Ministru kabineta 2004.gada 28.septembra sēdē
Pieņemts rīkojums “Par
Sabiedriskā transporta attīstības pamatnostādnēm
2005.–2014.gadam”.
Sabiedriskā transporta attīstības
pamatnostādnes 2005.–2014.gadam nosaka valsts politiku iekšzemes
sabiedriskā transporta attīstības jomā turpmākajiem 10
gadiem.
Ir nepieciešama ilglaicīga sabiedriskā transporta attīstības
politika, lai noteiktu valsts un pārvadātāju lomu, nodrošinot
iedzīvotājiem vienu no pamattiesībām – iespēju brīvi
pārvietoties, kā arī sabiedrībai atklāti paziņotu valsts
garantēto pakalpojumu apjomu.
Šobrīd, kaut situācija ir uzlabojusies, vēl nav atrisināti šādi
jautājumi:
1) nav noteikts (definēts) vienots sabiedriskā transporta
pakalpojumu standarts visiem transporta un pārvadājumu
veidiem;
2) nav vienotas izpratnes par pakalpojumu organizēšanas principu
piemērošanu (atšķirīga principu interpretēšana un piemērošana
dažādu līmeņu institūcijās, liels pasažieru pārvadājumu
organizēšanā iesaistīto institūciju skaits, atšķirīgi risināti
pakļautības jautājumi, institūcijās trūkst profesionāla
personāla, institūcijām ir atšķirīga uzbūve);
3) finansējums pārvadājumu nodrošināšanai ir nepietiekams (nav
iespējams viennozīmīgi noteikt esošā maršrutu tīkla efektivitāti
un pamatot tā turpmākās darbības lietderību);
4) nav vienotu procedūru pakalpojumu organizēšanai un
nodrošināšanai dažādiem transporta veidiem.
Esošais sabiedriskā transporta pārvaldes modelis bija piemērots,
lai stabilizētu situāciju sabiedriskā transporta jomā pēc
deviņdesmito gadu krīzes. Ir pierādījies, ka šis modelis ir
racionāls, pārvadājumu apjomi ik gadu pieaug. Pagaidām vislēnāk
attīstās pārvadājumi lauku apvidos (autobusu rajona
maršruti).
Ministru kabinets atbalstīja Sabiedriskā transporta attīstības
pamatnostādnēs 2005.–2014.gadam ietvertos risinājuma
variantus.
Paredzot tādu sabiedriskā transporta pārvaldes administratīvā
modeļa izveidi, kas darbojas pasažieru interesēs, iekšzemes
sabiedriskā transporta maršrutu tīkla (izņemot pilsētas nozīmes
maršrutu tīklu) administrēšanas un pārvadājumu organizēšanas
funkcijas nolemts saglabāt dalītā Satiksmes ministrijas un
reģionālā līmeņa pašvaldību kompetencē. Sabiedriskā transporta
pakalpojumu organizēšana pilsētas nozīmes pārvadājumos
saglabājama republikas nozīmes pilsētu un reģionālā līmeņa
pašvaldību kompetencē.
Lai veicinātu pārvadātāja lomu pakalpojumu nodrošināšanā, tiek
paredzēts noteikt, ka pasūtījuma izpildītājs ir ar plānošanas
iniciatīvas tiesībām.
Lai nodrošinātu ilglaicīgu sabiedriskā transporta nozares
attīstību un apmierinātu pasažieru pārvietošanās vajadzības,
nolemts piešķirt atbilstošu valsts atbalstu sabiedriskajam
transportam, izvēloties sabiedriskā transporta finansēšanas
modeli – paredzot tiešos maksājumus un nodokļu atvieglojumus
atbilstoši ekonomiskajai situācijai valstī.
Satiksmes
ministrija noteikta par atbildīgo institūciju pamatnostādņu
īstenošanā.
Satiksmes ministrijai katru gadu (sākot ar 2006.gadu) uzdots
izstrādāt un satiksmes ministram līdz 1.maijam iesniegt Ministru
kabinetā informatīvo ziņojumu par pamatnostādņu īstenošanas
gaitu.
Jautājums par pamatnostādņu īstenošanai nepieciešamo papildu
finansējumu 2006.gadā un turpmākajos gados jāizskata vienlaikus
ar visu ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot
valsts budžeta projektu attiecīgajam gadam.
Valsts Kancelejas Komunikācijas departaments