Mūžīgais un efemērais
Kurzeme – Kurzemes hercogiste – Latvija – Eiropa
Imants Lancmanis, Latvijas Zinātņu akadēmijas goda loceklis, LZA Lielās medaļas laureāts
Turpinājums.
Sākums “LV”, 24.09., 28.09.2004.
Gripsholmas pilī Zviedrijā
glabājas gan hercoga, gan viņa sievas un bērnu portreti, kas tur
nonākuši ar karaļa Frederika mātes, hercoga Jēkaba meitas Marijas
Amālijas pūru. Viņa bija apprecējusi Hesenes-Kaseles firstu
Karlu, un viņu dēls 1720. gadā kļuva par Zviedrijas karali.
Nav šaubu, ka hercoga Jēkaba laikā dzīve Jelgavas pilī bija ne
mazāk spoža kā vairumā Vācijas mazo valstu. 1655. gadā Jelgavu
apmeklēja franču grāfs Lomenī de Brjenns, kura dienasgrāmatas
piezīmes saglabājušas jūsmīgas atsauksmes par Kurzemes galma
bagātību, smalkumu un eleganci. Latvijas Valsts vēstures arhīvā
saglabājušies daudzi hercogu laika inventāri, kas uzskaita
milzīgu daudzumu sadzīves priekšmetu un gluži nepārredzamus
dārglietu krājumus. Rotu un greznuma lietu no zelta un
dārgakmeņiem ir tik daudz, ka šķiet – tās neiespējami izmantot
pat krāšņās galma dzīves apritē. Taču tas viss izklīdis pa
pasauli, nolaupīts, sadalīts, pārkausēts. Vien nejauši no
nebūtības iznirst atsevišķi priekšmeti, kam kādreiz hercogs
Jēkabs pieskāries, ko uzlūkojis vai lietojis. Rundāles pils
muzejā atrodas lāde ar hercoga ģerboni, kas darināta 1670.gados,
Hesenes zemes muzejā Kaselē var apskatīt sudraba galda muciņu,
1645. gada kāzu dāvanu no Liepājas pilsētas. Tā tur nokļuvusi ar
hercoga Jēkaba minētās jaunākas meitas Marijas Amālijas pūru. Ar
viņas iniciāļiem un Kurzemes ģerboni greznota arī stikla glāze,
kas atrodas kādā privātkolekcijaā Austrālijā.
Hercoga Jēkaba cepešu dalīšanas rīku komplekts savukārt jau 1658.
gadā pēc Jelgavas pils ieņemšanas aizceļojis uz Zviedriju, kur
atrodas Skuklostera pilī, domājams kā zviedru pulkveža grāfa
Nilsa Brahes trofeja. Komplekts bija eksponēts izstādē “Trīs
zvaigznes, trīs kroņi” 2001.gadā.
Arī pēc Jelgavas ieņemšanas 1701.gada 23. jūlijā Stokholmas
Arsenālam tika nodoti un inventarizēti hercogu ieroči un kara
karogi, kas tagad glabājas Stokholmas Armijas muzejā. Sevišķi
labi saglabājies Jēkaba vecākā dēla prinča Frīdriha Kazimira
Holandes grenadieru pulka karogs (1673).
Arhīvu materiāli saglabājuši Jelgavas un tās pils izskatu laikā
ap 1700.gadu, īsi pirms pils tika izpostīta Ziemeļu karā. Atkal
svarīgākie plāni atrodas Zviedrijā. Tur ir Jelgavas pilsētas
plāns 1702.gadā, Jelgavas pils nocietinājumu plāns, kas darināts
ap 1703.gadu, un vairāki kara darbības fiksācijas plāni.
Jelgavas pilsēta ap 1700. gadu bija sasniegusi to plānojumu, kas
bija saglabājies līdz pilsētas nodegšanai 1944. gadā. Ēku
vairums, kaut gan tās bija pārbūvētas 19. gadsimtā, nāca no
Kurzemes hercogistes laika.
Arī Jelgavas pils līdz Ziemeļu kara sākumam sasniedza savu galīgo
izveidojumu, kurā 17. gadsimta beigās tika papildināti vienīgi
daži elementi, galvenokārt ārējās kāpnes un interjeru apdare.
Kopš uzspridzināšanas 1737.gada rudenī senā hercogu rezidence
kļuva par arheoloģijas objektu. Hercoga Frīdriha Kazimira laika
kāpnēm kostatējams gan Rīgas akmeņkaļa Johana Bodemera zīmētais
margu balustra mets, gan gatavais balustrs. Domājams, ka šīs
kāpnes veidoja kopīgu kompozīciju ar otrā stāva portālu, kura
čuguna detaļas atrastas nesenajos arheoloģiskajos izrakumos. Īsi
pirms izpostīšanas kara laikā pili rāda vairāki zīmējumi, no
kuriem vienu izgatavojis zviedru ģenerālleitnants barons Karls
Magnuss Stjuarts, bet otru – Vidzemes ģenerālgubernatora grāfa
Ērika Dālberga uzdevumā 1702.gadā grafiķis Juhans Litēns. Tie
glabājas Karaliskajā bibliotēkā Stokholmā.
Hercoga Frīdriha Vilhelma īsais valdīšanas laiks Kurzemei
atstājis galvenokārt Atzinības krusta radīšanu. Jaunais hercogs
redzams Antuana Pena gleznotā portretā, kas tagad atrodas
Nacionālajā muzejā Varšavā. Frīdriha Vilhelma pāragrā nāve bija
pamatā Ketleru dinastijas un līdz ar to hercogistes vēstures
būtiskām pārmaiņām. Frīdriha Vilhelma tēvoča, bezbērnu hercoga
Ferdinanda nāve pavēra ceļu Bīronu dinastijai.
1737.gada 14.jūnijā par jauno hercogu tika ievēlēts Ernsts Johans
fon Bīrons. Sākās Bīronu dinastijas periods Kurzemes-Zemgales
hercogistes vēsturē. Viņa valdīšanas pirmais periods, līdz
arestam 1740.gadā, nepaspēja hercogistē ieviest būtiskas
izmaiņas. Bezhercogu laiks no 1741. līdz 1759.g., kad valsti
pārvaldīja četri virspadomnieki, pastiprināja Kurzemes kā
muižnieku republikas raksturu. Hercoga domeņu muižas ar
izdevīgiem noteikumiem tika iznomātas vietējiem muižniekiem.
Hercoga Ernsta Johana pūliņi tās atgriezt hercogu valdījumā bija
pamatā nemitīgajiem strīdiem, tiesas prāvām un sūdzībām, kurās
iesaistīja Polijas karali un poļu seimu.
Maldīgs ir uzskats, ka visas Bīronu dzimtas bagātības pamatā bija
tikai Krievijas ķeizarienes Annas devīgums. Arī gluži atšķirīgā
politiskā situācijā, pēc tam, kad hercoga ģimene bija
atgriezusies no trimdas, Bīroni spēja ieguldīt milzu summas piļu
celtniecībā, pirkt muižas, pilis un mākslas darbus ārzemēs. Tas
pamatā nāca no hercoga privātajām un domēņu muižām, kam 1795.
gadā pēc atteikšanās no troņa hercogs Pēteris varēja pievienot
divus miljonus rubļu atkāpšanās naudas un gada renti sev un
sievai.
Muižu racionāla apsaimniekošana hercogam Pēterim Bīronam deva
iespēju sakrāt lielas bagātības, turklāt kapitāls tika izvests uz
ārzemēm. Kurzemes muižniecība to viņam pārmeta 1787.gadā
sastādītā iesniegumā, izrēķinot, ka pārpalikumus no hercogistes
ienākumiem, apmēram 7 miljonus valstsdālderu, hercogs paturējis
sev. Viņiem bija taisnība. Bez visiem milzu izdevumiem ārzemju
īpašumu iegādei pēc hercoga nāves 1800. gadā sastādītais
mantojuma inventārs uzskaita vēl piecus miljonus dālderu, ko viņš
bija aizdevis galvenokārt Prūsijas karaļiem. Hercogs Pēteris,
ņemot vērā viņa rīcībā esošās skaidrās naudas apjomus, bija viens
no Eiropas bagātākajiem valdniekiem.
Bīronu nama hercogi un Kurzemes vārds Eiropā
Bīronu dzimta devusi pašu lielāko
ieguldījumu Kurzemes, tātad arī Latvijas, vārda nešanā pasaulē.
Ernsta Johana Bīrona dēkainais liktenis jau viņa dzīves laikā
deva vielu vairākām grāmatām, viņš iegājis Krievijas vēsturē gan
ar sliktu, daļēji nepelnītu, slavu. Viņa dēla Pētera neveiksmīgā
politika, neprotot atrast līdzsvaru laipošanā starp Krievijas,
Polijas un Berlīnes galma interesēm, sekmēja Kurzemes neatkarības
zaudēšanu. Politiskā konjunktūra un hercoga rakstura īpašības
noveda pie fatālā 1795. gada 18. marta Kurzemes bruņniecības
parakstītā dokumenta par pievienošanos Krievijai.
Bīronu galvenais devums Kurzemei un visas Latvijas mākslas
vēsturei bija viņu piļu būves. Pirmoreiz kopš gotikas laika, kad
Rīgā parādījās vairākas Ziemeļeiropas līmeņa baznīcas, Latvijā
atkal ienāca arhitektūra, kas gribēja iet vienā solī ar tā laika
Rietumeiropas mākslu un izrauties no vietējā provinciālisma.
Ernsta Johana lieluma mānija Latvijai devusi piļu celtnes Jelgavā
un Rundālē, kam 18.gadsimtā nav līdzīgu visā Baltijas jūras
baseina zemju arhitektūrā.
Hercogs Pēteris veica vienu pašu būvpasākumu, kas ietilpināms 18.
gadsimtā valdnieku iecienīto sabiedrisko ēku rindā. Tā bija
Academia Petrina, akadēmiska mācību iestāde, ar ko hercogs
apliecināja savu vēlmi iekļauties apgaismības laikmeta
prasībās.
Bīronu dinastijas hercogi atstājuši vairāk materiālu liecību par
savu eksistenci. Viņu portreti atrodas gan Latvijā, gan ārzemēs,
un, piemēram, hercogienes Dorotejas daudzie portreti, ko
darinājuši vai visi pazīstamākie tālaika mākslinieki, rāda
hercogu mākslas ideālu orientēšanos uz moderno un komspolītisko.
Hercogs Pēteris pirka to, kas bija modē, viņa līgums ar augsti
apmaksāto modes gleznotāju Angeliku Kaufmani, kura viņam katru
gadu piegādāja divas gleznas, bija ļoti dārgs izdevumu postenis.
Visbiežāk hercogieni tika gleznojis drēzdenietis Antons Grafs, tā
laika slavenība, efektīgākais no tiem ir portrets visā augumā, ar
sarkanu turbānu un jostu, kas tagad atrodas Nacionālajā muzejā
Varšavā un nācis no hercogam Pēterim piederošās Saganas
pils.
Valdnieku reprezentācijas portreti vienmēr ir impozanti un rāda
attēloto no visizdevīgākās puses, glaimojot un izskaistinot.
Dzīves ritumā noveco arī visskaistākie cilvēki. Mēs nekad
neuzzināsim, cik skaista patiesībā bija daudzinātā Kurzemes
hercogiene Doroteja un viņas meitas, kuras 19. gadsimta sākumā
Eiropā sauca par piecām grācijām. Jozefa Grasi gleznotie pieci
medaljoni, kuros māti nevar atšķirt no meitām, ir iemiesojums
laikmeta skaistuma ideālam, kas aizklāja realitāti. Tomēr
hercogienes Dorotejas jaunākajai meitai Dorotejai un viņas māsai
Johanai nācās piedzīvot plašu savas atspoguļošanās diapazonu –
gan mākslinieku glaimus jaunībā, gan nesaudzīgās fototehnikas
dokumentēto novecošanu mūža nogalē.
Hercoga Ernsta Johana Bīrona bagātības kādreiz bija leģendāras.
No tām, līdzīgi kā tas ir ar Ketleru laika dārgumiem,
konstatējamas vien pa pasauli izkaisītas drumslas. Mantu
konfiskācija pēc 1740. gada daļu priekšmetu saglabāja Krievijas
caru kolekcijās. Valsts Ermitāžā Sanktpēterburgā joprojām var
redzēt daudz sudraba priekšmetu, kas kādreiz piederējuši hercogam
Ernstam Johanam, bet viņa sievas Benignas Gotlības Meisenes
porcelāna tintnīca glabājas Rijksmuseum Amsterdamā.
Polijas karaļa dāvinātās kristāla glāzes ar Polijas un Bīronu
dzimtas apvienotu ģerboni atrodas gan Valsts Ermitāžā
Sanktpēterburgā, gan kādā privātā kolekcijā Vācijā.
Hercogs Pēteris bija kaislīgs mākslas kolekcionārs, Rundāles pilī
kādreiz atradās Rembranta glezna “Simeons un Anna templī”, kas
tagad atrodas Kunsthalle Hamburgā, vai Meinderta Hobemas
glezna “Ūdensdzirnavas”, kas tagad apskatāma Drēzdenes gleznu
galerijā. Vairums gleznu pēc 1795. gada tika pārvestas uz Saganas
pili Silēzijā un pamazām sadalītas starp mantiniekiem, kā arī
izpārdotas Parīzē 1899.gadā.
Hercogs Pēteris ar sievu Doroteju šā vārda tiešā nozīmē iegāja
Eiropā. Laiks no 1784. līdz 1787.gadam, ko hercoga ģimene
pavadīja ārzemēs, ceļojot pa Eiropu, deva neskaitāmus kontaktus,
sekmēju lielas mākslas darbu kolekcijas veidošanos, kā arī noveda
pie pirmajiem ārzemju piļu pirkumiem. Frīdrihsfeldes pils bija
pirmā iegāde un pirmais heroga pavērsiens uz klasicisma pusi.
1785./86. gadā tapa pils svētku zāle, viens no Berlīnes
klasicisma agrīnākajiem un slavenākajiem paraugiem.
Frīdrihsfeldes pilij Berlīnes karaliskajā porcelāna manufaktūrā
hercogs Pēteris ap 1787. gadu pasūtīja servīzi, kam bija lemts
savdabīgs rekords Eiropas porcelāna ražošanā – tā tikusi ražota
līdz pat mūsu dienām. Iespējams, ka tieši šī servīze, kas nes
nosaukumu Kurland-Dekor, ir bijusi Kurzemes vārdu
visneatlaidīgāk pasaulē nesošais sūtnis. 2003.gada beigās
sešdaļīgu galda servīzi Berlīnes valdošais birģermeistars
K.Vovereits dāvināja Latvijas Valsts prezidentei, kas to savukārt
nodeva tālāk Rundāles pils muzejam. Tas bija žests, kas
atgādināja par vēsturiskajām saitēm starp Latviju un Vāciju, un
servīze pirms vešanas uz Latviju svinīgi tika prezentēta
Frīdrihsfeldes pilī, vietā, kur porcelāna trauki ar “Kurzemes
dekoru” pirmoreiz pirms gandrīz 220 gadiem tikuši likti uz
galda.
Arī šobrīd Frīdrihsfeldes pilī nav aizmirsts Kurzemes hercogu
laiks, tur eksponēti divi hercogienes Dorotejas portreti.
Berlīnes porcelāna izstrādājumi vairākkārt saistījušies ar
Kurzemi. Tur bija Prūsijas karaļu dāvanas, bet Prūsijas piļu un
dārzu fonda krājumos ir atsevišķi priekšmeti no Otrā pasaules
kara laikā izlaupītās hercogienes Dorotejas porcelāna ceļojuma
servīzes.
1793.gadā hercogs Pēteris nopirka arī Prūsijas princeses Amālijas
pili Unter den Linden Nr.7, viņa meita Doroteja pili
pārdeva Krievijai, kas tur ierīkoja savu vēstniecību. Otrā
pasaules kara laikā sagrautās pils vietā tagad paceļas Krievijas
vēstniecības smagnējā ēka.
Vācijā Kurzemes vārdu vēl daudzina Lēbihavā, nelielā apdzīvotā
vietā netālu no Jēnas. Kopš 1797.gada tā bija hercogienes
Dorotejas personīgā īpašumā, kas Lēbihavā nomira 1821.gadā. Ceļot
Lēbihavas pili, atkal veidojās tas sarežģītais māksliniecisko
iespaidu un kontaktu tīkls, kas Latviju sasaista ar Eiropu.
Hercogienes Dorotejas māsa Elīza fon der Reke bija tuva draudzene
Anhaltes-Desavas firstienei Luīzei un bieži uzturējās Desavas
firsta jaunceltajā Vērlicas pilī, pirmajā konsekventajā
klasicisma celtnē Vācijā. Vērlicas pils prototips ar tās
četrkolonnu portiku samazinātā formātā izmantots Lēbihavas pils
celtniecībā, kuras mākslinieciskais vadītājs bija Elīzes un
Dorotejas brālis grāfs Žanno Mēdems. Šā paša prototipa iespaidā
Mēdems 1797.gadā Pēterburgā arhitektam Džakomo Kvarengi bija
pasūtījis projektu pils būvei savā Elejas muižā. Ar Mēdema
dienestā esošā arhitekta Johana Georga Berlica vieglo roku
Kvarengi projekts ar variācijām savukārt tika Kurzemē izmantots
gan pašā Elejā, gan Mežotnē un Kazdangā, dodot ierosmi arī
daudzām citām Kurzemes muižu ēkām.
Nobeigums sekos
Latvijas Zinātņu akadēmijas pilnsapulcei sagatavotā akadēmiskā lekcija – 24.septembrī, Rundāles pilī saņemot augsto LZA Lielo medaļu.
Vecā Jelgavas pils, skats no austrumu puses. Gravīra, 18.gs. sākums |