Reklāmas spožums un…
Interesanti, kad radās pirmā reklāma, kuru uzskatīt par pirmās reklāmas autoru, un kāds bija tās teksts? Piedāvājamo pakalpojumu grafisks attēlojums Pompejas publiskajos namos? Ugunīgais uzraksts Mene, takel, fares uz sienas Baltazara dzīrēs – brīdinājums, analogs Smēķēšana nopietni apdraud jūs un cilvēkus jums blakus? Neredzamā balss (radio?), kas Mozum nodiktēja tekstu bauslības galdiņiem?
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Ir, ja nemaldos, angļu paruna –
Par to nav vērts rakstīt uz sienām! Bet kas tad ir tās
lietas, par ko vērts rakstīt uz sienām, ugunsdrošiem mūriem,
gaisabalonu sāniem, sportistu krekliņiem, automašīnām? Lietas,
kurām veltītas veselas lappuses avīzēs un žurnālos, telereklāmu
rullīši, radioraidījumi? Te nu es apmulstu, prātā pārcilājot
visas cilvēces esības izpausmes sfēras.
Visam ir atradusies vieta reklāmā, tā ielenc mūs no visām pusēm,
iesakot, slavējot, piedāvājot, informējot, apelējot pie mūsu
prāta, jūtām, vēlmēm, manipulējot (bieži pat zemapziņas līmenī),
pieaicinot speciālistus, konsultantus, anketējot sabiedrību,
tērējot milzu summas. Kāpēc, kā vārdā?
Nē, tā nav labdarības akcija un ar altruismu – kāds novecojis
vārds! – tam nav nekāda sakara. Pat brīdinošajiem uzrakstiem uz
tabakas un alkohola izstrādājumiem, manuprāt, ar rūpēm par
cilvēku veselību ir visai pastarpināta radniecība, blakus šiem
tekstiem reklāmās plaukst un zeļ varenā Marlboro zeme –
talantīgu reklāmas mākslinieku radītā paradīze ar kovbojiem,
zirgiem, kanjoniem, brīva cilvēka tēlu.
Bet kam tad kalpo reklāma? Tirgum. Reklāma ir māksla
pārliecināt cilvēkus pirkt lietas, kas viņiem nav
vajadzīgas. (Viljams Baklijs, citēts pēc Ilmāra
Bastjāņa–Krasta grāmatas “Pašvēsture bēgļu gaitās un trimdā
Amerikā”.)
Stipri rūkts? Bet rūcējs, šī teksta autors, ir amerikānis, un,
šķiet, Amerikā viņi tās lietiņas pārzina... Mums, kas ar reklāmas
totālo “uzbraucienu” tā tuvāk saskaramies 10 – 12 gadus, bieži
vien atliek tikai blisināt acis un ieplest muti... (Starp citu,
pašlaik Rīgas centrā šur un tur ir izkārti transparenti Aizver
acis, un tu esi – Atēnās, Parīzē, Venēcijā utt. Mans
eksperiments – acu aizvēršana – beidzās neveiksmīgi – nu,
aizvēru, un, kad atvēru, nekas nebija mainījies, atrados tai pašā
mūsu Rīgā, ar visiem tās brīnumiem – Triangula bastionu,
kaucošajām VIP eskorta automašīnām, atkritumiem piemētāto kanālu,
Spirt, vodočka, sigareti! reklāmsaukļiem Rīgas
tirgos...)
Eju, ar pūlēm turot aizvērtu muti. Paldies Dievam, vēl patālu
līdz Saeimas un pašvaldību vēlēšanām – vismaz tās
reklāmsejas – gudras, pašpārliecinātas, visu – VISU! – sološas,
zaļas, oranžas, ar sarkanām rozēm, ar neļķēm! – nerēgojas, tikai
šur un tur vēl rēgojas nenovāktas politisko partiju reklāmu
atliekas un novecojuši teksti uz sienām... Uzvarētāji jau sēž
Saeimā un domē, vīkšas uz Strasbūru un Briseli, bet reklāma savu
panākusi!
Kamēr vēl politiskās batālijas nav sākušās (ko niekus – arī
krievvalodīgo skolu aizstāvju saukļi – bieži pat angliski! –
tiek tiražēti gan uz transparentiem, gan T krekliņiem) reklāmu
veidotāji bombardē mūs ar jau pierasto komerciālo reklāmu,
piedāvājot vis–vis–vis–to labāko! Paiešos ielās, pavērošu, ko tad
jaunu man piedāvā, uz kādu punkti mēs viņus ķersim?
(Paraksts A.Dauguļa zīmējumam vēl 19.gs. presē.)
Nodzēs alerģiju! – no bērnības – Nodzēs tualetē
elektrību! Cenu olimpiāde! Grieķu Mac! – tā,
šķiet, atsauksme uz Atēnu olimpiādi – ēdot Makdonalda bulciņu ar
plānu kotleti, iedomājieties sevi tur, Atēnās, skrienot, lecot,
peldot utt.
Izaicinām sasniegto! Kādas bankas lecīgais sauklis.
Izkūsti no baudas! (Uzraksts uz saldējumu izvadājošas
mašīnas sāniem). Nesaprotu... vai man, ēdot saldējumu, jāizkūst
vai saldējumam? Varbūt atkal tas pats vecais Freids apelē pie
manas sublimētās seksualitātes?
Pareizā desa pareizajām sviestmaizēm! – kāda desu
ražotājfirma izmanto Uspenska Matroskina tēlu – interesanti, vai
pats Uspenskis ir lietas kursā?
Tālāk – visas tās zelta stundas, papildatlaides, 10,25,50
procentu, pat 70!(Interesanti, kāda tad ir tās reklamētās lietas
vai pakalpojuma īstā vērtība? Nav taču neviens te
Ziemassvētku vecītis!)
Par laimētavu (segvārds spēļu namiem) saukļiem pat
neveikli rakstīt, kronis visam, vismaz man – Viens žetons var
izmainīt visu tavu dzīvi! (Žetona cena 5, pat 1 santīms, tā
vismaz vēsta reklāma.)
Tālāk – reklāma TV. Vienalga, kas – filma, sporta raidījums, ziņu
pārraide –, reklāma visur ir klāt. Pirms pāris gadiem TV
demonstrēja pat speciālu reklāmu, kas vēstīja, ko mēs zaudētu, ja
tālrādē nebūtu reklāmas, jāsaka, visai asprātīgi. Nu, un kas
būtu, ja vismaz valsts kanālos reklāmas nebūtu? Nu, neredzētu mēs
pāris no neskaitāmajām “ziepju operām”, nesēdētu plakaniem
dibeniem pie zilā ekrāna 18 (sic!) stundas diennaktī!
Starp citu, kāpēc reklāma nepārtrauc mūzikas koncertus, teātra
izrādes, Valsts prezidentes vai iekšlietu ministra uzstāšanos
televīzijā?
Arguments, ka reklāma un tās radītais tirgus mums, preču un
pakalpojumu pircējiem/lietotājiem pamazina preces/pakalpojuma
cenu, šķiet, kā to tā politkorektāk pateikt? – ne visai atbilst
patiesībai. Piemērs – vai reklāmu teksti uz satiksmes līdzekļiem
– autobusiem, tramvajiem, trolejbusiem utt. – ir samazinājuši
biļešu cenas vai uzlabojušas pakalpojumu kvalitāti?
Tālāk – drukātā reklāma mūsu pastkastītēs. Vai kāds man un jums
lūdzis atļauju piedrazot manu vai jūsu pastkastīti? Un tie jaukie
konvertiņi pie trolejbusu stabiem – Izņem vienu kuponu!,
vai tie saskaņoti ar pilsētas galveno mākslinieku, tāpat kā tā
privāto sludinājumu gūzma visās kaut cik pieejamās vietās?
Bet kas tad pēdējā laikā mani sevišķi aizkustinājis? Nu, gan
plakāti, gan pastkastītē iemestie kādas nopietnas kompānijas
nopietns piedāvājums, unikāls piedāvājums salīdzināt, cik
pelna LABS ārsts, skolotājs utt. Latvijā un Anglijā... Jā, tik
tālu mēs esam iekšā ES, līdz... Bet, lai kļūtu par labiem
ārstiem, skolotājiem utt..., ir jāiegūst laba izglītība (arī par
nodokļu maksātāju naudu), citādi mums tur, ES turīgākajās
valstīs, nebūs ko darīt... Arī te mums palīdz reklāma. Citēšu
tikai divu augstskolu reklāmas. Biznesa augstskola Turība.
Uzskaitījusi visus labumus, reklāma piebilst – P.S. Mūsu
mācībspēki ir stilā, ... un tualetēs vienmēr ir papīrs.
Jā... Tas nu ir reklāmas radītāju un pasūtinātāju radošā
intelekta kalngals!
Bet... Vai Latvijas Kristīgā akadēmija, savā reklāmā uzsverot,
ka, citēju: – Mēs aicinām Jūs studēt augstskolā, kurā cilvēku
darbs ir Dieva svētīts, – nepārspēj pat brāļu Kaudzīšu
Oliņieti?!
Nabaga topošie studenti! Cik grūti tiem būs izvēlēties starp šīm
abām Alma mater, vienā pasniedzēji ir stilā un tualetēs
vienmēr ir papīrs, otrā – cilvēku (tātad arī pasniedzēju) darbs
ir svētīts...
Vēl – kāpēc mūsu reklāmveidotāji, šīs radošās personības, tik
reti ieskatās mūsu pašu gara mantās? Vai tiešām daudzām, un tikai
alus reklāmām nederētu senā tautas gudrība – Tukša muca tālu
skan!
Vēl – tā kā reklāmas lietotāji bieži ir bērni, vai, vismaz dažām,
reklāmām nederētu pievienot brīdinājumu: – Lietot
uzmanīgi!
Juris Zvirgzdiņš