Daugavas zīmes
Turpinājums no “LV”, 02.09.2004.
Piemineklis skaistajai Katrīnai Foto: Vaida Villeruša |
23. Katrīnas kalniņš
Tas notika 17.gadsimtā. Pagāni
šķita pieveikti un nokristīti, to muguras bija saliekušas klaušu
nastas, tomēr vēl arvien atradās spītīgi gudrinieki ar smalku
dabas parādību izpratni, savas tautas agrākās vēstures apziņu,
dziedniecības māku un prāta gaišumu.
Tālab atkal sākās jauna cīņa – cenšanās iznīdēt katru, kas
pacēlās virs pelēkās masas. Burvju un raganu sārti liesmoja visā
Livonijā, jau sākot ar 1527.gadu (Vidzemē ar 1550.gadu). Un kā nu
ne, ja pats Vidzemes superintendants, pilsētas skolu
virsinspektors mācītājs Hermanis Samsons kļuvis par ievērojamu
raganu speciālistu, raksta sprediķus par raganu atrašanu, dod
padomus, kā tās spīdzināmas un tiesājamas sadedzinot. Īsā laikā
Eiropā izplatījās doma, ka Vidzeme ir klasiska raganu zeme. Tagad
par šīm drūmajām mūsu vēstures lappusēm stāsta vien vairs senās
inkvizīcijas aktis, mūsu tautas dziesmas un teikas.
Tāds raganu sārts reiz kurts arī Lielvārdē. Pie Zveņģupītes
ietekas Daugavā, tās kreisajā krastā netālu no ceļa, izsenis
bijuši divi apaļi uzkalniņi. Viens saukts par Katrīnas, otrs par
Rātskalniņu. Abi saistās ar notikumu Lielvārdes muižā.
Tur bijusi kāda skaista, izdarīga, čakla un gudra meita, kas
staigājusi dziedādama, un visi darbi tai veikušies. Protams, ka
visu puišu galvas griezušās uz to pusi, kur gājusi Katrīna. Citu
meitu un sievu skaudība un greizsirdība drīz vien pāraugusi naidā
un apmelojumos, kas meitenei nesuši nāvi uz sārta kā
raganai.
Citāds ir otrs stāsts. Katrīnai – neprecētai, kunga ar varu
mīlētai, piedzimis bērniņš. Tas bijis gauži vārgs un miris
nekristīts. Katrīnu apvainojuši viņa nogalināšanā, veltīgi bijuši
skaidrojumi, ka bērns piedzimis vārgs, nav bijis dzīvotājs.
Vēl cits stāsts ir, ka Katrīnu iemīlējis Lielvārdes mācītājs,
bet, kad Katrīna nav viņa mīlestībai atbildējusi, pats no savas
nespēdams tikt vaļā, nosūdzējis Katrīnu Rīgas rātei kā raganu un
burvi.
Kas to vairs pateiks, kā tur īsti bija – viens gan skaidrs, ka
Katrīnai bija daudz skauģu un ienaidnieku, ka sūdzības rātei
bijušas, pat vairākas. Rāte, svētajai inkvizīcijai piepalīdzot,
panāca Katrīnas “atzīšanos” visā. Ne velti par līdzīgu tiesu
dzejnieks Māris Čaklais saka:
Tur saulīti
pratinās,
Tur saulīte sapīsies...
Tur saulīte atzīsies –
Nobūrusi, nobūrusi.
Un daudzo sārtu pulkā uzliesmo arī
tas, kurā sadeg skaistā Katrīna.
Dažādas ir vecā Krimas zaldāta, sirmā Ozoltēva vai Žagaru
saimnieka stāstītās teikas, bet visas tās beidzas vienādi:
Katrīnu bijis nolemts sadedzināt sārtā, saulei lecot. Un uz
sārta, liesmu apņemta, viņa vēl izkliegusi: “Saulīte, ko
kavējies!”
Uz Daugavai tuvākā pakalniņa augušas septiņas lielas priedes –
divas no tām nocirstas sārtam, pārējās tikai pēc trīssimt gadiem,
iztaisnojot ceļu. Uz otra – Rātskalniņa – stāvējusi augstā rāte
un tiesneši, patālu no degošā sārta.
Klausoties lielvārdiešu stāstījumos, lasot agrāk pierakstītās
teikas, pārsteidza šī notikuma dzīvīgums, liekot Katrīnai novada
atmiņā dzīvot jau ceturto gadsimtu. Lielvārdē to zina stāstīt
jauns un vecs, un vienmēr stāstītāja balsī skan aizkustinājums
par skaistās meitenes likteni. Kas gan tas par spēku, kas
izrādījies stiprāks par sārta uguni?
Kā notikušā patiesīguma liecinieki bija saglabājušies vietvārdi –
Katrīnas kalniņš, Kačkalniņš un Rātes kalniņš (reizēm pat svešo
vārdu latviskojot par Rāceņkalniņu, Kungu kalniņu). Radās doma –
varbūt ir arī kāda cita liecība?
Vēstures arhīva rātes dokumentos ir biezas grāmatas ar
plūksnaina, dzeltenīga papīra lapām, krecelīgā rakstībā ar zoss
spalvu aprakstītas – inkvizīcijas tiesas raganu un burvju lietas
un spriedumi. Šķiet, ja šīm lappusēm bez vecuma smaržas būtu
saglabājusies sākotnējā, tās smaržotu pēc asarām, asinīm un
izmisuma.
Taču šo rindu rakstītāja sadūrās ar gandrīz nepārvaramu šķērsli –
nespēja rakstīto izlasīt pat ar savu ilgo gadu pieredzi seno
rakstu lasīšanā. Bezpalīdzīgi izrādījās arī pieaicinātie palīgi.
Taču tas atrisinājās pēkšņi – it kā Katrīna pati gribētu par to
pastāstīt, ja nu reiz tiesas protokoliem notraukti seni putekļi.
Palīdzēt pieteicās vēsturnieki Melita Svarāne un nu jau mūžības
ceļos aizgājušais Aleksandrs Jansons, gandrīz vai pēdējie šīs
rakstības lasītāji.
Protokolos starp daudzām citām apsūdzētajām minēts arī Lielvārdes
Katrīnas vārds. Un arī viņu inkvizīcija piespiedusi “atzīties”,
ka ir burve un ragana. Meitene tikai spītīgi atteikusies liegt
saulei uzlēkt, ar ko būtu varējusi sevi glābt. Un saņēmusi
pelnīto sodu – sadedzināšanu uz sārta.
Trīssimt gadu Katrīna dzīvojusi lielvārdiešu atmiņā, taču tagad
teika it kā atdzīvojusies – 1991.gadā tur ar Kultūras fonda
gādību likts Jura Zihmaņa veidotais piemineklis. Piemineklis
Katrīnai un visām tām, kas sadegušas dažādos sārtos šajos garajos
gadu simteņos, tām, kurām vēl nāksies sadegt.
Bet akmens pakalniņā dzīvo savu dzīvi – kad tas sasilst saulē,
sārtie granīta graudiņi liek sārtoties Katrīnas vaigiem, bet
lietus laikā tie ir valgi no asarām, kas krājas acu kaktiņos un
rit lejup. Bet acis – arī sārtā degot – skatās saulē un
zvaigznēs, saucot: “Saulīte, ko kavējies!”
Vaida Villeruša