklumu un labiem ienākumiem. Tā ir universāla cilvēktiesību sastāvdaļa. Tādēļ arī veselības aprūpē nevar runāt par brīvā tirgus principiem.
Eiropa virzās uz valsts finansētu veselības aprūpi
– Kādi ir veselības aprūpes
finansēšanas avoti citās Eiropas valstīs?
–
Visdažādākie. Ir valsts vispārēja apdrošināšana, individualizētas
iemaksas, protams, arī privātā apdrošināšana. Prakse liecina, ka
Eiropas valstis aizvien vairāk tiecas uz valsts finansētu
veselības sistēmu. Piemēram, Vācijā katru gadu tiek palielināta
valsts budžeta dotācija.
– Ar ko jūs to skaidrojat?
– Ar sistēmas efektivitāti, jo tad valsts ir arī plānotāja. Turklāt valsts finansējums nodrošina lielāku pakalpojumu pieejamību nekā citas sistēmas.
– Taču mēs redzam, ka Eiropā brūk sociālā sistēma. Iedzīvotāju strauja novecošana neļauj vairs valstij nodrošināt visas iepriekš solītās sociālās garantijas. Vai valsts vēl spēs pilnībā nodrošināt veselības pakalpojumus, kas gadu no gada kļūst aizvien dārgāki?
– Veselības krīze ir visā pasaulē, jo izmaksas strauji pieaug. Tam ir divi galvenie iemesli: jau minētā iedzīvotāju novecošana un aizvien dārgāku medikamentu un tehnoloģiju ienākšana medicīnā. Un valsts tomēr varētu būt vienīgā, kas spēj nodrošināt veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību visiem iedzīvotājiem. Jo personalizētu iemaksu gadījumā ir jautājums – kas maksās par bezdarbniekiem, bezpajumtniekiem, invalīdiem, cietumniekiem? Ir cita lieta. Ļoti plaši runā par valsts un privāto apdrošinātāju partnerību. Privātā apdrošināšana ir brīvprātīga, papildus obligātajai. Latvijā privāti apdrošināti ir darba ņēmēji, kurus apdrošinājis darba devējs. Te gan jāņem vērā, ka tā ir visveselīgākā un maksātspējīgākā iedzīvotāju daļa. Lielākie veselības budžeta patērētāji ir pensionāri, invalīdi. Par to, ka Latvijā veselības aprūpē aizvien vairāk jāiesaista privātie apdrošinātāji, nav šaubu. Taču valsts apdrošināšanu nevajadzētu veidot kā individualizētu, jo tādējādi samazinātos pieejamība un sistēma nebūtu efektīva. Eiropā daudzas valstis veselības aprūpē no tā atsakās. Vai Latvija ir unikāls gadījums? Šaubos.
Sistēma bez finansējuma nevar pastāvēt
– Vai jūs uzskatāt, ka pēc iespējas ātrāk būtu jāapstiprina un jārealizē veselības aprūpes masterplāns?
– Jā, es ļoti atbalstu šo ideju. Latvijā slimnīcu loma ir pārspīlēta. Mums aizvien vairāk jāiet uz ambulatoro aprūpi.
– Kādēļ slimnīcas atrodas tādā neaizskaramo statusā?
– Tās ir tradīcijas. Gadsimtu mijā medicīna veidojās ap slimnīcām. 21.gadsimta situācija ir cita. Piedevām tām ir spēcīgi lobiji, jo visi spēcīgākie speciālisti strādā tieši slimnīcās.
– Sarunu nobeidzot, kādu risinājumu jūs redzat veselības aprūpes problēmām?
– Vispirms jau jāsaprot: ja nebūs finansējuma pieauguma veselības aprūpei, kļūs tikai sliktāk. Tad mēs nonāksim pie maksas medicīnas un privātās apdrošināšanas, kas nozīmē – izdzīvo maksātspējīgie. Šāda prakse ir dažās jaunattīstības zemēs, bet nav pieņemama Eiropā. Diemžēl šai valdībai, tāpat kā iepriekšējām, veselība nav prioritāte. Es ar lielām bažām gaidu, kāds būs nākamā gada budžets. Līdztekus slimnīcu optimizācijai jāatrisina jautājums par ģimenes ārstu apmaksas sistēmu. Plusi un mīnusi ir abiem. Jāsaprot, ka sistēmas sakārtotībai jāiet roku rokā ar pietiekamu finansējumu. Viens bez otra nevar pastāvēt.
Rūta Kesnere, “LV”