Nepārvaramā vara
Ir lietas, kuras
nekādi nav cilvēka gribas ietekmējamas un jurisprudencē pat
guvušas īpašu apzīmējumu – force majeure jeb nepārvarama
vara.
Vai par nepārvaramu varu var uzskatīt arī traģisko autoavāriju
statistiku Latvijā? Iespējams, ka var. Fakts, ka aizvadītās
nedēļas nogalē satiksmes negadījumos gājuši bojā deviņi cilvēki
un vēl lielāks skaits guvuši traumas, izskaidrojams arī ar rudeni
un preses darbību vai, precīzāk, darbības apsīkumu. Tā domā
iekšlietu ministrs Ēriks Jēkabsons, norādot, ka laika apstākļu
pasliktināšanās, diennakts gaišo stundu skaita samazināšanās un
mediju uzmanības atslābšana ir saistītas ar situācijas
saasināšanos uz ceļiem. To ministrs paredzējis jau vasarā.
Paredzēt, ka, rudenim tuvojoties, dienas kļūs īsākas, nav nekas
neparasts. Tāpat nav grūti iedomāties, ka prese, kura, patiesību
sakot, joprojām visai daudz uzmanības velta situācijai uz
autoceļiem, mēnešiem ilgi par to nepārtraukti neziņos pirmajās
lapaspusēs. Neparasti gan ir tas, ka tieši ar šiem faktoriem
atbildīgās institūcijas, to skaitā Iekšlietu ministrija, nav
pienācīgi rēķinājušās un, kā atzīst ministrijas pārstāvis, nav
turpinājušas satiksmes drošībai veltītas akcijas, bet policija
strādā tādā pašā režīmā kā vasarā. Turklāt jāpiebilst, ka
joprojām trūkst saskaņotas darbības dažādu ar satiksmes drošību
saistītu institūciju starpā, nav valsti aptverošas negadījumu
cēloņu analīzes un apkopošanas, līdz galam nav izstrādātas
nepieciešamās izmaiņas Ceļu satiksmes drošības nacionālajā
programmā, kas nu nekādi nav saistāms ar neganto gadalaiku un
preses darbību.
Taču nevar arī apgalvot, ka situācija nemitīgi pasliktinās un
neviens neko nedara lietas labā. Jau augustā un visu septembri
Valsts policija, Ceļu satiksmes drošības direkcija, arī
privātstruktūras veic dažādus izglītojošus pasākumus skolās,
autovadītāji tiek aicināti noregulēt transportlīdzekļu starmešus,
drošības veicināšanas pasākumos iesaistījušies lieli uzņēmumi.
Turklāt, lai gan autonegadījumu statistika Latvijā neapšaubāmi ir
traģiska un noteikti samazināma, jāatzīst, ka nedēļas nogales ar
desmit bojāgājušajiem avārijās arī visus aizvadītos gadus bijušas
vismaz reizi mēnesī un pat biežāk. Piedevām jāatgādina, ka vidēji
ik gadu satiksmes negadījumos Latvijā dzīvību zaudē ap 500
cilvēku, taču tai pašā laikā automobiļu skaits palielinājies
vidēji par vairāk nekā desmit tūkstošiem gadā, bet pērn jau par
34 000. Par 3000 audzis autovadītāja apliecību ieguvušo cilvēku
skaits. Tādējādi apgalvojums, ka viss iet tikai uz leju, nav ne
īsti pareizs, ne korekts attiecībā uz autovadītāju disciplinētību
un policijas darba rezultativitāti.
Tai pašā laikā plašāk nepamanīts ir cits drauds, kas vistiešākajā
veidā jau iespaido cilvēku mirstību pēc smagām autoavārijām. Tas
ir krahs veselības aprūpes sistēmā un anesteziologu pieteiktais
protests, kuram nupat pievienojas arī neatliekamās medicīniskās
palīdzības (NMP) speciālisti. Viņi skaidro, ka, “samazinoties
stacionārajai ārstēšanai, vienlaikus pastāvot nepietiekamam
kompensēto medikamentu apmaksas finansējumam, kā arī
nepietiekamai ģimenes ārstu pieejamībai valstī, mēs prognozējam
tālāku un vēl straujāku NMP izsaukumu skaita pieaugumu”. Lieki
piebilst, ka tas ievērojami paildzinās mediķu ierašanos
negadījuma vietā, sevišķi lauku rajonos. Ja piedevām slimnīcā
cietušo nesagaidīs anesteziologs, tā tik tiešām jau būs
nepārvarama vara – force majeure – cilvēka dzīvībai.
Ir skaidrs, ka šī problēma skar ne tikai konkrēto atbildīgo
ministriju kompetenci, bet arī visas valdības darbalauku kopumā.
Ja tas netiks godīgi atzīts un pienācīgi reaģēts, sekas var būt
ne tikai nepārvaramas, bet arī neprognozējamas.
Guntars Laganovskis, “LV”