Par Valsts darba inspekciju
Valsts pārvaldes refomas pamatā ir demokrātiskas pārvaldes principu ieviešana un nostiprināšana. Valsts pārvaldes iekārtas institucionālā sakārtošana un administratīvās spējas palielināšana ir būtiski šīs reformas elementi, un to īstenošana ir nozīmīga gan no funkcionālā viedokļa, gan arī no ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi valstī.
Teiktais pilnā mērā ir attiecināms arī uz valsts inspekcijām — valsts pārvaldes institūcijām, kurām uzticēts veikt regulējošas funkcijas, tai skaitā arī spēkā esošo likumu un citu normatīvo aktu prasību izpildes kontroli.
Valsts inspekciju darbības uzticamība un pārskatāmība, prakse atskaitīties par darbības rezultātiem, darbības atklātība un caurredzamība, pozitīva ietekme uzņēmējdarbībai, efektīva jauno normatīvo aktu pārraudzīšana — tie ir pamatjautājumi Valsts inspekciju darbības uzlabošanas programmā, kuras īstenošanu vada īpašu uzdevumu ministrs valsts reformu lietās un viņa sekretariāts.
Valsts darba inspekcija (VDI) aktīvi līdzdarbojas valsts inspekciju darbības uzlabošanas programmā, un tās ietvaros ir izstrādāts un ar 2000.gada 1.augustu spēkā stājas "Valsts darba inspekcijas darbības reglaments" (turpmāk tekstā — Inspekcijas reglaments).
Inspekcijas reglaments ir apstiprināts ar VDI 2000.gada 12.jūlija rīkojumu Nr.55–r, un tas definē tās darbību, izpildot likumos un citos normatīvajos aktos minētos uzdevumus un realizējot tai deleģētās tiesības, nosaka tās darbības tiesisko pamatu, uzbūvi, personālsastāvu, amatpersonu kompetenci un atbildību, kā arī apraksta veidus un metodes, kuras tiek lietotas sabiedrības informēšanā un sadarbībā ar valsts pārvaldes institūcijām vai nevalstiskām organizācijām.
Lai nodrošinātu VDI darbības pārskatāmību un sniegtu optimālu informāciju par tās veicamajām funkcijām, Inspekcijas reglamentā ir iekļauta ne vien Ministru kabineta 2000.gada 18.janvāra instrukcijā Nr.1 "Inspekciju darbības reglamenta izstrādāšanas kārtība" (turpmāk tekstā — Instrukcija Nr.1) pieprasītā informācija, bet arī būtiskas ziņas par VDI uzbūvi, personālsastāvu un veicamajām procedūrām specifiskās tās darbības jomās.
Tā atbilstoši Instrukcijai Nr.1 Inpekcijas reglamentā ir sniegta šāda informācija:
— darbības tiesiskais pamats;
— kompetences apjoms un funkciju uzskaitījums;
— amatpersonu pienākumi un tiesības;
— darbības plānošanas kārtība;
— kārtība, kādā veicama pārbaude;
— lēmumu pieņemšanas kompetence;
— protokola un lēmuma par administratīvā soda piemērošanu pieņemšanas metodika, kā arī pieņemtā lēmuma pārsūdzēšanas kārtība;
— naudas sodu iekasēšanas kārtība un ziņas, kas norādāmas lēmumā;
— amatpersonas atbildība par pretlikumīga lēmuma pieņemšanu;
— sabiedrības informēšanas veidi;
— kārtība, kādā notiek informācijas apmaiņa un darbības koordinācija ar citām institūcijām.
Savukārt, ņemot vērā VDI darbības specifiku un daudzveidīgo veicamo funkciju apjomu, Inspekcijas reglamentā ir iekļauta arī tās darbību raksturojoša papildu informācija, tai skaitā par:
— darbā notikušo nelaimes gadījumu, kā arī bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanu un uzskaiti;
— bīstamo iekārtu reģistrēšanu un atļauju izsniegšanu to lietošanai;
— dalību arodsaslimšanas gadījumu izmeklēšanā;
— licenču un atļauju izsniegšanu;
— uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanu;
— priekšlikumu, iesniegumu un sūdzību izskatīšanu;
— amatpersonu brīdinājumu, rīkojumu un lēmumu pārsūdzēšanu.
Inspekcijas reglaments sastāv no teksta un pielikumiem, kas izvietoti atsevišķi. Teksts ir izklāstīts divdesmit nodaļās, kuru virsrakstos ir dota nepārprotama norāde uz tajā iekļauto informāciju. Nodaļu saturs izpildīts veidā, kas sniedz optimālu informāciju par tajā minēto likumu vai citu normatīvo aktu vai darbību, turklāt iespēju robežās minimāli citētas attiecīgo tiesību aktu normas. Inspekcijas reglamenta izveidē lietots vienots nodaļu uzbūves princips: atsauce uz konkrētās darbības likumīgo pamatu (spēkā esošo likumu vai citu normatīvo aktu), procedūras apraksts ar norādi uz tajā iesaistītām pusēm (amatpersona/institūcija, darba devējs, bīstamās iekārtas valdītājs u.c.) un izpildes termiņu, kā arī atzīme par aizpildāmā vai izsniedzamā dokumenta veidlapu. Tekstā uzrādītās veidlapas un darbībā pielietotās metodikas vai citi VDI iekšējo darbību reglamentējošie dokumenti tiek pievienoti pielikumos.
Ar Valsts darba inspekcijas darbības reglamentu tuvāk iespējams iepazīties:
1. Valsts darba inspekcijā — Rīgā, K.Valdemāra ielā 38, tālr.7021704 (313.kabinets)
2. Reģionālajās VDI:
— Austrumvidzemes RVDI — Gulbenē, Ābeļu ielā 2, tālr.44–23503 (25.kabinets)
— Dienvidu RVDI — Ogrē, Meža prosp.9, tālr.50–24191 (60.kabinets)
— Kurzemes RVDI — Liepājā, Peldu ielā 5, tālr.34–27443 (329.kabinets)
— Latgales RVDI — Daugavpilī, Saules ielā 38, tālr.54–23574 (22.kabinets)
— Rīgas RVDI — Rīgā, K.Valdemāra ielā 38, tālr.7021740 (513.kabinets)
— Zemgales RVDI — Jelgavā, Elektrības ielā 10, tālr.30–33407 (2.kabinets)
— Ziemeļvidzemes RVDI — Valmierā, Beātes ielā 49, tālr.42–24284 (15.kabinets)
3. Latvijas Attīstības aģentūrā — Rīgā, Pērses ielā 2
4. Īpašu uzdevumu ministra valsts reformu lietās sekretariātā — Rīgā, Raiņa bulv.4, tālr.7223109.
Valsts darba inspekcijas direktors
J.Bērziņš