Kā padziļināt un apgarot prāta izglītību
Atmiņās dalās Paula Dāles dēls Māris Dāle. Pie galda – sarīkojuma vadītāji Saulcerīte Viese un Edgars Mucenieks Foto: Kārlis Pakārklis |
Filozofam un psihologam, Latvijas
Universitātes un vairāku zinātnisko iestāžu pamatlicējam Paulam
Dālem šajā vasarā apritēja 115.gadskārta. Ar sarunu par izcilo
latviešu filozofiskās domas veidotāju un zinātnes organizatoru
Rīgas Latviešu biedrības Nacionālās identitātes centrs pagājušajā
ceturtdienā sāka jauno priekšlasījumu cēlienu “Ideju vēsture
Latvijā”. Centra vadītājs Edgars Mucenieks atgādināja, ka tieši
Pauls Dāle kā Rīgas Latviešu biedrības lektors, Kanta biedrības
(vēlākās Filozofijas biedrības) un arī Filozofijas un reliģijas
zinātņu biedrības priekšnieks iedibināja šo ceturtdienas
priekšlasījumu tradīciju, kas tika atjaunota pirms desmit
gadiem.
Paula Dāles dzīves gājumu raksturoja Edgars Mucenieks. Par
talantīgā zinātnieka līdzdalību Latvijas Universitātes dibināšanā
runāja bijušais rektors Juris Zaķis. Rakstot kultūrvēsturisko
grāmatu par Mežaparku, Saulcerīte Viese savukārt iepazinusi Paulu
Dāli kā patiesu gara aristokrātu un Dāles dzimtu – kā
jaunlatviešu aizsāktā kultūras un pašapzināšanās darba
turpinātāju.
Sarīkojumu bagātināja Paula Dāles sarakstīto grāmatu, zinātnisko
rakstu un fotogrāfiju izstāde. Jau studiju gados viņš publicējis
presē vairākus rakstus: “Fridrihs Šlēgelis kā romantisma
filozofs” (1911), “J.G.Fihte” (1914) un “Poruks kā domātājs”
(1914). Plašākas diskusijas izraisījis viņa apjomā nelielais
darbs par ētikas problēmām “Dzīves apnikums un dzīves prieks”
(1913), raksts “Eiropas kara filozofija” (1914) un apcere “Domas
par reliģiju, mākslu, filozofiju” (1916).
Par Paula Dāles nozīmīgāko darbu filozofijā tiek uzskatīta viņa
doktora disertācija “Cilvēka dvēsele un centrālā nervu sistēma.
R.Avenāriusa psiholoģiski filozofiskie uzskati un viņu kritika”,
kas vācu valodā LU Rakstos publicēta jau 1921.gadā. Pēc tās
aizstāvēšanas 1928. gadā viņš ieguva filozofijas doktora grādu un
tika ievēlēts par profesoru. Tai pašā gadā sarakstīta mācību
grāmatu “Ievads filozofijā”, kas ar savu saturu un struktūru, pēc
lietpratēju atzinuma, bija līdzīga tā laika labākajiem
Rietumeiropas izdevumiem. Tas bija pirmais sistemātiskais visu
filozofisko zināšanu izklāsts latviešu valodā. Rakstot šo
grāmatu, viņš veidoja arī latviešu filozofisko
terminoloģiju.
Par pašu populārāko Paula Dāles grāmatu kļuva rakstu izlase “Gara
problēmas” (1935). Te risināti reliģiskās filozofijas jautājumi
un apcerētas rakstnieku romantiķu (J.Poruks, F.Bārda, F.Šlēgelis)
pasaules uzskata interpretācijas.
Pēdējā Paula Dāles filozofiskā grāmata “Vērojumi un pārdomas par
cilvēku un gara kultūru” tika publicēta 1944.gadā. Tieši pēc
piecdesmit gadiem to atkārtotā izdevumā laida klajā autora dēls
Māris Dāle. Viņš ir arī grāmatas mākslinieciskā ietērpa veidotājs
un savu lolojumu ar dāsnu roku dāvina tēva skolniekiem un
domubiedriem.
Māra Dāles atmiņu stāstījums koši ilustrēja Edgara Mucenieka
priekšlasījumā skarto tēmu par Paulu Dāli kā priekšzīmīgu tēvu.
Viņu ģimenē izauga trīs bērni – Karmena, Ilze un Māris, un vecāki
allaž rūpējās ne vien par to, lai viņi būtu paēduši un
apģērbušies, bet arī par viņu garīgo labsajūtu un piepildījumu.
Māra bērnība iekrita kara gados. Pēc tam nāca padomju laiki, kad
Paula Dāles darbs tika pilnīgi izpostīts: Latvijas Universitātē
likvidēja viņa izveidoto Filozofijas nodaļu un arī Teoloģijas
nodaļu, slēdza Psiholoģijas institūtu un Rīgas Latviešu biedrību.
Viņam kā universitātes mācībspēkam padomju funkcionāri lika
pārvērtēt savus uzskatus, kas faktiski nozīmēja atteikties no
visa, ko viņš agrāk bija rakstījis un domājis. Pauls Dāle no
ticības Dievam neatteicās un tika padzīts no augstskolas. Viņam
bija liegta arī iespēja publicēties savā specialitātē un tikties
ar citu valstu zinātniekiem. Mūža nogali profesors pavadīja
trūkumā un garīgā izolācijā.
Tomēr Mārim Dālem kopā ar tēvu pavadītie gadi šķiet gaišuma
pilni: “Spilgtā atmiņā palikusi tā laimīgā diena 1944.gada
vasarā, kad mēs ar tēvu no mūsu lauku mājas devāmies pirmajā
ceļojumā. Ar divriteni. Es sēdēju priekšā uz bomīša. Brīnišķīga
sajūta! Atceros, mēs piestājām pie Mazās Juglas. Tur bija tāda
svītraina patruļas būda, priekšā stāvēja vācu sargkareivis. Un
nekad neredzēta tehnika – starmeši, tādas lielas ausis. Kā tēvs
teica – skaņu uztveršanai. Arī piecdesmitajos gados mēs daudz
ceļojām ar divriteni. No Mežaparka devāmies cauri tagadējam tā
sauktajam kultūras un atpūtas parkam. Dažkārt mēs apstājāmies
meža vidū vai uz klaja lauka un skatījāmies, kā tālāk aizvijas
ceļš.”
Aina Rozeniece, “LV”