Mūžīgais un efemērais
Kurzeme – Kurzemes hercogiste – Latvija – Eiropa
Imants Lancmanis, Latvijas Zinātņu akadēmijas goda loceklis, LZA Lielās medaļas laureāts
Turpinājums. Sākums “LV”, 24.09.2004.
L.Šorers. Kurzemes hercoga Ernsta Johana portrets. 1765.gads |
Arī baznīcām šajā planētu sistēmā
bija liela gravitācijas masa. Baznīcu garīgā ietekme klājās pāri
vairāku muižu teritorijām un tās neredzami apvienoja. Latvijā
joprojām visu bijušās hercogistes teritoriju iezīmē tās baznīcas,
kas pakāpeniski bija tapušas pēc hercoga Gotharda Ketlera
1567.gada rīkojuma par 70 jaunu dievnamu celtniecību. To veidols
pēc tam mainījies ne reizi vien, taču šis baznīcu tīkls palicis
kā hercoga Gotharda un viņa enerģiskā padomnieka, baznīcu
vizitatora Salomona Heninga idejas rezultāts. Baznīcas gan necēla
pats hercogs, bet apkārtējo muižu īpašnieki, pilsētās – pilsoņi.
Sacensības gars lauku muižnieku starpā bieži noveda pie greznām
baznīcu celtnēm, kas arī mūsdienās pieder pie skaistākajiem
Latvijas arhitektūras un mākslas pieminekļiem. Tādas ir fon Bēru
dzimtas celtās Zlēku, Ēdoles un Ugāles baznīcas, fon Firksu
baznīcas Nurmuižā un Lestenē, fon der Ostenu-Sakenu būves Apriķos
un Subatē.
Hercogistes laikā nav vērojama pašu hercogu vēlēšanās iemiesot
savu piemiņu greznās baznīcu ēkas, kā tas bieži bijis
Rietumeiropā. Šajā ziņā baznīcu celšana Kurzemē bija pragmatiska
un taupīga akcija. Hercogiene Anna gan piedalījusies Jelgavas
Trīsvienības baznīcas būves finansēšanā, taču tās būves, ko cēla
hercogu domēņu muižās par hercogu līdzekļiem, vienmēr bija ļoti
pieticīgas. To īpaši var teikt par niecīgo Užavas mūra baznīcu,
kuras 1740.gadā izstrādātais projekts gan bija vēl taupīgāks, jo
paredzēja pildrežģa tehniku. Solīdāka bija vienīgi hercoga Pētera
laikā celtā un 1780.gadā iesvētītā Sātu baznīca, kam viņš
finansēja visu, ieskaitot dievgalda traukus un hercoga ložas
krēslus – viņam un sievai Dorotejai.
Hercogistes pastāvēšanas beigās esošās desmit pilsētas un pieci
miesti daļēji gan veidojās senās Livonijas laikā, taču īsto
uzplaukumu ieguva 17. un 18.gadsimtā. Kuldīga no visām Kurzemes
pilsētām vislabāk saglabājusi savu hercogistes perioda apbūvi.
Liepājas pilsēta savukārt ir raksturīgs piemērs tirdzniecības
pilsētas tapšanai hercoga paspārnē. 1625.gadā tai pilsētas
tiesības deva hercogs Frīdrihs, piešķirot ģerboni ar Kurzemes
lauvu. Lauvu viņš devis arī Bauskas pilsētas ģerbonim. Katrs no
vēlākajiem hercogiem arī vairāk vai mazāk rūpējies par Liepājas
attīstību. Pilsoņu uzplaukums ne tikai bija sastāvdaļa
tirdzniecības un amatniecības attīstībai, bet arī pretsvars
Kurzemes bruņniecības visvarenībai. Tas sevišķi izpaudās Bīronu
dinastijas valdīšanas laikā, kad hercogu attiecības ar
muižniekiem galēji pasliktinājās. Liepājas pilsoņi hercoga Ernsta
Johana laikā guva viņa atbalstu ostas izbūvei, bet hercogs
Pēteris pilsētā pat bija iegādājies sev namu, ar to paužot
ieinteresētību pilsētas dzīvē, ko savukārt uzmundrināja hercoga
galma ilgstošā uzturēšanās. Pilsoņu Zaļā gvarde Liepājā saucās
hercoga Pētera vārdā, un gvardes karogi bija kā veltījums savam
patronam.
Liepājas un Ventspils nozīmīgā loma izrietēja no Kurzemes
hercogistes labi organizētās saimnieciskās sistēmas, kur svarīga
vieta bija jūras tirdzniecībai. Hercogs Jēkabs spēja izveidot
lielu tirdzniecības floti un tirgoties arī ar pašiem kuģiem. Tika
radītas manufaktūras, Kurzemē ražoja visus iespējamos
būvmateriālus, ieskaitot dzelzi, stiklu, potašu, kaļķi. Darbojās
zāģu gateri, mucinieku darbnīcas, dzirnavas, darvas cepļi,
salpetra vārītavas, papīra dzirnavas, plaši attīstīta bija
tekstilrūpniecība, tai skaitā darināja brokātu un auda
gobelēnus.
Kurzemes amatniecība hercogistes laikā uzrāda lielu meistaru
daudzumu un augstu varēšanas līmeni. No tā visa saglabājušies
galvenokārt lietišķās mākslas priekšmeti, kas ļauj spriest par
ievērojamu konservatīvismu, bet vienlaikus arī stingrām
mākslinieciskām prasībām, ko sekmēja plašais muižniecības un
bagāto pilsoņu pieprasījums. 1699.gadā Jelgavā tirgotāja Hillarda
Īnkes namam pat tika pasūtītas sudrabā kaltas mēbeles, tā
sasaucoties ar leģendārajiem Luija XIV sudraba mēbeļu komplektiem
Versaļā vai Berlīnes piļu iekārtas priekšmetiem, ko Brandenburgas
kūrfirsts Frīdrihs Vilhelms 1670.gados bija pasūtījis
Augsburgā.
Mēs no Kurzemes amatniecības pazīstam tikai atsevišķus
fragmentus. Tikai atsevišķi priekšmeti rāda tā laika līmeni, kas
bieži bijis izcils. Tādi darbi kā t.s. Bauskas skapis, ko
1750.–1757.g. darinājuši Bauskas galdnieki Gotfrīds Heinrihs
Hildebrands un Johans Kristofs Gočs, rāda, ka līmenis nav zemāks
kā citur centrālajā Eiropā. Arī sudrabkaluma māksla, runājot par
to pašu mazo Bauskas pilsētu, var uzrādīt skaistus sasniegumus,
kā to rāda Jelgavas meistara Mihaela Rēla 1704.gadā darinātā
Bauskas baznīcas kristāmbļoda. Diemžēl neko nevar pateikt par
mākslinieciskajiem audumiem, kā gobelēniem, kuri nav
saglabājušies, jeb, precīzāk, nav identificējami Eiropas
krājumos, jo Ziemeļu kara sākumā hercogs Ferdinands tos lika
aizvest uz Dancigu.
Kurzemes valdnieku atspulgi Latvijā un Eiropā
Kurzemes-Zemgales hercogistes
vēsture nav tikai zemes vēsture. Kā katrā feodālā valstiskā
veidojumā, neraugoties uz Kurzemes satversmes aristokrātiski
republikānisko raksturu, hercogs bija valsts galva un tās
personificējums. Arī mums visiem pazīstamais Kurzemes ģerbonis
patiesībā nebija teritorijas ģerbonis, bet hercoga dzimtas
heraldika, ko pamazām sāka identificēt ar zemes ģerboni. Ikkatras
valsts vēsture daļēji ir tās valdnieku vēsture, kas savukārt nes
līdzi galma kultūras attīstību. Latvijas teritorijā Kurzemes
hercogiste bija vienīgais valstiskais veidojums, kas dzīvē radīja
galma kultūru. Tā spēcīgi ietekmēja vietējo mākslas dzīvi un
atstāja dziļu iespaidu arī uz vietējās muižniecības gaumi un
pretenzijām. Šo atšķirību ļoti jūt, ja lielos mērogos salīdzina
Kurzemes un Vidzemes mākslu un arhitektūru. Jau paši pirmie
Ketleru dinastijas hercogu būvpasākumi Jelgavā, Bauskā, Kuldīgā
kļuva par pamudinājumu vietējo muižu arhitektūrai. Bauskas novadā
var skaidri redzēt, kādā veidā Jelgavas un Bauskas piļu izbūve
hercogu Gotharda un Frīdriha laikā iespaidojusi Bornsmindes un
Svitenes kungu māju arhitektūru. Livonijas laika piļu pārbūve un
modernizācija baroka stila virzienā 18.gadsimta sākumā, kas
notika Dundagā un Jaunpilī, skaidri rāda hercoga Frīdriha
Kazimira laika tendences. Arī jaunas pils celtniecība Kazdangā
17.gadsimta beigās, ko izjauca Ziemeļu kara grūtības, bija viens
no pirmajiem piemēriem, kas rādīja sekošanu greznību mīlošā
Frīdriha Kazimira paraugiem: viņš bija sācis jaunas pilsētas
rezidences būvi Jelgavas pilsētas centrā.
18.gadsimtā, neraugoties uz nesamierināmo opozīciju Bīronu
dinastijas hercogiem, muižnieki bija spiesti rēķināties ar
jaunceltajām hercogu pilīm Jelgavā, Rundālē, Zaļāmuižā, Vircavā
un Lustē kā ar jauniem aristokrātiska dzīves veida etaloniem.
Ļoti eiropeiskā un internacionālā Kurzemes galma kultūra hercoga
Pētera laikā bija izaicinājums tālaika Kurzemes bruņniecībai, un
tieši tas noteica lielo arhitektūras uzplaukumu 19.gadsimta
sākumā, jau pēc hercogistes likvidēšanas.
Pirmo Ketleru dzimtas hercogu pēdas Latvijā ir niecīgas. Hercogu
Gothardu starp Latvijā saglabātiem portretiem rāda vienīgi
17.gadsimta kopija Rundāles pils muzejā. Kāds paradokss –
saglabājies tikai tas, kas kādreiz ticis nolaupīts un izvests.
Zviedrijā karaliskajā Livrustkammaren atrodamas pat paša
pirmā Kurzemes hercoga Gotharda relikvijas, kas, domājams,
nolaupītas Jelgavā 1621.gadā, tai skaitā hercoga zobens ar niello
tehnikā izpildītu Kurzemes ģerboni uz sudraba
plāksnītes.
Grāfa Ernsta Bīrona ģerbonis viņam veltītajā J.S.Bekenšteina grāmatā par heraldiku. 1731.gads |
Hercogs Vilhelms Kurzemes vēsturē
atstājis dramatisku politisko piemiņu, taču arī dažas viņa
piemiņas lietas ir saglabājušās. Viņa portrets visā augumā
(1615), kas tagad atrodas Rundāles pilī, vispār ir vienīgais
oriģinālportrets, kas Latvijā saglabājies no Ketleru nama
hercogiem. Vilhelms 1696.gadā savā studiju laikā Rostokā
parakstījies Hieronīma Rēršeida piemiņas albumā, kam nedaudz
vēlāk piezīmēts hercoga ģerbonis. Šobrīd Rundāles pils muzejā
tiek restaurēts hercoga Vilhelma sarkofāgs. Tā finansēšanu
organizēja Kurzemes bruņniecība tās priekšsēdētāja barona Oto fon
Grothusa vadībā. Ņemot vērā hercoga Vilhelma naidu ar Kurzemes
bruņniecību, brāļu fon Noldu nogalināšanu un hercoga
atstādināšanu 1617.gadā, tas vēsturiskajā perspektīvā vērtējams
kā izlīdzināšanās un samierināšanās žests.
Hercoga Vilhelma portreta pārsteidzoši labā saglabāšanās diemžēl
neatspoguļo vietējo pietāti pret senatnes pieminekļiem. Portrets
tikai 19.gadsimta beigās tika atvests uz Rīgu no Roņu salas
baznīcas, kas bija palikusi izolēta no nežēlīgās modernizācijas
tieksmēm uz cietzemes. Kādreiz Kurzemes hercogistei piederējusī
sala bija hercoga Vilhelma īpašas intereses objekts. Roņu salas
baznīcā joprojām ir hercoga un viņa sievas Sofijas ģerboņi, kas
kādreiz ietilpuši komplektā ar portretu.
Hercogs Jēkabs, kā jau teikts, ieņem pirmo vietu Ketleru
dinastijas vēsturisko figūru vidū. Viņa kults mūsdienās
sasniedzis teikas raksturu un tuvojas banalitātei. Hercogs Jēkabs
iegājis sabiedrības apziņā kā folkloras arhetips un mūsdienu
šabloniskās masu kultūras tēlu galerijā ierindojas starp
Mikimausu un grāfu Drakulu. Blakus hercoga Jēkaba operetiskiem
atveidojumiem, kā to var redzēt Kuldīgas pilsētas svētku
uzvedumos vai filmā “Melnā vēža spīlēs”, joprojām eksistē arī
hercogs pats un viņa gribas izpaudumi. Mēs varam redzēt daudzus
viņa parakstus, pat roka, kas to veikusi, guļ mierā Kurzemes
hercogu kapenēs, bet šīs kādreiz visvarenās rokas 1934.gada ģipša
atlējums glabājas Latvijas Vēstures muzejā. Jelgavas muzejā var
apskatīt pat pašu sēdošo hercogu – rūpīgi izveidotu vaska figūru.
Samērā labi saglabājies arī hercoga sarkofāgs ar īpatnēji
traktētu Kurzemes-Zemgales ģerboni.
Pastarpinātā veidā Latvijas zeme nes daudzu hercoga Jēkaba ieceru
augļus, kaut arī bieži tikai arheoloģiskā formā. Daudzās vietās
rāda viņa dibināto manufaktūru drupas, Ventspilī atklājas viņa
kuģu būvētavas atliekas. Arī mākslinieciskā ziņā. Tā, piemēram,
nepastāvētu tēva un dēla Sēfrensu slavenā Ventspils koktēlnieku
darbnīca, ja hercogs Jēkabs nebūtu tik lielu uzmanību piegriezis
kuģu būvniecībai. Koktēlnieku darbi Kurzemes baznīcās nāca kā
blakusprodukts tam darba procesam, kas ritēja kuģu dekoru
darināšanā.
Pavisam niecīgs ir hercoga Jēkaba paša dzīves taustāmo liecību
daudzums. Nekas nav palicis pāri no vides, kurā viņš dzīvoja,
visas Jēkaba laika pilis ir gājušas bojā. Lielāki mūri
saglabājušies vienīgi no Grobiņas pils. Atsevišķi mūru fragmenti
palikuši no medību pils Kalnamuižā (Tērvetē), pavisam maz no
kādreizējām Skrundas un Saldus pilīm.
Tieši hercoga Jēkaba laikā notika Kuldīgas pils izbūve, kura
kļuva par vienu no greznākajām hercoga rezidencēm. 17.gadsimta
inventāri sīki apraksta interjeru bagātību un daudzos mākslas
priekšmetus – 1680.gadā lielajā zāle vien uzskaitītas 53 gleznas.
Taču jau 18.gadsimta pirmajā pusē pilij ļāva aiziet postā,
monumentālā celtne pakāpeniski tika nojaukta. 19.gadsimta sākumā
pils mūri vēl pacēlās visā augstumā, taču mūsdienās no šīs lepnās
hercogu rezidences virs zemes nav atrodams nekas. Vēl viens
piemērs attieksmei pret senatnes mantojumu…
Nav pat neviena hercoga Jēkaba dzīves laikā darināta portreta. Kā
grupas portreta sastāvdaļa hercogs Jēkabs un viņa sieva Luize
Šarlote redzami Prūsijas galma gleznotāja Matiasa Cvičeka
darinātā gleznā, kas tagad ir Prūsijas piļu un dārzu fonda
īpašums.
Turpinājums sekos
Latvijas Zinātņu akadēmijas pilnsapulcei sagatavotā akadēmiskā lekcija – 24.septembrī, Rundāles pilī saņemot augsto LZA Lielo medaļu.